I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vad rimmar inte?

Vår Hiphop - Emceeing

2011-06-27 18:28

Vad rimmar inte?

Jag och collin satt igår och funderade på vilka ord som inte går att rimma på. Vi försöka med massvis med udda ord men kom inte på något som inte kunde rimma eller åtminstone flyta med ordet. Jag menar alltså bara svenska och engelska ord. Det skulle vara intressant att hitta ord man verkligen inte ska utnyttja sig av för att det är opraktiskt.

http://mikrofonberoende.wordpress.com
Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.
Rappare

2011-06-28 06:00
Menar du dubbelrim, flerstavsrim, eller vanliga simpelrim? Har i alla fall läst att bland simpelrim så är "Silver" omöjligt att rimma på. Fast normala människor rimmar ju inte på samma sätt som hiphoppare.
Wurrup?

2011-06-28 14:51
silver var ju lätt om man kollar vokalrim + hur man uttalar det :). Men ja, Vi hiphoppare är lite speciella!:D
http://www.youtube.com/dddnicemusik

dddnicemusik @ youtube.. PRENUMERERA
Producent

2011-06-28 15:02
lyktstolpe

2011-06-28 17:49
tygtomte
ytmåttet
rymdsonder
osv.
www.myspace.com/ydetobbe

"En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba

2011-06-28 19:14
ytmåttet - utbrottet
rymdsonder - "nånting" -ronder
tygtomte - psykjonte (om man känner en sådan)

I spelet fruit ninja så säger sensei att det inte finns ett enda ord som rimmar på "orange" (engelska).
men kommer inte på ett rim på svenska, så kanske funkar där också.
((MAAD))

2011-06-29 01:31
asså.. bjjääärr fortsatte på lyktstolpe, bara så du vet davee:D

högst rankade kommenten "Cyhi rhymed a word with orange".. HAHAHAH!

Listen to that!.. d ganska skillat faktiskt
http://www.youtube.com/dddnicemusik

dddnicemusik @ youtube.. PRENUMERERA
Rappare

2011-06-29 15:40
"Rymdsonder" var det enda som rimmade på "lyktstolpe" där om du frågar mig.

Rappare

2011-06-29 16:29
"Rymdsonder" var det enda som rimmade på "lyktstolpe" där om du frågar mig.

Indeed, med tanke på att dom andra rimmen har "utdragna" Y'n. Och som sagt, i vokalrim är "Silver" simpelt, men i "typiska" rim för non-hiphoppers, så ska tydligen rimmens 3-4 ord vara likadana, eller nåt sånt. "Silver - bilver", ah du hajar.

Annars har jag själv alltid velat dra något tungt över "Telefonkatalog", då i flerstavsrim och inte dubbelrim.
Wurrup?
Moderator

2011-06-29 18:17
RMK's hatt till låns? Hahaha va fult :P
Producerar, gästar, mixar & mastrar till ett oerhört bra pris. Intresserad? Adda: king-kongmusic@hotmail.com
Rappare

2011-07-01 13:01
Telefonkatalog va fan riktigt svårt
Konrad Krut - twitter.com/konradkrut - soundcloud.com/konradkrut - mixtape in progress

"Start your own shit and you'll have bitches in the doggystyle position attached to each other like train cabines from the LA to the Bay"
Rappare

2011-07-01 13:30
Läkerolpastasås, jättegott.
Rappare

2011-07-03 13:24
HAHA, redigt svårt rim, det där. Försök att lista ut nåt!
Wurrup?
Rappare

2011-07-04 18:13
Frågade Morsan och Farsan om dom visste nånting som rimmade på Telefonkatalog då morsan häver ur sig Teflonpatolog BAHAHA
Konrad Krut - twitter.com/konradkrut - soundcloud.com/konradkrut - mixtape in progress

"Start your own shit and you'll have bitches in the doggystyle position attached to each other like train cabines from the LA to the Bay"
Rappare

2011-07-04 23:58
HAHA, nästan så att stavelserna gick ihop också. xD Kom igen nu!
Wurrup?

2011-07-05 00:05
elektonaceton
Groupie

2011-07-05 00:06
rektorns arselson
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!
Groupie

2011-07-05 00:11
ok..
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!
Rappare

2011-07-05 02:43
Om du uttalar "rektorn" som "rektååårn" så kanske. ^^ Men det blir fortfarande ett dubbelrim, flerstav vill vi ha!
Wurrup?

2011-07-11 02:41
Jag är av den filosofin att allt går att rimma (att tänka pessimistiskt i denna fråga som textförfattare är helt klart en indikation på om detta verkligen är rätt hobby). Visserligen finns det ord som är långa och dryga, men man måste komma ihåg också att med rätt innehåll i en rad så behöver rimmet inte nödvändigtvis bli skitnödigt (i raden - vilket ett tveksamt rim huserar - backas upp med rätt formulering, för även om rimmen kan vara guld så spelar det ingen roll över huvud taget om innehållet likförbannat är helt intetsägande).

Förresten, till "tveksamheter" som dykt upp i tråden so far:

Silver: Iller, filter, mitten, brinner, klister, hinder, grinden, finger, Christer, Inger, Vilmer...

Lyktstolpe: Först och främst: lykt- rimmar inte på yt- eller tyg- (come on, Bjäär). Hursomhelst: Bystmåttet, synkbrottet, syltsocker, skyltdocker (dialektalt förvrängt), kryddkorven...

Orange:
Polack, monark, kosack, go'natt...

Telefonkatalog:
Pendeltågskatastrof (dock inte helt 100% korrekt betoning i "tel-" kontra "pen-", men med rätt flow är det något som döljs med lätthet vid ett eventuellt användande av rimmet i ljudform då den inte nödvändigtvis är avgörande för slutstavelsen/-erna). I just detta fall är det nog inte speciellt svårt att klura ut ett rim oavsett, folk skiter för lätt i brallan så fort dom ser ett ord på sex stavelser (el. fler) och skriker "Omöjligt!" utan att se efter ordentligt; en närmare titt visar ju tydligt att om man delar upp det och bara spånar på trestaviga ord som t.ex Läkerol, Sekken Thautz (som i "telefon") och t.ex Matador, Labrador, Analog, Parabol (som i "katalog") så har man snart möjlighet att få till ett sammansatt ord på sex stavelser (dvs 3+3 istället för 6). Man får inte haka upp sig allt för ofta på att ordet ska vara solitt, även om det såklart är mycket snyggare än ett sammansatt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Rappare

2011-07-11 16:15
DoktorDöd
I fallen "silver" och "orange" så är det uppenbart att människor som anser dessa ord svåra eller omöjliga att rimma på tycker att ett rim även ska konsonantrimma.
Rappare

2011-07-11 18:15
konsonantrimma.

Det var det ordet jag sökte då jag försökte påpeka att "silver" är ett omöjligt rim. När man ska konsonantrimma det, alltså! Haha. Tack.
Wurrup?

2011-07-11 19:55
scrotum
Inte så uppenbart för mig som var dum nog att kommentera mitt i natten när hjärnan var lite halvt disträ. ;/ Nu är jag dock med på puckarna och genast ser komiken av missen. "Silver", hmm...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-07-11 23:03
äh, ni har alla fel! mina rim på lyktstople var awsuuum (kan iofs hålla med om att yt- och tyg- är felbetonat men de e awsome hur som så fu all :P)

//Yde - konstruktiv...
www.myspace.com/ydetobbe

"En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba

2011-07-11 23:41
DoktorDöd drog alkoholhalt/grammofontratt i en låt. Frågade min far vad han tyckte om detta rim. Han gillade det inte alls. Han tycker hatt/katt/skatt rimmar men inte vokalrim.

Jag däremot tycker det fungerar alldeles utmärkt. Det blir mer... Levande som Doktorn är inne på.

Lyktstolpe; Ryggskottet, gymfolket.

Rappare

2011-07-12 00:39
"Jonas" rimmar på "Jens". Det konsonantrimmar.

Sonja! Yeah, baklängesrim.

2011-07-12 22:51
Telefonkatalog - med en hård matador?

2011-07-12 22:54
Annars har jag själv alltid velat dra något tungt över "Telefonkatalog", då i flerstavsrim och inte dubbelrim.

fan nu kommer du bajta!
Rappare

2011-07-13 01:29
fan nu kommer du bajta!
Tvek med tanke på att han tydligt förklarat flera gånger att han inte söker ett dubbelrim.

2012-09-27 19:07
Mephedrone-analog.
Teckensspråksapostrof.
Mvh-katastrof.

Rimma på bastuaggregat om ni kan bättre själva.
Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.

2012-09-27 21:32
masthuggsattentat
http://soundcloud.com/80scrackpolo

2012-09-27 21:35
eller det kanske inte var så bra. Lastrumsvattenfat
http://soundcloud.com/80scrackpolo

2012-09-27 23:03
svartklubbsmaskerad!
www.myspace.com/ydetobbe

Producent

2012-09-28 00:07
Jag har rimmat på dessa ord back in the days, är ganska säker på att jag använde de här rimmen:

Telefonkatalog - Meteorkatastrof

Bastuaggregat - Klassrumsattentat

//Paz
Producent

2012-09-28 23:07
Ett ord jag aldrig behövt rimma på men som jag funderat en del kring är "blyerts", thefuck liksom. Någon som kommer på något?
When Life Gives You Lemons You Paint That Shit Gold

2012-09-29 08:57
går väl med typ alla ord med längre y kortare e ? :S

blyerts
skryter
flyter
bryter

eller? :O

www.myspace.com/ydetobbe

Producent

2012-09-29 16:04
Tänkte om man skulle vara lite mer precis i rimmandet :o Det där är ju simple as plättar liksom.

"konsonantrim" eller vad du hette, haha!
When Life Gives You Lemons You Paint That Shit Gold

2012-09-29 23:15
termen torde vara kvinnligt assonans-rim (dvs. ett assonans-rim med två stavelser vilka båda rimmar på sin respektive motpart). det där med "konsonantrim" låter som något någon hittat på själv.

men jag håller med dig om att blyerts i detta fall är ett rätt svårt ord att rimma på, ja. postar om ja kommer på nått xD
www.myspace.com/ydetobbe

2012-09-30 15:26
Jag kommer aldrig ihåg dom där rimmen som är omöjliga.

"tryckluftsborrar" är osoft. "Regnbåge" likaså.
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."
Rappare

2012-10-13 12:49
tryckluftsborrar

flyktutgångar? Jävla hjärngympa du gett mig.

2012-10-14 17:59
flyktutgångar- strippstångar

de var de tog ett tag och komma på må jag säga
Rappare

2012-10-15 03:42
Nixxon, att du försökte rimma borde vara nåt du _ångrar_.

2012-11-02 19:34
Tryckluftsborrar - Flyttgubbsollas

Alltså när man hyr in flyttgubbar som flyttar ens saker så ja...

2012-11-02 19:35
Satan! Mina tryckluftsborrar har flyttgubbsollats av flyttgubbssnoppar med flyttgubbskroppar. Typ..

2012-11-03 14:09
om man var skåning antar jag att "kyssmunnsposar" hade kunnat funka som ett duckfacesubstitut
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."

2013-04-17 08:28
Allt det här "rimmandet" får mig att tappa hoppet, kan inte folk rimma?
Hur jävla svårt är det att förstå att "iller" inte rimmar med "silver"?