I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

oldschool / new school ?

Vår Hiphop - Breaking

2007-09-03 11:37

oldschool / new school ?

går fryshusets gymnasium , inrikting streetdance . grejjen är den att vi alla fått ett projekt och en av frågorna är vilka dansstilar som tillhör newschool och vilka som hör till oldschool . oldschool är väl främst poping,locking,electric boogey och breaking . newschool är väl house,dancehall etc ... men frågan är . vad tycker ni om krumping , tillhör det new school eller inte ? finns människor som säger ja , och vissa som säger nej .

tack för seriöst svar . /nash

"A good dance is when you give a better impression of the music."

2007-09-03 12:06
Jag är inte så insatt men kom inte crumping bara för nåt år sedan?
I så fall så e d ju definitivt new school, men som sagt jag e inte insatt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-09-03 12:30
funkenteller -joo det va vad jag trodde jag med , men enligt min streetlärare så tyckte hon att det inte alls hörde till streeten . därför jag tar upp det här för att se vad ni andra tycker , så jag ska kunna diskutera och skriva mig fram till ett bra svar :) tack !
"A good dance is when you give a better impression of the music." <br><br>

2007-09-08 03:05

det e intressant det ni pratar om.  Och inom b-boying talar man oxå om ol och new school termer, som ni säkert känner till.
Tävla mot dig själv, o slipp avundsjuka o att bli knäckt...

2007-09-08 11:16
Wasup ,

House scenen i Sverige är väldigt ung men dansstilen i sig har funnits ganska länge exakt hur länge kanske de som är pionärer i Sverige (Martin Feretti etc) eller ngn annan som har mer insikt kan säga.
Men att kalla house, New Skool är nog inte helt rätt. Samma sak med Dancehall.

Jag såg house dansare i London redan i mitten på 90-talet och med tanke på att musiken kom till under 80-talet så ?
Vet inte om han går in här men Julle från Groovenauts har nog koll på den biten om ni letar efter årtal.

Den som är intressant i diskussionen är när ni pratar OldSchool/NewSchool: Var sätter ni tidsgränsen ?
Låt mig ge ett exempel som går att applicera på alla stilar:
De flesta här i Sverige skulle säkert kalla mig oldschool. Jag började 82-83.
I USA är jag inte ens middle School som är från ca 1975+
Första generationen kommer från ca 1973.
Så det skulle göra mig till en tredje generationens breakare.

Alla nya generationer har präglats av olika händelser i historien om vår dans.
Ex första generationen ofta kids som växte upp efter Rocking generationen ca 65-75+ dom tog det till golvet när Herc började göra sin Merry-go-around med sina breaks.

Andra generationen var ca 75+ när puertoricanerna tog över och formade breakingen till det som vi oftast kallar grunderna av vad vi ser idag, sk foundations eller Bronx style. Vilket absolut inte bara består av downrocks som alla verkar tro. Där växte också i stort sett ALLA spin moves fram. 

Tredje generationen kom ca 81+ När breaking blev exponerat för media och spred sig över hela världen. Oftast blev det en sämre version eftersom median gav oss en falsk bild av b-boying och vi som kids inte såg igenom det hela.

Sen så har det fortsatt så fram tills idag.

Vad jag tycker är intressant är att när varje ny generation kommer som tillför ngt nytt till dansen så blir de oftast inte välkommnade, ofta för att stilen kanske är så otroligt abstrakt etc.

Hey , ge stilen lite tid. Att lära sig breakdance tar några år, att lära sig B-boying tar MÅNGA ÅR, att vara en b-boy................

En ny stil utan förståelse för musiken, dansen och dess historia är inget. Vi kan ta den abstrakta stilen som kom på slutet av 90-talet som ex. Vi såg ner på den från början för att den inte var till musiken, inget flow mellan transitions, för att de som körde stilen inte hade ngn koll eller att de började i fel ända, för att de klädde sig konstigt etc.

Well, b-boying växte upp med pop och punk kulturen som var samtidigt med funken, discon och electro stilarna i slutet på 70 början på 80-talet. Nitar, weird frisyrer etc allt fanns med.

De som började med abstrakt stil har hittat flow, de dansar till musiken, dom kan ofta historien och många av dem har lärt sig ursprungsformen. Med andra ord dom skapade ngt nytt och fick det att funka inom dansen: HIP-HOP!!!!!!!!!!!!!!

Jag kommer än idag på nya moves är jag oldskool då ?
Jag kan breaka som man gjorde på 70-talet, 80-talet,90-talet och idag för att jag studerar och lever dansen.

Var går gränsen ?

True Skool

Freeze
Ghost Cru
Hip-Hop Playgrounds
Moves Per Minute

Live it or leave it....

2007-09-08 14:53

2007-09-09 16:38

tkr bara ett ord passar.. WORD ^^

Glöm inte bort att julafton är 24/12 detta år också!

2007-09-13 00:47

FREEZE P24 : Det där va riktigt intressant!!! Det va d ja väntade på, att ngn med djup erfarenhet av Hip-hop kulturen skulle yttra sig.
Själv, tycker ja d e tröttsamt o höra folk dissa "ol`skool" breaking. Ja har hört d mesta: "Han e för ol skool"! Uttryckt precis som d vore ngt av mindre värde. "Det e ol skool det där". På ett negativt sätt. T.o.m., håll i er ni känsliga, at: " 6 o 3 step är ol skool", o sen " Fuck ol skool". Mkt irriterande!! Ja, du förstår va ja menar, men tyvärr har ja hört ännu mer smörja.

Du gör d mkt bra, som forts. o lever d!

När ja skrev, ol o new inom breaking, lr b-boying skrev ja där. Jaja, du förstår va ja menar. Va ja har fått höra allafall, ol skool(men livsviktiga grunder, som aldrig ska dö ut i b-boying, o e INGET negativt!),e d det som dansades mer förr som sagt, på 70-80 talet. Dem grejerna man körde mkt då, knee spin, hand spin, back spin, windmill, d va bara power d där, men ja  e trött i hövet.
New: airflares: elbow n hands osv. airchair, o alla d andra "nyare" steg som dykt upp.

Men, e d fel o resonera så, så säg till.

D ja fattat, d e att d ej går o glömma bort "ol skool", för att d e äldre. D e omoget. Six step t ex, kommer alltid finnas , d e en av MÅNGA kärnor, som e ofrånkomliga.(om man vill bli bboy då)

Ja e fortf. ny i detta. O e VILLIG o lära mig mer.
O mkt trött nu, så ja kan har slarvat lite.

peace...

(b-boying=a long skool) :o)
Tävla mot dig själv, o slipp avundsjuka o att bli knäckt...

2007-09-14 20:45
nashe F16 

vem e din lärarare man hehe??????????