I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2012-08-23 09:17

Flying Bach

Kära läsare,
Låt mig inleda dessa rader med att berömma er en aning. Ni har ett tämligen välorganiserat forum och det var inga större problem för en förstagångsanvändare som mig att navigera er hemsida. Där upphör emellertid min entusiasm. Det har nämligen kommit till min kännedom att ni planerar en konsert – eller hur ni nu benämner spektaklet – på konserthusen i Stockholm och Göteborg.

Johann Sebastian Bach har länge varit en av mina absoluta favoritkompositörer, och hans verk förtjänar att behandlas med den största respekt och be
undran. Därför är det med stor bestörtning och upprördhet som jag nu ser dessa mästerverk beblandas med er så kallade musik.

Mitt förslag är därför att ni förflyttar er verksamhet till andra mer lämpliga platser, såsom skol- och fritidsgårdar.

Med vänlig hälsning,
Johannes S

2012-08-26 09:54
Läste dina rader. Din definition av musik utesluter tydligen den underbara energikälla som breakbeats ger oss - den energi och varma puls som gör att vi kan uttrycka oss personligt i rörelse! Och jag ser inget ont i att en av världens bästa crews, Flying steps, gör en elegant breakshow till musik av Bach.
Mitt förslag är därför: respektera vår kultur, håll dig till dina fugor och må gott!

2012-08-27 11:42
Du har rätt, så kallade beats inryms inte i min (och många andras) definition av musik. Du förstår, musik består av toner. Man kan inte bara banka på en trumma och sedan kalla det för musik, då urholkas definition och blir godtycklig. Du säger att jag ska respektera er kultur men den respekten måste i så fall vara ömsesidig. Att som breakdansare åka snålskjuts på Konserthusets goda rykte – som i fallet Flying Bach – är enligt mig inte att visa respekt för den traditionella kulturen. Sedan måste jag fråga om du överhuvudtaget är insatt i musik, eller på vilka grunder anser du att Bach bör blandas med breakdance? Hur kan ett "beat" förbättra Bach?

/ Johannes

2012-08-27 15:51
OMFG!

Jag vet mycket väl vad musik består av men det är helt klart att du inte vet att breakbeats faktiskt består av toner OCKSÅ. Och om du lyssnar till afrikansk musiknågon gång så kanske du kan upptäcka att trummorna SJUNGER! Att breaka till Bach tycker jag inte är fel - en uppfriskande hybrid mellan två kulturer.
Förresten, har du någon gång hört Benny Goodmans "Bach goes to town"?
Är vi månne klara med vår lilla dialog?
Ha det bra!

Producent

2012-08-27 17:17
Här hör du Bach tillsammans med trummor

Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2012-08-28 09:28
Moga:Först och främst vill jag tacka dig för tipset om Goodman, det var ett tag sedan sist. Den är också ett utmärkt exempel på vad jag kallar musik. Det där med sjungande trummor ställer jag mig mer frågande till. Jag har aldrig hört några sådana men om du kan skicka en länk så är jag beredd att ge det en chans. Hybrider inom musik och kultur blir aldrig bra, de leder endast till urholkning och förvirring. Vi kan ta Flying Bach som exempel: ingen blir riktigt nöjd, vare sig hip-hoparen eller han som föredrar den klassiska genren. Alla förlorar.

/Johannes

2012-08-28 09:51
Dopeness P31: Det inledande klassiska stycket är inte skrivet av Bach utan av en annan Johann, nämligen Johann Pachelbel. Du är emellertid inte helt ute och cyklar. Pachelbel var nämligen en av Bachs absolut största inspirationskällor och att blanda ihop deras verk är lätt hänt för den oinvigde.

När det gäller Dr Octagons musik så är på radiofronten intet nytt så att säga. Sådant hörs ju dagligen på kommersiella skräpkanaler utan själ och hjärta. Enda behållningen i Dr Octagons låt är just Pachebels inledande toner. Då kan jag tycka att ganska skamlöst av Dr Octagon att åka snålskjuts på en annan kompositörs verk. Som alla stora kompositörer fick Pachebel sannolikt offra en hel del på konstens altare. Att sedan bara stjäla frukten av hans möda är, åtminstone enligt mig, fullkomligt förkastligt.

/ Johannes

DJ

2012-08-29 08:39
Bästa Pachelbel with a twist: Bob James!

Ärligt talat vet jag inte om trådstartaren är ett troll som vill ha lite skoj med oss eller om det finns nåt seriöst menat bakom det hela. Men OK, går i fällan för ett kort reply, haha...

Själv är jag väldigt mycket av en purist. Jag älskar att höra Bach "såsom det var tänkt" eller så nära man kan gissa sig idag så att säga. Dock tillhör det ju inte ovanligheterna att Bach arrangeras om för andra sättningar, instrument och orkestrar. Och detta kan också vara mycket bra tycker jag. Idén att blanda Bach och breaks låter kanske märklig, men att bli "bestört" och "upprörd" över det måste ju vara ett skämt?

Än mer purist är jag när det gäller breaks. Och jag kan ärligt säga att det blivit allt svårare och ovanligare att få höra riktiga b-boy breaks i sin renaste form på senare år. Därför kunde jag eventuellt förstått kritik från b-boy/b-girl-håll mot ett sånt här projekt (även om jag själv inte alls instämmer i den utan är nyfiken och tror det kan bli bra). Men som break-purist har man iaf rimlig anledning att känna sig marginaliserad, då det så ofta ska blandas med Bach eller nåt annat mer "lättlyssnat" för massan.

Däremot som Bach-purist lovar jag dig, Johannes.S, kommer du aldrig lida brist på möjligheter att höra din Bach i sin renaste form. Spelas varje dag världen runt. En sån här gala kommer inte att ändra på det. Skänk en tanke åt de stackars break-puristerna i stället, haha... :D

2012-08-31 07:23
Beviset på Bachs storhet är väl just att han inspirerar så långt utanför den konventionella musiksfären! Det borde väl vara en källa till glädje? Nu orkar inte JAG skriva mer om det här!

2012-09-03 20:52
Du behöver inte oroa dig Soul Survivor, jag är fullkomligt seriös i min kritik av Flying Bach. Och visst kan det här spektaklet framstå som oskyldigt, nästan hedervärt. En etablerad kultursfär full av tradition och kärlek till musiken som sträcker ut en hand till dansmusiken, och låter dess anhängare kliva in i kulturens innersta rum. Jag kan förstå att den spontana tanken hos många är att detta är något fint och bra. Och jag dömer ingen. Men sett i ett större sammanhang ger det en vink om hur det står till i kultursverige, där förflackningen är mycket långt gången. Flying Bach ser jag som en klar symbol för denna förflackning då det bara bidrar till urholkning av de traditionella kulturella värdena. Den klassiska musiken, med århundraden av utveckling och förfining bakom sig, har inget att hämta hos dansmusiken med bara några få årtionden på nacken. Risken finns också att ett sådant här evenemang får större (och värre) konsekvenser än vad som ursprungligen var tänkt. När bollen väl är i rullning så kanske fler grupper får för sig att inkräkta på kulturella områden där de inte hör hemma. Och vem vet, till slut är kanske inte Bach välkommen i konserthuset längre. Det tänker i alla fall inte jag vara med och bidra till.

Finns det någon som håller med mig om något här, eller som åtminstone FÖRSTÅR min oro över utvecklingen. Eller har ni bara rättat in er i det politiskt korrekta ledet?

Moga: Det är ingen som tvingar dig att skriva, så du behöver inte spela martyr för att du har våndats igenom två inlägg. Dessutom är det menlöst att svara på en så onyanserat ställd fråga. Men visst, i grund och botten är jag glad att Bach inspirerar. Men det är helt annan sak.

/Johannes
DJ

2012-09-03 23:05
Du måste ju förstå att det är subjektivt. Det är en "förflackning" i dina ögon för att du föredrar det ena. Jag som gillar både och kan lika gärna se det som att breakmusiken förflackas av att man blandar in Bach. Det ligger i betraktarens "öra". Dock lever både breakmusik och Bachs musik i renodlad form vidare för de specialintresserade trots att de alltid blandats med annat. Dansmusik har förstås funnits i årtusenden, dess historia började ju inte på 70-talet. Att använda militärt anstrukna ord som "inkräkta" och vilja bestämma var andra människor "hör hemma" eller inte ger mig mycket obehagligare vibbar än någon kulturell "förflackning" i världen. Och snälla, använd inte "politiskt korrekt" som om det vore något negativt. Då låter det bara som SD-retorik och blir svårt att ta på allvar. Jag kan lova dig att Bach är mer "politiskt korrekt" än den mesta musik och får mer stöd ekonomiskt, ideologiskt och politiskt av etablissemanget runtom i världen än någonsin gatukultur fått.
DJ

2012-09-03 23:13
Jag skulle kunna förstå upprördheten om det fanns något oärligt i detta. Om man sa "detta är den egentlige Bach, skit i det där andra". Men de är ju hur öppna som helst med att det är en blandning av olika saker, det är helt transparent. Och du kan fortfarande gå och lyssna på Johannespassionen eller Matteuspassionen i en mer stiltrogen tolkning i t.ex. olika kyrkor runtom i Stockholm en massa gånger om året. Det har jag själv gjort. Detta hotas ju inte på något sätt av ett sånt här projekt. Själv älskar jag hiphopkulturen och hiphopmusik och är rätt mkt purist där. Jag gillar graffiti, breaking, dj:ing och rap i sina mest traditionella och renodlade former. Därför kan jag ibland störa mig över hur "street art", "street dance", CD-DJs och det som gäller för rapmusik på radio idag breder ut sig i popularitet. Men att sånt blir poppis innebär ju inte att det jag älskar försvinner. Det finns ju fortfarande riktig hiphopmusik, riktig graffiti och väldigt renodlade breakare.

2012-09-05 13:59
Först av allt: tack Soul Survivor! Tack för att du bidrar till en sund, rimlig och saklig debatt. Allt för många gånger blir man avvisad som inskränkt eller bakåtsträvande bara för att man vi behålla och skydda vissa kulturella värden (erfarenheter delvis från detta forum).
Nu till sakfrågan. Man borde först och främst enas kring premissen att det finns objektiva kulturella värden. Bachs musik, med sin komplexa uppbyggnad och mångbottnade karaktär, håller ju de facto en annan verkshöjd än simpla beats. Jag ser inget kontroversiellt i det. Och eftersom du bad mig att inte tala om politisk korrekthet så får jag väl dra slutsatsen att anledningen till att folk inte öppet vill uttala detta, är deras respekt för andra människors känslor.

Om jag förstår dig rätt så har du inställningen att det ena inte behöver utesluta det andra, att vi kan fortsätta experimentera hej vilt och blanda de mest skiljda kulturyttringar SAMTIDIGT som originalgenrerna kommer att förbli intakta i sin renaste form. Det är en fin tanke, verkligen, men den är också en smula naiv. För på lång sikt kommer det här att få konsekvenser, både för min och din genre. Och med lång sikt menar jag inte fem eller tio år, det kan komma att ta längre tid än så. Men sakta men säkert kommer det musikalisk genuina att naggas i kanten. Snart kommer ingenting att existera i sin ursprungliga, renodlade form. Allt kommer att utgöras av själlösa hybrider utan tydlig förankring i någonting. För överallt ska människor till varje pris in och pilla i och sampla musikaliska verk, verk som klarar sig alldeles utmärkt utan ”hjälp” från beats och DJ:s (eller vad det nu må vara). Återigen: varför kan inte breakdance få vara breakdance och Bach få vara Bach. Ska det vara så förtvivlat svårt att hålla sig till sitt eget gebit?
Med detta sagt vill jag ändå poängtera att jag åtminstone förstår din syn på det hela (även om jag inte håller med), vilket är mer än man kan säga om många andras slarvigt formulerade ”poänger” här på forumet.

/ Johannes
Producent

2012-09-06 21:11
Johannes.S
Snart kommer ingenting att existera i sin ursprungliga, renodlade form. Allt kommer att utgöras av själlösa hybrider utan tydlig förankring i någonting.

Bach musik har hållit sig i sin orginalform i över 200 år så jag har svårt att se (eller höra) att det skulle ändra sig. Den renodlade formen av klassisk musik tror jag alltid kommer att finnas kvar, finns alltid människor som letar bakåt i historian för att få höra var musik har sitt ursprung.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
DJ

2012-09-07 19:04
I själva verket har ju Bachs musik vad jag vet under de senaste 50-60 åren börjat spelas mycket mer troget gentemot hur det förmodligen/kanske lät för 300 år sen. Under romantiken och det tidiga 1900-talet moderniserade man Bach mkt mer och arrangerade om hans musik för stora nationalromantiska symfoniorkestrar osv.

Jag tycker inte man kan säga att Bach automatiskt har högre verkshöjd än all breakingmusik. Den är kanske mer komplex i harmonier och skalor osv ofta. Men mer komplicerat i formen är inte automatiskt = högre verkshöjd. Till synes enkla dikter av Tranströmer tycker jag kan vara lika stor konst som en tegelstensroman av Dostojevskij. Och en odödlig breakplatta som Bongo Rock med Incredible Bongo Band är så extremt välgjord, svängig, intelligent och känslomässigt överväldigande i sin perfektion att den för mig har en enorm verkshöjd. Svårt at tjämföra så olika konstarter dock då Bachs musik endast finns nedskriven och sen får man bedöma varje framförande för sig, medan det i Incredible Bongo Bands fall handlar till 99,9% om framförandet. Melodierna i sig är inte grejen. Apache i nedskriven form är definitivt ingen Brandenburgkonsert. Däremot det groove och samspel musikerna får till på den LPn gör att jag tror att den också kommer leva i minst 300 år och kan räknas till en av de stora bedrifterna i 1900-talets kultur. Lägger du dessutom till ett otroligt begåvad crew som Rock Steady som breakar till med själ och hjärta och kanske en DJ som Jazzy Jay som cuttar upp dubletter av Bongo Rock då är verkshöjden för mig genom taket och på en nivå som ytterst få framföranden av Bach kan matcha.

2012-09-09 19:42
Att Bachs musik spelas troget (dvs. i sin ursprungliga och rätta form) ser jag som en självklarhet. Det bör och ska vara standard att man visar den hänsynen till kompositörens idé och vilja. Din åsikt tycks dock vara en annan. Du verkar anse att bara för att man varit Bach trogen i många sammanhang så är det på tiden att man går ifrån originalverken nu. Du menar alltså, om jag förstår dig rätt,  att vi har "samlat ihop" till någon form av frikort som ger oss rätten att behandla Bachs verk hur vi vill. Har jag förstått dig rätt då? Jag tror det. Ett sådant resonemang är för mig helt obegripligt. Ungefär som att säga att "nu har jag varit min fru trogen i så många år att jag faktiskt är värd en liten affär vid sidan om". Är det den inställningen och moralen vi ska föra vidare till nästkommande generationer? Att Flying Bach håller sig inom ramen för lagen vet vi båda två – Bach har ingen egenrätt på sina verk. Detta står, som man skulle säga i rättssalen, bortom allt tvivel. Mer tvivelaktig blir emellertid den etiska frågan. Är det rätt att stjäla någon annans verk, och sedan ta sig friheten att göra om det så till den milda grad att man inte längre känner igen originalet? Oavsett vad man svarar på den frågan så tror jag i alla fall inte att det var så Bach ville att hans verk skulle "hedras" efter hans död. Tror du det?

/ Johannes

2012-09-09 22:28
Tror han hade tyckt det va fett
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
DJ

2012-09-10 09:34
Jag tycker du utgår ifrån att om man spelar Bach på ett sätt utesluter det att Bach samtidigt spelas på ett annat sätt. Jag tycker det är lite märkligt, eftersom Bach redan innan detta spelades på en miljon olika sätt och kommer att fortsätta att göra det. Ett av de sätten är att försöka vara purist och komma åt hur man gissar att Bach tänkte sig att verken skulle framföras. Ett annat är att anpassa det efter akustiken och resurserna i en normalstor svensk kyrka. Ett tredje är (det kanske allra vanligaste) att anpassa det till en symfoniorkester av det snitt vi har idag, som i själva verket är ca 150 år nyare än mycket av Bachs musik och växte fram först i slutet av 1800-talet. Om inte hundratals år av moderniseringar/blandningar/anpassningar osv av Bachs verk (inte kunde Bach ha anat att man t.ex. skulle framföra hans verk på konsertflygel?) tagit död på dem eller minskat ivern hos vissa att framföra dem så "ursprungligt" som möjligt, varför skulle just detta projekt, ett av tusentals, göra det?

Jag hoppas och tror att Bachs vilja för sina verk efter hans död - om han öht hade någon - var att sprida mesta möjliga glädje och uppbyggelse för människor. Jag tror moderna tankar om purism, upphovsrätt eller "genrer" såsom vi talar om dem idag, hade varit ganska främmande för honom.

Analogin med det olyckliga äktenskapet tycker jag är ganska oklar. Ett äktenskap innehåller två unika personer. Bachs musik kan du trycka i en miljon kopior. Att vara ett verk av Bach äktenskapligt trogen skulle snarast motsvara att bara en person fick framföra det från ett original eller något sånt. Så var ju dock aldrig hans musik tänkt från början.

Anledningen att jag tog upp hur Bachs musik tidigare behandlats var som "bevis" för att detta inte utrotat någon sorts strävan efter ursprunglig tolkning. Denna iver har snarare uppstått under 1900-talet och sedan blivit allt vanligare.

Förstår inte heller riktigt det här med att "stjäla" hans musik. Var och en som framför den på sitt manér "stjäl" väl i så fall hans verk? Kyrkokören i Kista likväl som Glenn Gould och de som skapat den musik vi talar om här? Vad tycker du t.ex. om Goulds tolkningar av Bach? De är ju världsberömda och allmänt erkända som stora konstverk, men har ju bevisligen a priori helt kastat över bord alla idéer om trogenhet gentemot hur Bach lät på 1700-talet.
DJ

2012-09-10 09:36
Om man funderar över vad Bach hade tyckt om det ena och det andra kan det vara intressant att betänka att han var from protestant och förmodligen hade sett det som någon form av avgudadyrkan att så mycket vikt idag läggs vid hans person, intentioner och specifika historiska förutsättningar. Om något tror jag att han ansåg att melodierna kom från Gud och inte tillhörde honom själv.

2012-09-14 09:46
Återigen: Att Bachs musik fortfarande spelas i sin originalform, trots "tusentals" moderniseringar, ser jag som en självklarhet. Jag anser inte att detta faktum ger någon ytterligare tyngd i din argumentation. Det börjar snarare likna ett tjatigt mantra. Trots detta kan jag inte låta bli att kommentera och ifrågasätta ditt resonemang. De exempel på moderniseringar/blandningar/anpassningar som du nämner innefattar tolkningar med hjälp av dagens symfoniorkestrar, samt konsertflygel. Och visst, dessa tolkningar låter naturligtvis annorlunda jämfört med Bachs originalverk, men du kan väl inte på allvar dra en parallell mellan de här tolkningarna och Flying Bach? En konsertflygel måste väl ändå anses vara ett adekvat instrument i en tolkning av Bach? Om inte annat så är det ju åtminstone ett instrument med vilket man kan skapa toner (läs: musik). Ditt exempel med dagens mer moderna symfoniorkestrar är om möjligt än mer irrelevant. Givetvis låter en tolkning med en modern symfoniorkester inte exakt som det lät på 16- och 1700-talet, men nog tusan ligger dessa tolkningar ljusår närmre Bach än vad ett monotont trumbeat gör. Därom måste vi väl ändå vara överens? Och det är just det här som bekymrar mig; Flying Bachs fullkomliga avsaknad av hänsyn till det man tolkar. Du får förlåta mig om jag använder ett för sammanhanget alltför starkt ord nu, men det här eventet kan inte beskrivas som något annat än en skändning av Bachs musik.

2012-09-14 14:29
Jag tycker mest att du Johannes S. kan sluta vara så dryg och kultursnobb så att du säger nedvärderande saker som att
Mitt förslag är därför att ni förflyttar er verksamhet till andra mer lämpliga platser, såsom skol- och fritidsgårdar.
tror du att en konstform som Breaking är menad att bara synas bland ungdomar i deras ungdomsmiljö eller ? Eftersom du lyckades ta dig till breakforumet här så kan du uppdatera dig lite om hur långt breaking kommit (youtube: R-16,expression crew,freestyle session etc..) och sluta leva i 80-talet
Hip-hop is still cool at a party. But to me, hip-hop has never been strictly a party; it is also there to elevate consciousness. -Saul Williams

Producent

2012-09-14 15:47
Rytm och tempo är lika viktigt som melodi i musik.

2012-09-14 16:49
ILLINI_DUDE P31: Jag vidhåller att breakdance lämpar sig bättre på fritidsgårdar än i konserthuset. Våra åsikter går uppenbarligen isär på den punkten. Jag tog mig tid att titta på några av de ungdomar du nämnde, bland annat R-16. Deras akrobatiska färdigheter är minst sagt imponerande, det får man ge dem. Musiken däremot lämnar ju en hel del att önska, precis som jag befarade. Som vanligt rör det sig nästan uteslutande om en ensam monoton bastrumma. Detta ÄR inte musik.

Dopeness P31: Allra bäst är det väl om musiken innehåller rytm, tempo OCH melodi. Det gör Bachs musik, men tyvärr inte breakdance. Den dagen den gör det kommer jag vara den första att inbegripa breakdance i begreppet musik. Tills detta sker (om det någonsin kommer ske) får mina lovord begränsas till de akrobatiska färdigheterna.

Trevlig helg!

/ Johannes
DJ

2012-09-15 15:11
Så länge du upprepar samma trötta mantra kommer du att få samma trötta mantra till svar. Du har vissa åsikter om musik och en viss smak. Fine, det har du rätt till. Men du försöker föra en debatt där din smak a priori är "rätt" och andras är fel och en sån diskussion kan varken du eller någon annan vinna. Du häver ur dig saker som att en konsertflygel "måste anses adekvat" för att framföra musik av Bach, trots att det finns folk som inte alls skulle hålla med. Sedan menar du att den sättning som använder sig av Bachs musik i den aktuella föreställningen tydligen inte är "adekvat". Men en adekvat sättning ligger ju i betraktarens öra. Om benhårda purister vill att Bachs skall framföras i samma sättning som då den skrevs är den sättningen "adekvat" för dem. Om någon annan tycker att det blir finfin musik när man adderar lite breakbeats så är ju det adekvat för dem. Adekvat breakingmusik är musik som får duktiga b-girls och b-boys att känna musiken, vara kreativa och uttrycksfulla. Du har fortfarande inte svarat på varför det faktum att just du föredrar vissa sätt att framföra Bachs melodier på gör att alla andras sätt är sämre, mindre "adekvata", gör dig bestört eller bör flyttas från vissa lokaler. Det handlar inte om rätt och fel utan om åsikter.

Däremot begår du rena faktafel i dina resonemang när du säger saker som att "en ensam monoton bastrumma är inte musik". Det är det ju de facto. För att inte tala om när du med en dåres envishet fortsätter att hävda att breaks inte har melodier. Självklart betonas rytmen mer på bekostnad av melodierna i musik ju mer dansant musiken är. Alla musikstilar ligger någonstans på ett spektrum däremellan. Dock tycker jag du får bestämma dig om du ska vara kränkt pga att man framför Bachs melodier på ett icke önskvärt sätt eller framför musik utan melodier. De två åsikterna går inte ihop.

Om du inte hör att t.ex. denna låt med många populära breaks och samples i som oräkneliga breakat till genom åren har melodier är du tyvärr tondöv:

(Spoiler: stycket är skrivet av Bizet)

2012-09-16 00:24
Soul_Survivor_II P34 är något som Johannes.S inte hade väntat sig när han reggade sig på fritidsgårds-communityn whoa.nu.

Vi väntar nu alla med spänning på en förnärmad utläggning om varför Bach´s mästerverk inte bör beblandas med denna anskrämliga subkultur.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent

2012-09-16 02:13
Johannes.S skrev:

Dopeness P31: Allra bäst är det väl om musiken innehåller rytm, tempo OCH melodi.

/ Johannes

Det var det jag menade. Jag anser att Bach musik saknar rytm och skulle inte ha något emot att höra Bach musik tillsammans med ett bra beat och kanske i ett annat snabbare tempo.
DJ

2012-09-16 02:21
Haha, fritidsgård...varför får jag vibbar av SvT-dokumentärer från 1993 med Dogge, Ultima Thule och Guardian Angels? ;)

2012-09-16 08:23
Jag måste komplimentera Soul Survivor för det änglalika tålamod han visat i Bach-debatten. Att jag "spelade martyr" och "genomled" ett par inlägg berodde på att jag reagerade på att Johannes S. tydligen anser vår kultur vara skit - en kultur som för mig personligen betyder oerhört mycket! - och bemötte mina inlägg med en magnifikt snorkig ironi som påminner om gamla tiders debatt om jazz="primitiva negervrål" o.dyl. Dessutom tycker jag att min musiksmak och bakgrund i övrigt inte har något med sakdiskussionen att göra. OK, tack för martyrglorian! Den garanterar mig en plats i breakarnas paradis när den dagen kommer!
Producent

2012-09-16 13:23
Ja om klassisk musik är finkultur så borde hiphop musik vara skitfinkultur.

2012-09-17 09:55
Dopeness P31: Så du menar att Bachs musik saknar rytm? Låt mig gissa, du drar den slutsatsen utifrån det faktum att hans verk saknar den där bastrumman som du verkar älska så dyrt och heligt? I så fall får du nog revidera din definition av rytm. Bachs musik innehåller rytm, det är ett faktum. Gör om, gör rätt.

Moga: Försöker du måla ut mig som rasist nu också? Fascinerande vilka metoder vissa människor tar till när argumenten tagit slut. Lågt.

Soul Survivor:Du säger att vad som är adekvat ligger i betraktarens öra. Ytterligare ett resonemang som leder till total godtycklighet. Därefter skriver du att jag begår faktafel genom att säga att en monoton bastrumma inte är musik. Men det ligger väl i så fall också betraktarens öra, eller? Du får bestämma dig, ska vi ha definierbara begrepp och fenomen eller inte? När det gäller låten du postade så har du rätt, den innehåller melodi. Fast det är ju ingen break-låt, utan jazz. Att man sedan inom breakkulturen åkt snålskjuts och samplat även jazz, det förvånar mig inte det minsta. Kan du inte istället ge ett exempel på en renodlad breaklåt med tydliga melodier, där man inte har "inspirerats" av (läs: åkt snålskjuts på) andra genrer och artister?

/ Johannes

DJ

2012-09-17 13:48
Johannes:

Det här blir mitt sista inlägg i den här tråden. Eftersom du medvetet eller omedvetet missförstår de flesta av mina (och andras) argument, ignorerar andra argument och uppvisar stor avsaknad av bakgrundskunskap om de ämnen du försöker debattera blir det hela väldigt frustrerande. Det känns som att prata med en vägg eller att argumentera sig runt i cirklar. För att visa god nät-etikett lämnar jag ändå ett sista svar, men sen orkar jag nog inte se det här ämnet mer.

Du säger att vad som är adekvat ligger i betraktarens öra. Ytterligare ett resonemang som leder till total godtycklighet.

Självklart är musiksmak i någon mån "godtycklig". Det är därför det kallas smak. Jag vet inte vad du menar med "total" godtycklighet, men så länge det är en acquired taste som växt fram i ett kulturellt sociologiskt sammanhang, där det finns definitioner, traditioner, trendbrott, innovationer och en gemensam terminologi, estetisk "världsbild" och en uppsättning sätt att tänka kring en kultur/musikstil tycker jag inte der är totalt godtycke. D.v.s. det är inte självklart att jag och andra inom hiphopkulturen har exakt samma smak gällande exakt varje skiva, artist eller låt, men vi bedömer ändå medvetet eller omedvetet oftast musiken, dansen, bilderna och texterna enligt en någorlunda liknande uppsättning kriterier. I 99% av fallen kan man enas om när en DJ, MC, målare eller b-girl/b-boy är riktigt usel. Sedan har man olika personliga favoriter, men så är det ju inom alla genrer. Vissa tycker att Bach är den störste kompositören någonsin. Andra föredrar Beethoven eller Mozart.

Du får bestämma dig, ska vi ha definierbara begrepp och fenomen eller inte?

Det finns definierbara begrepp - ex.vis "ett trumbreak/trumsolo är musik". Sedan finns det annat som inte kan definieras objektivt - ex.vis "detta break är jättebra/detta break är tråkigt och generiskt". De flesta människor är medvetna om att vissa saker går att definiera mer objektivt, medan andra är en fråga om tycke och smak. Det kan omöjligen vara en nyhet för dig.

Fast det är ju ingen break-låt, utan jazz.

Ungefär här står det klart att du behöver läsa på lite innan du försöker debattera de här frågorna. Jag har inte en susning om vad du menar med "en break-låt". Men breaks och låtar som folk breakar till är per definition låtar ur andra genrer/partier ur dessa låtar (ofta partier där flera musiker tar kort paus -"ett break" och trummorna + ev. något enstaka instrument till får en framträdande roll - därav ordet "break"). Att en jazzlåt, en soullåt, en funklåt eller en rocklåt innehåller breaks och andra delar som folk breakar till eller samplar i hiphopmusik är inte något undantag, det är en av hörnstenarna i hela kulturen. Långt innan det fanns rapmusik utgiven på skiva breakade och rappade folk i Bronx till just dessa breaks från t.ex. jazz. Just Bob James skivor innehåller många av de allra mest klassiska.

Sedan finns det förstås folk som komponerat och framfört musik menad för breaking och annan hiphopmusik utan att använda breaks och samplingar, men det är ett senare påfund. Visst skulle jag kunna sitta och leta upp någon sån musik och länka någon melodi, men jag tycker att det vore helt irrelevant. Vi talar fortfarande inte om en föreställning som kommer att framföras helt utan melodier. Att de tänker använda Bachs melodier var ju själva anledningen till att du blev "bestört" till att börja med. När det gäller breakingmusik är trummorna oftast det viktigaste, men det förekommer ofta också melodier, sång och melodiska fragment som krydda. Hur man spelar och mixar t.ex. jazz och funk för att skapa bästa möjliga set för breaking är i sig en konstform som få behärskar, men som jag misstänker att du skulle förakta hur kärleksfullt jag än försökte beskriva den, så jag sätter punkt där.

Producent

2012-09-17 15:40
Johannes.S skrev:
Dopeness P31: Så du menar att Bachs musik saknar rytm? Låt mig gissa, du drar den slutsatsen utifrån det faktum att hans verk saknar den där bastrumman som du verkar älska så dyrt och heligt? I så fall får du nog revidera din definition av rytm. Bachs musik innehåller rytm, det är ett faktum. Gör om, gör rätt.

/ Johannes

Jag älskar inte den där bastrumman dyrt och heligt. Jag vill ha ett helt beat; bastrumma, virveltrumma, hi-hat och kanske cymbaler, rides och percussions också.

2012-09-17 16:06
Johannes S: Jag har inte försökt måla ut just dig som rasist - du har en fantastisk förmåga att missförstå! Och jag ser nu att även Soul Survivor tappat tålamodet med dig.
Njut av Bach och lämna oss i fred!!!

2012-09-21 11:03
Soul Survivor: Stort tack för en bra debatt, för din saklighet och för ditt engagemang. Jag är den första att erkänna att jag är påvert insatt i breakdance. Med det sagt så håller jag fast vid min åsikt om Flying Bach. Ett tack även till er andra som bidragit med inlägg, även om vissa av argumenten lämnat en del att önska.

Om ni är intresserade (jag har inga illusioner om att så är fallet) så är ni hjärtligt välkomna att besöka Kultur i fokus – en nystartad sida på facebook som ska fungera som en plattform för den kulturella debatten. Problemet med den diskussion som ägt rum här på Whoa är att vi har så diametralt skiljda åsikter i ämnet. Genom Kultur i fokus hoppas jag kunna få in fler människor i samtalet och därmed åstadkomma en mer nyanserad debatt. Välkomna!

/ Johannes

2012-09-21 11:17
Jag glömde ju länken. Antar att jag får skylla på Klassisk förmiddag i P2, få saker fångar min uppmärksamhet så fullkomligt. Nåväl, här kommer den:

http://www.facebook.com/pages/Kultur-i-fokus/424389774275139

2012-09-27 18:23
skit i det, han är ju bara en död gammal gubbe
RICOSTJÄRT ROCKÄRS

2012-10-12 10:39
Sluta posta mögel i mitt brekaingforum :(
Q.