I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Skriver På Engelska! Men har ett problem!

Vår Hiphop - Emceeing

2012-03-20 22:35

Skriver På Engelska! Men har ett problem!

Hej! Jag är en 16 årig kille som rappar dagligen kan man säga, sedan 14-15 år (mer sen 15 år Engelskt). Jag skriver på Engelska och har gjort det ett tag nu, mitt problem dock är stavning... Nu har jag fattad själv att jag gör massa olika nybörjare misstag, som jag skäms över. jag har studerat Engelska länge (enda sedan vi börja med det i skolan).

Jag får nu ångest etc. Efter som att jag länge trott att jag var bättre än hyfsat på det, i högstadiet hade jag som slutbetyg Vg+ och bäst i gruppen på nationella. Men nu när jag går gymnasiet så har jag inte tagit i så mycket i skolarbetet och börjat suga, lite poäng på glos förhör, prov etc. Jag har väl ett bra ordförord men stavningen är inte bra. Jag får ett jätte dåligt självsäkerhet på min Engelska tal m.m. (även om jag uttalar väldigt bra) Jag kan inte skriva texter eller göra musik nu på ett tag på grund av detta för att jag typ känner mig inte kunnig för att göra det. Vet att jag kan lära mig så klart inte försent eller något sånt men jag borde gjort det tidigare får mig att känna mig dum rakt ut sagt! Känns som jag alla mina drömmar om en professionell karriär är över.

Tack för att ni tar tiden och läser detta!
Mvh CrazyGenesis

(Inlägget ändrat av Gogaku 2012-03-27 03:16:09)

Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.
Manager

2012-03-20 23:00
Om du har Twitter och följer massa amerikanska rappare så märker du att många av dem knappt kan stava. Kanske får dig att må lite bättre, haha.

Om du vill lära dig stava bättre så är glosor för dig själv en bra idé.

Jag köpte förut en hyfsat avancerat engelsk bok som jag la mig och läste. Varje ord jag inte förstod eller kände mig osäker på stavningen skrev jag ner på ett papper som jag sedan pluggade in från svenska tilll engelska och tvärtom samtidigt som jag skrev ner allt på papper eller datorn tills det satt.

Testa det

/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit

2012-03-20 23:12
haha, dom kanske bara inte orkar stava rätt? eller inte vad vet jag?
Tack för tipset! Ska göras. Rappar du själv? Eller någon sorts artist?
Manager

2012-03-20 23:20
Haha nej, det också givetvis. Men har läst många tweets när de stavar fel rakt av och inte fattar det, haha.
/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit

2012-03-21 00:29
Aha okej, Vet dock inte jag har ett bra uttal (har jag fått vetta, du kan lyssna på min musik här http://www.youtube.com/user/daliborraic/videos, finns på spotify, iTunes etc. sök bara på Dalibor Raic). Asså känner mig mindre bra på det och det känns inte bra måste ta och lära mig mer! Kunde inte lätta ord som writen, skrev written -,-, till nyligen sen though men jag skrev tough, som betyder något annat, några exempel.
Poet

2012-03-21 01:25
Enligt legenden så bröt Big Pun benet en sommar som pojkspoling. Och för att fördriva tiden så läste han bara ordböcker och pluggade på avancerade ord, därav att hans enorma vokabulär :)
At the gates of Eternity...
Rappare

2012-04-10 21:04
Bry dig inte om stavningen, så vad du har lite dålig stavning. FUCK THAT, så länge du säger ordet rätt när du rappar så ska du skita i det. Själv när jag skriver så stavar jag fan inte rätt på alla ord för att när man skriver snabbt så bryr man sig inte om stavningen så länge man får ner ordet. Så helt enkelt bry dig inte om stavningen så mycket.
Ny ung rappare som försöker bli Internationell!

2012-08-13 15:11
Well, texterna är ju snarare menat att höras inte läsas, stavning är förstås bra och så men det viktigaste är ju att du får ner det du vill säga sen får ut det så man fattar

när jag skriver så skiter jag helt i att få till stavningen rätt så jag får ner det medan inspirationen är igång, kan korrektur skriva det senare om det är viktigt för en.

många rappare när dem skriver sina texter skriver dem medvetet inte orden rätt utan hur dem säger det kan till och med lättare att rimma då för då får du ju en visiuell bild av hur du kan rimma det vokalistiskt. ya feel me?

tänk på att du är 16 med kompis, det kommer med tiden. Professionella rappare jobbar på sin craft i mååånga år; du har all tid i världen att bli crazy.

Bless fan keep doin' your thing!

2012-08-13 15:12
skönt med fler lirare som kickar på engelska förövrigt!
Rappare

2012-08-20 01:39
läs böcker på engelska, ordböcker, läs allt som går och läsa på engelska, gå in fan på wikipedia och sök Poo eller nåt då kmr engelska artiklar upp
There is no protection against a mad killer a mass murderer
Producent

2012-08-20 01:44
BC99 skrev:
Enligt legenden så bröt Big Pun benet en sommar som pojkspoling. Och för att fördriva tiden så läste han bara ordböcker och pluggade på avancerade ord, därav att hans enorma vokabulär :)

Haha! Hade en bekant en gång som satt inne och så kom han ut och dödade allt och alla på freestyle. Det enda han hade gjort var att sitta och freestyla och skriva bars i ett år liksom, hehe..

//Paz