I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Finns det något namn för denna typ av rim?

Vår Hiphop - Emceeing

2010-03-17 20:11

Finns det något namn för denna typ av rim?

Det händer ju ibland att man blandar dubbelrim med enkelrim. Tar ett simpelt exempel:

Lever/ser mig

finns det något speciellt ord för detta?

2010-03-18 18:03
Det där är inget dubbelrim.

Nja, rimschema kallas det väl i så fall

2010-03-18 19:02
dubbelrim är väl när det rimmar på fler än ett ord? :S

suga din penis
fulast sen lekis ?

2010-03-19 03:25
jaojao_: nej, ett rimschema är ett schema för hur man ska rimma.

TS: du har rätt ang dubbelrim, fler ord som rimmar på varan i följd.
Typen lever/ser mig har jag aldrig stött på något namn då. dock är de slarviga rimmande som idkas ett exempel på det som jag alltid kallat assonans dvs vokalrim.

Men ska man bli teknisk skulle jag på stå att de sagda exemplet är ett kvinnligt assonansbaserat halvrim ;)

//Yde - men de får du kolla upp själv
www.myspace.com/ydetobbe

"En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba

2010-03-19 14:41
Bjäär:

Ja om jag tex. rimmar såhär:

Jag lever mitt liv ganska slappt och kasst
folk ser mig som en gammal tant

så är väl det rimschema?
Lyricist

2010-03-19 16:32
har jag fattat det hela rätt så e väl bara poängen att ena rimmet e två ord och andra ett men rimmas på båda stavelserna? borde väl göra det till ett enkelt flerstavsrim?
Jag är inte offtopic, jag tycker bara att det jag hade o säga var snäppet viktigare...

2010-03-31 03:27
det är ungefär som bjäär säger. enstaviga rim kallas manliga rim, tvåstaviga rim kallas kvinnliga. av "man" (en stavelse) och kvinna (två stavelser). flerstaviga rim kallas löpande rim. och ja, vokalrim kan benämnas som assonansrim. men jag tror att det är vanligare i svensk poesi att man med assonansrim främst menar att rimma på konsontanterna snarare än vokalerna. dubbelrim är precis det som thapimpius skriver.

att rimma ett sammansatt ord eller ett flerstavigt ord på flera olika ord som innehåller samma (eller liknande) vokalljud spelar ingen större roll. samma princip. men många tycker att det är mer "korrekt" och antagligen snyggare att rimma sammansatta ord på andra sammansatta ord. tvåstaviga på tvåstaviga, trestaviga på trestaviga och så vidare.

2010-03-31 20:04
jaojao, så länge du har ett schema för hur du rimmar så är det ju ett rimschema ja :P

löpanderim var ordet jag letade efter! tack socials.

//Yde - high five \o
www.myspace.com/ydetobbe

"En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba

2010-04-19 01:02
Citerar afasi, "skiter it så länge det låter snyggt".
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-04-19 01:10
Jeffi:
Citera inte om du inte kan citera rätt, även om det har samma innebörd :P