I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

"Manbu" prod by Spell - Till Salu!

Vår Hiphop - Beats

2008-01-18 16:08

"Manbu" prod by Spell - Till Salu!

Här hittar ni ett beat som jag säljer nu.

Manbu

Det är ett av mina senaste beats som jag jobbat stenhårt med under två helger.
Finns mycket känsla i det för min del.

500:-  ligger priset på, varför vet jag inte... kanske för att jag är snäll ;)

Catapults Ent.
Producent

2008-01-18 16:35
Riktigt skön känsla måste jag säga. Fettfett...

2008-01-18 16:46
Skulle gärna haft lite mer kläm i trummorna, typ lite mer sving. Självklart en smaksak. Det var det första jag kom att tänka på. Annars ett riktigt cleant beat.

Keep on var riktigt hett.

Shake it!
pläääästics.

2008-01-18 17:37
brukar ha lite mer gung i vanliga fall, men ville göra ett beat med en tydlig riktlinje.

kul att ni gillar ;)
Catapults Ent.

2008-01-18 17:43
tycker du gör rätt softa beats. men faller mig inte helt i smaken. måste dock fråga varför du alltid döper beatsen till skumma namn xD ?

pz
ville bara påpeka att jag var ironisk<br>

2008-01-18 22:02
Frågan är väl snarare vad Du hade velat döpa mina beats till..?

;)
Catapults Ent.

2008-01-19 16:46
Inte värt 500 spänn, inte en chans. Sätt ett humant pris, sedan kan vi snacka.
Chrome @ my sko jao!
Producent

2008-01-19 17:17
"Albihno P2"

500 spänn för det här är inte speciellt dyrt nej.

2008-01-19 18:44
Inte ifall man har noll koll på pengars värde nej.

Men visst, tycker man att det är värt ett halvt studiebidrag för att någon ska göra ett beat till dig så visst.
Men IMO är det inte värt det. Verkligen inte.
Isåfall skulle jag ju kunna langa mina acapellas och sälja det för 500 spänn minuten så fick folk göra beats på det, och det händer ju inte.

Sålänge man inte är Masse så ska man inte ta betalt, man skall vara glad att någon diggar.
Chrome @ my sko jao!
Producent

2008-01-19 18:55
Tycker också att det är retarderat att ta betalt för grejer som man slänger ihop på en minut. Men som du kanske hör att det här beatet av högre kvalité. Han vill väl ta betalt för att se till att "MickeRapz" 13 år inte ska förstöra det.

Och 500 spänn för ett beat är inte särskilt dyrt.

2008-01-19 21:37
Som sagt, inge har nog möjlighet att prissätta beatet förutom jag, i och med att det är jag och jag själv som vet vilket arbete det liggeer bakom det.

Sen håller jag med om att 500 spänn är sjukt mycket pengar för en som lever på studiebidrag, men å andra sidan...  skaffa ett jobb vid sidan av?
Eller satsa inte på att köpa beats om du har så fullt upp med studierna att du inte vill prioritera hip hopen främst..?

Men främst vill jag säga tack för att du gillar albino, det glädjer mig.
länka en audio så får vi se om vi kan komma överens, dvs om du känner att musiken är ditt prio ett  ;)

sist men inte minst,så är 500 en gräns som tydligt visar att jag vänder mig mot folk som vill satsa på sin musik.
med andra ord:

Gillar man att ha något eget, något annorlunda, något man har möjlighet att renovera efter ege tycke - så handlar man ofta  ;)

Masse är ju bra inget snack, jag gillar hans grejer, men känner också att jag och många andra har gjort flera enstaka grejer som är skönare än vissa av hans grejer, så om man gillar masse är det nog orättvist att jämföra med mig.

jag är bara en enkel bombap-kille  ;)
Catapults Ent.

2008-01-20 14:17
riktigt skönt beat. det sitter bra. gilllar dock inte rösten i bakrunden ;o
du är lika värd som bubblorna i min spottloska

2008-01-20 14:31
Hahaha.. fan när ska folk sluta kommentera premo och hans snack som ligger över spåren?

det är ju inget som "ingår" i prodden precis.

bara till för att inga luffare ska rippa audion.

Fast det här var väl inte ens nödvändigt att skriva..?  ;)
Catapults Ent.

2008-01-20 15:09
Räknar man priset pa ett beat i hur manga studiebidrag det kostar sager det en hel del om vilken niva man är pa som artist, 500 kr är ins särskilt mycket. Forhoppningsvis ar det inte sa tongangarna gar i musiker/producent Sverige.

Tycker for ovrigt att beatet later bra, inte riktigt min stil men helt klart av god kvalitet.
http://cosmichustlegroup.blogspot.com

2008-01-20 19:25
jag vill poängtera återigen att är det så att ni känner för en annan "snare" eller annan "kick" eller annan basgång, korrigerar vi det innan dealen går i lås ;)
Catapults Ent.

2008-01-21 17:56
Spell:
Visst, asså det du säger låter ju logiskt. Helt klart, det där med att du vänder dig mot seriösa musiker o.s.v.

Dock så tycker jag att hela i-net-hip-hopkulturen har fått något om bakfoten. Liksom, att bara för att man gör beats så skall det ligga SÅÅÅÅÅ mycket jobb bakom. Nu kanske det gör det, ingen aning men ändå.

Ligger det inte lite jobb bakom en text som sedan skall sitta så nära en smäck som möjligt?

Varför ligger alla "proddare" på en högre nivå i hierarkin, liksom varför är det deras marknad? Det är ju som i kontaktannonser som exempel, kärringar på 40+ sitter och skriver vad för killar dom vill ha och grabbarna får nöja sig om dom får ett svar.
Det är ju liksom stört.

Helt enkelt så ogillar jag hela ta-betalt-grejen.
Jag har hållt på med musik i snart 10 år och haft en jäkla massa spelningar, jag har fått betalt 1 gång och då bad jag inte om betalt. Då fick jag 300 spänn för en dags jobb.
Aldrig att jag har klagat, det finns liksom inte.

Världen är full av så många musiker av skiftande kvalité så att någon ringer just dig för ett gig eller ett beat eller något borde vara nog.

Den dagen när du har två gig på samma dag och du blir tvungen att strunta i det ena så att ena klubben vill ge dig ett par hundra spänn eller ett presentkort på Dressman för att du ska spela just där, kan du börja ta betalt.
Knappast innan.

Nu har jag ingen aning om hur framgångsrik du är Spell, men med tanke på att du säljer beats på Whoa så antar jag att du inte nått ovanstående punkt iallafall där folk på fullaste allvar slåss om beatsen. Inget ont med det.

Dock känns det bara jäkligt konstigt att jag som hyfsat seriös söndags-eftermiddags-rappare skall förväntas betala för beats.
Anledningen till att jag äns gett mig in i diskutionen är för att försöka omvända folk, då det är stört.

Och det där med Masse, så är det den enda beat-killen jag kan namnet på. Jag lyssnar på funk.

M.v.h Psomo
Chrome @ my sko jao!

2008-01-21 19:30
Alltså mannen, det där kan du skriva till mig, det behöver du inte skriva i tråden..

Jag är en av de producenterna som proddar inte bara för andra utan även för mig själv, dvs jag gillar mina egna beats och lyssnar på många av dom långt innan jag slänger ut dom till salu eller dylikt.

Så när jag säljer ett beat eller har någon som ska köra över det är det viktigt för mig att jag får ta del av slutresultatet, då jag gillar grunden dvs.
Jag menar... jag släpper ju rättigheterna till beatet, säljer ju ideén, jag vet att du förstår nu.

Men visst kan man köra gratis fram och tillbaka som du, men räkna inte med att folk vågar ta dig seriöst i sådana fall. Alla vet att inget kommer gratis, och uppträder du i hela ditt liv gratis, kommer det leda till att folk ser dig som "billig" istället för kvalitativ - hur sjukt det än låter och hur mycket jag än vill att det inte ska vara så, så är det så vi människor funkar idag.

Kul att du vill förändra man, absolut. Kom gärna till mig med en audio om du vill collaba kostnadsfritt med mig.

För övrigt... hierarki?  Anledningen till att jag inte känner igen den är väl för att jag upplever den största attityden hos mc´s och inte hos producenter.

Du borde fråga innan du dömer producenter till stroppar som behandlar alla andra som skit, för jag kan garantera dig att producenter har det tufft att hitta mc´s.

Aldrig att jag bara så där låter vem som helst köra över mina beats, det vore ju som att du skulle vara tokcool med att köra ditt nästa live-framträdande baserat på endast "sorgliga beats med Titanic-samplingar"...

Det är väl inte så du uppträder?  :)
Catapults Ent.

2008-01-21 20:32
onekligen en intressant diskussion. Här är min input angående sälja lr inte sälja, jag har sålt nåt beat här och var....dock väldigt sällan. Anledningen är att jag hellre ger bort beats till rappare jag känner kan matcha beatet än säljer det till nån som har råd. SKulle jag få 5000:- per beat så visst...jag säljer, men 3-500:- spänn gör liksom varken från eller till. Jag tror mig få respekt utan att sätta ett pris på mitt arbete...men jag kan ju ha fel. Dynamo414 kanske är ett skämt i underground-hiphop-amerika? Vad vet jag?

Jag förstår dig Spell som vill kränga dina lysande produktioner även om jag tycker att det finns andra vägar som känns lite bättre.

Bra beat för övrigt, men det behöver jag knappt säga. Det är liksom givet.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-21 21:17
Jag reagerade litegrann där med det du skrev om huruvida man blir tagen som oseriös och billig om man spelade gratis.
Det beror ju helt på vad man har för mål med sin musik.

Spelar man, eller vad man nu gör, enbart för att tjäna pengar så kan jag tänka mig att man känner att man vill ha betalt. Liksom om man har det som ett jobb. Eller enbart gör det för att bli känd.
Är man däremot musiker och spelar, eller vad man nu gör, för att det är skoj och för att man vill få fram någon form av budskap så är betalning inte nödvändigt.
Iallafall inte för mig.

Liksom om det står 100 pers och skriker som fjortisar när du går upp på scenen så är det ju obetalbart, tyvärr så betraktar inga seriösa musiker dig som billig utan som äkta. Eller vad man nu skall använda för ord.

Det kan också vara olika från stad till stad. Här i Göteborg är det väldigt mysigt musiker emellan och man fixar spelningar åt varandra och byter kontakter med varandra, kan vara annorlunda på andra ställen där man istället måste verka hård och seriös.

Chrome @ my sko jao!

2008-01-22 01:06
jag håller med albin, absolut.

allt jag hoppas är att du når dina mål med din musik. sen hoppas jag kunna sälja min skit, även om det, enligt dyno är aningen dumdristigt av mig istället för att leta "rätt mc´s" till mina beats, men som det visar sig så har vi väl olika vägar, men samma mål

- att få ut vår musik till folk som uppskattar.

sååå... åter till the main question:

vem fan kommer köpa skiten?  ;)
Catapults Ent.

2008-01-22 10:36
Det är väl en avvägninsfråga, men iom att det finns så sjukt mkt lata MC:s som "letar beats" och sen inte får tummen ur röven så tycker jag att beatbagare ska ta risken att sluta med 0 när dom ger bort beat.

Att betala för ett beat svider & det är det som är bra, för har man lagt 500 vill man ju inte göra en kass låt på det?

Själv ger jag bara bort beats till vänner & i samarbeten letar du beats till din "EP" letar du beats för att du ska tjäna nåt CASH lr lite mer utrymme att synas, trots allt sägs det att artister allt mer ser sina skivor som REKLAM i Sverige & REKLAM BETALAR MAN FÖR.
Det e inte så sannolikt att man blir regelbundet letad efter på Baksidan som Diilla eller så och beatet är åtminstonde 3/8 delar av en låt (Ungefär 75% av musiken är beatet, han som skriver & gör det vokala är 25% musik, 100% av text rättighetsmässigt)
Det eju betydligt mer än att bara förtjäna att få synas på baksidan med bara "beat: Soold"

Skulle det vara för vinst så ska ju alla parter ha en bit av kakan.

Frid

2008-01-22 10:39
Keep it up MR SPELL vi ses senare!

Tyckte dock att trummorna kunde fått lite mer punch inte jättepunch bara liiite!

Annars sweet som vanligt.

2008-01-22 11:10
sweet dude

2008-01-22 17:12

Hjalp, nagon vill tjana pengar pa sina beats, sa orealistiskt och omoraliskt................ Tycker det ar synd att det varkar omojligt att leva pa sitt musiserande i Hiphop Sverige. Mc's som inte vill betala for beats kan ju bara lata bli att komentera beatmakare som vill ha betalt.

2008-01-22 21:46
sweet...
Catapults Ent.

2008-01-22 22:01
MrKrikon: Jo det är synd att det är svårt att leva på musik. Dock är det så som verkligheten ser ut. Svårt som fan att få kontrakt.
Lyckas man få skivkontrakt på ett seriöst bolag tjänar man ändå knappt ihop till en resa till Alanya på ett halvår.
Man får skaffa sig ett jobb och ha musiken bredvid, eller gå på soc. Det är liksom så det är, inget att göra åt.

Tänk efter hur många som är kända vs hur många som pysslar med musik, rätt sköna siffror :)
Chrome @ my sko jao!

2008-01-23 09:38
albino

vad exakt var din poäng i ovanstående inlägg?
jag måste vara lite efter, för jag upplever det som om det du skrev som... självklara fakta?

kanske var det meningen?

med andra ord fanns det ingen direkt poäng eller?  :)

för övrigt.

got dam off topic!
Catapults Ent.

2008-01-23 17:38
Det var en som tyckte att det var synd på att man inte kunde leva på sin musik i hiphopsverige, och jag ville väl litegrann understryka att ingen (i praktiken) kan leva på sin musik så det är lika bra att sluta hoppas redan innan man satsat allt man har på det.

Mer poäng än så var det inte :)
Chrome @ my sko jao!

2008-01-23 20:36
Med andra ord är du lite av en pessimist..?
Alltså inte en realist, utan som sagt - en pessimist.

Kan du hålla med om det?  ;)
Catapults Ent.

2008-01-24 05:22
Ahlbino, jag kan halla med dig, det ar sa det ar och sen kan man tycka vad man vill om det men samtidigt behover det inte bli en massa tjafs om att folk inte ens ska forsoka tjana en slant och gnall om att man inte skall satta siktet pa mer en uppskattning.

2008-01-24 17:24
Okej gott folk, kom med bud nu om ni är intresserade, beatet är öppet för redigering efter tycke om det skulle vara fallet.

Kör hårt och rappa på något som Du äger, ingen annan har rätt till eller för den delen tillgång till.

Vem är redo?  :)
Catapults Ent.

2008-01-27 13:13
upp för i helvete...
Catapults Ent.

2008-01-27 13:56
vad menar du med exklusivt..?

om det skiljer sig från 90-tals-tryckare?
Catapults Ent.

2008-01-27 14:05
som vanligt när man kör så här.

bra fråga, kanske något som de flesta inte fattar häromkring.

dvs. Billigt... 500 kr och det är DITT.

herregud, vad tror människor? att jag säljer det underground och sedan behåller det för att ge bort till en helt annan person efter ett tag?  ;)
Catapults Ent.

2008-01-30 16:39
klart det inte är dyrt! :-)
Catapults Ent.

2008-02-05 20:01
Det är dyrt fick gratisbeat från riktigt tunga proddare i harlem när jag va på återbesök där i sommras som va så jävla mkt tyngre än detta.

2008-02-05 20:05
jaha. tufft....(?)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-02-05 20:09
fan mikael du kan inte tror att det är en smaksak?

kul att du får gratis grejer, men å andra sidan... allt som e gratis är ju oftast katastrof, så tack för den piken...

suck, människor.
Catapults Ent.

2008-02-05 21:02
vet inte.  jag har aldrig sagt något sådant i alla fall.

varför undrar du?
Catapults Ent.

2008-02-05 21:40
Det här diggar jag stenhårt, riktigt skönt mannen!

peace
Mr fuck it..

2008-02-06 02:03
vilka jävla diskussioner det blev i tråden nu då ;) beatet var bra, det märks att det är högre kvalité på det än ett freebeat. Ingenting som föll mig i smaken dock

För övrigt undrar jag vad som är så jävla svårt att inse.. Om Spell nu vill sälja sitt beat för 500 kronor är väl det hans ensak? Är ni inte intresserade över huvudtaget så kan ni ju lika gärna sätta tummen i arslet och inte skriva nånting alls...

Och hur seriös ser man ut om man tex möter en ganska omtalad proddare, fixat demo och allting. Så har man spelat in några låtar på freebeats som halva sverige redan hört? Då kan man väl lika gäna ta en instrumental? Personligen tror jag att om man tar musiken seriöst, vill ha sin egen stil och sticka ut från dessa förbannade mainstream artisterna så får man lägga ner lite mer tid och eventuellt pengar än några 12-åringar som tycker synd om sig själva och sabbar söndersamplade freebeats?!

Och Spell, om du känner för att skräddarsy ett beat till mig så skriv ett pm

pejs 

2008-02-06 02:57
du har din grej gratz till det ..din grej funkar ..dock för oss som inte faller för din grej..så mm..mjo... du har utvecklats noll typ..tycker du gör samma sak om och om igen .. å det här beatet var alldeles för upprepande dock e det ju simpla å upprepande beats som brukar bli hitlåtar ...gl hf in the future
It takes so much being atc that only being so is so!

2008-02-06 11:36
j mumps

"allt som e gratis är ju oftast katastrof"

T o m du håller väl med om att majoriteten av det som är gratis är sämre än saker man betalar för?

atc

Jag älskar kritik av denna form.. tror jag?
Du är hemskt välkommen att skriva rent dina impulsiva tankar så jag hajar rubbet.

Om du vill få dig förstådd dvs  ;)
Catapults Ent.

2008-02-06 15:47
j mumps

så länge du inte går på vad jag säger eller väljer att medvetet missförstå det jag skriver så kan jag inget göra än att återupprepa mig vilket kan tendera till att du känner dig dumförklarad - vilket inte är min mening.  :)

det behöver inte vara så, nej, men som sagt, är oftast så.

jag tror att jag är bättre än vad jag egentligen är..?

många häver ur sig denna anklagelse till höger och vänster runtom i världen och fattar nog egentligen inte i vilket syfte de säger det.

varför skulle jag tro att jag är bättre än jag egentligen är..?

har du lust att omformulera eller ytterligareförklara ditt irriterande påhopp?

vi försöker att inte dra igång en stor diskussion om detta tycker jag.
vi hittar säkert ett sätt att dela våra åsikter lugnt och fint ;)
Catapults Ent.

2008-02-06 16:42
jag, som sagt, älskar kritik, men avfärdar smakråd, icke konstruktiv kritik och anklagelser eller påhopp.

jag har inga problem att ta kritik.
jag har problem att ta kommentarer som snarare kommer från hjärtat när folk säger att de inte gillar min musik (vilket verkar logiskt..?)

kritik kommer oftast från hjärnan.

hoppas du har förstått.

tyvärr är folk vana att kritisera varandra efter egna erfarenheter och åsikter häromkring istället för att tänka efter en extra gång och komma med kreativitet och konstruktiv kritik.

så jag kämpar gärna vidare och uppmuntrar de som kommer med konstruktiv kritik.

snälla sluta anklaga mig nu, det är dock på ogrundade basis.

och läs snälla vad jag skriver till dig, säg till om det är något du inte förstår :) det är inte alltid lätt att ta in allt motparten säger om man vill uttrycka sig från hjärtat eller känner sig upprörd över något.

P
Catapults Ent.

2008-02-07 14:41
upp säger man ju häromkring i spökstan.
Catapults Ent.