Seriösa Mc's Endast, Hur lång tid?

Vår Hiphop - Emceeing

Seriösa Mc's Endast, Hur lång tid?

Hej, jag undrar bara.

För seriösa Mc's som lägger ner mycket Energi på viktiga texter. Hur lång tid brukar det ta för er att skriva en seriös låt?

Känner ibland att jag vill få mycket sagt, men tar lång tid att komma på hur.

"Like Walter. E. Curtz, Im Living with insanity, I'll Raise Child Soldiers and make them Murder their family" - Nero
Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlem och loggar in så slipper du denna reklam.
Oj, det diffar väl ganska mycket. Ibland kan det droppa en rad från ingenstans i princip, då har man flytet uppe redan och då kan det gå fort. Jag brukar inte kriga fram saker längre, utan de kommer när det kommer liksom
How to loot Brazil <br><br>
varierar för mig allt mellan 3 timmar och 3 veckor
allting beror på vad jag vill ha sagt och vilket sätt jag vill få det sagt..

och sen beror det väl på också för mig hurdant beat jag skriver till och såna saker.. det beror på väldigt mycket hur lång tid det tar att skriva för mig

vanligtvis 1-2 dagar när det är riktigt seriösa
Sötnosarna Represent!
"Klart att hiphopen dör ut när alla sitter och hatar"
- Fronda
Dem låter som tar längst, är oftast där man vill ha varenda rad underbar, och där det ska vara smart sagt, då kan det ta en vecka.
Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.

Beror helt och hållet på hur mycket eller hur lite inspiration jag snappat upp.

Yeah, you know..
Vissa dagar kan man ha hur mycket inspiration som helst, och vissa dagar inget alls.
Och sen beror det på hur bra beat, och hur bra man vill att låten ska ta. Brukar lägga ner mycket tid, som Mvh sa; när man vill ha varje rad underbar skriver jag längelängelänge.
www.myspace.com/zycoreofnewgeneration
När jag ska droppa till nåns skiva/mixtape eller liknande då tar det 1 vecka allt som allt, men själva grundtexten brukar ta högst nån timme
2 PJÄSER
Just d, är d session eller vanlig Mp3 tar det nån timme allt som allt
& jag är oftast väldigt seriös i just skrivandet, inte alltid.. men oftast
2 PJÄSER
Kan variera grymt mycket. Jag är personligen väldigt kräsen vad gäller mina texter, vilket innebär att det kan ta ca tre veckor... Det är svårt att säga, men jag skulle tro att jag i genomsnitt lägger ner runt fem timmar till texten på en seriös låt :)

word på zycore
0523
jag vene jag kan få ihop mina texter jävligt snabbt om jag skriver om något som har hänt,då kan det gå på en timme och det blir soft, men annars kan det ta 1-2 veckor, det varierar från person till person,
Graffiti Cant Be Stopped
beror på olika faktorer..tkr mvh sammanfattar det bra..man kan skriva en ok text på 10 min om det bara är så att man ska skriva nåt..vill man skriva nåt bra kan det ta mycket längre tid..men ibland har man flytet inne och det bara skramlar ur en grejer..för mig är det även lite av en formsak.vissa perioder skriver man mycket och bra i andra mindre och sämre..vettefan..det varierar hela tiden
http://www.myspace.com/noodlestyle
Jag vet inte. Det är väl helt olika från person till person. Jag brukar inte gilla att skriva en text på flera veckor. När jag väl får lust att skriva skriver jag i 20-30 min för att jag inte ska ändra i rimschemat och stitlen jag skriver senare. Då blir det helt konstigt. Dock brukar jag bearbeta texten senare vilket jag kan göra i allt från en vecka till en månad. Beror på hur resultatet ser ut helt enkelt.
det är inte mitt fel att du är en sopa.
Personligen börjar allt med en ide´, och den kan ligga och gro, länge länge eller spira upp i full blom på några minuter. Har man ett noga uttänkt koncept i bakhuvudet och känner sig säker på rimflödet kan det faktiskt gå undan rätt så ordenligt... Stay up, bro!
Rappare

2009-03-03 15:01
jsut nu har jag en kass period och det tar evigheter för mig...men innan tog de runt 1-3 timmar
http://open.spotify.com/album/2TepE9SgL1OBj9APi3R7O7
CODE 302: http://www.code302.se
(LOKALT PROJEKT FRÅN HALMSTAD)
Rappare

2009-03-03 15:47
Jag skriver väldigt sporadiskt. Får oftast en idé först, och kladdar ner lite olika ord, rader, rim eller slutsatser jag vill nå i texten. Sen låter jag det vara ett tag, kommer på nåt bra sätt att börja texten på, skriver det och lämnar texten en gång till. Kladdar ner nåt ord här och där när jag kommer på det. Sen sätter jag mig nån dag senare och försöker fläta ihop allt jag vill använda i texten till en stadig helhet. Sen studsar jag den mot lite folk som får läsa innan jag gör en slutlig putsning och jag kan konstatera att texten är så bra den kommer bli.

Det här är en process som kan ta allt från tre-fyra dagar till två veckor, om jag har deadline på när texten ska vara klar. Har ett femtiotal påbörjade texter jag inte har någonting att använda till, och då ligger de bara där tills jag behöver dem.. typ..
Jag stressar aldrig fram texter, tog en paus från att spela in för 3år sen för att träna endast på att skriva, än idag har jag inte en enda färdig text. Just nu håller jag på med en text som jag till och från ändrat på i över 2år.
Blind Folded Studios!<br><br>// Mimic
Jeffi, 2 år thats fucked up man! då lär de bli bra!

tycker det varierar som fan när man skriver, skriver man till ett beat som man verkligen älskar och får insperation av då kommer allt på en gång man vet exakt vad man ska skriva exakt vad man vill få ut,
Då kan jag skriva 16 bars på 2 timmar typ sen blir det ju att man finslipar lite här och där. Men i överlag tar jag ungefär 2-3 timmar på att skriva,
Har du något smart att säga kommer det inte ta särskilt lång tid..

Om du ska snacka bullshit så får du vara påhittig eller en bra lögnare, annars tar det tid.

Du kan inte sätta dig och skriva en låt som kritiserar någonting du inte vet något om.

det är väldigt olika för mig. Ibland har jag massa ideer som jag skriver ner, men inte hittar sjysst beat till... det är fett störande.. ibland har jag det fetaste beatet men inte en aning om vad jag ska skriva till det... ibland bara en hel text kommer.. kan sitta med hörlurarna på och bara mata ner rader i flera timmar.. (brukar oftast sluta med att jag använder mig av 10% )
ibland kommer jag på en första eller en andra rad som är sjukt fet, men kommer inte på en andra.. det kan gå en månad utan att jag skriver ner en enda rad, eller så skriver jag konstant i en vecka..

men senaste låten jag släppte tog det kanske en halvtimme att skriva ner min vers, dock tog det längre tid med refrängen.. den kanske tog en timme ^^

ja har jävligt många texter som är väl skrivna å de tar tid men dom blir oftast halv skrivna åxå haha....men ofta när ja slutar på en text för att fortsätta lite senare så tappar ja insperationen å börjar på nått annat,ja får så många olika ideer så ja vet inte vad ja ska skriva ibland......men en väl skriven grym text,låt, dröjer mellan två veckor å månader.peace

har alltid papper o penna till hands..sen ploppar d upp nått i huvet man kan använda..då skriver man ner det..sen har man en hel del att arbeta med..då sitter man o knåpar ihop det..byter ord..byter meningar osv..såå d tar ett tag om d ska va en riktigt tung en som man verkligen är nöjd med
vi är överallt!
Moderator

2009-03-23 17:08
Samma här, har en massa halvfärdiga texter på datorn. Det man inte får är att stressa fram allt, utan ta inspirationen när den kommer. Har massa anteckningar i telefonen på rim, feta rader och liknelser eller halva texter där också. Ibland kommer jag på rader när jag står och jobbar, bara att ta vara på allt och sen pussla ihop.
time isn't wasted when you're getting wasted .
Ja, ifall jag gör något seriöst brukar det ta lång tid eftersom jag är den som lever mitt liv genom att skratta mig igenom alla situationer, men jag kör ju även seriöst. Och det kan väl ta allt mellan 1 timme till 1 vecka. :P Det beror helt på vilket flyt jag har, ifall jag gillar beatet osv.
Dra åt helvete!
Det är väl som alla redan har sagt, beror helt på hur mycket inspiration man har för tillfället.
Har skrivit mina bästa texter över en sömnlös natt, men även jobbat med vissa i flera veckor.
Det jobbigaste som finns är när någon vill att man ska gästa en låt och säger typ "skulle vara bra om versen kan vara klar tills imorgon", då blir det bara skit.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
ramuz

Jag hoppas du slänger in det på datorn, för råkar du ha en Sony Ericsson är risken stor att den pajjar for no reason ;p Så ett tips är att lägga in det i ett textdokument på datorn, där du samlar rader och rim. Så har jag gjort det senaste halvåret och jag har ett på ca 60 kb för svenska texter och typ 20 på engelska :) Där har man mycket att välja på!
Hej
det varierar från låt till låt..
vissa dagar fullkomligt sprutar rimmen ut och man kan få färdigt en låt på en timme,
Andra dagar så står det helt stilla.

bad rhyme day! ;D
det sägs att tid är dyrbar
men jag har inge deg!
------------------------------
ahh. det beror på hur man känner sig och vilken tidpunkt på dag o grejer. Försöker skriva min musik ungefär mellan 4-7 på eftermiddagen. Då skriver jag som bäst. Ett tips från mej är att hitta bästa tiden där du kommer på bäst rhymeessss. That's life, ibland kommer man på completly nothing, nästa dag sprutar skiten ur hjärnan bara.

För mej varierar det från låt till låt, engelskan får jag ut mycket fortare än svenskan. (Fråga mej inte varför). Högst en timme lägger jag ner på en text från början, genom att fortsätta senare eller fortsätta nästa dag. En låt kan ta 2-3 dar för mej. Men när jag jobbar med ett mixtape/ep så kan jag byta låt till låt. Skrev klart mitt kommande Mixtape på ungefär 5 dar, (Med vissa justeringar efter såklart) när jag var sjuk o var hemma från plugget. Så det är vad en själv är kapabel till, hoppas jag vart till någon hjälp, piiiieeeeccceeee!
- Bruzz, 2010!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
från 20 minuter till en månad om det är så att jag sätter texten åt sidan för att jag inte känner någon lust
- http://Myspace.com/Daavd -
jag skriver alla mina låtar på mindre än en timme
http://www.myspace.com/akinonline
Som sagt, varierar grymt mycket. beroende på hur inspirerad jag är. Är jag väldigt inspirerad vet jag precis hur jag ska lägga skiten, brukar få klar en text på 3-6 timmar när man har flytet uppe. Dock så sitter jag och slipar den/tränar in flowet några dagar/veckor innan jag spelar in och mixar skiten, för att få ett schysst sound. Vill inte stressa liksom. Men sen om man har skrivtorka, kan det ta upp till en månad innan skiten blir klar. Jag brukar oftast spola projektet då, och börja på en ny text istället. Ibland skriver jag till och med 4-5 olika texter samtidigt. Då ens inspiration varierar varenda minut. :P
Wurrup?
Jag kan skriva 16 i studion och gå in och sätta dom en timma senare om det är en session eller något annat oväntat som mest bara händer en.

Jag kan även ta en månad på mig för en halv vers, inte att sitta och pula med den utan själva skrivandet. Jag slaktar ca tre fjärdedelar av det jag skriver direkt då det inte går perfekt ihop med min version av låten. Pulandet tar mycket längre tid. Jag har en text som jag sitter och filar på just nu som jag skrev för över ett halvår sedan.

Det handlar om ambitionsnivå.
Ja jilar tjåka katter!
Rappare

2010-05-30 22:35
många snackar om att det brukar bero på om dom gillar beatet, vem fan skriver på ett beat man inte gillar då?

Kifa // en funderare i mängden

Bror - Om du får möjligheten att lägga en vers på Jay-Z's nya singel, men hatar beatet...

Hade du skrivit? =)
1-2 dagar texten sen spela in mixa osv 1 dag! så 3 dagar ca, olika iofs kan sitta 4 veckor med en text om de e så
Robinholta reppar DRRStudios! RR Clicken