I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Frågor och svar, jag behöver er hjälp.

Vår Hiphop - Emceeing

   

2008-10-30 22:26

Frågor och svar, jag behöver er hjälp.

Jag har upptäckt att jag trycker in för många ord per mening när jag skriver texter och det blir svårt att få ett jämnt flyt.

Om jag å andra sidan kortar ner de långa raderna så blir det svårt att fatta handlingen och jag måste skippa en massa saker för att få ett begripligt sammanhang. Känns problemet igen?

Hur kan jag lära mig att uttrycka mig koncist men samtidigt målande? Jag har sett en del klockrena texter, och det är svårt att få till det utan plagiat. Jag försöker köra min egen stil och inspireras av men inte stjäla andras rim och låtar.

Har även problem med min röst. När jag rappar spänner jag mig och det blir en ton, eller kanske röst, som blir rätt enformig att lyssna till, även om jag betonar vissa ord och ändrar tonläge. Jag har inte särskilt skön röst till att börja med, för den är darrig, raspig och osäker. Det är ju ett problem att jag inte kan gå upp i falsett eller sjunga utan att det låter för jävligt. Vet ni något sätt att bli mer avslappnad och inte göra till rösten så mycket utan mer prata vanligt och lägga till rytmik i det hela?

Att hitta rim är ju inte särskilt svårt, men när man ska få in sammanhang i det hela blir det ju mer komplicerat. Svensk rap är skit, för svenska språket är rätt enformigt och det finns inte så mycket möjligheter.

Engelskan är lättare eftersom det finns ord som har 7 olika meningar (något som jag inte hittat i SAOL) och jag tycker engelska och amerikanska MC's får bättre flyt i sina låtar än vad svenska gör, för engelskan har en annan språkrytm som råkar passa väldigt bra till just rap.

Finns det någon speciell hiphop klädstil, språkljud och rytm, gångstil och regler för gesterna som man kan se MC's göra på sen? Jag har märkt att folk som sysslar med hiphop ofta går på ett speciellt sätt (liksom vaggande med överkroppen och rätt avslappnat), pratar svart och jag hittar aldrig några kläder som ser ut som det rappare brukar ha på sig (som jag vill ha för jag gillar klädstilen och är rätt missnöjd med min nuvarande som är i princip vad jag hittar för kläder som inte är smutsiga som jag kan ha på mig för dagen) och att gesterna jag provade göra förut, innan jag bestämde mig för att det inte var min stil, patetiska ut rent ut sagt.

En sista sak slog mig: Hur låter man som en svart? Om man lyssnar på Nail in the coffin så hör man att han går upp i ljusa tonlägen och sen ner i sin vanliga röst. Eminem är unik, men det finns andra rappare som lyckas med det och får det att låta bra. Jag tycker de här ljuden är grymt kyliga så min sista fråga lyder: Är det någon som lyckats få till det här; kräver det en bra röst från grunden; och isåfall hur gjorde ni?

Eminem har härmat svarta, så som han härmar mexikaner, texicaner, ryskar, albaner och alla andra märkliga dialekter. JayZ, 50 Cent, Nas m.fl. går upp i falsett och sen ner på normalt tonläge igen. Drog Em som exempel på en vit rappare.

Tacksam för svar.

Dricker så jag knappt kan se, och stapplar ner/För trappan och lovar mig själv att aldrig packa mer/Dagen efter börjar man att halsa rent/Man lever bara en gång, tacka Fan för det.
~Ismen~