I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

anmäld för diss?

Vår Hiphop - Emceeing

2010-10-19 10:06

anmäld för diss?

Tanken slog mig .. Hur direkt kan man rikta en ganska hotfull diss utan att det ska ses som just, direkt hot mot en person? tänker vad som går som lagligt och ej.
nån som har koll på detta?

So?
Rappare

2010-10-19 13:32
fan vad gangsta att anmäla en diss....

Klart att man drar upp olaga hot i dissar men vafan, om man svarar så gör man samma sak tillbaka... bara onödigt att anmäla imo.
 ööööööööööööööh

2010-10-19 16:41
hot är väl brottet, så allt som personen uppfattar som hot borde vara definitionen av lag brottet.
En bit av allt och inget

2010-10-22 04:18
Det faller på något vis under yttrandefrihet inom konst, men jag är för trött för att sitta och förklara det nu.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19911469.HTM

" ..//Yttrandefriheten enligt denna grundlag har till ändamål att säkra ett fritt meningsutbyte, en fri och allsidig upplysning och ett fritt konstnärligt skapande. I den får inga andra begränsningar göras än de som följer av denna grundlag."

//Yde - typ...
www.myspace.com/ydetobbe

"En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba
Rappare

2010-10-25 21:23
Bjäär
Men vad var grejen med att Kingsize skulle anmäla Critical då?

2010-10-28 19:07
man kan givetvis anmäla vem som helst för vad som helst.

//Yde - frågan är om det ens går till åtal
www.myspace.com/ydetobbe

"En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba
Rappare

2010-10-28 21:38
Men vafan, det finns ju sjukt många fall som uppmärksammats. Kens attack mot kungahuset eller vad det nu var då?

2010-11-07 20:57
"Carl-philip säg mig, hur kändes peter jobackas arsle" haha :) Ken ring - Vattenfestivalen

Producent

2010-11-10 12:50
man ska ju inte hota i en diss, man ska förnedra. vad är ni för barn egentligen?

2010-11-10 20:29
Konstigt, även om det är absurt så kan en hotelse ha syfte att förnedra. vad är du för barn egentligen? ;)

scrotum, att dom uppmärksammas betyder inte att de går till åtal?

det skulle va kul å se var gränsen går, borde ju testas för eller senare. vänta å se

//Yde - åtala nån
www.myspace.com/ydetobbe

Producent

2010-11-10 20:44
Det är väl inte bara hot man kan bli åtalad för man kan väl bli åtalad för förtal också?
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2010-11-10 21:04
Hotar du eller ljuger om någon i en diss och hotet kan ses som troligt eller lögnen kan ses som förtal så finns en klar risk att du blir dömd för antingen olaga hot eller just förtal.
För ett par år sen var det en snubbe som gjorde en disslåt till en tjej i sin skola och blav anmäld, åtalad och dömd för åtminstone förtal.
Är ganska säker på att jag hört om minst ett fall till.

Bjäär - Varför skulle en diss som inte sänds i radio (eller annat medie med ansvarig utgivare) falla under yttrandefrihetsgrundlagen?

scrotum - Den anmälan skulle - om den blev av - baserat sig på det upplevda hotet i att rapparen i sitt intro iscensätter ett misshandels-/mord-scenario på Kingsize-skribentens adress.
D.v.s. samma taktik som när MC-snubbar snackar lite vardagligt med poliser och droppar små detaljer om att de hört om ett trevligt dagis (som bara råkar vara det som polisens barn går på) och att det är förfärligt allt som står i tidningarna som kan drabba barn.
Dock inget som nån skulle blivit dömd för eftersom det ju "inte var ett direkt hot".

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2010-11-11 13:25
Mabande: alla dissar/låtar har alltid en ansvarig utgivare, så jag förstår inte den frågan (är antagligen inte tillräckligt insatt) och jag vet inte varför de faller under den lagen, antagligen för att de är konst, men jag vet att det gör det.

//Yde - dunno :D
www.myspace.com/ydetobbe

Rappare

2010-11-11 14:04
Bjäär
Men det var ju definitivt påföljder med polisförhör och dylikt i Kens fall. Han satt ju dessutom och försvarade sig som ett litet barn. Fast jag kanske är lite väl Mikrofonkåt-fackad.

2010-11-11 16:38
Bjäär - Nej, låtar / dissar har en ansvarig. Om den ansvarige personen är utgivare eller inte avgörs om mediet det ges ut på har en ansvarig utgivare. Om det finns en (registrerad) ansvarig utgivare skyddas verket av yttrandefrihetsgrundlagen, vilket gör att du kan säga fantastiskt mycket mer än om det inte finns en ansvarig utgivare.
D.v.s. när du langar upp dina låtar på myspace är det du som är ansvarig och kan fällas i en vanlig rättegång, men om de spelas i P3 är det P3:s ansvarige utgivare som är ansvarig och det krävs en juryrättegång.

Här har du Nationalencyklopedin:
ansvarig utgivare, eg. utgivare, den befattningshavare som enligt tryckfrihetsförordningen tar hela det rättsliga ansvaret för innehållet i en tidning eller tidskrift. Ansvarige utgivaren, som utses av företagets ägare, bestämmer över innehållet – ingenting får i princip införas mot hans vilja. Han svarar även för sådant som han inte haft tillfälle att granska före införandet. Dessa regler anses allmänt vara en förutsättning för att anonymitetsskyddet, dvs. huvudsakligen skyddet för tidningars uppgiftslämnare, skall fungera. För radio, TV och film finns motsvarande regler i yttrandefrihetsgrundlagen.

10-4, over...

2010-11-11 17:23
mabande: aha de e så det hänger ihop :D

//Yde - mycket förrvirrande
www.myspace.com/ydetobbe

Producent

2010-11-18 20:55
Bjäär P21
släng upp lite förslag kära barn :)

2010-11-20 15:49
Konstigt, förslag på vadå?

//Yde - konstigt :S
www.myspace.com/ydetobbe

Producent

2010-11-21 02:35
vad tror du? vet du inte vad du diskuterar i forum?

2011-01-11 18:16
jag var nära på att bli anmäld för en diss!

2011-01-31 21:17
kräkning, hets mot folkgrupp och olaga hot kan man ju bli anmäld för. Är nästan säker på att det hänt också.

Producent

2011-02-20 17:29
Jag skulle inte oroa mig om jag var du, en polisanmälning är inte farlig, tror polisen kommer säga: ta bort låten och lägg aldrig upp den igen:P

peace

Gomserapplife: tror det var det som hände med "Jag sköt palme" med ltr, den blev ju bannad
life's a biiatch and then you decide, To do something about it, shit'll only drive you crazy if you allow it

2011-02-20 20:42
Eftersom folk fortfarande inte tror det kan ställa till med några problem så letade jag upp fallet jag skrev om i mitt första inlägg:
Han skickade hotfulla e-postmeddelanden till ex-flickvännen, i ett fanns ett dödshot, och skrev otrevliga inlägg på hennes gästbok på internetportalen Lunarstorm.
Han lade dessutom ut en mycket kränkande rap-låt på sin hemsida och den spreds via Lunarstorm. Den skickades även till flickan. I låten hotades hon med våld och död. Bland annat med ”en fet jävla spark i ansiktet” och ”så du dör som Englands prinsessa”. Hon kallades för hora och andra kränkande sexuella tillmälen.
Åklagaren Anders Månsson konstaterade i åtalet att texten i raplåten blivit spridd via internet på ett helt okontrollerbart sätt.
Straffet är 80 dagsböter på sammanlagt 2400 kronor. Pojken ska dessutom betala 10000 kronor i skadestånd till den drabbade flickan.
hd.se/klippan 2006

Ytterligare ett fall:
Tillsammans med en kamrat gjorde den 19-årige mannen en nedvärderande raplåt som han spelade in och skickade till sin före detta flickvän och hennes pojkvän, båda bosatta i Bålsta. Sedan ex-flickvännen reagerat över texten och hotat med att polisanmäla händelsen gjorde männen en ny låt med bland annat strofen "ni hotar med polis ja då tar vi era liv".

unt.se/enkoping 2007

Btwmusic - "Jag sköt Palme" blev anmäld till Granskningsnämnden men friades och är inte förbjuden att spelas nånstans.

10-4, over...

2011-02-21 11:10
Mabande Tack för vidare info
So?

2011-02-25 18:39
Mabande är lite av en guru..
Följ mig på twitter! @grizzlymusik

2011-02-26 13:39
Man golar inte. antigen dissa du tebax eller spöar han!

2011-02-27 16:32
Bra där, trappa alltid upp en konflikt. Det brukar sluta perfekt.

10-4, over...