I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Söker kritik] Grön beatmakare behöver lite konstruktiv kritik.

Vår Hiphop - Beats

   

2011-02-06 17:51

[Söker kritik] Grön beatmakare behöver lite konstruktiv kritik.

Hej. Detta är första gången jag lägger upp nåt här på whoa. Jag är väldigt grön på det här området fortfarande, men jag har skapat musik i mitt huvud så länge jag kan minnas. :) Av olika anledningar så har jag inte haft möjlighet att kunna sätta igång med att skapa musik, men nu är äntligen alla pusselbitarna på plats, och jag kan sätta igång.

Jag köpte en Boss Sp-303 för ca 2 månader sen (min första sampler). Så nu har jag suttit och krånglat mig genom alla funktioner på maskinen och jag tycker att jag bemästrar den ganska bra nu. Jag har redan gjort några beats, men det var inget särskilt (träning bara). Jag har aldrig spelat upp dom för nån som "kan" hip hop. Det var därför jag tyckte att whoa var perfekt för detta.

Reaktionerna jag har fått är typ bara, "fan, va bra!", och det tror jag inte riktigt på. Jag vill ju ha helt ärliga reaktioner på min musik. Så jag vet vad jag kan bli bättre på osv. Så jag har dragit mig lite från att spela upp bitarna.

Basha mig inte nu, och ha i tankarna att jag inte hållt på särskilt länge med att skapa musik. Jag lär mig fortfarande. Kom med konstruktiv kritik om hur jag skulle kunna bli bättre, och vad ni tycker att jag borde jobba mer på.

Ps. Jag vill också säga att detta är bara nåt jag spelade in lite snabbt i ljudinspelaren på datorn för att jag skulle lägga upp här. Så tro inte att jag tycker att jag är skitgrym och så nu. Och så måste jag säga att jag tycker trummorna inte låter låter särskilt bra heller. Så det är jag medveten om. Jag laddade ner några kits från piratebay. Förutom kicken, den har jag stulit.

Grejerna jag använde är Boss Sp-303 och en Sp-404 till resample. Electribe Ea-1 till hjälp på basen. Och såklart min gamla skivspelare. Pioneer PL-J500 (ingen speciell, vanlig skivspelare).
Låten jag samplat är "Percy Sledge - Try a little tenderness", tror jag. Är inte riktigt 100.


http://www.speedyshare.com/files/26714445/download/03.02.11.förstatesteffbaslinje303psledge(fixad).wav

Ser fram emot att höra vad ni tycker.

Ha det gött! /Fredrik.

(Inlägget ändrat av Rainmaker 2011-02-06 23:09:01)