I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hjälp med hur man ska göra hiphop-text

Vår Hiphop - Emceeing

2010-01-29 14:01

Hjälp med hur man ska göra hiphop-text

Jag har skrivit lite texter men jag undrar om det finns några regler eller riktlinjer för hur man får ett bra flyt. Jag läste något om bars, vad innebär det till exempel? Ska man tänka på stavelser och sånt?

mvh

(Inlägget ändrat av spades_joola 2010-01-31 12:30:24)

mannen myten legenden

2010-01-29 14:16
Det är grymt irriterande när folk har för långa bars iaf, så gör inte det

Men det finns många såna här trådar på Whoa och en helt guide på Qweety.nu :)
Evangeliet

2010-01-29 14:21
Att få ett bra flyt förutsätter att du använder dig av rim och om det avser att hamna på audio så är det mest konventionella förfarandesättet att du hamnar "on beat", alltså att en rad/bar hinner läggas innan den fjärde takten är slagen (se exempel nedan)

Rad 1. xxxxxxxx(takt)xxxxxxx(takt)xxxxxxx(takt)xxxx slutrim(takt)
Rad 2. xxxxxxxx(takt)xxxxxxx(takt)xxxxxxx(takt)xxxx slutrim(takt)

Det är grundprincipen i alla fall. Sen finns det mer avancerade varianter av det så klart.

Annars är ett generellt tips att du försöker hålla raderna så jämnlånga som möjligt.

Mer komplicerade rim brukar innehålla fler stavelser, dock är det en smakfråga i slutändan. Det kan vara enstavigt och ändå knäcka om upplägget är tillräckligt tight. Exempel på flerstaigt rim; Bordssittning/Bruce Springsteen

Andra kan säkert fylla i med bättre exempel..

Peace
Master of Irony

2010-01-29 14:25
Rättelse:
..hinner läggas innan den fjärde takten är slagen

Ska inte vara "innan" utan på takten, precis som namnet antyder on beat.
Master of Irony

2010-01-31 01:55
jag säjer bara du lär dig med tiden låt känslorna flöda ut på blocket
så ser du att resten kommer med tiden viktigast av allt låt de bara komma
Producent

2010-01-31 16:16
läs i lyricism forumet, där kan man väl få en uppfattning ungefär om hur det bör se ut.

2010-02-03 01:08
Om jag tar ett exempel jag har skrivit början på en text men hur ska jag göra för att hamna on beat (som jag kursiverat)? För som det är nu känns det som att den är lite för tidig (där jag fetmarkerat). Är det så här det ska se ut ungefär för att bli en riktig låt? Hoppas det blev tydligare med mina kursiva och inte snurrigt!

The moon was ascendin ova rooftops (läs: ftops) in the slum
Sheddin its light over an half-empty bottle of rum (um)
In the corner right next to a sleepin bum (um)
Dark is the place in where our story takes form
mannen myten legenden

2010-02-08 19:56
www.myspace.com/danielbylund

2010-02-10 02:52
Tack bylund, tutorialen var väldigt bra, på det forumet hittade jag en länk tillbaka hit om hur man använde mixer i datorn, cirkeln slöts
mannen myten legenden