Helt nybörjare, tips?

Vår Hiphop - Emceeing

Helt nybörjare, tips?

Jag är väldigt intresserad av att börja skapa rapplåtar. Jag funderar bara om hur man kommer igång och övar på mest effektivaste sätt?
Jag har en kondensor mikrofon som jag funderar på att använda till att börja med.

Det jag funderar mest på är om hur jag verkligen börjar, hur jag övar upp rösten. Om någon har idé på bra låtar man kan sjunga efter som nybörjare? Eminem rappar sjukt snabbt enligt mig och jag är urkass på att ens sätta lyriken på plats i en snabb takt.
Antar att jag bli bättre ju mer jag tränar, men har ingen aning om hur och behöver hjälp med detta, skicka tips på hur jag bör träna.

Sedan funderar jag om hur man skriver text till beats, antar att man går efter känsla till beatet eller att man går efter bars eller liknande?
Har hört att ju mer man freestylar så blir man bättre/snabbare på att skriva texter.
På tal om det, jag kommer satsa på Engelsk rapp.
Funderar också på använda hjälpmedel ibörjan, rhymezone kan jag nog hitta engelska rim mycket snabbare.

Men, vad har Whoa för tips åt en totalt nybörjare?

Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.
Rappa inte på engelska
tänk på inspelning osv i ett senare skede, satsa först på att lära dig rappa
sök upp likasinnade, det blir roligare så plus du får tips och kreativt utbyte
freestyla, rappa, skriv så mycket du kan

Okej
Varför ska jag inte rappa på Engelska? Det är ju det jag har som mål att göra. Darför är det väl bra att träna på det?
Jag vill inte rappa på svenska
Rappare

2011-08-07 11:36
Använd inte rimlexikon för guds skull.
Rimlexikon kan väl vara till hjälp ibörjan, om man fastnar på något? Vad är det för fel att använda det?
Men kan ni säga mig varför jag INTE ska rappa på Engelska? Jag antar att rappa på Svenska blir lättast då jag kan det helt flytande, men samtidigt så kan jag väldigt mycket Engelska också.
Har redan idéer om vad jag ska rappa om och det måste vara på Engelska.
Rappare

2011-08-07 13:20
En del av att skriva texter är att själv hitta snygga rim, du förlorar helt den biten om du använder ett lexikon. Det är inte bara fruktansvärt ocoolt utan inte heller lika roligt för dig själv.
Aha okej :) skiter i rimlexikon då.
Ska testa börja skriva på en låt idag så ska jag se hur det blir. Finns det andra saker att göra för att bli bättre?
Rappare

2011-08-07 14:42
Det finns jättemånga trådar om just detta, kolla igenom dessa :) Tror folk är ganska trötta på att svara på samma frågor om och om igen.
sluta göra trådar om hur du ska bli bättre istället för att skriva sina första rim, där har vi ett!

ne men, seriöst. gör exakt vad du känner för, it´ll come to u eventually

Rappare

2011-09-05 19:22
Jag lärde mej genom att lyssna

Rappare

2011-09-05 19:27
Man kan inte hålla på å läsa sej till hur man ska rappa. Vissa har det i sig och vissa har det inte. Lyssna på hip hop. Skriv texter. Freestyla för dej själv så kommer det. Freestyla för andra och se vad dom tkr. Rimlexikon? alla kan rimma.