I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Afasi rapp ?

Vår Hiphop - Emceeing

2008-03-11 08:38

Afasi rapp ?

Alltså jag har alltid funderat över hur afasi lägger rappen, om han gör som alla andra tar vissa rader för sig eller om han spelar in allt utan nonstop?...skulle vara ballt oh veta hur bra han faktist är :P  ja de här var ju en tankeställare, haha..  nån som har någon som helst aning?? :P

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-03-11 09:27
Vem bryr sig??? han är inte bra. varför studera någon som håller låg klass????

studera Timbaktu eller nån, Twista?
S-O-L-I-D(Situationer-och-livet-i-dag)
WWW.SOUNDCLICK.COM/SOLIDP

2008-03-11 10:32
Varför skulle man ta vissa rader för sig, det gör man för effekt isf. Att inte kunna köra texten utan att komma av sej är ju bara unket. Jag har en regel som jag håller ganska hårt på, om du inte har texten i huvet så får du inte spela in det. Ska det spelas in så ska det sitta också. Det hörs allt för väl när folk läser från pappret. Plus att det blir en annan känsla på det hela om det sitter från huvet, då kan man leka mer med flowet.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-03-11 10:38
skitsnack Solid, snubben kan sin sak. Ett lyriskt geni!

http://www.youtube.com/watch?v=Wc75f06JZfo&feature=related
"Jag hatar citat"

2008-03-11 10:55
Här har vi många olika synvinklar :P..
Jag diggar afasi iaf! han sätt att skriva texter och sättet han levererar är riktigt nice!...
nån mer som har nått att tillägga? de är kul att veta vad folk tycker och tänker, så man kanske kan ta åt sig av vissa..

2008-03-11 11:38
lyssnar inte speciellt mycket hiphop längre men afasi flowar galet nice. o hur han spelar in får du nog fråga honom om.
Lyricist

2008-03-11 12:09
Roligt att göra en låt där man spelar in två rader åt gången och helt omöjligt kan framföra "i ett". Speciellt när den ska spelas live och han får ta femminuterspauser mellan raderna.

2008-03-11 13:38
Dittin89 P18

lyrics geni??? du driver me mig??? okej om du pratar om hans flow eller nått.
lyric??? hahahahah,,, asså lyric, då pratar man Imortal teqnik, inte nån jävla "tomten står i granen" texter... han flyter ju,på ord som, boberi bopp, telefonen blev dupperiblop.... typ helt jävla meningslöst. även om röstläget alltid är falsk och han låter som han driver som en komiker. hur FAN kan du nämna hans lyrik???

GE ER!

jag pallar itne skriva här mer.....
S-O-L-I-D(Situationer-och-livet-i-dag)
WWW.SOUNDCLICK.COM/SOLIDP

2008-03-11 13:52
skriv inte mer då.

Vi som gillar Asafi gör det av en anledning. Har bara lyssnat på hans låtar ca 1 månad men gillar dem skarpt redan. Börjar bli trött på det vanliga snacket i svenska hip hop låtar. Dem som har egen stil blir stora. Tänk på det
"Jag hatar citat"

2008-03-11 15:53
Haha Solid! Du verkar inte ha nån stenkoll men fan vad roligt du uttryckte dig!

asså lyric, då pratar man Imortal teqnik, inte nån jävla "tomten står i granen" texter... han flyter ju,på ord som, boberi bopp, telefonen blev dupperiblop..

Fan det skönaste jag läst

2008-03-11 15:58
Varför skulle man INTE ta två rader i taget?
Beat the odds like an abusive freak show owner

2008-03-11 17:14

DJDoggy P23:  det skulle jag göra om jag visste hur man fick tag på han, för här på whoa är han knappast ;) haha..  han tillochmed dissar whoa i en av hans låtar..

Dittin89 P18: Word på dig mannen, du har så rätt med att dom som är lite egna blir oftast stora!  sen har du så rätt, dom som bara är nån i mängden börjar man tröttna på...

Solid P24: Mannen du verkar inte ha nån direkt koll somsagt.. men, ah alla får tycka som dom vill!

2008-03-11 17:16
Fegon_ : inte vet jag, men alla gör vi våra egna låtar på olika sätt... därför jag skapade tråden, få reda på hur han lägger de!..  Men Afasi han fyller sina meningar riktigt bra! så vore roligt att veta somsagt..

2008-03-11 20:37
Spelar man in två rader i taget så blir det plötsligt pop. Det minsta man borde kunna som MC är att kunna spotta 16 i en cypher eller framför micen.

2008-03-11 20:56
Alltså, för i helvete. Man spelar in två rader i taget för att inspelningen ska bli så perfekt som möjligt, inte för att man inte kan rappa hela versen på en gång.

2008-03-11 22:05
Haha, inte kan spela in 16, nee du qnivqast, du lär aldrig bli k-märkt om du inte kan rappa.
Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.

2008-03-11 22:12
_brainless - Nope, han dissar inte Whoa, utan han dissar folk utan koll som hänger på communities och får för sig saker, som till exempel att han inte skulle finnas på Whoa :)

Han kan f.ö. köra grejerna ungefär lika tight live som på skiva, så jag tvivlar på att han bara skulle spela in nån rad i taget. Flera tagningar? Javisst! Men troligtvis inte "en rad" stop "en rad till" stopp ;)

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2008-03-11 23:42

Mabande P31   Aight, bra svar där! =)

2008-03-12 14:04
jag brukar spela in ett ord i taget, för att det ska bli så PERFEKT som möjligt..:P

nej ärligt talat, varför skulle man vilja låta bättre än vad man är?
är inte G, nu vet ni det, jag vänder ryggen till allt hat/<br>är mer som E, för ni vet E det är fan MC i kvadrat..
www.myspace.com/gkmonarken

2008-03-12 14:47
* "varför skulle man vilja låta bättre än vad man är?"
- Kanske för att sälja mer?

10-4, over...

2008-03-12 16:46
Mvh
?

PSG
Ja du, svår fråga. Kanske för att man vill att det ska låta bättre i öronen?

2008-03-12 19:43
Solid, du skämtar va?
På Internet kommunicerar vi mestadels med text. Om du således skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en.
Moderator

2008-03-12 20:56
Afasis flow och sätt att leka / klippa klistra med ord är bland dom bästa jag hört / sätt
Följ mig på Twitter @MexxiInnuce

Och checka:http://www.innuce.nu

2008-03-13 10:18

Mabande och Qnivqast - jo det är väl sant..;) men vad händer sen när man kickar live? då blir man ju totalsågad (i alla fall här..)

är inte G, nu vet ni det, jag vänder ryggen till allt hat/<br>är mer som E, för ni vet E det är fan MC i kvadrat..

2008-03-13 13:44
Man kanske skiter i att köra live :)

2008-03-13 14:20
hehe, jo man gör väl som man vill..

2008-03-13 15:51
PSG
Eller så kan man rappa en vers på en gång, fast man väljer att inte göra det på inspelningen eftersom det kan låta snäppet bättre? ;)

2008-03-14 09:31
jovisst.. det är väl bara så att de gånger jag har försökt spela in i omgångar så har det låtit jäkligt stelt och fejkat (det är väl en vetenskap det också..)

2008-03-14 11:18

Man kan ju spela in till de ställen i texten där det finns något mellanrum i. Då behöver det inte låta stelt och fejkat.

2008-03-14 11:53

jag tycker som nån där upe att om man kan sina rader i skallen så kn man leka me ro d låter skönare än om man skulle köra 2 rader i stöten.. men sen kan man ju få en grym efekt om man typ skippar att köra vissa rader o lägger dem sen... få in lite mer fokus på just den raden typ..

2008-03-14 12:44
stelt å fejkat? allt hänger på övergången! thats it :)
Radikal är så jäla bra att även jag vill va jag! - Radikalneutral
Rappare

2008-03-14 13:09
Den övervägande majoriteten av rappare spelar in sina låtar i flera tagningar. Det är bara korkat att lägga hela sina verser i samma inspelning av princip.

2008-03-14 14:01
Omen22 - Fler tagningar (och delar) är en grej, men radpar för radpar är ju bara löjligt :)

10-4, over...

2008-03-14 14:13
Radikaltneutral
Exakt, men det kan vara lite svårt att göra en bra övergång när man har jättesmå mellanrum i texten dock.

2008-03-17 17:48
Afasi kan helt klart få sin skit att ligga tight inge snack om saken.
Dock så tycker jag att (kalla mig old fashion) organism12/Herr ågren fortfarande lägger det tightaste.

Vet inte om det är för att han som enda svenska rappare lyckas få raderna att leva i huvudet som bilder och dessutom ger lyssnaren en tankeställare med i stort sett varje rad han lägger. Detta är dock enbart min egen åsikt.

P.S Ni som snackar om att "få det att låta bättre för att sälja mer" är ute på lite fel spår enligt mig, ledsen att säga det, men musik förstörs om det i slutändan handlar om "dollares".

frid

2008-03-17 18:09
Användaren är inloggad criticism P18
Håller med, tycker fof att Ågren droppare tightast! du måste medge att han har blivit sjukare nu det senaste! fyfan!
Radikal är så jäla bra att även jag vill va jag! - Radikalneutral

2008-03-18 18:14

njae nästan iaf, tycker fortfarande att en del låtar från de äldre plattorna är helt insane.=)
Fast det känns som att han lägger det lite djupare theese days.

2008-03-19 22:28
Afasi,s flow är inte att leka med precis . han lägger de tungt!
Riktigt Brutala <3

2008-03-19 22:39
Solid: Hur fan kan du säga att han inte är duktig!? Jag säger inte du måste gilla han, men visst fan måste du erkänna att han är riktigt duktigt? Han har ju ett grymt flow..

2008-03-19 23:07

Solid e ba arg för han aldrig hinner me o höra vad Afasi säger när han vrider upp tempot...

2008-03-21 02:09
Han kanske är advensjuk på afasi?
Riktigt Brutala <3

2008-03-22 18:04
advensjuk :)

2008-03-22 18:08
Juntorp: Så är det säkert;)

2008-03-24 02:29
afasi är tyng o hans texter är dopeshit
Wethoz Production<br>Beat producent o rääääpper ..

2008-03-24 06:18
Att folk snackar om att det är idiotiskt att inte ta flera tagningar är ju bara dumt.

Antingen skriver du din text, har nog med breathcontrol och rutin, skills, kalla det
vad du vill för att spotta en tight vers på en tagning, eller så har du inte lika mycket
skills, breathcontrol, finess etc etc och delar upp texten?

Är väl inte så mycket mer med det?

Jag kör oftast 16bars i taget. I extrema fall får man ta en omtagning, whats the deal.
soundcloud.com/brormusk/sets
Rappare

2008-03-24 10:46
Schri

Det jag pratar om är att det är idiotiskt att inte ta flera tagningar av princip. Vill man uppnå någon speciell effekt med att ta en hel vers i en tagning ska man självklart göra det. Det handlar om att vara medveten om vad man gör och hur man vill att det ska låta.
Sen har ju Mabande en poäng också. Om man rutinmässigt delar upp sina texter rad för rad borde man kanske fundera på att syssla med något annat.

2008-03-24 12:36
Schri
Så man har garanterat sämre breathcontrol och rutin bara för att man vill att inspelningen ska bli så bra som möjligt?

2008-04-02 12:51
Jag fattar inte varför folk snackar om hur dem själva gör och vad dem tycker är bäst när frågan var hur Afasi gör det.

Du som skrev någon gång långt tillbaka att han rimmar på ord som "dubbelibropp" eller vad fan du sa. Det gör han inte. Varför skulle en rappare som Afasi som är jäääävligt grym på att rappa och har rappat i rätt ordentligt många år rimma på låtsas ord? Okej, det låter så ibland det medger jag. Man hör inte alltid vad han säger. Men dude ärligt, du kan inte tro att han säger låtsas ord. Och om han gör det så bevisa det för mig, då går jag med på det. Men jag har iaf personligen aldrig hört honom rimma på låtsas ord och skulle nog säga att jag har hört i princip alla Afasi låtar som han gjort än så länge (stämmer antagligen inte men jag har hört en hel del) .

2008-04-02 13:02
Han nödrimmar iallafall.

Lätt garderad med ett artilleri
Som inte tar, tänker eller nånsin tatt ditt parti
Af-af-asi...

2008-04-02 13:04
Qnivqast

Utveckla? Tatt är väl talspråk som vissa använder? Visst, Af-af-af-asi är väl lite nöd, men samtidigt inte...

För övrigt är den där raden nog för att säga allt:

"Skulle väl åka dit, som en inbrottstjuv, som bara vips dyker upp som en tillbakaspolad simhoppsbrud"
I tego arcana dei!

2008-04-02 13:10
"Tatt" låter som något en femåring skulle använda, men som han använde för att det skulle rimma bättre. Självklart nödrimmar han...