Ny rappare

Hallå, jag tänkte jag skulle börja göra låtar, och eftersom jag är rätt ny (har skrivit lite texter, men har inte reccat nån låt än) tänkte jag ni kanske ville dela med er av kunskapen ni redan har. Vad man ska tänka på, hur man håller takten och sånt där. Hur gör ni när ni rappar?

Här är några frågor som jag inte är riktigt säker på:
1. Brukar man lägga refrängen på beatet och sen ha en vers fram till refrängen så man kan hämta andan sen (Om man reccar refrängen ungefär en minut efter att låten börjat, och har 45 minuter rap innan och efter refrängen, om ni fattar vad jag menar) och kanske vila om det börjar låta sluddrigt?

2. Någon som har en aning om man ska börja med att stjäla beats eller om man ska producera egna, för ett egenproducerat beat kan man ju skräddarsy mer efter sin egen röst än ett samplat?

3. En liten sak som jag inte kunnat avgöra: Ska man bara prata som vanligt (med lite inlägg som att höja tonläget och uttala ord lite annorlunda så att låten inte blir enformig) eller ska man ha en liten sjungande ton? Inte sjunga, men inte heller prata utan liksom något mellanting.

4. Hur gör man ett beat? När jag lyssnar på andras beat låter det som trummor, fast inte riktigt likadant som riktiga. Är det en bieffekt när man spelar in eller är det gjort på datorn? Ibland är det ju inte till nackdel att det inte låter som vanliga trummor/instrument men jag har svårt att få till "hiphop-ljudet".

5. Vilken är den mest fördelaktiga takten för en nybörjare? 4/4 (fyra fjärdedelar) eller snabbare?

Tacksam för svar. :)

(Inlägget flyttat av Mabande 2008-10-23 16:28:50)

Dricker så jag knappt kan se, och stapplar ner/För trappan och lovar mig själv att aldrig packa mer/Dagen efter börjar man att halsa rent/Man lever bara en gång, tacka Fan för det.
~Ismen~
Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.
1. Inspelningsmässigt brukar de flesta sällan ens spela in en hel vers i taget, utan det är flera tagningar som klipps ihop. (sen så tror jag du menar sekunder och inte minuter ;) )

2. Om du bara ska träna på att rappa så är det en plan att göra det över "lånade" beats, men det är aldrig fel att göra sina egna beats och på det sättet utveckla sin musikalitet och egna stil.

3. Att rappa och prata är inte samma sak. Både intonation och rytmik skiljer sig markant mellan rap och tal.
Om du lyssnar på exempelvis brittiske The Streets så är det oftast inte ren rap på låtarna utan något mellanting mellan prat och rap. Jämför sedan det med Roots Manuva.

4. De flesta beats är gjorda med antingen artificiella eller samplade ljud. Kolla runt i forumet Producenter & DJs för att hitta tips.

5. En rak fyrfyra är nog det enklaste att börja med, ja. BPM-hastigheten är dock inte samma som skillnaden mellan 4/4, 3/4 o.s.v.

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Jo jag menade minuter. Att säga något annat skulle vara kaxigt. Tack för svaren, andra kan fortsätta skriva om de har något tips/trix som kan hjälpa när man rappar.

Så rap är inte prat, inte sång, och inte ett mellanting mellan de två? Jag förstår att man ska ha rytm som följer beatet när man snackar, men hur vet jag att jag gör rätt?
Dricker så jag knappt kan se, och stapplar ner/För trappan och lovar mig själv att aldrig packa mer/Dagen efter börjar man att halsa rent/Man lever bara en gång, tacka Fan för det.
~Ismen~
Det märker du ifall det känns rätt, Rapp är inte bara att ha ngn slags rytm..det är inlevelse och attityd också! Men du får nog grepp om det hela efter ett par låtar :)!
Radikal är så jäla bra att även jag vill va jag! - Radikalneutral
Första låtarna blir väl garanterat att du sitter som ihopkrypt bakom micken och vågar inte höja rösten för att du antagligen är rädd att göra bort dig. Tipset är väl att köra på 4/4. En sisodär 85-90 BPM är nästan perfekt för nybörjare, själv älskar jag den takten.

Bara baxa freebeats eller ladda ner kända instrumentaler. Unika beats kan vara väldans svårt att komma över, så lägg det på hyllan tills du vet vad du sysslar med.

Textmässigt är det nog lättast att träna din lyrik i kärleks låtar, fjolla runt och fjäska hur mycket du älskar någon, då lär du dig lätt att förmedla dig i texterna. Och när det gäller att träna rimmen rekomenderar jag att du skryter utav bara helvete, du ska överdriva mer än norrlänningar och vara större i käften än krokodiler. När du känner dig säkrare träna på att rimma på dom två sista orden i meningen (dubbelrim) eller så rimmar du på ord med helst mer än 2 vokaler (Flerstavigt) Då blir det nog väldans fett :)

Rekomenderar att du lägger dubbelrimmen och flerstavsrimmen på hyllan minst 6 månaders textskrivande och inspelande.

Hej och hå :)
Dra åt helvete!
Tack för alla fina svar. En annan sak jag upptäckt, när jag analyserade låtar var att stavelserna för det mesta är jämna och udda varannan bar, och att det är vanligast med 12 stavelser per bar.

Kan någon förklara det här för mig?
~Ismen~
Jo jag menade minuter. Att säga något annat skulle vara kaxigt.

hihi det blev ett skönt missförstånd som jag log åt.
Det där med stavelserna kan ha flera olika svar beroende på vem som rappar och hur. en anledning kan vara att man väljre att andas i början av/efter varannan rad och därför behöver plocka bort en stavelse.
En annan anledning kan vara att det slumpat sig så eller att det helt enkelt blir lättare för den individuella artisten att flowa på det sättet.
Jag analyserade också jätte mycket i början av mitt rappande och jag tror att det är bra att göra så för att hitta sin stil, sitt flow osv osv. Men sen måste du inse att när allt kommer omkring handlar det mest om känslan.
Publiken som ska digga har inte analyserat lika mycket som du så dom förstår inte det fär fina som du utför.
Men under utvecklingsfasen, analysera sönder ALLT! För ju mer du upptäcker och ju mer du förstår, ju mer kan du lära dig!

//Yde - Hoppas det går bra för dig ^^
www.myspace.com/ydetobbe

"En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba
Precis så är det jag resonerar Bjäär :P

Tack för alla svaren.
~Ismen~
Först grunderna, sen den personliga touchen.
~Ismen~
E14; Varför vill du så envist börja med något du inte har någon aning om vad det är eller hur det utförs?
Whoa.nu - När Du Vill Få Dig Ett Gott Skratt
Hundsim@MySpace | Jag är smartare än du
N_Jack: ja precis, varför prova på nya saker? hahahaha

//Yde - jag gör hiphop jag är cool, alla vill vara som mig.
www.myspace.com/ydetobbe

"En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba
Rappare

2008-11-08 16:06
2. Någon som har en aning om man ska börja med att stjäla beats eller om man ska producera egna, för ett egenproducerat beat kan man ju skräddarsy mer efter sin egen röst än ett samplat?

Att sampla är inte att stjäla.
Rappare

2009-01-15 01:44
Varför skulle det vara att stjäla? Det är som att citera en författare, är det stöld?
om du vill börja spela in , Just Do It !
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Rappare

2009-01-15 17:29
skuggardig

Jag ser inget fel i att sampla. Man hyllar artisten och använder oftast inte mer än ett basljud eller en trumma. Och även om man loopar en hel takt från en artist tycker jag snarare att det ska klassas som en hyllning än stöld. Så vitt jag vet är det inte många etablerade artister som whinar över att de får sina låtar avsamplade. Artister som jag har pratat med har sagt att de bara tycker att det är kul.

Dessutom är det väl till och med lagligt att sampla, i viss mån?
det är lagligt att sampla i viss mån. speciellt om man gör så som du säger att man bara lånar enskilda ljud osv.

Det som är olagligt är om man rakt av stjäl beats t.ex genom att loopa ett parti av någon känd låt elr dyl.

lmao kommer in å skriker "jävla unge" å har helt fel

//Yde - pinsammt
www.myspace.com/ydetobbe

sitt hemma å skriv rim å texter
innan du gör en låt!
ta dej tid att lära dej, för det går inte på en natt!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
pinnsamt....

haha ;)

//Yde - om de inte e olagligt e de inte stöld utan "lån"
www.myspace.com/ydetobbe

Rappare

2009-01-25 17:34
skuggardig

När du kommer med ett reellt argument om varför sampling skulle klassas som stöld kanske diskussionen leder någonstans. Sluta upp med dina personangrepp och börja diskutera istället.
instämmer med scrotum

argumentet till att det inte är stöld bygger huvudsakligen på att det inte är olagligt att låna ljud. det är olagligt att stjäla melodier efter som dessa skyddas av upphovsrätt, men hur jag väljer att orkestrera mina egna melodier spelar ingen roll.

Således; om jag väljer att låna ljud från någon känd låt när jag gör mina beats är det inte olagligt.

//yde - piinsamtt
www.myspace.com/ydetobbe

en grej som är rätt viktig som nån nämnde är just att fjanta mycket på micken i början,
det är ingen som kommer höra det ändå, mickvana är nödvändigt. Härja och lek, se till att du inte rappar för micken utan att du rappar åt någon liksom, ha avsikt bakom ditt rappande, vet du vem det är du snackar till så är det lättare att få med känsla i rösten.

En bra grej är att lära sig andra rappares texter bra och utantill, så att man uttalar det precis som i låten, det är sjukt bra träning för rösten. Flexa ur och lär dig typ en dancehall låt med lite rasp i rösten som shaggy eller lite sjungande stil typ Lutan Fyah så lär du dig en massa på det också.
ORD TILL DIN MOR<br>
Rappare

2009-01-27 21:55
vet du vem det är du snackar till så är det lättare att få med känsla i rösten.
Word. Jag väljer alltid ut någon i min bekantskapskrets som jag låtsas ska få höra skiten, och kickar för den liksom.
Varför pratar ni om sånt ni inte har en aning om? det ÄR olagligt att sampla. Om du så stjäl blott en milisekund av någon annans låt så är det stöld, och stöld är olagligt.

Dock är det icke-gangsta att bry sig om en sån sak, så sampla på....
 http://www.rocbattle.com/JakkDaVinci