I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Kan bara spela in vissa typer av låtar?

Vår Hiphop - Emceeing

2009-09-01 10:15

Kan bara spela in vissa typer av låtar?

Nu är det så att jag är nästan nybörjare på området, har gjort några låtar men det är inte många. Men problemet är att jag bara kan spela in vissa typer av låtar...dom som jag spelat in hittills låter bra tycker jag, men idag försökte jag spela in en låt som varit klar ganska länge och det lät förjävligt, provade fan alla typer av röster jag har men ingenting fungerade, lät bara skit.

Även fast jag är nöjd med rösten på mina gamla låtar så är jag inte det jämt. Provade spela in yttligare 2 låtar efter den första och det lät bara skit det också, låter som om jag fortfarande är i målbrottet.

Så:

Vad fan gör jag för fel?
Kan man träna upp rösten och komma ihåg den på nåt sätt?
Spelar det någon roll vilken typ av låtar man gör?

Snälla, behöver hjälp innan jag blir galen!

2009-09-01 18:37
är du rappare och behöver komma ihåg din röst?

awesome

2009-09-01 20:40
Vilken röst du har kan du inte påverka. Du kan använda dig av olika röstlägen, vilket jag gissar bara är olika tekniker att rappa. Men det kommer eftersom, och så är det.. Eller så har du inte rätt känsla för det beatet eller texten du ska spela in.

Lycka till!
Hej
Rappare

2009-09-01 22:30
många nybörjare låter helt olika mot vad de gör efter ett år kanske pga att man lär sig vad man ska ha för röstläge för att det ska låta bra :)
Hör av dig om du vill få sin singel/skiva på Spotify!

2009-09-26 23:51
Kan man träna upp rösten och komma ihåg den på nåt sätt?

haha nu har det gått för långt

2009-09-29 21:25
Vet inte riktigt hur du menar. Gissar på att du menar röstlägen. Och jag har ett standardläge som jag rappar med, som jag kallar min "vanliga" röst. Det låter inte helt som när jag pratar, men så likt min röst jag själv kan komma, sen har jag självklart min "kaggen-wannabe" röst som blir olika varje gång, beroende på hur jag spänner rösten. Så du får väl testa dig för tills du hittar något du gillar att köra med.
Dra åt helvete!

2009-10-06 00:56
SKRIK!

2009-10-06 01:01
Att kunna komma ihåg sitt röstläga som låter bäst är inte så självklart alla gånger. när jag står vid spegeln och freestajla så kan det låta hur bra som hellst men går jag närmare micken än 10 cm så får jag en jävlgt hög puckel vid 400-500hz som är svår mixad så därför måste jag byta octav eller backa och vända bort huvudet lite från micken för att den ska låta bra :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Lyricist

2009-10-07 19:28
men går jag närmare micken än 10 cm så får jag en jävlgt hög puckel vid 400-500hz som är svår mixad

hahaha word!
min sitter på "P" och "B"ljuden, fett irriterande

OT; jag gissar att det (utan att ha hört dig alls) kn bero på vad för typ av låt du gör... du kanske kör rätt snabbt tempo, lite mera kraft i rappen och tycker din röst låter skitball, eftersom du när du prata inte låter så, men sen ska du spela in en lugnare låt, och får rösten i ett annat tonläge pga det och tycker inte rösten låter bra längre.

är det så, kanske du helt nekelt inte passar att köra på alla typ av beats, testa håll dig till ungefär "samma typ av musik" eller hur man ska säga, utan att ändå bli enformig... hm hoppas u fattar, känner att det inte låter så smart när ja skriver det, men svårt o förklara hehe

lycka till
Jag är inte offtopic, jag tycker bara att det jag hade o säga var snäppet viktigare...