Blir bara sämre och sämre, hjälp!

Vår Hiphop - Emceeing

Blir bara sämre och sämre, hjälp!

Jag sysslar lite med hiphop. Har skrivit texter i 5 år och spelat in i 3 år. Felet är att jag bara blir sämre och sämre. Eller mer osäker så att säga.

Jag har skrivit 4 välskrivna låtar på typ ett halvår, och inte kunnat spelat in någon utav dom då jag tycker att min röst inte passar in alls på beatet eller vad det nu är för fel. Skulle spela in en låt idag som jag arbetat på en och en halv månad, då jag trodde att det skulle fungera då det låter så bra när jag rappar den för mig själv utan att spela in. Får till allt som jag vill, men så fort jag trycker på rec och ska spela in så blir jag så osäker i rösten. Lite darrig och flowet samt känslan blir helt skum och det slutar med att jag blir förbannad och tar bort texten helt. Nu sitter jag här ännu en gång, utan den där grymma låten jag skulle släppa.

Att hålla på med musik är mitt liv, och jag skulle verkligen vilja bli bättre. Dock har jag ingen aning om hur jag ska göra för att träna bort denna osäkerheten och det börjar bli allvarligt nu. Så länge jag sysslat med detta och så lite utveckling, det är bara texterna som blir bättre.

Så hur ska jag göra, finns det nånting som jag kan öva/tänka på?

Riktigt tacksam för svar!

Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.
Rappare

2012-07-10 14:09
svårt att sätta fingret på det.. Är du i en studio och blir generad/nervös av att andra är där? eller är du helt själv när du spelar in?
Hör av dig om du vill få sin singel/skiva på Spotify!
Jag är ensam, står på mitt rum och spelar in. Det låter bra när jag övar innan, men så fort jag trycker på rec så blir allt skit. Känner mig så osäker

Producent

2012-07-11 15:59
ignorera omvärlden när du ska spela in (tänk inte på att familj/grannar kan höra, skit i dom). ha rejäl volym i lurarna, men försök undvika för mycket läck och se till att ha bra medhörning (dvs att du hör rösten du spelar in). släng på en compressor, lite reverb och/eller lite typ åttondels-delay på medhörningen, då händer mest troligt följande: rösten låter bättre i dina öron medan du spelar in = ökar självförtroendet rejält = du rappar extremt mycket bättre.
intala dig själv att det du rappar är såväl sant som jävligt fett. testa en massa olika röstlägen till du hittar det som passar dig bäst (vissa måste i princip skrika för att låta bra medan andra kan låter bäst när de håller vanligt samtalstonläge eller t.o.m. ännu lägre/lugnare)

några tips off the dome, kan säkert komma med mer grejer senare idag
http://www.youtube.com/watch?v=7abtH0-rs7w
Dra ner volymen i lurarna, alternativt att du bara har på dig ena luren så att du hör dig själv precis som när du övar innan så kan du lättare korrigera det du tycker låter illa/som du inte tänkt dig.
Följ mig på twitter! @grizzlymusik
Ju mer man spelar in, ju säkrare blir man, no? :P

Spelar du in själv och bor hemma är det väl bara låsa dörren och köra hårt. Funkade för mig tiden då jag körde som mest :P
Wurrup?
Rappare

2012-07-14 16:56
Håller med Grizzly snarare än JAKKHAMMER. Jag klarar inte av att rappa när jag hör mig själv i lurarna, så jag kör alltid med noll medhörning. Testa olika kombinationer så kommer du nog fram till vad som passar dig bäst. Släng inte bort texten och inspelningen utan kör på tills det sitter. Öva öva öva.
Producent

2012-07-14 20:36
Låt bara beatet rulla och rappa utan att du vet om att du spelar in, sen kör du bara samma vers om och om tills den sitter.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.