I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Nybörjar hjälp

Vår Hiphop - Emceeing

2008-11-09 13:19

Nybörjar hjälp

Jag har skrivit texter i ungefär ett år nu och jag har inte svårt att få fram en bra text, men först nu har jag tänkt att jag ska testa och lägga det på ett beat, jag laddade ner en massa beat både från whoa och andra hemsidor men jag får inte ihop mina texter med beatet, raderna blir ibland för långa och det känns inte som jag har samma rytm som beatet, hur bör man göra när man skriver texten, bör man veta beatet innan och mixa in allt å se till att det platsar?

tack på förhand!

2008-11-09 13:42
Ett bra tips är ju att du först lyssnar på beatet så du vet vilken takt du ska ha i texten. Det blir oftast fel om man försöker lägga in en färdigskriven text till ett främmande beat.

Alltså:
Välj ut ett beat du ska använda, skriv sedan texten till beatet

Jag vet inte om jag förstog din fråga rätt men aja...
Evangeliet

2008-11-09 13:51
Mjo, du förstog frågan, jag har valt ett beat och jag försöker nu lägga texten efter beatet, men jag kommer alltid i otakt, vet inte varför heller, finns det några bra nybörjar beat som jag borde börja med för att få in känsla osv?

2008-11-09 14:51
Kanske är bäst att ta något beat som är en enkel fyrtakt. Inget festligt technobeat första gången. Ta något lätt och enkelt som u hittar. Brukar vara lugnast med något kärleksbeat
Evangeliet

2008-11-09 15:55
skriv texten efter beatet

2008-11-09 17:04
Nybbe, mjo men jag vet inte vart jag ska leta efter ett najs fyrtakts beat, förslag?
Rappare

2008-11-09 18:35
Det spelar ingen roll vad det är för ett slags beat (alltså kärleksbeat, partybeat etc.) bara det är rak fyrtakt (alltså ingen bounce eller någe).
Jag skulle säga att det lättaste vore att få in flowet innan du försöker på att lyriksätta. Sitt och flowa utan ord, och när du känner att du vet ungefär vad det handlar om börjar du bilda meningar av det.
Standardsvaret: Lyssna även på mycket hiphop för att få inspiration från andra rappare.

2008-11-09 19:57
vad menar du med att flowa utan ord?
Vet någon vart man kan hitta schyssta fyrtakts beat?
Rappare

2008-11-09 21:41
Alltså snacka gibberish a la Scatman John, fattaru vad jag menar?
Det finns väl en stor mängd freebeats ute i etern. Själv kickar jag enbart på egenproducerade beats, så jag har inte särskilt stor vetskap om var man kan få tag på freebeats. Men det finns väl en del här på Whoa?

2008-11-10 07:50
Det finns en sida som heter Soundclick som jag brukar tanka beats ifrån. Såna från "riktiga" rappare men du kan söka på gangsta eller nåt så får du nog vad du söker så småningom. Gangska komplicerad sida men säg till om du behöver hjälp. Jävligt sköna beats där i allafall av alla sorter.
Evangeliet

2008-12-01 23:04
gå igenom texten och checka där du märker att det är för långt så försök kapa några ord om det skulle bli helt fel så får du knepa ihop en ny rad bara.

pzz
GrimstaGrabb!