I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Gällande röst och utveckling

Vår Hiphop - Emceeing

2009-09-16 20:52

Gällande röst och utveckling

Tja, jag är ganska mycket nybörjare inom rappen, gjort några låtar tidigare som har varit hyfsade. Felet är att jag läser överallt att för att utvecklas så ska man spela in mycket men det kan inte jag. Jag har för höga förväntningar och tror att jag ska vara bra på en gång, sen blir jag missnöjd med dom låtar jag spelar in.

Jag tänker ungefär "äh, det här får duga. Jag blir väl bättre med tiden" men ändå så skiter jag helt i att göra klart låten för jag vill att den ska vara bättre. Så jag har svårt för att liksom öva och spela in hela tiden. Även fast det är det enda rätta.

Då undrar jag om någon gjorde samma när ni var nybörjare, eller om ni gör det nu. Vill liksom veta hur man ska göra. Men jag antar att jag får försöka spela in och öva, öva, öva!

Tack

Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.

2009-09-22 17:26
ungefär som jag då .. -.- jag kör fan mest freestyles för mig själv till ett beat, eller skriver nån text här och där men blir aldrig tillräckligt nöjd med nånting för att spela in xD... men ja de är nog bara öva som gäller :) plus att jag hatar all svensk hiphop så jag kör engelska, vilket gör det lite svårare...menmen just keep goin'
 om du vaknar med stående problem, dra några snabba slutsatser så har du snart lösningen i dina händer
Rappare

2009-09-22 18:19
HDD, precis som jag :p, men allt som behövs är lite självförtroende så kmr det med tiden, One!
Mc's are crawling out, eavery hole in the slums,
You Be allright like blood money in a pimps cum, -Nas

2009-09-26 23:17
sluta med att rappa,
det ska komma av sig själv
Rappare

2009-09-29 21:37
räpper , du vet inte ett skit om det där skulle jag tro : )
Kvinnor är som klistermärken, man slickar dem, sätter på dem och skickar iväg dem. "PZ"

2009-09-29 21:50
räpper e du blåst eller ? ska man va ett jävla geni redan från början'? nämn en känd rappare som va det är du snäll.. som INTE är svensk..
Learn by doing, my friend
 om du vaknar med stående problem, dra några snabba slutsatser så har du snart lösningen i dina händer
Rappare

2009-09-29 22:32
in rap, practice dont make perfect, but it makes you DAMN GOOD!!
Mc's are crawling out, eavery hole in the slums,
You Be allright like blood money in a pimps cum, -Nas

2009-09-30 00:07
Fuck spela in, kör live istället. Du utvecklas grymt mycket fortare om du kör live några gånger och sedan ställer dig framför micken i båset. Try it.
Hej

2009-09-30 15:52
Fuck spela in, kör live istället. Du utvecklas grymt mycket fortare om du kör live några gånger och sedan ställer dig framför micken i båset. Try it.

Förstår ju vad du menar, men är det inte lite väl tråkigt att bli utskrattad direkt? För det är väl det man kommer bli, om man inte redan tränat hemma, framför micken :)

2009-09-30 16:39
Tja, jag är ganska mycket nybörjare inom rappen, gjort några låtar tidigare som har varit hyfsade. Felet är att jag läser överallt att för att utvecklas så ska man spela in mycket men det kan inte jag. Jag har för höga förväntningar och tror att jag ska vara bra på en gång, sen blir jag missnöjd med dom låtar jag spelar in.

Jag tänker ungefär "äh, det här får duga. Jag blir väl bättre med tiden" men ändå så skiter jag helt i att göra klart låten för jag vill att den ska vara bättre. Så jag har svårt för att liksom öva och spela in hela tiden. Även fast det är det enda rätta.

Då undrar jag om någon gjorde samma när ni var nybörjare, eller om ni gör det nu. Vill liksom veta hur man ska göra. Men jag antar att jag får försöka spela in och öva, öva, öva!

Exakt som jag. Vi får öva på så gott det går.... Själv tror jag hela tiden att det ska vara lätt att spela in när jag skriver. Men det blir ganska svårt ändå oftast, Kan bero på att jag använder micken som är inbyggd i laptopen och den är svår att komma åt (Måste ha munnen precis intill). Jag tror att jag själv skulle komma igång om jag testade att spela in med nån kompis, Testa detSpoiler?
Gdje ste patke mater vam jedem.

2009-09-30 17:18
Förstår ju vad du menar, men är det inte lite väl tråkigt att bli utskrattad direkt? För det är väl det man kommer bli, om man inte redan tränat hemma, framför micken :)

Det får man nog ta för givet, men attityden och känslan kommer grymt mycket fortare efter gigs. Man får välja om man vill utvecklas snabbt eller inte göra bort sig i början, men jag väljer hellre det förstnämnda. Har man rappar i ett år och sedan ställer sig på scenen för första gången blir man nog utskrattad ändå :)

En till grej som är bra med att stå på scen är att man tappar scenskräcken, vilket kan leda till lite fetare cyphers och battles, som man också utvecklas via.

Peys! :)
Hej

2009-09-30 19:47
jag tkr iaf att det ska komma av sig själv, annars har man det inte i sig...

2009-09-30 20:01
räpper

Jag tycker du ska svara på HighDropDowns fråga, så vi får veta vad du har bakom pannbenet. :)
Hej

2009-09-30 20:07
men räpper.. Allt kommer inte av sig självt, vissa kanske har lite försprång och är begåvade men tror du inte att även dom blir fan så mkt bättre genom att öva?

hypnoz
de krävs fan stake för att ta plats på scen innan man ens känner sig redo för att spela in själv hemma :P men i get your point, tror att man utvecklas åthelvete snabbt om man tar den vägen ;)
själv har jag aldrig spelat in någonting alls xD
men det beror mest på brist på material...

2009-09-30 20:08
ja men jag anser inte att rapp är något man ska läsa sig till som matematik,
musik kommer innifrån

2009-10-01 00:10
räpper

Att vara musikalisk eller att iallafall ha taktsinne är ju mer eller mindre ett krav, men tror ingen ifrån KRS One eller RunDMC till Eminem och Busta Rhymes hade medfödd talang, dvs att dom inte behövde kämpa för att lära sig. Att man har känslan för musiken behöver ju inte betyda att man blir en grym MC.
Hej

2009-10-01 01:01
men tror ingen ifrån KRS One eller RunDMC till Eminem och Busta Rhymes hade medfödd talang

hahaha:D

2010-01-18 11:59
dem två högst upp låter precis som jag ;D haha det suger o vara bra på att skriva, men aldrig komma längre haha måste lära mig mixa bra oxå, för har märkt att alla som får det att låta bra kan mixa good.. fett drygt för jag suger på att mixa haha kan inget sånt

2010-01-18 12:09
Man måste träna, alltså rappa dina rader högt tills du kan dom utan och innan, vet hur du ska andas, vet hur du ska betona osv osv. träna träna.
http://soundcloud.com/80scrackpolo

2010-01-19 01:01
Tror det inte är nån som är BRA från början. Alla börjar ju som nybörjare. När man spelar in första gången har man ju oftast tränat på sin text hur mycket somhelst =P det här med att musiken kommer inifrån har ju mer med inspiration och kreativitet att göra tycker jag. Det är ju periodvis att man bara spottar ut sig massa låtar till att man kanske gör en var 3:e månad eller nåt.
Lögner blir sanna när du väljer att tro på dom

2010-01-20 14:05
Jag har också lite av ditt syndrom ;)

Om du vill bli bättre på att spela in och bli mer van vid micken ska du skriva snabba texter eller freestyles och spela in. Du behöver inte släppa dem. Jag vill inte lägga ut något på internet förräns jag känner att jag är riktigt bra. Du blir du mer van vid micken och då kommer det låta bättre. För att det inte ska låta som att du läser från ett papper bör du läsa igenom texten så att du kan den, men du kan också sätta upp några papper med rimmen du använder som stödord, då kommer raderna komma till dig utan att du behöver läsa rakt av.

Du lär dig nya saker varje gång du spelar in.

räpper: Så du började rappa för att det "fanns i ditt hjärta och själ"? Bitch please!
Ta mig inte på allvar. Ta mig på kuken istället.
Rappare

2010-03-30 18:01
Den perfekta vägen att nå resultat snabbt borde vara:
1. Skriv den fetaste texten någonsin, om du skriver tio texter så tar du de allra bästa raderna från dem och sätter ihop till en text. Skriv gärna våldsironi så att du slipper tänka på töntiga teman och grejor.
2. När du väl skrivit texten så nöter du den tills den sitter som rullstolsbundna...alltså rejält.
3. Snacka ihop dig med en snubbe/snubba som är grym bakom spakarna och som verkligen kan det där med att spela in. Personen i fråga får gärna vara musikalisk också.
4. Spela in tillsammans med snubben/snubban, och var öppen för nya idéer.

Låten blir förhoppningsvis genialisk, och då är chansen ganska stor att nästa låt blir riktigt jävla bra också (fast med mindre ansträngning).

Hade jag inte haft min gode vän och kollega Olof (DonKasper på Whoa) så hade jag garanterat inte varit lika duktig som jag är idag.

Jag är lite förvånad över att jag svarar seriöst i en sån här tråd.
Rappare

2010-03-30 18:05
Kanske borde tillägga att du och "producenten" helst ska ha en överenskommelse om att pusha varandra hårt som tusan. Hon/han ska hjälpa dig att utveckla framförallt din attityd.
Rappare

2010-03-30 19:49
För det första så vill jag be om ursäkt för att jag uppade en gammal tråd.
För det andra så vill jag be om ursäkt för den här trippelposten.

2010-03-30 21:44
Är inte den som spelar in mycket och då hör man ´stor utveckling i varje låt, skriver ungefär hela tiden, och så rappar ja texterna högt för sig själv, utvecklas mycket så, både textmässigt och flowmässigt, rösten kommer ju av sig själv, eller man kan ju rappa så de låter tungt men aa, och så sa nån att köra live, utvecklades som fan min första spelning.

hoppas nåt hjälpte
"Being an Independent artist is like being an ugly dude with a huge dick... If I could just get these bitches to look, they'd be hooked!" - Dirtbag
Rappare

2010-06-10 00:32
Spela in och be folk om konstruktiv kritik och ta åt dig av det. det tycker jag är bästa sättet iaf :)
All support uppskattas /// Elaz

2010-06-10 07:01
men tror ingen ifrån KRS One eller RunDMC till Eminem och Busta Rhymes hade medfödd talang

- Det kan jag lova dig att dom hade!

sluta med att rappa,
det ska komma av sig själv

- Vem är du att säga så? Det kommer kanske inte alltid av sig självt vare sig man är talang från början eller så småningom blir! Det är bara att kämpa man. Vissa har lite gömda talanger som inte kommer fram direkt, och även om du har talang måste du oxå kämpa för din sak!

Hare Bäst
B
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-06-12 20:06
Bruzz

Talangen dom garanterat hade var väl att dom var musikaliska, men jag jag tror att alla behövde träna för att bli bra rappers.
Hej
Rappare

2013-03-03 14:37
spela in typ varje gång du skriver... repetera så du får självsäkerhet i uttal, oavsett om låten är färdig eller inte, spela in det som finns skrivet och fortsätt...

Real Hip Hop Is Not On The Radio.