klotter-missbruk
http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0 ,1082,65810092_852__,00.html
röv är gott
Jag trodde dealen med folk som har ett missbruk var att dom alltid kommer åt det dom missbrukar oavsett åldersgränser och förbud?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Det va även en artikel om detta i city idag. Med bland annat intervju med Ludde från HL.
www.city.se Jag förstår inte hur dom tror att det ska minska skadegörelsen. Vill man få tag i sprayburkar får man det. Det kanske dessutom bara ökar stölderna av sprayburkar på mackar osv. Och stöld är i mina ögon ett grövre brott än skadegörelse. Så då har med andra ord polisen med statens stöd banat väg för att ungdomar ska hamna i ännu högre kriminallitet.
Ännu ett totalt ointressant inlägg i forumet av mig.
London P1 Det är relativt. Dessutom sa jag att i mina ögon är stöld ett grövre brott. Och om man läser lagboken är det faktiskt också det eftersom att det ännu så länge finns högre straff för stöld än för skadegörelse.
hahaha skojare.....dom kan inte ens hindra fjortisar från att dricka sprit , hur ska dom förhindra att vi mindreåriga får tag i cans?....hahah ibland känns det som om dom forftarande inte vet ett skit om deras egen lag....DET KOMMER INTE FUNKA ....
It's a matter of bombin' , knowin' that I can do it.....
Haha lagen har flippat ut... snart får man väl int enes äga en blyertspenna för att man kan dra tag med den & dom slutar väl att lägga ut grus/sten på vägar eftersom man kan rista då... allt kommer gå åt helvete haha. Dom kommer bara med dummare & dummare argument... Men det är ju bra att man är över 18 så man kan köpa ut åt alla som är under 18 =P
Volym Entertainment <br>
De kommer dela ut fria caps för alla missbrukare på Highlights, och ha burkåtervinningsbehållare i kvarteren runt Klara kyrka.
I'm a writer, a poet, a genious, I know it I don't buy cheeba, I grow it www.eyegasm.se
det kommer absolut inte att funka, kan dom inte stoppa minderåriga att få tag på alkohol och tobak så kan dom absolut inte stoppa folk för att få tag på spray, men om nån minderårig får knas med det så kan jag köpa ut för en liten penning ;) -morgon humor- Peace!
hahahahhsahahahahahahahahahahahahaha
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
även i
GP . kul att de inte kunde tagit en mer aktuell bild haha
KIGGA DOM!
känns som att henx kommer att få mycket att göra ifall lagen träder i kraft
klart jag kan sluta klottra men jag vill inte
– Det är åldersgräns på öl, cigaretter och fyrverkerier. Varför skulle inte även luvtröjor och ryggsäckar ha det.
hehe min "chef" kom o snacka med mig för ungefär en timma sen om det o rådde mig o gå o prata med deras psykologer eller va man ska säga vad dom nu är och prata om mitt missbruk hehe.... efter han hade sett artikeln då...
Åldersgräns vore väl inte helt fel, finns ändå inte mycket folk som borde hålla på som är under 18..
ModernDrunkard: Så hur hade du tänkt att man ska lära sig att måla då?
röv är gott
har man åldersgränsen så slipper man många toys...fast då kommer dom självklart baxa burkarna istället...om dom är äkta och ment to be då...
bodil penna och papper! eller gå med mamma...
Utanför HL: - "Kan du köpa ut åt mig?" - "Visst, en montana gold åt mig o jag köper det du vill." ..precis som utanför systembolaget. Underbart. Denna lag är endast till min fördel haha.
frances fan det har du rätt i... inför 18årsgräns på burkar NU!
jag tycker att det va ett bra förslag
ÄBOD
på tiden att dom fixar ett åtgärdsprogram
i roll like a bat out of hell
bodil, hur lärde sig folk måla på 80talet och tidigt 90? där finner du svaret min vän..
De kommer dela ut fria caps för alla missbrukare på Highlights, och ha burkåtervinningsbehållare i kvarteren runt Klara kyrka. hahaha!
- NK Zeljeznicar Sarajevo - The Maniacs´87 - whoa = ZOG.
14 åringar i malmö köper Koks utan problem. Cigg har jag köpt sen jag var 12. Tror dom att dom kan komma med en sån regel.Seriöst. Kan tänka mig ett behandligshem för målarna. Där dom sitter i ring och har ett Anonyma Graffitti Nakomaner möte. Hej,jag heter Jonne,jag skriver puka och jag är missbrukare. HEJ JONNE! KOM TILBAKA!DET FUNKGERAR!
Helt jävla meninglöst förslag :D!
Varför är alla på Whoa så oseriösa?
Du menar att det är samma sak som att panga en dora eller vadå?
kriols haha shit va du tänkér på framtiden då... om du läser inläggen så förstår du varför jag vill ha åldersgräns på det ;) o SOM att det skule vara så JÄVLA svårt o skaffa sig burkar ändå! för det första, e man så liten så att man inte ens känner nån som är 18+ så borde man iinte måla med burkar utanför hemmet.... o sen så, vad har man mammor till? haha äh, allt skulle vara så jävla mkt bättre om alla skitungar som springer runt o förstör för alla seriösa inte springer runt med sina fula neon burkar med original cap o spelar gäddoo... en sak till...om man är "stammis" på burkköpstället, som t.ex child eller higlights, så borde man inte ha nåra större problem o få sina burkar köpta ändå... och OFTA man köper "mackburkar", gör man det så har man antingen inte en enda häst i sin skalle eller så e man snuskigt rik, och då kan man lika gärna beställa....
En sådan åldergräns skulle ju åtminstone sortera bort en del personer som saknar motivationen att hålla på.
amfetaminpsykos Där sa du nått väldigt viktigt som inte är sagt än! Alla dessa 14 åringar som börjar måla som en statussymbol skulle jag säga, då skulle det säkert falla bort en del.
kriols som ModernDrunkard skrev tidigare hur klarade sig folk tidigare innan graffrelaterade affärer och billiga färg tillverkare fanns på marknaden? inte köpte folk burkar på ok...
När vi väl håller på kan vi väll även höja sprayfärgs-skatten och sänka alkoholskatten så att alla fd. Graffomaner har någonstans att fly
orka bry sig`? inget har hindrat oss för förutom att massa toys la av när nya lagen kom
www.gbg031.se
De satsar mycket på det här med klotter, det krävs planering, förarbete och de dokumenterar det de gör. Det här är inte vanlig skadegörelse, som att till exempel krossa en ruta, säger Emelie Kullmyr. jag ska planera och göra ett förarbete och sen dokumentera hur jag ska krossa min ruta ikväll!
www.gbg031.se
Ni alla kan käna er som "DROG"MISSBRUKARE! haha helt jävla sjuka e dom.....
Volym Entertainment <br>
drowsy Nu för tiden när folk klarar av att göra något om inte burkarna levereras till dörren, folk på internet ger en skisser och berättar hur man gör och väggen bor hundra meter hemifrån så skulle det inte förvåna mig om det funkar. Cigg/alkohol är åtminstonde berusningsmedel som går att använda var som helst. Om folk skulle ha samma attityd till dom till graffiti skulle folk sitta hela dagarna och skapa trådar där dom frågar hur man öppnar kapsyler, tänder cigg och var man ska använda allting.
amfetaminpsykos Hur öppnar man egentligen en kapsyl då?..lär mig lär mig allt!!!!! ne men ärligt...missbruk?.....dålig jämförelse...det är snarare att det är en vana som man iten VILL sluta med...snutar är så blåsta....som om jag sitter o skakar o spyr om ja inte får röra en kanna på en vecka...det här beskrivs mer som en ''hobby''....annars skulle dom lika gärna kunna förbjuda keramiklera för alla skadade stackars 60+ missbrukare som hamnat i det dåliga mönstret av att knåda...... puckon.....
det är klart at det e ett beroende. Som sexmissbruk fast mycket sämre.
i roll like a bat out of hell
mother_superior P17 Okej, Jag kanske själv började i den åldersklassen där nånstans. Men jag gjorde det inte för att det va någon statussymbol på något sätt. Utan för att jag alltid gillat att teckna uttrycka mig med färg osv. Hade redan fått upp ögonen för graffiti när jag va runt 11. Så det blev ett naturligt steg att börja skissa och exprimentera själv. Det tycker jag är skillnad mot dom som klottrar/målar för att det är en status symbol och ett mode.
det går inte att straffa/förbjuda beteenden som inte uppskattas. Straff och förbud har ingen funktion på brottslingar av nått slag. Det kan minska frekvensen på brotten men som sagt, det går inte att straffa bort något helt. Resultatet blir att brottslingen hittar nya vägar och metoder.
fear and loathing
mother_superior P17 Du har på sätt och vis rätt. Men i mitt fall handlar det faktiskt mycket om att köra för mig själv, uppskattar att se mig själv utvecklas och komma på nya stilar och sätt att tagga måla och uttrycka mig. Men visst är det roligt när man får positiv respons på det man gör. Ingen konstnär målar helt och hållet för sig själv.
WEM VLC crews har fler än bara ett missbruk!
Fel igen Riom, du har inte lärt läxan ja gav dej: Bruk, ej missbruk!
Running free with lsd. WemVlchillers
Klart det finns folk som gör det. Vafan vet du om det? Har du gått in i varje målares hjärna och tittat vad den tänker? Precis som man kan bli beroende av kickar kan man bli beroende av graffittin,för kick ger det.
Min mamma har alltid gett mig pengar till graffiti men nu när det är 18års kanske hon inte ´vill att ja håller på me sånt :(
Känns som att 18 årsgräns bara kommer föra samman graffare istället. som sagt var, köpa ut åt yngre etc. ifall inte alla äldre skulle vara så häftiga och "hata alla toys" då.
Cobes!!
Haha töntigt med "utköp" racka burkar istället!!