I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vad är skillnaden på ett skivsläpp, ett netplay, en EP & ett album?

Vår Hiphop - Emceeing

2011-06-01 13:10

Vad är skillnaden på ett skivsläpp, ett netplay, en EP & ett album?

Tycker man läser det överallt, denna artist släpper en skiva gratis för nerladdning & denna släpper ett netplay för gratis nerladdning. Men de ser precis likadant ut, ett gäng låtar & fronts i en mapp.

Så vad är skillnaden?

Rappare

2011-06-01 14:00
Album - album
Netplay - gratis, nedladdningsbart album
EP - färre låtar än ett album

2011-06-01 14:28
Jag har spridit ut & sagt till folk att jag arbetar på en skiva nu, men vad är det egentligen jag arbetar på? Det kommer bli 8 låtar + intro & outro, de kommer gå att ladda ner det gratis där allt ligger i en mapp med fronts ifall nån vill bränna det till skiva.

Det här kanske låter idiotiskt men jag blir fan förvirrad av allt vad det heter. I vilken kategori hamnar mitt arbete i?

mvh

Rappare

2011-06-01 15:05
Jag antar att du kan kalla det antingen album eller netplay. Netplay är ju mer specifikt, men album är absolut inte fel att kalla det. Inte om jag förstått det hela rätt iaf.
Rappare

2011-06-01 15:44
är inte EP egentligen en vinyl-skiva som har något färre låtar än en LP?
Rappare

2011-06-01 15:59
Begreppet EP kommer ursprungligen från vinyltiden, men används idag även för släpp antingen på cd eller digitalt (eller annat format om man så vill).
Rappare

2011-06-02 23:06
Och ett mixtape...?
Wurrup?

2011-06-02 23:51
Visstja mixtape också. Se där, så jävla mycket namn.. Vet fan inte ens vad jag arbetar med haha