I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

dom borde ha högkostnadskort för torsk...

Vår Hiphop - Graffiti

2006-05-23 18:24

dom borde ha högkostnadskort för torsk...

man kan torska på sjuka summor, vilket e fett jobbigt.
En gång blev jag av med 5000 på en torsk, tänk om jag hade torskat dan därpå... hade blivit ytterligare 5000...

5000 på en ungdom det e fett mycket...

man borde ha en max gränns för 7000 i böter per år...

jag menar, vill dom att vi ska förstöra vårt liv innan vi blivit 20??

Eftersom det inte finns lagliga alternativ så borde det vara statens ansvar att vi konstnärer/ vandaler att vi har ett forum för det vi håller på med...

färgen är int6e olaglig, men endå så blir det olagligt efter som det inte finns nåt alternativ till vart man ska använda färgen...

2006-05-23 18:25
de däär du, de är nog nått bodström kommer överväga länge och väl och sedan säga...... ............. ........... NOOOOOOOOOOOOOO

2006-05-23 18:27
antagligen... men det e endå fett orättvisst...

politiker opålitligförklarar en hel generation i och med att inte ge oss ansvaret till lagligt allternativ...

lagtligt att köpa färg i sthlm men olagligt att använda den...

jävla idioter!

2006-05-23 18:27
verkar som att du tänkt til där.... hhahahaa
IA@M§!ST#E§©LUTI¤N
Graffare

2006-05-23 18:29
mjo sånt där är drygt. inte en jävel bryr sig om oss!
They called me Mr. Glass

2006-05-23 18:29
jag menar, vill dom att vi ska förstöra vårt liv innan vi blivit 20??

Du förstör ditt eget liv, torskar du för en panel så får du ju betala för det. och det går inte att sätta nåt fast pris, allt kostar ju olika.
fuck all you haters!
Graffare

2006-05-23 18:32
forumsignatur P17

det är iof skadeståndet som är det höga priset. om man fick payya vad det kostar att få bort det hade man klarat sig bättre ekonomiskt.
They called me Mr. Glass

2006-05-23 18:36
Klart att livet ska förstöras.
Dom måste ju kunna vara lite skadeglada åt hela saken.
Men sen kan man ju faktikst skylla sig själv när man åker fast.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-05-23 18:43
Sobe så sant som d e sakt...men gaffiti cant be stoped, you know...
jag ska måla hela världen lilla mamma!<br>
Graffare

2006-05-23 18:44
Winny P20

kan använda knivar till mkt mer än att cutta folk med.
They called me Mr. Glass

2006-05-23 18:48
patrikero

Klottrar du får du väl fan skylla dig själv om du åker dit, idiot.

2006-05-23 18:57
jag tycker att man får skylla sig själv när man åker fast..
men däremot håller jag med att staten borde ha ett lagligt alternativ till detta... jag menar.. om man har ett väldans intresse för det måste man ju få hålla på med det...
om jag drar en paralell med skytte.. Det är lagligt att gå till en klubb och skjuta med skarpa vapen.. dom får dessutom bidrag av staten..
men dom stödjer inte graffiti.. det är sjukt!.. dom stödjer hellre att folk ska lära sig hantera ett vapen som kan döda men inte att man får stå helt fridfullt vid en vägg med en burk i handen. sthlm är skit på den fronten!..
vi måste ta itu med detta nu!...
graffiti cant be stoppt, it will be here to stay!

2006-05-23 18:57
fett elakt,men kanske sant?

Antar att andra gör uppoffring för sin livstil för att måla, vilket jag också gjort en gång i tiden...

men nu vill jag måla och lägga upp grejer men vill inte torska för det...

hmmm antar att man gör val och står för dom...

2006-05-23 19:03
patrikero
Som sagt, måla i lägenheten, spika upp plank på tomten/balkongen/skogen, måla fames, åk till ngn laglig vägg.

Det finns alltid alternativ, det blir vad man gör det till.

2006-05-23 19:53
sen borde det finnas maxstraff för våldtäkter. man får max dömas till ett par år, spelar ingen roll hur många man våldtar.

2006-05-23 19:56
Ja, för snatteri och bankrån också, varför inte mord?

2006-05-23 20:23
kul att folk e öppensinade...

2006-05-23 20:33
patrikero, om det är någon här som har en snäv syn på tillvaron, är det du.
Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden.

2006-05-23 20:55
varför inte flytta graffiti målningen till en del av demokratin....

Jag skiter totalt i om nån har politiska motiv bakom sitt målande....

men att måla för att måla... vart ligger felet...

kulturen e uppbyggd på att det e olagligt varför inte ändra riktlinjerna?

2006-05-23 20:59
Därför att de allra flesta betraktar det som plain SKIT,
thrash, skräp, en stor jävla böld på samhällets akter,
fult och äckligt.

2006-05-23 21:42
många kanske ser det som ren skit eftersom många som målar målar ren skit? folk mins bara det negativa så när man ser dask efter dask efter dask efter dask på stationer så glömmer man lätt den där que uze prodden som dök upp där emellan. Inte för att det varit någon sådan på ett tag men ja, ni fattar.

Måla snyggare så kommer fler att se det snygga. Fortsätt att trasha och bomba och folk kommer gnälla för all framtid.

Så är de bara.

2006-05-23 21:44
Soma, grejen är den att vanligt folk avskyr den där que uze-produktionen lika mycket som de föraktar daskblafforna.
Det spelar ingen roll hur fint man målar, om de på förhand har en attityd som säger att graff är klotter, graff är fel.

2006-05-23 21:46
jag tror den attityden kommer pga att mycket av det som görs bara kan uppskattas av graffare själva. tex bombing.

2006-05-23 22:12
...så at du ska kunna svina runt med whiteboardpennor på allmänn egendom.

Not bloody likely...
Out with the owls & up with the roosters....

2006-05-23 23:50
PATRIKERO!!!! du e ju helt slut!!!!
snart i en layup NÄRA dig

2006-05-24 00:27
alltså är du seriös? ingen som har tvingat dig att måla liksom, du gör det och du vet riskerna/påföljderna... vill du inte ha böter så måla inte!

2006-05-24 00:59
Du värkar ju jävla klyfftig

2006-05-24 01:00
patrikero : ey tänk om du köpte en feeet kniv ohc skärde alla du såg skulle du då säja att domaren jag ville bara prova kniven ahaaah ahh eller hur? då säjer du oxo jag vill inte få fängelse för jag är inte så gammal och måste jobba öfr böterna på mina målningar e fett höga fattar du vad korkat det låter eller hur?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-05-24 09:43
haha, man bode få max 1 år fängelse som ungdom, fan ett år är ju mycket, och vem bryr sig om vad man gör?... smartass
...

2006-05-24 10:37
men det är väll rätt skälvklart att du får en bot som skall vara jobbig för dig att betala, efter som tanken med böter är att du skall lära dig en läxa och inte ge dig ut och måla igen. pallar du inte trycket så skall du nog sluta.
detta var det roligaste jag sett sedan polishuset brann!<br>

2006-05-24 11:41
dont play with fire if you cant stand the heat....

2006-05-24 15:13
PATRIKERO

Har du varit djupfryst väldigt länge....eller har du bara ramlat ner från dumträdet och slagit i varenda gren på vägen ner?

Din fina lilla Hippie tanke är ju väldigt fin och den funkar säkert i lallala land där du bor men i verkligheten ser det lite annorlunda ut.

Att bryta lagen och kämpa mot systemet är ju en jättefin tanke......?????? Men att tillråga på allt tro att du ska få strafflindring......du är ju verkligen dum.

Jag har fått lära mig att ger du dig in i leken får du leken tåla.

"ATT TÄNKA INNAN MAN TALAR ÄR SOM ATT TORKA SIG I RÖVEN INNAN MAN HAR SKITIT"

2006-05-24 18:19
Högkostnadskort skulle enbart leda till
att folk aldrig lär sig av sina misstag.

2006-05-24 19:59
Haha, vilken idiotisk idé. En hel månadslön skulle gå till ett års fritt målande. Köp en soft airgun för 200kr så räcker det i minst ett år. Keep those police away, pang pang lucky luke

2006-05-24 20:39
kakedashi...

alltid shjysst med dagis pedagogik...
Men det här är knappast dummare än andra topics som kommer up här på whoa...

Det finns lagar som gör att man inte torskar på en miljon för några tags, om man utvecklar den tanken så kan man begränsa böterna mer...

Om dom vill få bort klottret så får dom ge alternativ, sen kan dom börja fokusera på dom som fortfarande går utanför riktlinjer...

som det e nu finns det inga alternativ...

2006-05-24 20:52
kakedeshi

hahahahahhaaa

ahvisst mannen :) exakt så...

patrikero...
ärligt talat... du kan inte pajja någons saker och se säga åt han att han inte får bli lack liksom... tänk om det kom tjuvar hem till dig varje dag och gjorde ibnrott... men du får bara tillbaka grejer för två dagar varje år?
K-line UsassinS

2006-05-24 21:09
se det så här....

Det finns 2 liter gegamoja blandat med salt, vilket alla väljer att ta avstånd ifrån ingen vill ha den...
sen kommer jag och tar det...

sen kommer folk och föraktar att jag tar nånting som storrt sätt skulle vara värdelöst...

samma sak med väggar, folk vill inte ha dom men blir sura för att vi tar dom...

ge mig böter för att jag vill gegamoja med salt...

Väggarna är utanför folk intressen men endå får vi inte dom...

så kompromisen blir högkostnads kort...

2006-05-24 21:31
alltså tror du på detta själv eller?

2006-05-24 23:10
Ja ha så du var allvarlig......förlåt trodde bara att du hade tråkigt.

Dom väggarna som du talar om tillhör det ofentliga rummet som det så fint heter. Det är ett rum som vi alla vistas i och förfogar över.

Med din logik, som på skissbordet är jätte bra, så har du rätt att ta en del av detta rum i besittning. Att förfoga över som det behagar dig då du är en del av det stora kollektivet. Jag kan väl till viss del förstå din tanke även där.

Men nu kommer det första problemet och det heter demokrati. Det är dessvärre något som vi stundtals använder i detta land och den går ju ut på att majoriteten bestämmer, men alla har rätt till en åsikt.
Nu är det så att den stora massan i detta kollektiv har bestämt att man inte får utföra icke sanktionerad konst i det ofentliga rummet eftersom man då kallar det för skadegörelse.

När du då ändå, trots kollektivets förbud, utövar dina konstnärstallanger i det ofentliga rummet blir ju dom arga eftersom du har brutit mot dom regler som kollektivet har satt upp. Följdaktligen så blir du då straffad för att du har brutit mot dom regelr som man i demokratisk anda har satt upp för oss som rättesnöre och mål.

Att då medvetet bryta mot dessa regler och sen vilja ha en maxgräns för hur mycket straff jag kan få är inte rimmligt eftersom straffet i sig skall ha en preventiv effekt för att motverka vidare lagöverträdelser.

Men du har givetvis rätt till din felaktiga åsikt då det är en demokrati vi lever i.
"ATT TÄNKA INNAN MAN TALAR ÄR SOM ATT TORKA SIG I RÖVEN INNAN MAN HAR SKITIT"

2006-05-24 23:16
patrikero: en stor eloge för att du ens orkar.

2006-05-24 23:40
Du borde veta att de är olagligt de vi sysslar med. Och de är bara stå sitt kast om man torskar.

2006-05-24 23:54
offentliga rummet om det e ett offentligt rum, varför har inte jag då tillträde ditt.
all förhållning som är nu är för att det e bekvämt...

jag som en vanlig medborgare ska ha visa privilegier, jag ska uppmuntras till att vara en ärlig medborgare.
Och inte förträngas ut i mörkret för att min konst ska överleva...

oavsett om vi lever i demokrati så är det skyddat av byråkrati.

bara för att hålla det offentliga rummet igång...

om alla skötte sig, skulle det behövas några regler skulle det behövas ett offentligt rum?

så varför inte ge oss allternativet att sköta oss?
och göra sverige mer demokratisk...

ju mer som erkänns som demokrati, desto mindre skulle vara anarki..

2006-05-25 02:40
patrikero haha tänk till lite bree fan då skulle du kunna taga hur mycke du vill oh ändå veta att de räcker med 7 social bidrag /barnbidrag eller studiebidrag så ere lungan! de skulle va sjukt! du vet de e ju risken man tar när man kör :D

2006-05-25 04:26
överlags GÅR DET INTE att försvara olaglig graffiti... det blir bara patetiskt..

antingen väljer man att göra något som man vet egentligen är fel, eller så skiter man i det... simple as that!
-I'M WAVING AUTOMATIC GUNS AT NUNS

2006-05-25 11:44
klart att det går, inom byråkratin...
så finns det många mot argument....

som t.ex att det fanns en målning där innan...

alltså "måste" det redan sanneras...

eller eventuellt det finns inget som säger att vägen får nedsatt förmåga...

eller eventuellt vägen man måla kunde lika gärna vara laglig...

som det är nu vet man att det finns "konsekvenser" men finns alltid motargument...

2006-05-25 12:54
det känns som att du är grymt bortskämd med svensk välfärdspolitik