horror rap?
jo, nu kommer frågan vad exakt är det som utmärker horror rap och gör att det skiljer sig från annan "vanlig" rapp? har tänkt på det ett tag nu Peace
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
norman bates behemot bubba fett alfred bello arthur's detour azazello
Horrorcore lyrics typically center around fairly similar subject matter, namely the Macabre & Horror, which include subtopics such as torture, homicide, suicide, death, violence, crime, rape, necrophilia, homosexuality, pedophilia, Satanism, the Occult, black magic, and Dark Rituals. These topics are occationally approached in a darkly comedic manner. Some songs have samples from Horror Movies in the intro, chorus, or at the end of the song to add to the songs' brooding atmosphere. - Låter som att "horrorcore" skulle vara svenskans våldsironi.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Nah, horrorcore är mer
Amityville eller
Hellraiser , medan "vådsironin" är (förutom att vara den sämst benämnda genren) mer åt
Besatt! eller
Scream .
D.v.s. HC är hiphopens Burzum där VI är hiphopens Tenacious D ;)
10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
> Mabande Rätta mej gärna om jag har fel, men om jag tolkar dej rätt så menar du alltså att det vi kallar vålsironi är för skämtsamt, medans riktig horrorcore är mer blodigt allvar? (bokstavligen)
Ungefär. "Våldsironin" försöker få till en snygg punchline medan horrorcoren försöker få till en läskig historia :) Våldsironin är ju ganska tekniskt inriktad (lite rim-onani) medan horrorcore är har hela rap-floran i skräckformat. 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
> Mabande "medan horrorcoren försöker få till en läskig historia" - Lite allvarlig storytelling mixat med våld (utan dess "ironi") med andra ord? Skulle man kunna ta "Immortal Technique - Dance with the devil" som ett bra exempel? Är inte så skolad på gamla grejer som Gravediggaz osv, men det låter intressant hursomhelst :)
Nja, Immortal Tech-låten skulle jag nog inte klassa som horrorcore direkt, utan bara en jäkligt hemsk historia : / För att få med lite mer horrorcorekänsla så skulle den behöva ha antingen lite "seriemördarmentalitet" eller hallucinationer om demoner och satanism. Lite mer att verkligen vältra sig i smuts och ondska än att beskriva det. Hmm... jag känner att jag har svårt att definiera det hela på ett vettigt sätt : / Gravediggaz-raden "deep in the forest / I slay for tourists" kanske säger lite? :) 10-4, over...
> Mabande Åfan, låter rätt ruggigt det där, man lär sej nått nytt varje dag :]
Jedi mind tricks lär ju räknas. Ivarjefall deras första skiva.
De Omutbara - Dödsskvadronen - whoa - 6 april - ladda sig ner
för att inte snacka om gravediggas, det är horrorcore rakt av
Hate it or love it ;)
Skoly P14: OBSAVERA JAG ÄR 14 HAN ÄR 23, vi unga äger dom älder ( PÅ VISSA SAKER ) ::D
får se om jag fått det rätt av det jag läste som kl12 citerade "horrorcore" är alltså mer, satanistiskt rapp om död, pina, svart magi och det ockulta? hängde inte riktigt med när ni disskuterade men tack för förklarningar iaf Peace
Necro och Ill Bill exempelvis
endel necro, speciellt gamla grejjer borde väl klassas som horrorcore, ill bill är tveksam, men ja e långt ifrån allvetare så..
norman bates behemot bubba fett alfred bello arthur's detour azazello
Jag slet av ett huvud o satte på en spjutspets Slår dig så mycket att du får din buk spräckt Jag våldtar gravida, med mannen död brevé Jag skär ut ungen och dränker det i en bidé Är det så här horrorcore är, som texten jag kom på här? Det låter ju jävligt våldsamt i alla fall.
Jay-19 make it click like hackers...
Necro, Mr Hyde, Ganksta Nip och Brotha Lynch Hungs är typiska exempel på horrocore rap. Ill Bill, JMT och IT kan man inte lägga i samma kategori.
okayokay, ska checka in dom artister ni sagt räknas som horrorcore tack för samtliga svar
Graffare
2007-09-04 19:30
kul topic faktiskt.. =)
http://metafourhiphop.com/
cage då? :) han är riktigt scaary!
Klockan är tio över tio.
Devilz rejectz, Grymma Horror rappare.
"Like Walter. E. Curtz, Im Living with insanity, I'll Raise Child Soldiers and make them Murder their family" - Nero
vore kul om nån kunde skicka några låtar adda msn_;9
Kannibalistiskt, lägger riktit sjuka låtar