I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2010-09-29 00:08

Rimskada

Missvisande topic, ja! Kom inte på något bättre för stunden.

Hursomhelst hade två klasskamrater ett samtal varpå den ena frågade; "Kan jag få låna din elsladd?", och den andra svarade "tveksamt". För mig var det absolut självklart att elsladd rimmar på tveksamt, så jag påpekade någonting i stil med "Elsladd rimmar på tveksamt", varav ingen av dem höll med mig.

Det är ju självklart eftersom jag lyssnar mycket på hiphop, och de inte alls. Men att de inte tycker att det rimmar alls tyckte jag var lite knäppt.
Blir det så att man vänjer sig vid att höra rim överallt i hiphop, och kan ignorera att en stavelse inte rimmar, och för folk som inte lyssnar på hiphop bara kan acceptera rim där alla stavelser rimmar, eller har de bara ingen aning om vad ett "rim" är för något?

Någon som har varit i en liknande situation? Berätta!

Oringatality-Battles brooooooooooooooooor!

http://www.whoa.nu/forum/svensk-hiphop/battles/716525/1.aspx

2010-09-29 00:34
Haha detta händer mig nästan dagligen :P Tycker det är lite kul men så jävla störande att de aldrig fattar :(
Rappare

2010-09-29 07:09
Gud, vad man känner igen sig!

Det var något liknande tillfälle, ett samtal mellan två polare och den ena sa något som den andre svarade på, och det rimmade. Det påpekade jag och de tyckte jag var helt skruvad. Jag tror att du har rätt angående det med ju mer man lyssnar på hiphop, desto mer hör man rimmen.

Skönt att man inte är ensam, liksom? :)
Rappare

2010-09-29 11:34
Då man som hiphoppare hör rimmen via vokaler så rimmar det perfekt. ElslAdd tvEksAmt. Alltså rimmar ordet på E A, right?
Wurrup?

2010-09-29 12:49
Haha, Underhållning P18 - Var lite trött när jag skrev, precis så jag menade! Vi lyssnar på rimmen via vokalerna, hur fan lyssnar andra på rim? :<

2010-09-30 07:54
Haha, hänt mig flera gånger också.. Kommer ihåg när jag försökte förklara för mina kusiner vad ett flerstavsrim är, tog som exempel afasis rullstolsbundna/fullblodshundar. Det enda dom sa var "det rimmar ju inte ens?"
Klart som fan att det rimmar?

2010-09-30 22:15
det är för att gemeneman generellt inte förstår sig på flerstaviga vokalrim som de inte anser att ovannämnda ord är rim.

//Yde - händer jämt.
www.myspace.com/ydetobbe

"En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba
Rappare

2010-09-30 23:51
är Det "Rimskada" som menas med att hiphop är en livstil ? ^^

- sånt som händer dagligen :)
lägg en kommentar i länken nedan - Returning favors
http://www.whoa.nu/forum/var-hiphop/audio-och-video/720597/1.aspx
Moderator

2010-10-01 01:15
Känner igen mig totalt också :)
time isn't wasted when you're getting wasted .

2010-10-01 17:33
fan. det har hänt så många gånger så jag har gett upp! nej, det rimmar inte! jo, det rimmar! nej! jo, ska jag förklara..

det borde fan bli lagstadgat att lära ut att man kan rimma tveksamt på elsladd! och det snabbt!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-10-03 16:53
det borde fan bli lagstadgat att lära ut att man kan rimma tveksamt på elsladd! och det snabbt!

Vore tråkigt om alla kunde flerstavrimma ändå och det skulle inte bli lika märkvärdigt :)
Evangeliet
Rappare

2010-11-22 21:37
har försökt förklara detta för massa med vänner också men ingen fattar.. skönt att de finns rappare asså
Music makes me feel...

2010-11-23 15:06
WORD
Diagnosen av svensk mentalitet är lika positiv som en aidssjuk analfabet

2010-11-29 10:27
Händer mig nästan dagligen också, i skolan, när man softar ute, lite överallt egentligen.
Tror fan jag har någon typ av "rimskada", för ibland när folk säger en mening, och sista ordet är typ apa (bara ett exempel), så kan jag börja sitta och fundera på allt som rimmar på det/säga något omoget som typ "gapa din apa, nakna brudar brukar inte rapa", asså ja, haha, ni förstår säkert vad jag menar...stört som fan om man tänker efter...aja :P :P :P
ODC '10 - 4Eva.

2010-12-08 17:22
907ROB P18
Nu va det ju inte riktigt så han menade men...
Moderator

2010-12-08 21:03
Har varit med om detta flera gånger...Klart det rimmar, det är vokalrim.

Ett rim för en standard-svensson som aldrig varit insatt i hiphop är när orden slut på samma bokstäver, utan några undantag. Dom lyssnar inte på vokalerna, dom stenkollar så att det sluta på samma bokstäver, annars är det inget rim^^

Jag är rätt rimskadad, sitter ofta och tänker på rim i olika sammanhang. Kan lätt hitta flerstaviga rim till de flesta orden i våran vardag.
//TW

2010-12-11 21:28
Tror nog mer än halva whoa känner igen sig i denna. Men icke hiphoplyssnare (dem flesta) tycker väl att det bara är ett rim om de slutar på samma bokstäver, de har jag fått förklarat är ett rim medans jag som rappare suckar och märker ut vokalerna, inte ens musikläraren fattar liksom..
"Being an Independent artist is like being an ugly dude with a huge dick... If I could just get these bitches to look, they'd be hooked!" - Dirtbag

2010-12-15 18:10
shitmannen

YES! Tack!

Precis så jag känner hela tiden!

2010-12-27 14:53
Händer jävligt ofta, folk är generellt sett skeptiska till de flesta vokalrim.

Till saken hör att man ofta överbetonar ord när man säger dom och jämför dom till andra, vilket framhäver skillnaderna mer.

I princip inga rim i hiphoplåtar är acceptabla i tal enligt gemene man, men folk reagerar inte på det när det är musik till.

Man hör tex aldrig någon säga "Men omtänksam och våldtäktsman rimmar inte, maskinen suger".

"Jag var också rap när jag var fjorton år man."

2010-12-27 14:55
För övrigt, "Överlevt/Dödlighet". Fuck you jag är bäst.
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."
Producent

2010-12-27 20:24
Duck clue dag bär pest.

2011-01-31 21:22
Håller med. Kolla vad vad just ''rim'' i sig betyder på internet. Det är ju en liten skillnad på rim och vad som låter likadant. Därför säger folk ibland när man rappar ''nämen de där rimmade ju inte'' och det tycker jag inte stämmer. Låter det likadant ungefär tycker jag att det rimmar. Så elsladd, tveksamt rimmar i mina ögon/öron.

2011-02-01 00:33
Alla är inte så blinda för rappens rimteknik. Mitt ex lyssnar inte på hiphop för fem öre, men en dag sa hon till mig "Det låter så bra när du rimmar på ord som egentligen inte rimmar, men du får det att låta lika ändå" och det är ju ganska kul att höra från en mugglare :)

Men påstår någon att till exempel elsladd/tveksamt inte rimmar så är det ju bara att säga "Äh ni kan inte det här med vokalrim jävla töntar". Då blir dom nog tysta som möss.
Evangeliet

2011-02-01 02:41
Må säga att ni drar alla över en kant, jag som inte fattar ett skit inom det här egentligen tycker även att elsladd rimmar på tveksamt!

2011-06-05 18:40
jo, det rimmar.. jag råkar och ut för det. kolla på wikipedia... finns olkia sorters rim..
det flesta lyssnar efter " perfekt rim " t. ex klockan är sex, nu ska jag äta kex...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.