I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

skifta mellan sång och rap.

Vår Hiphop - Emceeing

2007-07-09 05:01

skifta mellan sång och rap.

att sjunga text har varit en hjälp i nöden när det fuckar ur ibland. Men jag har så jävla svårt för att sedan komma tillbaka till rapet från sången. Det blir som om man träder in i en annan person eller nåt. Någon som har tips på hur man kan få det att flyta ihop? peace

2007-07-09 05:53
Sjunga reff på dina egna låtar o rappa i verserna;D o typ lägga sjung addlibbs;D

2007-07-09 15:13
Annars kan man ju bara lägga adlibsen med lite sångaktig röst, det brukar låta rätt bra.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-07-09 23:22
TonyP, nej det är jag inte. Annat spår? Det är lite töntigt att mixa så faktiskt ^^, det man inte klarar av live ska man inte spela in.

Meedi, ahjo. Blir lite rnb över det. Men jag brukar annars sjunga i början innan själva "beatet" börjar. Eller trummorna rättare sagt.

addlibbs? vad är det?
Men det är nog sant att det är rappet jag ska öva på, försöka i annat/andra tonarter. =/

2007-08-06 15:13
Tss, frågan är väl snarare om det är du eller jag som inte ska rappa. Visst, dina favoriter som 50 cent och snoop dogg kanske håller på med sånt där för att ses som perfekta musikaliskt. Men det är inte det de handlar om överhuvudtaget. Hiphop har utövats innan FLstudio fanns överhuvutaget lilla vän. Det de handlar om att få utlopp för vad man känner, inte sitta och pilla med en jävla dator och dissa folk som kan normala musikaliska termer.
Om dina vänner frågar om du kan kicka efter spliffen, hur fan gör du då?
"Öööhh, ska jag ta 1a eller 3e spåret, vilken av dom är mest melodi och vilket är takt"

2007-08-06 15:24
hahaha snacka om att ara dålig!!

självklart kan man köra på olika spår vid inspelning. det behöver inte bli så tight att man inte kan köra det live.

för tony menar ju inte att du ska kicka versen i "tagningar" dvs att du spelar in 2 takter åt gången eller liknande. bara versen på ett å reffen på ett.

detta görs ju faktiskt för att man inte vill ha samma mixning på sång som på rapp (oftast).

så kom inte å snacka om att bara för att det är hiphop behöver det inte låta bra, för då HAR du verkligen inte fattat NÅGONTING!

usch...
www.myspace.com/ydetobbe

"En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba

2007-08-06 15:45
Jag har inte nämnt någonting om att det ska låta bra, faktiskt så är det han som har gjort det. Jag ställde mig emot att det föreslogs att jag skulle använda datorteknik istället för röstteknik.
Tydligen tycker tony att man ska lära sig datorer före man kan kalla sig rappare.

Btw nämnde jag inte ens inspelning vid första inlägget.

2007-08-07 23:16

testa häng med i slutet av raden innan du ska sjunga så du får in känslan du hade är du skrev den...kan vara kruxet att man tänker på ett visst flow som låter tupac i huvet sen när man lägger det så tar det antingenför krot eller lång tid o säga så det bli kefft i båset, rappa mer e väll det som gäller

Jag fiser THC !

2007-08-09 03:18
Jag ser en viss ironi i att du snackar om problem med teknisk inspelning efter spliffen samtidigt som du dissar snoop dogg :P

Det eju bara att spela spår för spår & sen ordna det ordentligt när man är klar i huvet isf?

och fiddy e ganska kul också att du dissar då jag har för mig att den herren gjort sig känd på att mixa rap och sång?!

Kul att P17 kan kalla f25 för lilla vän också..

Intressant också att killen som inte kan ett av dom typ 2 av dom vanligaste begreppen (syftar på ads & dubs) när man spelar in rap idag kan allt om hiphop & hur man bäst spelar in för att få det "hiphop"..

och jag trodde faktiskt att hiphop eller den delen av hiphop som syftas i denna tråd handlade om "move the crowd", få igång folket då rap är en del i att vara en MC.

Visst, man kan få ut känslor genom hiphop, men hiphop är en festkultur som är nära besläktad med den Jamaicanska Soundsystemkulturen..

Det var framförallt Blues & Gospel som handlade om att få ut känslor, ledsna (blues) glada (gospel.)

och om det nu är så fel att bearbeta med FL m.m. och flera tagningar osv. hoppas jag du spelar in på rullband, live med en DJ som gör beatet på plats med turntables?!
Så som hiphop gjordes innan tekniken fanns för att göra beats så som dom görs idag, för lilla vän hiphopen fanns i nästan tio år innan MPCn kom & 20 innan reason...
http://www.myspace.com/souldbeats

2007-08-09 12:23
haha blao

2007-08-09 20:51
min farfar tillverkade o lödde ihop världens första MPC 1934 men fick avslag från patentveket, sen började han flumma med en snubbe frånUSA som höll på med tillverkning av grammofoner o skit, o som snodde hans ide, fick patent osv osv.... bojkotta MPC o kör med  o instrumentaler  o datormick
Jag fiser THC !

2007-08-10 12:43
Sry för att jag lånar tråden, men det var ju lite snack..

Jag har aldrig förstått skillnaden mellan ads & dubs? Ärdet samma sak eller är det två olika?
"Enda anledningen till varför jag skulle vilja vara tjej är för att ha 24/7 tillgång till boobs." - Baboso

2007-08-10 14:43
Rest

men han snodde idéen från min gammelmormor faktiskt!

Fuck instrumentaler kör med hiphop Ejay!

Illusion_ P15

Overdub är när man fyller i ord från versen.

Adlib innebär att man lägger till extra utöver det som lagts.

2007-08-11 01:15
Rest,
Tack för ett konstruktivt svar.

Oculi_endo,
"Intressant också att killen som inte kan ett av dom typ 2 av dom vanligaste begreppen (syftar på ads & dubs) när man spelar in rap idag kan allt om hiphop & hur man bäst spelar in för att få det "hiphop".."

Jag har aldrig spelat in i hela mitt liv fall man räknar bort dem gånger mina vänner spelar in mig på mobilen. Jag har föresten inte nämnt att jag kan allt om hiphop. Jag har växt upp i sverige?

"och jag trodde faktiskt att hiphop eller den delen av hiphop som syftas i denna tråd handlade om "move the crowd", få igång folket då rap är en del i att vara en MC."

Nej, det handlar om röst teknik. Trodde det var uppenbart.

"Visst, man kan få ut känslor genom hiphop, men hiphop är en festkultur som är nära besläktad med den Jamaicanska Soundsystemkulturen.."

Till en början var det väl rätt. Har jag fel när jag säger att det har utvecklats om man ser på att, rap kan vara ett sätt att uttrycka poesi och filosofi? Jag tycker iaf att det är skillnad på MC och att rapa, och det var just rap jag pratade om.

"Det var framförallt Blues & Gospel som handlade om att få ut känslor, ledsna (blues) glada (gospel.)"

Så du menar att hiphop inte alls går att relatera till varken blues, gospel, rnb eller soul? Det är dumt att generalisera eller överhuvudtaget gruppera musik.. Tycker jag iaf.

"och om det nu är så fel att bearbeta med FL m.m. och flera tagningar osv. hoppas jag du spelar in på rullband, live med en DJ som gör beatet på plats med turntables?!
Så som hiphop gjordes innan tekniken fanns för att göra beats så som dom görs idag, för lilla vän hiphopen fanns i nästan tio år innan MPCn kom & 20 innan reason..."

Nej, jag har inget emot FL som ett instrument. Hur jag skaffar beats är genom att jag gör själv slingor på gitarr,piano,cello eller vad som helst. Sen ber jag en teknisk vän att fixa till något med det i FL åt mig efter hur jag skulle vilja ha det.
Annars har jag även ett band som gör låtar som jag får rapa till.

2007-08-11 17:23
civil0lydnad P17

Jag var sarkastisk, svårt att alltid tyda på nätet och spec. om man inte är van.

Jag sa aldrig t.ex. att du sagt något om att du kan, utan att "du kan allt" väldigt vanligt sarkastiskt uttryck som innebär att någon tagit vatten över huvudet i en disskussion...

Nej, jag märkte att du inte kan allt om hiphop med ditt uttalande om vad det handlar om...

""och jag trodde faktiskt att hiphop eller den delen av hiphop som syftas i denna tråd handlade om "move the crowd", få igång folket då rap är en del i att vara en MC."

Nej, det handlar om röst teknik. Trodde det var uppenbart.
"
Ja tråden handlar om röstteknik, men jag syftade på ditt uttalande om rap. Sidospår som du startade....

Både och anser jag, MC är ju utövaren.. Men det finns rappare idag som inte är MC:s och MC:s som inte rappar...

SJÄLVKLART kan man få ut känslor via rap, det sa jag aldrig nåt emot, men rap som konstform kom till för att göra något extra utöver "say ho", så det handlar om att få igång folk, roa folk.

och visst, generaliseringar kan vara fel & t.om. skadligt, men hur fan ska man kunna ha koll på musik utan musikstilar!?
och för att musikstilar ska finnas måste det finnas definitioner..

Det finns även sidospår inom musikstilar t.ex. gangsta, crunk, consoius, osv. Emo-rap är nog det du syftar på isf.
rap som HANDLAR om känslor.

Det är stor skillnad mellan att handla om och att kunna vara ett medel för att få ut.

Okej, jo FL är ett bra sätt att komma igång och 9th wonder har ju gjort en del cleana grejer med det vet jag så det är ett bra instrument.

härligt för dig att du har folk som kan göra det tekniska & ha ett band bakom sig eju skitbra! Skitkul för dig (ingen ironi alls, utan ärligt talat) hoppas det också går bra med musiken, ända skälet till att jag skriver är att jag tyckte du var så himla ute och cyklar.

Dessutom sitter jag på jobbet så har inget bättre för mig heller, nej. :)

När det gäller huvudsakliga tanken på teknik för övergången så skulle jag nog förslå att mjuka upp övergångarna mellan sång & rap. dvs. lägga mer & mer ton i rappen tills det blir sång.
Alternativt göra ett tydligt avbrott mellan, kanske en kort paus mellan.

frid

2007-08-12 14:52
Låt han göra sin grej hur han vill.

Lyssna lite på tonedeff han e väldigt duktig på att byta mellan sång och rap. Han e dessutom en av dom bästa i gamet.

2007-08-12 20:23
uncrowned P19

Han får göra som han vill, ja!? men startar man en diskussion om ämnet så vill man väl ändå diskutera saken & kanske lära sig ett & annat?!

Tonedef är duktig no doubt, vet icke om jag hade klassat han som toppskikt, men tajt som fan!

2007-08-22 23:40
hahah att folk lägger ner så mycket tid och skriver väärsta böckerna i emceeing forumet haha..
www.myspace.com/republik16 jaynez mannen

2007-08-23 12:49
hahaha

2007-08-23 14:22
Totte2

det kallas kontorsjobb.. ;)