|
|
|
|
|
träna upp sin röst
Tjenare. Är det någon som har några bra råd som kan hjälpa mig att få en bättre röst? När jag rappar låter det ofta ganska dåligt, så jag hade uppskattat några råd.
|
|
|
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir
medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.
|
|
|
|
|
|
Jag skulle vilja tro att rösten per automatik blir bättre när du är säkrare. När du rappat tillräckligt länge, kommer du känna dig som hemma bakom micken, du kommer kunna göra vad du vill, slappna av i rösten, spänna den. Allt jag kan säga är att spela in MYCKET. Till slut blir du van, och din röst bör följa med. I alla fall så fungerade det för mig.
Wurrup?
|
|
|
Något som hjälpte mig att utvecklas till en bättre rappare var att jag hade en bra producent vid min sida som alltid har pushat mig att få ett säkrare delivery. Han har aldrig intresserat sig särskilt mycket för vad jag rappar om utan enbart fokuserat på hur det låter. Relationen mellan oss har varit såpass bra att han kunnat kritisera mig och jag honom så att vi verkligen kunnat uppnå bästa resultat. Nu har ju självklart inte alla den turen att ha en så duktig snubbe/snubba vid sidan om, men man kanske helt enkelt ska visa upp sina alster för goda vänner som har någorlunda insyn och inte bara kommer med "ååh, så duktig du är".
|
|
|
Jo.. Den turen har jag inte. Jag har dock en fader som har jobbat med musik hela sitt liv. Tyvärr är han inte särskilt grym på rap. Jag spelar in min röst varje dag, och jag hör självklart att jag har förbättrats sen jag började. Vad använder ni när ni spelar in? Jag har inte varit så seriös än så länge, utan jag har bara sjungit till andra rapplåtar.
|
|
|
Det vore nog bättre om det vore någon som var åtminstone lite intresserad av hiphop. Har du inga polare som är mer insatta? Om inte så får väl Whoa eller liknande sida figurera som bollplank, fast det lär du inte komma så långt på faktiskt. Skaffa coola kompisar helt enkelt.
Jag spelar in i ProTools och har aldrig någonsin använt någonting annat. Iofs har jag blivit inspelad i andra program men har då inte suttit vid spakarna själv alls. Tyvärr behöver man minst en M-box för att använda det programmet, vilket kostar pengar.
|
|
|
Jao okej. Vad använder du för mick när du spelar in dig? Någon du kan rekomendera?
|
|
|
Det är nog bättre om du får såna tips av någon annan, för jag är inte tillräckligt haj för att rekommendera prisvärda produkter.
|
|
|
Jao okej. Men vad använder du för mick? :)
|
|
|
Börja med en ADK 51, den klarade jag mig bra på under lång tid. Billig och bra! Kan inte kosta mer än någon tusenlapp idag.
Ett tips är att spela in en vers eller två, lyssna på den 2-3 gånger direkt efter. Sedan så lägger du den åt sidan och lyssnar på skiten en vecka senare. Lyssna aldrig på versen under veckans gång. Man upptäcker så mycket nytt med ett par färska öron och, i alla fall jag, tenderar att inte lyssna på texten allt för mycket efter en lång paus.
Spela in så mycket du kan. Det är ingenting du kan uppnå över en natt, utan det tar tid att lära känna sin röst, sitt ljud och bli van vid inspelning.
|
|
|
Jao okej. Men vad använder du för mick? :) Jag har ingen hemmastudio, så jag använder olika mikrofoner beroende på var jag spelar in och vilket sound jag är ute efter just då.
|
|
|
karim: jao, det ska jag göra! tack så mkt för tipsen! jag har precis börjat rappa som sagt... så jag har inte köpt några dyra prylar precis, så jag har fortfarande bara spelat in mig med min Iphone 4 lol. Låter det bättre med en lite bättre mick eller är detsamma?
|
|
|
Jag vet inte hur det låter på en Iphone, men jag kan tänka mig att det låter förjävligt. En mikrofon och en preamp är nog hundra gånger bättre än en Iphone 4, kan jag tänka mig. Att köpa ett bättre ljudkort kan du göra i framtiden.
Nu kan jag ingenting om nyare telefoner, men min erfarenhet är att telefoner förvränger rösten en hel del. Så det kan ju vara en av anledningarna till att du inte är så nöjd med din röst.
Se nu till att inte bli "ännu en Whoa-rappare" bara! ;)
|
|
|
Det känns ju bra i alla fall :D Då vet jag att det kan låta bättre än vad det gör nu i alla fall om man har riktiga prylar! Jag ska till USA Augusti 2012, och gå i Highschool ett år där (Någonstans i Californien troligtvis). Då ska jag köpa mac-prylar, och jag kommer förhoppnings vis också bli mycket bättre på att rappa! Och vad menar du med "ännu en Whoa-rappare?" ^^ Jag har bestämt att när jag börjar göra låtar så ska det inte sån skitrapp där lyricsen betyder någonting alls eller att man ska röka weed tills man dör, utan jag vill ha lite djupare lyrics. Någon i stil med Looptroop Rockers nya låtar, som Magic, Professional Dreamer och också DFD - Are We There Yet.
Tanken slog mig precis. Vad är skillnaden mellan Rap och Hip-hop? Det kanske låter jävligt dumt. Vad är det som skapar Hip-hop musik? Inom rap så ska man ju ha bra rim och ett nice flow, men hur är det med Hip-hop? Jag älskar hip-hop med, men jag har faktisk svårt att avgöra skillnaden lol. Hur gör man en bra hip-hop låt utan rim? Are We There Yet innehåller ju knappt några rim alls, men enligt mig är den ju så jävla grym.
|
|
|
Rap = Rap Hiphop = En kultur. Graffiti, DJ, rap och breakdance.
förståru
|
|
|
ao, men om vi tar "Are We There Yet" som exempel. Det finns inga rim i låten, men ändå är det en hip-hop låt. Vad är det som gör låten till hip-hop?
|
|
|
Lyssnade första 30sek och det rimmar..
|
|
|
det finns lika många(få) rim som i vilken låt som helst?... hör du inte att det rimmar, så .... borde du nog lära dig lite mer om vad som rimmar och inte rimmar. du har mycket att lära
http://www.youtube.com/dddnicemusikdddnicemusik @ youtube.. PRENUMERERA
|
|
|
Professional Dreamers - Rimmar Are We There Yet - Rimmar Magic - Rimmar
Vore intressant om du pekade ut precis vilka fraser det är du inte tycker rimmar.
|
|
|
k.. du hade rätt lol, tittade på lyricsen. ledsen :p har en del att lära antar jag.
Har en till fråga. Varför är det lättare att sjunga till en låt? Och sedan när man sätter på endast beatet så sjunger man (jag i detta fall) grymt mycket dåligare? Handlar det bara om hur säker man är?
|
|
|
Okej, exakt just nu börjar jag fundera på om du trollar eller inte. Det är väl inbillning blandat med säkerhet. Du sjunger garanterat inte bättre utan låten egentligen.
|
|
|
Nej jag trollar inte... Varför skulle jag trolla på ett forum som detta om en sak som denna? Det är ju knappast roligt lol.
Iaf, jo, som du sa, så antar jag att det är till mestadels säkerhet.
|
|
|
Angående rimmen i texten:
Now I was only three when she brought me to the states My sister only one, crossing borders wasn't safe
What she did was very brave, I think about it everyday From Argentina to Mexico, and finally L.A.
Yea, she made it really far, someone give her an applause Got herself a job, an apartment and a car
But the struggle isn't over so I keep doing my parts Straight spittin' out them bars that'll get us to the stars
Om man tittar på de två första raderna, så har jag tolkat det som att "States" och "Safe" ska rimma? Det är ju isåfall inte ett riktigt fullständigt rimm, eftersom det inte rimmar så jättebra, men det är dugligt? Eller är jag helt fel ute? ates- och -afe är ju inte jättebra, eller?
De nästa två raderna så är det ju "Everyday" och "LA." Det funkar ju för att LA utalas "Ell Ay."
Nästa rad är det far och car, vilket är ett vanligt rimm.
Och i de sista två raderna så är det mening att "Bars" och "Stars." Men har ordet "Parts" har också någon roll i det hela? Eller är det bara jag som inbillar mig?
Jag var lite blind, för jag kollade bara snabbt på lyricsen, det var därför jag sa att det inte rimmade. Försöker verkligen inte trolla, men jag är väll lite dålig på rap och hip-hop antar jag.
|
|
|
Du är lite fel ute faktiskt. I dessa dagar är det väldigt ovanligt att rappare enbart rimmar på det sätt du beskriver som ett normalt rim. Ett rim behöver inte sluta på samma konsonanter för att det ska räknas som ett bra rim. Ett rim kan lika gärna enbart rimma på vokaler, såsom sitta/slicka. Det viktigaste är dock inte att det innehåller samma bokstäver utan att det låter bra och likt i utförandet. Häng runt lite på Whoa så hajar du nog snart.
|
|
|
Jaha... Okej :D Tack så mycket!
Så all musik inom Hip-hop är rap? Eller har jag missuppfattat det?
|
|
|
Nej, rap är rap. Hiphop kan självklart vara instrumental, turntablism osv.
|
|
|
Okej :)
Har ännu en fråga. Hur blir man bra på att freestyle rappa? finns så många som är galet bra på det, och för mig verkar det omöjligt, även om jag inte prövat det. Att lyckas rappa och komma på rimm i huvudet samtidigt som man sjunger det känns inte som det enklaste. Har ni några bra tips på hur man kan träna sig på det?
|
|
|
Kom igen nu. Vill du syssla med rap för att det är kul eller för att bli känd? Sätt dig ner och öva, gör det du tycker är roligt. Allt det du tycks oroa dig för kommer med tiden.
|
|
|
|
|
|
Verkar bara som att jag är så sent ute med att börja när jag ser alla här på forumet, men du har nog rätt :D Tack iaf för all hjälp scrotum och karim.
|
|
|
Gör det du känner för bara. Det finns både skills och noobs på forumet, kör på. Ha kul, det är det viktigaste.
|
|
|
det finns lika många(få) rim som i vilken låt som helst?... hör du inte att det rimmar, så .... borde du nog lära dig lite mer om vad som rimmar och inte rimmar. du har mycket att lära Kom igen nu. Vill du syssla med rap för att det är kul eller för att bli känd? Sätt dig ner och öva, gör det du tycker är roligt. Allt det du tycks oroa dig för kommer med tiden. Word.
Black Cobra
|
|
|
Jag säger bara, har läst igenom tråden som hastigast, men mitt tips när det kommer till att bli bättre är att bara träna, ha kul och ta till dig av kritiken du får, oavsett om det är en hater som trollar och skriver att du suger, så tänk efter själv (börja inte tjafsa) och fundera ut vad du kan göra bättre (om du inte kommer fram till det själv så kan du alltid fråga) :)
Sötnosarna Represent! "Klart att hiphopen dör ut när alla sitter och hatar" - Fronda
|
|
|
Jag säger bara, har läst igenom tråden som hastigast, men mitt tips när det kommer till att bli bättre är att bara träna, ha kul och ta till dig av kritiken du får, oavsett om det är en hater som trollar och skriver att du suger, så tänk efter själv (börja inte tjafsa) och fundera ut vad du kan göra bättre (om du inte kommer fram till det själv så kan du alltid fråga) :) Okej, tack så mkt :)
|
|
|
Skriver lite på en text, och jag har en fråga om ordförståelse :)
Betyder MC endast freestyling? Och betyder G endast gängmedlem?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nu när jag skriver min text, finns det något bra tips någon är kan ge mig? Hur man får ett bra flow osv? Har skrivit den största delen av låten, men jag kommer putsa på texten tills den blir tillräckligt bra.
|
|
|
Släng upp texten i lyricism-forat och hoppas på kritik. Jag kan gå in och kommentera om du länkar. Släng upp audio om du vill ha comments på flowet.
|
|
|
Okej, det ska jag! Ska bara först skriva klart texten och putsa sista innan jag lägger upp den.
|
|
|
Lyssna på hur dina favorit artister låter och försök härma dem, spela in dig själv och bättra på de bitar som kan bli bättre. Skriv och spela in mycket!
Sen kan du också ta sång-lektioner med en bra pedagog som lär dig röst-teknik ordentligt, om du kan överkomma killars bögfobi om att d skulle vara gay att ta sådana lektioner :P Att ta rap-lektioner kan jag inte rekomendera för dom är nästan aldrig utbildade i varken röst-teknik eller pedagogik.
Who made me like this? Was it me and god in co-production?
|
|
|
Lyssna på hur dina favorit artister låter och försök härma dem, spela in dig själv och bättra på de bitar som kan bli bättre. Skriv och spela in mycket! Brukade göra det ofta... Men det låter bra mkt bättre när jag sjunger mina egna låtar än andras. Jag anpassar rösten efter deras men min röst och deras går inte bra ihop oftast :p Hur får man en ljusare sångröst? När jag rappar så låter det ganska så basigt, och jag vill kunna komma upp i lite högre toner, även om det inte alltid är nödvändigt i rap.
|
|
|
jag har kollat igenom tråden och de jag lägger märke till är att du är osäker men de förstår jag eftersom du inte rappat så länge.man blir säkrare med tiden och ju bättre man blir du blir desto mer vågar du testa olika flows osv vidare, alltså det tar ganska lång tid att få ett riktigt bra flow och lära känna sin röst så att man vet hur man ska leverera - delivery.
du skrev: Hur får man en ljusare sångröst? När jag rappar så låter det ganska så basigt, och jag vill kunna komma upp i lite högre toner, även om det inte alltid är nödvändigt i rap.
jag har jävligt mörk röst och när jag rappar måste jag pitcha upp den lite för annars så når den inte fram så mycket,och när de handlar om sång är det samma sak eftersom jag sjunger också,både mörkt och ganska ljust.du kanske ska lära dig att rappa hyfsat innan du börjar med sången lr vilket du väljer att prioriterar eftersom man använder rösten olika.
allt handlar om träning helt enkelt och de finns ingen genväg men de är alltid bra att få tips på vägen.
hoppas de är till nån hjälp.Peace
|