I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hur fan får man till en reffräng???

Vår Hiphop - Emceeing

2009-08-02 11:55

Hur fan får man till en reffräng???

jag behöver stor hjälp nu alltså...jag får fan inte till nån bra reff.
hur fan tänker folk när dom ska göra en reffräng?
vad lyssnar dom till igentligen, eller sitter de bara i ryggmärgen?
måste man träna på reffränger eller är de så att antingen kan man dom eller så kan man de inte?
kan inte någon förklara för mej så jag fattar hur man ska göra, för när jag försöker så låter de bara rent sagt förjävligt...

www.promillemusik.se

2009-08-02 17:59
Refrängen ska ju i princip sammanfatta hela låten, så texten bör ju vara onpoint. Sen lägger många sångreff, ofta i halvtempo vilket resulterar i ungefär 4 rader, fast refrängen ofta är på 8 bars. Mixen kan också vara viktig, i och med att reffen gärna får vara lite "mäktigare" än verserna.

Mitt tips är att ta två-tre tagningar på refrängen och kanske panorera dom lite åt olika håll (med en centrerad) och kanske lägga lite adds som fyller ut.

Träna på, det kommer nog eftersom. Du får nog fler bra tips på saker jag har missat :)
Hej

2009-08-02 18:40
men det är just de där med att veta hur den ska gå..alltså hur man ska framföra den svårt att skriva en reff tycker jag.
www.promillemusik.se

2009-08-04 11:28
Vem som helst kan inte bara sätta sig och skriva en bra reff så pang boom. Träna, skriv 50 reffar så kanske du får en bra.
MAGNUM OPUS MIXTAPE VOL. 2 in the making! Gästas av Öris, Calle P, Marke, George Kaplan m.fl.

2009-08-15 10:53
jag brukar pumpa beatet skiit högt,sen leker jag med tungan i takt till takten bara, nynnar lite, till slut kommer en uppbyggnad av hur man vill ha de :P

2009-09-06 18:36
Jag har också svårt för reffränger.

Strunta i dem och bara vila rösten som man gör i vissa mer dramatiska låtar?
Gdje ste patke mater vam jedem.

2009-09-07 22:32
SpoilerInte för att racka ner på din ålder eller dina åsikter, polarn..
Hej

2009-09-08 15:41
ja brukar köra freestyle rap lr sång beror på hur ja vill ha reffen,sen efter tag så sitter orden där dom ska typ haha..........

2009-09-08 19:00
tycker att du bara skriva några rim om själva ''handlingen'' i låten,till att börja med.
flow~
Rappare

2009-09-12 22:21
Jag orkar inte dra hur man skriver en bra refräng, antingen så lär du dig det med tiden eller så lär du dig det inte alls. Men en sak att tänka på är att det är jäkligt bra att skriva refrängen innan du skriver verserna. Verserna ska alltid peka mot refrängen liksom, så det är bra om den finns där från början.

2009-09-12 22:34
En refräng brukar ofta vara repetativ. Man skriver alltså Kanske en rad, sen en annan, sen en till rad som är likadan som den första och sist en annan rad.
Blunted in stockholm

2009-09-15 06:00
I Hiphop är reffen inte lika viktig som versen men i pop/rock så är det tvärtom.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-09-18 07:24
Lyssna på beatet så känner du, jag har skitenkelt för refränger och kan gärna hjälpa dej om du vill..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.