|
|
|
|
|
Hur botar ni writers-block?
Vad gör ni för att få inspiration och bota skrivtorka? Har ni några tips?
/ Deedz. www.jewoit.se www.youtube.com/user/JewoitEntertainment http://jewoit.tumblr.com/ & http://www.facebook.com/jewoit
|
|
|
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir
medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.
|
|
|
jag får aldrig riktig sån "writers block".. utan jag börjar bara skriva riktigt enkla, fattiga och inte-jag texter. Det brukar komma efter längre pauser och så... Det bästa man kan göra är att skriva två-tre * 16 bars, det kommer ta mycket längre tid, och du kommer antagligen skämmas och slänga det direkt..
MEN!!!
... Sen kommer du märka i den fjärde texten att det lossnat och att du är i form igen, och att det denna gången även går mycket snabbare att skriva ihop 16 bars eller whatever. Det är då du är på G,, sen brukar det alltid funka att lyssna på joell ortiz för mig!
http://www.youtube.com/dddnicemusikdddnicemusik @ youtube.. PRENUMERERA
|
|
|
Mitt ändå tips är att bara skriva ändå. Man kommer känna att texten är helt värdelös, men det är det ända sättet att bota det på, tycker jag. Förut körde jag på den gamla hederliga "Wait and see" tekniken, men visade sig att den inte hjälpte. Så så fort jag får en skrivtorka, men vill skriva - Då skriver jag. Oftast mer oseriöst, och lägger inte så mycket tid på versen. Sen när jag märker att jag börjar skriva bättre, så lägger jag ner mer tid på det. :)
Wurrup?
|
|
|
Jag drabbas ofta av skrivtorka och har ett par trix (som inte funkar så bra för mig, men kanske för dig :)
Skippa att lyssna på den musik du alltid lyssnar på. I mitt fall lyssnar jag jämt på dancehall och hiphop. Men när jag har skrivkramp försöker jag lyssna på annat, t ex house och soul. Ämnar liksom rensa skallen från alla lines och söndertuggade rhymes.
Freestyla. Mycket. Jämt. Jag brukar stå spotta rim när jag diskar, tvättar, promenerar från pendeln... Bara för att komma på rader som kan mynna ut i texter.
Lyssna på gamla grejer du gjort och remixa din egen text. t ex. "Today, I nearly missed my chance to make moves" kan bli "Today! I nearly pissed my pants to pay duce" Sedan spinner du vidare på din nya line.
Lycka till!
STHLM GROOVE COLLECTIVE
|
|
|
Bara läs böcker hela tiden, använd fantasin och skriv hela tiden.
LADDA NER "UNSUNG HERO MIXTAPE" HTTP://WWW.MCCONFIDENT.COM
|
|
|
Jag skulle säga att jag är relativt erfaren när det gäller textskrivande. Enligt mig så blir de flesta texterna man skriver utan inspiration inte alls bra, oavsett hur mkt man försöker. Därför försöker jag istället för att sitta och stirra i ett textdokument bara fundera lite på min omgivning och saker som hänt mig eller bekanta för att hitta något att skriva om. När jag väl hittat något som inspirerar går det inte speciellt trögt längre.
|
|
|
Jag brukar kolla på en film eller läsa nån bok och ta inspiration från det. Tror det är rätt vanligt.
Konrad Krut - twitter.com/konradkrut - soundcloud.com/konradkrut - mixtape in progress
"Start your own shit and you'll have bitches in the doggystyle position attached to each other like train cabines from the LA to the Bay"
|
|
|
stress dödar kreativitet och associationer öht i hjärnan så att lugna ner sig på något sätt rekommenderar jag. aldrig någonsin lyckats tvinga mig in i ett kreativt läge men att försöka skapa bästa förutsättningar för att den ska dyka upp är möjligt.
att va med liksinnande personer, kreativa personer brukar få igång min kreativitet. Nu är jag inte någon MC än(övar igen nu, är producent främst) men kreativitets-tipsen funkar på allt som kräver kreativ förmåga.
köpte denna lilla eboken: http://www.spring.org.uk/how-to-be-creative-ebook
riktigt bra, bara 24 sidor så den e inte speciellt tung att läsa :P.
When we live to die we don't live at all
|
|
|
Vad som ligger till grund för skrivtorka och vad som får skrivtorka att lossna är väldigt individuellt och varierar kraftigt från person till person. Som ovan skrev uppfattar många stress som en (av/eller flera) anledningar till avsaknad av inspiration, när det paradoxalt nog finns folk som jobbar som bäst under tidspress.
Man känner sig själv bäst, och känner man inte sig själv på just området återhämtning så är en sak som verkar vara en gemensam nämnare för många: att skriva efter att man gjort något man tycker om, kort och gott. Dopaminer sätter igång (bl.a) kreativiteten hos människor, så något som kan vara värt att faktiskt prova (även om det låter funky) är att faktiskt bara ta en joggingtur några varv runt kvarteret i 15min (dopaminer utsöndras vid fysisk aktivitet/påfrestning) för att sen komma tillbaka till skrivbordet och se om det fungerar bättre. Vill man inte jogga räcker det annars med att man bara försöker vara mer fysiskt aktiv nära inpå skrivtillfället (sträck på dig, skaka slappheten ur kroppen, stretcha, sitt inte som en säck potatis när du skriver, öppna ett fönster för att få frisk luft, dra undan gardinerna så solen kan se in).
För min egen del så är en promenad strax inpå ett skrivtillfälle väldigt nyttigt, flera gånger har jag kunnat skriva en vers jag blivit nöjd med efter att ha rört på mig från att innan en promenad ha varit totalt tom i pallet.
Helt klart värt att prova.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
|
|
|
Jag brukar strunta ta med mig vattenflaska när jag ska träna och dricka ur kranen istället.
B
|
|
|
Haha, Majkman skulle se denna tråden. Han brukar ha skrivtorka 6 månader åt gången...
Wurrup?
|
|
|
absolut, försök sätta er i en miljö som gör dig kreativ. Träning kan göra en på gott humör som sagt. värsta är väl att försöka tvinga fram kreativitet och då förstör man det roliga i skrivandet..
ja har gjort noteringar för vilka situationer jag brukar må bättre i(kan låta oviktigt men man glömmer bort detta annars om man inte skriver ner, iaf jag) så jag kan va kreativ och förstås må bättre.
skrivtorkan kan utnyttjas för att vara mer kritisk och smida ordkonsten(eller vad man nu gör).
finns iof mindre hälsosamma sätt(diverse droger, alkohol och andra..) att få en att släppa på skrivhämningarna haha. inget jag rekommenderar men, it works.
When we live to die we don't live at all
|
|
|
1. Lyssna på låtar som inspirerar dig.
2. För mig funkar det att ta en hel helg där jag stänger in mig och bara skriver, men då måste jag bestämma mig och förbereda mig mentalt iaf en dag innan och veta att inget ska få störa mig. De brukar ofta komma ur riktigt bra grejer när jag gör så!
Who made me like this? Was it me and god in co-production?
|
Toastare
2011-08-11 22:04
|
kicka en fet !!
life s a bitch men om hon va fin skulle inte du knulla henne då ?
|