I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Undrar lite över vad som gäller när man battlar?

Vår Hiphop - Battle & Cypher

2013-01-11 16:54

Undrar lite över vad som gäller när man battlar?

Tjena ni få som finns här, jag bara undrar lite lätt över vad som gäller när man battlar. Jag hade en vecka eller två för ett jävla tag sen när jag satt här och körde i dissa tråden men tröttnade ganska fort för det kändes som att responsen var i stort sett alltid samma sak, nog för att det bara var typ två pers som svarade också, dock var det ju ganska kul men jag tänkte om det finns några saker man ska tänka på för att förbättra sitt battlande, jag menar visst kan jag sitta å förolämpa folk med rim men tycker att det måste finnas saker som alla battlare vet som inte jag vet eftersom jag bara gav mig in i striden utan någon grund som battlare. Som sagt tips och trix när det kommer till battlande ge mig gärna några. Peace

Ge en människa makt och han kommer försöka utnyttja den för egen vinning.
Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.
Rappare

2013-04-15 20:04
Alltså i textbattles?

1. Relevans: Det viktigaste är väl att det ska vara relevanta dissar och så personligt som möjligt, det gäller ju alla battles. Att du inte står och slänger tjockisdissar mot en pinnsmal person liksom.

2. Rim: Kör alltid med flerstavsrim. Många kanske säger att bla bla bla, flerstav är en nördgrej, det spelar ingen roll osv. Jo det gör det. Det låter mycket bättre när man rappar det, än om man skulle en massa nödrim. I alla fall sålänge man gör det cleant, med riktiga ord och inte en massa som inte passar ihop bara för att det skall rimma bra så att säga.

Varenda rad behöver inte vara flerstav, det är inte så. Finns det inget sånt rim som passar till det du vill göra så finns det inte. Du behöver inte skrota hela raden bara för det.

3. Punchlines: Punchlines är fett viktigt. Många nybörjare har ofta brist på hårda punches. Alltså, en punchline är det som folk ska reagera på. En häftig ordlek, metafor eller bara en jävligt fet diss helt enkelt. Hur man bygger upp punchlines är olika. Beror på hur mycket tid/text man har på sig i battlen. Men kör du 16 rader ska du minst ha punchlines på 4, 8, 12 och 16e raden.

Det är så nära ett måste det kan bli. Det är så lame att höra en kort vers och sen är det inga punches i den. Det ger ingen bra reaktion, hur bra än det andra är.

Extra tips: Kom på din punchline först, och skriv uppbyggnaden efter. Det är lättare så, då kan du tänka helt fritt. Om du skriver uppbyggnaden först måste ju din punchline rimma på det du redan har skrivit och då blir det såklart svårare.

4. Var originell: Det är ingen ide att stå och säga "Jag knullade din mamma igår när du var ute" eller nåt sånt där nu. Det har redan sagts för typ 1000 år sen, och säker 1000 upphöjt till 1000 gånger om efter det. Det är inte heller nån idé att bajta ordlekar som Mr Cool säkert drog för 5 år sen heller.

Det gäller att tänka nyskapande, och verkligen anstränga sig för att komma på något originellt utan att det blir corny och wack. Det är inte så att man måste kolla igenom varenda jävla battle för att se att man inte bajtar, det är inte så liksom. Händer det så händer det, men man ska alltid försöka tänka liksom "Vad har ingen sagt förut?".

5. Blanda bars och jokes: Någon som bara skämtar i en battle blir lätt lite wack, känns mer som standup comedy ungefär för det lite mer rapintresserade publiken. Men samtidigt, någon som bara dissar och inte har några roliga rader och wordplays blir lätt tråkig att lyssna på. Så se till att hålla en bra blanding liksom!

Aa och det var väl typ det vad jag kan komma på iaf. The basics.

Lycka till! :)
Don't read history, write it.

2013-04-25 00:05
Tack för tipsen, blev väldigt grundläggande och bra för en nybörjare, vet nog inte själv vad det var jag var ute efter för tips men känns som att du i stort sett täckte alla problem en nybörjare kan behöva tänka på. Dock är det nog steget efter jag behöver tips på, hur man skriver och sånt tror jag mig redan kunna göra något sånär, men vart imponerad av din text. Väldigt välförklarat!

peace
Ge en människa makt och han kommer försöka utnyttja den för egen vinning.

2013-04-25 00:16
like a boss!
 -? ? ? ? ? ?- {@[email protected]} -? ? ? ? ? ?-