I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hur får en text att låta bra?

Vår Hiphop - Emceeing

2009-08-12 23:18

Hur får en text att låta bra?

Hej!
Min fråga är hur man får en text att låta bra?
Alltså inte på hur man sjunger den, men liksom vad texten ska innehålla.
Ska det vara massa rim & massa kompicerade ord?
Ska man beskriva saker lite fumligt, tex istället för att säga att man är kär så säger man att mitt hjärta bultar fortare varje gång jag ser honom.
Liksom, vad är det som gör en text speciell?

(Inlägget flyttat av Mabande 2009-08-12 23:45:04)

What doesn't kill you, only makes you stronger..

2009-08-13 11:49
Enligt mig är det att värkligen få ut vad man vill ha sagt i texten och så =)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-08-14 14:30
bra fråga eller frågor,de som gör texten speciell är väl att den är din och att du försöker skriva den på ett sätt som du aldrig hört nån annan göra de,så att de sticker ut från mängden..
de behöver ju inte vara massa rim å komplicerade ord men de kan låta så mycke bättre om man får till dom snyggt.att skriva lite fumligt lr vad de är haha ska du göra lr ja tycker de är soft när man får tänka till lite innan man fattar allt,att orden å meningen kanske har en djupare innerbörd om du fattar?

peace out

2009-08-14 16:08
Assonanser är snyggt och ord i följd som börjar på samma bokstav typ:
det låter grymt i mina öron, och det går att leka med. Ett bra rimschema är också viktigt, och sen att du inte låter som någon annan, typ:
Och får få nå nån glädje med hår och sår i själen
Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.

2009-09-06 18:38
Kanske ord som ingen förstår typ inhibiera eller retardera, Leka med orden, Komma på jättetöffa liknelser och sånt där?
Gdje ste patke mater vam jedem.