I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Audio] PTJ - Gurl (låt på engelska)

Vår Hiphop - Audio & Video

2013-11-15 11:56

[Audio] PTJ - Gurl (låt på engelska)

Låt från min kanal på youtube. Säg vad ni tycker!

2013-11-15 15:06
Ingen

2013-11-15 16:02
Den som väntar på en kommentar väntar alltid för länge!
men här är jag nu iallafall redo att ge kritik.
Budbäraren in da forum!.

Beat: Ett helt okey beat om man bortser ifrån att slingan är smörig som satan.
inget jag skulle använda dock. men ett helt okey och props till beatmakern som vanligt.

Vers1: dåligt flyt på texten och Flowet är inte heller det bästa. sen förstår jag inte varför du går upp i nästan falsett ton på vissa ord.
texten saknar också ett sammanhang. du rappar om en sak sen poff så kommer det nått nytt.

Reff: Helt okey reff om man gör om den. försök att använda din röst. ha samma röst i reffen som i verserna så kommer reffen sitta bättre och vara mer passande.
dock gilla jag inte texten i reffen. men det är min personliga åsikt!

Vers2: lite bättre än första versen. fortfarande lite flow missar och känns som om du anstränger rösten lite grann här. slappna av om låt orden komma ut naturligt.

Outro:helt okey slut. inget att kommentera där.

Övrigt: Du måste träna på några uttal inom engelskan. just nu låter du för svensk för att det ska låta bra.
annars är det helt okey. ingen låt jag skulle spela om och om igen dock.
men helt okey.

Låten får 2 av 5 poäng ( lågt betyg tack vare reffen. )
MvH: Budbäraren
( Whoa's hårdaste kritiker )
Budbäraren Kommer Med Bud.
Stockholms Musik Productions.

2013-11-15 16:12
ja, här har vi en till synes välbyggd kritik

angående kritiken om beatet så är den rätt saklig men snuddar kanske lite för mycket på den personliga smaken.

och lite förvirrande blir det när meningen;
inget att kommentera där

kommer efter kommentaren ;
helt okey slut

annars måste jag säga att kritiken är rätt träffsäker, som vanligt.

det blir 3,5 av 5 blwerior på denna kritik!
....trots den humorisktiska inledningen.
Den som väntar på en kommentar väntar alltid för länge!

/Blweria kritikernas kritiker
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain

2013-11-15 16:12
btw, låten är helt ok. lite smörig i mina öron men välgjord rent tekniskt.

-Mark Twain

2013-11-15 16:34
okey seriöst mannen. det var kul första gången. men droppa kritiken på kritiken nu.

2013-11-15 16:37
Jag trodde inte att det skulle behöva förklaras men refrängen är ju den "censurerade" mer "skrivstilsbeskrivningen" av händelseförloppet och det som sägs öppet. medan verserna är de mer explicita verkliga tankarna i situationen, som aldrig kommer ut. Slutet på andra versen är för att visa på att det nu ändå blev sagt.

2013-11-15 16:40
och det där var lika obegripligt som när min mamma försöker sjunga opera!

PTJ! Om det inte framgick i låten så att man förstod det utan en förklaring. ja då har du misslyckats. gör om! gör rätt som man brukar säga

2013-11-15 16:50
Jag förstår vad du menar. Samtidigt är all textförfattning öppen för tolkning så länge man inte skriver lyssnaren på näsan och säger rakt ut vad lyssnaren ska känna/se framför sig. Det senare försöker jag hålla mig ifrån, ibland kanske det blir för mycket analogier metaforer och målande text med ett underliggande budskap

2013-11-15 16:51
Förresten tack för kommentarerna och input!

2013-11-15 16:55
Samtidigt är all textförfattning öppen för tolkning så länge man inte skriver lyssnaren på näsan och säger rakt ut vad lyssnaren ska känna/se framför sig.

Det är juh just det du ska göra!!
Du ska få oss att känna det du säger!

2013-11-15 17:06
Jag vill inte skriva vad du ska känna/tänka. Jag skriver det jag känner/tänker sen är det upp till dig att känna/tänka det som hela musikaliska uttrycket ger dig. Självklart får det inte bli för mycket och självklart måste man själv vara bombsäker på vad man själv känner/tänker och uttrycker men jag skriver helst inte folk på näsan eftersom man då måste begränsa sig extremt mkt och jag anser att det tar bort personligheten och identiteten i musiken

2013-11-15 17:08
lite svårt att få alla att känna igen nåt som är personligt upplevt. en låt är ibland lite för kort för att alla perspektiv ska kunna innefattas...

kritiken är inte befogad hela vägen här.

tycker nog att innehållet i texten inte är alltför svår.

btw, kritisera kritikerns kritik...?wtf!

-Mark Twain

2013-11-15 17:23
Jag vill förövrigt fastslå att jag inte försöker få dig att ändra åsikt om låten eller försöker försvara min låt- det är patetiskt att försöka ändra någons betyg eller kommentar av en låt så länge det föreligger ett schysst sätt. Jag ville bara förklara bakgrunden till texten så som jag skrivit den. Jag är jätte glad att du tog dig tid att lyssna och tycker det är fett kul att höra dina kommentarer eftersom de känns sakliga, smaken är dock som baken och jag förväntar mig inte att alla ska digga det jag gör. So keep up the good work!

2013-11-15 18:29
no problem. sorry om jag verkade sne. haft en jobbig dag bara..
min PM har blivit hat bombad av idioter som inte tål kritik >.<