I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ny inom rap! [HJÄLP]

Vår Hiphop - Emceeing

2012-03-14 18:12

Ny inom rap! [HJÄLP]

Hej!
Är grymt sugen på att börja rappa och börja kicka eget istället för att sitta och sjunga med i massa låtar som andra har gjort.
Ska börja rappa lite och träna in flow osv, skriva texter innan jag köper en studio.

Nu till mina frågor:
1. Vad bör man tänka på? Ge många tips.
2. Vilka program rekommenderar ni? (Använder mig av windows, vet att mac har andra saker)

peace!

(Inlägget ändrat av Oracle 2012-03-14 22:50:24)

Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.
Producent

2012-03-18 15:58
1. Försök att kolla hur andra rappare strukturerar sina texter. Tänk på stavelser per line osv. Tänk inte på att rimma avancerat i början, utan försök få dit taktkänslan och bekvämligheten. Mycket handlar om att studera rap än att bara lyssna på låten.

2. Jag använder Ableton Live. Har använt Cubase och Logic Pro förr. Alla är VST-kompatibla, så det är bara upp till dig vad som känns enklast och bekvämast. Det är ifrån person till person.

Peace!
http://www.youtube.com/watch?v=6LxpYUTfHZA
Rappare

2012-03-20 16:01
kwn skrev:
(Använder mig av windows, vet att mac har andra saker)

Confident skrev:
2. Jag använder Ableton Live. Har använt Cubase och Logic Pro förr. Alla är VST-kompatibla, så det är bara upp till dig vad som känns enklast och bekvämast. Det är ifrån person till person.
Logic är väl bara kompatibelt med Mac?

I övrigt tyckte jag att dina tips var bra.

Ts: Kolla runt i andra trådar här på Whoa om du vill ha mer tips, finns oändligt antal liknande trådstarter.

Själv använder jag mig av ProTools när jag spelar in och tyckar att det fungerar alldeles utmärkt.
Producent

2012-03-20 17:03
Ah! Det kanske stämmer. Finns dock alltid sätt att gå runt det med:)
http://www.youtube.com/watch?v=6LxpYUTfHZA

2012-03-24 20:54
Om du inte redan har rätt taktkänsla tycker jag att det är det första du ska öva in så det sitter nått sånär bra, detta kallas även för flow. Flow och känsla (så det inte låter som att du är rädd för beatet) är nog det viktigaste i början.

Sen när det kommer till textskrivande, med rim och upplägg, så finns det inga direkta rätt och fel. Det finns inget som säger att rad 1 ska rimma med rad 2, eller att du måste ha 16 rader för att det ska vara rätt. Alla kör olika och alla tycker att olika stilar låter bra.

Det vanligaste är dock att man kör 16 rader och kör som jag skrev ovan att rad 1 rimmar med rad 2, rad 3 rimmar med rad 4 o.s.v.
Rappare

2013-03-03 12:03
som Confident säger, dock så rekomenderar jag fruity loops studio för nybörjare, då det är väldigt enkelt gämnfört med cubase enligt mig... som sagt väldigt viktigt att studera själva rap'en. och göra sin egen grej.
Real Hip Hop Is Not On The Radio.