I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hiphop karriär?

Vår Hiphop - Emceeing

2008-06-09 08:06

Hiphop karriär?

Tjoo! Nu är det så att jag hade tänkt börja rappa.
Lite småfrågor jag hade tänkt ställa kring detta:
1. Hur ska jag starta? Bara skriva en låt spela in på datan eller rådissa någon?
2. Vilket inspelningsprogram ska jag använda?
3. Vilket Mixerprogram ska jag använda?
4. Vilken bra hemsida är bra för nybörjare att lägga upp sin musik?
5. Vad händer sen, när jag gjort första låten och lagt ut den. Är det nån som kommer märka?

Har ju lyssnat lite på Pst/Q, Org12 och lite annat. Så jag är nog inte helt okunnig men inte direkt proffs xD.
Nån som vet typ om det finns någon studio eller nått i Karlstad eller nära Karsltad så SKRIV!

Tack för mig..

(Inlägget ändrat av DoktorDöd 2008-06-09 08:26:28)

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-09-15 17:05
Man kan spela in hemma också.
Gdje ste patke mater vam jedem.

2009-09-16 09:29
Hahaha, this takes me back! Min första låt var faktiskt en diss, naturligtvis blev den askass, men jag knäckte snubben jag dissade i vart fall, och det är ju det som räknas! ;)

Mina råd är att ta det jävligt lugnt, ta din tid att verkligen fila på ALLT du gör. Om du ska göra beatsen själv, gör femtio beats och ta det bästa! Skriv rader som vore du besatt, och släng allt som inte är top notch. Grundregeln i allt skapande är också väldigt viktig att komma ihåg: Kill your darlings! När du har jobbat med en text i ett halvår, fyllt den med budskap, flerstav och punchlines, så slänger du skiten och börjar om. Man blir bättre ju längre man jobbar.

Åh, juste. Det finns ingenting som heter svensk rapkarriär. I alla fall inte för oss.
Ja jilar tjåka katter!

2009-09-16 18:58
Hm, vet inte riktigt hur du ska göra, det jag gjorde var att skriva en text på en instrumental. Laddade ner Audacity gratis på download.com och spelade in skiten med ett headset. Sen körde jag på det kanske ett halvår ett år innan jag fattade att det här var något jag älskade. Då investerade jag lite bättre grejer. Mick, stativ puffskydd osv och kirrade Cool Edit, och sen har jag bara kört på. Hur som haver, gör exakt som du själv vill. Kör på det som känns bäst för DIG, inte för andra.
Dra åt helvete!

2009-09-26 23:28
spela inte in alls