I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hemmastudiohjälp (lite blandat)

Vår Hiphop - Emceeing

   

2009-01-30 19:14

Hemmastudiohjälp (lite blandat)

Finns säkert 100 trådar om detta, men jag kör min egna version.

1. Jag behöver en "studiodator" vad ska man satsa på mest när man köper datorn, förutom ljudkort? någon som har bra tips på ljudkort? Ska jag köpa en paketdator eller någon som vet en bra sida där dom bygger datorn efter behov, ska man rent av köpa en begagnad?

2. själva studion. Någon som har bra tips? Jag har en budget på studion på ca 8000. men helst ska det gå lös på runt 4-5000. Det jag söker är en mick+preamp+stativ. Vad passar med varandra? ge mig tips. Har sysslat med rap från och till ett par år men då har jag spelat in hos min kusin som stått för allt, studio, produktion osv. Begagnat här med kanske?

3. Program? jag har tidigare kört på cool edit och audiotune (?) (det programet som ser ut som cool edit?)

4. mixning. Någon som kan ge tips på en guide till hur man mixar grundligt. jag har mycket fritid så det kan jag pilla med själv men själva grunderna kan vara bra att få reda på.

tacksam för alla svar som kommer in. tack på förhand

 Jag ska inte hänga med dom, jag ska hänga dom!