I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Nybörjare - tips?

Vår Hiphop - Emceeing

2011-01-23 12:48

Nybörjare - tips?

Jag vill börja lära mig sjunga och göra låtar, som alla ni andra gör på denna sida.
Det jag först måste göra är väl att träna upp min röst osv?
Jag har hört att det finns att gå till personer där man får öva upp sin röst, vad det nu heter. Men jag tycker det verkar alldeles för dyrt och vill lära mig allt själv helt gratis.
Har just nu en USB mikrofon jag köpt förut för typ 100 kr, men har tittat på en bra USB mikrofon runt 1000 kr som jag senare kanske köper om jag tycker det fortfarande känns roligt efter jag har börjat komma igång med någon låt eller så.

Så det jag mest undrar är hur jag bör sjunga, andas osv.
Om ni har bra länkar så tipsa gärna, annars kan ni ju berätta lite också.

2011-01-23 13:01
Jag undrar om det finns gratis tip?
Typ som t.ex denna, om hur man skriver lyrics.

http://www.lyricsmethod.com
Dock kostar väl den där boken.,

2011-01-23 22:44
vad jag tror så är det nog bara att öva, skulle inte tro att det går bättre utav att läsa en bok. Lyssna på mycket musik bara och spela in ofta när du sjunger/rappar så lär du dig nog vad som låter bra och lär dig många rim osv.
Läs andras texter och se hur de skriver och formulerar sig och försök "härma".

Skrivet från en icke rappare, bara vad jag tror och tänker! ;)

/Hutt1
http://www.myspace.com/Hutt1productions
Gratis beats!

2011-01-24 01:21
googlade online singing tutorial och fick 10 miljoner träffar, så vill du lära dig sjunga kan det vara bra att börja leta där...

vet dock inte mycket om sångteknik osv eftersom jag sysslar med rap så kan inte rekommendera nått specifikt.

för låtskrivande är det bra att träna på rim, läsa om vokalrim (här på forumet eller bara googla), stilistiska figurer etc.

även en del grundläggande musikteori är att rekommendera.

//Yde - happy huntin' ;)
www.myspace.com/ydetobbe

"En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba

2011-01-27 15:46
om du ska lära dig sjunga, alltså inte rappa.. så är det vell bäst att gå till sångpedagog, det kostar ju, vet itne exakt hur mycket, finns vell billigare å dyrare, men där lär du dig allting liksom så ska du satsa på de så är det jävligt bra :)

2011-01-29 11:18
Hmm okej.
Men liksom, är det lättare att rappa isåfall? Behöver man träna upp rösten särskilt mycket då?
Funderade först på rap, men sedan funderade jag på sång, men nu funderar jag på rap igen.
Vill testa det lättaste först.
Har googlat runt lite och testat, men kommer väl ta år att lära sig att sjunga utan att gå till en sångpedagog.

Vill inte gå till en sångpedagog heller, då jag inte tänker satsa.

2011-01-29 14:50
det tar längre tid "röstmässigt" att lära sig sjunga, ja. därför kan rap vara ett lättare alternativ. Dock kommer det in lite nya aspekter istället (såklart).

det handlar, likt sång, om att hitta sin röst först och främst. vart låter det bra/mindre bra någonstans. sedan handlar det i rap mycket mer om att träna frasering, eftersom det är det som sedermera blir ditt verktyg i kombination med rösten. (läs ang. delivery och flow i trådar här på forumet)

det tar flera år att bli bra på endera så att säga att rap är en lättare väg är en definitiv underdrift. det beror helt på engagemang/intresse/naturlig fallenhet.

vill du sedan kombinera detta med text/låt skrivning så tar det ännu längre tid.

så musikteori i grunden + hitta din röst genom övning (spela in, rappa i duschen, allt sånt) + nöta/öva/träna i en herrans massa år!

//Yde - :D gl hf
www.myspace.com/ydetobbe

"En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba