Frågor om förhör?
Vad krävs igentligen för att bli inkallad till ett förhör? Vad krävs för en husransansakan? vad har man för rättigheter när man blir tillkallad till ett förhör? eller blir utsat av en husransansakan? Tex om "du" blivit misstänk för ett brott hur länge kan polisen hålla dig gripen? "om de finns i forumet ber ja om ursäkt - ja sökte hitta inget som matchade min sökning" /K
har de aldrig händ dig,kanske de aldrig har hänt.
jadu .. dom jävlarna kan dra historier som får dom att göra vafan dom vill ... men för att du ska kunna bli tillkallad till ett förhör ska vara för att antingen dom har sett dig måla / nån har goolat... husransakan.. samma skulle ja tro...dock husransakan efter förhör... dom andra 2 får nån annan svara på för dom har ja inte en blekaste anning om:P
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Graffare
2006-11-12 23:37
1. Ett brott och 3. Hålla käft, eller inga kommentarer är skit bra i sånna lägen
1. dom har sett dig? du är misstänkt för nån speciell tag, och det görs nytt av den efter du torksat på den kasnke. nån har snackat. vittnen på dig? 2.samma sak som där uppe, fast det behöver handla om mycket klotter du är misstänkt för, och om dom har bra skäl till en husransakan, dvs bra bevis på dig. jag har råka ut för 2 husransakan pga klotter. det verkar som dom inte behöver så mycke för o få göra en husransakan.. 3. dom kan hålla dig 6 timmar för det, men då äre bara typ förhörs grej. vilket dom inte så ofta gör, men kan göra det för o va jävliga. äru mistänkt för något grovare så kan dom häkta dig. e trött så kanske blev lite rörigt. ps. dra inte ihop några historier eller nått, torskar du på plats, säg inga kommentarer på alla frågor, så kan du få mer tid tills förhöret som dom kommer kalla dig till. röjj undan allt i ditt hem, kommer dom hem till dig på natten som dom gjorde hos mig. göm datorn för de senaste veckorna framåt för säkerhets skull.. tack för mig
Not all drugs are good. Some... are great!
http://www.sverigescenen.com/ --> rättshjälp där får du lite info om dina rättigheter osv. mkt trevlig läsning, dock står det inte så mkt om just hur du ska göra vid klotterfall men ändå... jag klara mig bra på det.. ett förhör som skulle ta 3 minuter om dem hade angivit vad jag var anklagad för och varför dem ens förhörde mig. nu tog det 30 minuter istället. Men roligare än så kan man inte ha en onsdagskväll :P BE om att dem visar legitimaton och skriv upp deras namn och id nr eller vafan det heter. Dem kommer hota dig med dittan och dattan. gå inte på det dem ljuger värre än politiker. säger dem att du ska öppna väskan osv säg nej tills dem berättar varför... du har rätt att veta innan dem kollar.
tagen på bargärning: knip, du behöver inte säga något, du kommer bli totalt psykad. Det dem vill är att du ska försäga dig och göra så deras bevis kommer hålla i rätten. Du kan även fast du blir tagen på bar gärning komma undan.
Rättegången: I rätten så har åklagaren en uppgift, att med utan tvivel kunna bevisa att det är du som gjort dittan och dattan. Så om du nu blev tagen på bar gärning, men lyckats hitta minsta lilla tvivel så kommer du troligtvis klara dig =)
aja tjaaaaaaaaaao
jag är kalad till föhröh på torsdag mitt råd till dig. sitt och håll käften bara eller blåneka.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Vad krävs igentligen för att bli inkallad till ett förhör?svar: misstanke om brott! Vad krävs för en husransansakan?Svar: misstanke om brott vad har man för rättigheter när man blir tillkallad till ett förhör? eller blir utsat av en husransansakan?svar : to remain silent etc bla bla Tex om "du" blivit misstänk för ett brott hur länge kan polisen hålla dig gripen?svar: 12 timmar max tror jag? "om de finns i forumet ber ja om ursäkt - ja sökte hitta inget som matchade min sökning" Svar: fan sånt här ska man veta annars är det bara lägga av! hoppas du torskar snorunge!
I aint lookin for no beefs just lookin, lookin for some of those seven leaved leafs!
Limelight P21 "Fan sånt här ska man veta annars är de bara lägga av! Hoppas du torskar snorunge!" - Vad menar du med att det är sånt här man ska veta annars är de bara att lägga av? Du verkar inte heller så påläst. cosmoco Tack för länken. peace out /K
"Demokrati är att säga vad du tycker och göra vad du blir tillsagd."
publiken väntar med spänning på amfetaminpsykos svar
hon gör sej av med alla som stammar ja inget kan slå svenska 2
Jag har hört av mycket folk att man bara ska hålla käften precis som ni säger här. Inte säga ett ord, bara hålla käften, eller neka. Aldrig erkänna, Dom kommer garanterat att säga: "Om du erkänner nu så får du ett mildare straff" SKITSNACK. Blåneka bara, Även fast dom har bevisen. Lycka till! PÄÄJS.
Om man blir tagen på bargärning, men inte har någon somhelst legitimation eller annat som visar vem man är, sedan är man bara knäpptyst om vad man heter osv, vägrar säga vem man är och så, medans man nekar totalt till brottet. Någon som vet vad som händer då? Hur länge kan dom hålla en inlåst? Tillslut lär dom ju bli tvugna att släppa en.
colours jag har för mig att dom kan ha dig tills du blir identiferad av nån annan eller av dig själv.
Not all drugs are good. Some... are great!
colours Det beror lite på vilket brott det handlar om. De kommer inte att hålla dig för evigt men förmodligen tillräckligt länge för att identifiera dig genom att dina anhöriga anmäler dig som försvunnen person.
Okey, ja det var ju synd, hade varit bra om man endast fick sitta 3 dygn som max eller nått liknande.
http://www.bokcafet.se/stodfonden/material/Haffa2005_allm.pdf varsågod..
PL13 6 timmar, oavsett om du anger namn.
vid misstanke om lysning etc, 12timmar i det senare fallet.
Förhör 6timmar
brottsmisstanke 12timmar
(under 15 3/6 timmar)
polisen kan hämta till förhör, inget brott att utebli.
rätt till sedvanliga måltider och vila.
Vid förhör är du endast skyldig att uppge namn, personnummer och adress.
Att göra något annat är oftast korkat.
efter tidsfristen gått ut måste personen anhållas eller släppas fri.
Anhållen vid brott som kan ger minst 6 månaders fängelse begär offentlig försvarare
max 4 dygn
därefter måste personen häktas eller släppas
(vad som gäller vid häktningsförvarandet vet jag inte, om någon vet vore det trevligt, räcker det att personen begärts häktad och förhandlingar inväntas eller måste förhandlingarna ägt rum innan tidsfristen går ut?)
Begär att få läsa lagen om behandling av anhållna/häktade.
cry me a river! --> thcrew
heh.. denna e skön..Husrannsakan må ej utan särskilt skäl verkställas mellan klockan nio eftermiddagen och klockan sex förmiddagen.
8 § Post- eller telegrafförsändelse, handelsbok eller annan enskild handling, som anträffas vid husrannsakan, må icke närmare undersökas, ej heller brev eller annan sluten handling öppnas i annan ordning än i 27 kap. 12 § första stycket sägs. 9 § Över husrannsakan skall föras protokoll, vari angives ändmålet med förrättningen och vad därvid förekommit. Den, hos vilken husrannsakan företagits, äge på begäran erhålla bevis därom, innehållande även uppgift å det brott misstanken avser. Kan vara bra att lägga på minnet.
Detta kan ju vara trevligt också 1 § Förekommer anledning, att brott förövats, varå fängelse kan följa, må i hus, rum eller slutet förvaringsställe husrannsakan företagas för eftersökande av föremål, som är underkastat beslag, eller eljest till utrönande av omständighet, som kan äga betydelse för utredning om brottet. Hos annan än den som skäligen kan misstänkas för brottet må husrannsakan dock företagas, allenast om brottet förövats hos honom eller den misstänkte gripits där eller eljest synnerlig anledning förekommer, att genom rannsakningen föremål, som är underkastat beslag, skall anträffas eller annan utredning om brottet vinnas. Ej må för husrannsakan hos den misstänkte i något fall åberopas hans samtycke, med mindre han själv begärt åtgärden. Lag (1964:166).
Tackar. Men om man blir tagen för att måla tex en WC eller en väldigt stor målning någonstans som man sedan skulle fått ett högt straff för, sedan nekar man och vägrar säga vem man är, då tror jag nog att man blir häktad efter det att man varit anhållen i dom där max 4 dygnen, så att göra så lär ju inte funka.
beror ju på vad dom har för bevis..
beror nog lite på vad du gjort. många här säger troligtvis "neka, neka, neka!!" och ja, det sla du göra, om det nu rör sig om stora grejjer. många säger att man ska neka till man kommer till rätten. har du dratt en tag på ett tåg, kan du lika gärna erkänna och ta bötern. kompisen gjorde detta, fick 2000 i böter. om du tänkte neka till rättegång, är risken att du fälls, och då får du betala avsevärt mycket mer pengar med tanke på att du troligen får betala rättegångskostnaderna. och det är inga småpotatis. ljuger du desutom i vitnesbåset ( om du blir tvungen att vitna, vilket inte är säkert) blir du skyldig till mened om du råkar försäja dig och bevisas skyldig. och neka föresten, inga komentarer funkar bättre. då förlorar du ingen trovärdighet om det skulle leda till åtal, och du riskerar inte att försäja dig. de mesta bevisen kommer från din egen mun!
to long we have been in the same system
Hur gammal är du? Vad har du torskat för? Om inte, Vilka har misstankar och är det ens polisanmält? Message me. Det man definitivt inte ska göra är att PM-a okända människor på internet med detaljer om brott man begått...
the_first_two, du får väl sällan som klottrare pynta rättegångskostnader i tingsrätten som åtalad? först ska det väl nå upp till ett visst belopp och sen så täcker väl hemförsäkringen vanligtvis resten? jag klarade mig iaf undan från några kostnader sist jag var i rätten.. The_first_two, som åtalad står man väl inte heller under ed, så att torska för mened är väl knepigt? (annars skulle ju alla som torskar och nekar per automatik anses kunna bevisas skyldiga till mened..) Sen tror jag inte heller att rättegångskostnaderna blir avsevärt högre i mål av mindre vikt.. menar det är inte direkt rättegångar över lång tid vanligtvis oavsett om man nekar eller ej.. men visst, det går ju att lösa innan det ens blir rättegången genom kontakt med åklagare..det e ju ett hett tips för brott man vet att man kommer torska på..
sitter du i förhör så brukar det komma upp t.ex "Fan skulle jag få tag på greta(tag exempel, en person du egentligen känner men polisen vet inte det därför testar dem dig) skulle jag bryta nacken av den personen" eller "fan dem där "murmelcrew" skulle man vilja ha tag i så man fick ta ett rejält snack med dem" brukar vara sånt som slinker ur polisen, dem försöker kolla om du känner personen i fråga gör du det så blir ju reflexen "haha, jo du kan ju testa" eller nåt i den stilen. Akta dig för att lockas in i sådanna fällor, kolla ner i bordet på en punkt hela tiden, så du inte ger några onödiga kroppsspåk som kan göra så du verkar misstänkt. Alltså säg inga kommentarer och varför ska du erkänna en sak som en tag på ett tåg? Det kostar nog dem mer om dem ens ska undersöka det om dem inte har tillräckliga bevis på dig. Om du sitter i förhör är det ett tecken på att dem inte har tillräckligt på dig, hade dem det hade du redan varit anhållen/häktad. Alltså sitta i häktet i väntan till rättegång. Det du säger kommer polisen noggrant studera och använda emot dig, det du säger kommer oftast bli till det negativa även fast du kanske just då tuycker det var "smart" sagt. Kräv alltid att få veta VARFÖR du är förhörd av polisen, du har rättigheter att få reda på varför du blir förhörd. Gör inte polisen det behöver du inte svara på någon fråga alls. bara att privva om du har några frågor orkar inte läsa igenom allt som står
om du ska in på förhör kan dom hålla dig jävligt länge i häktet
"Cannabis är olämplig om man ska ägna sig åt brott. Man vill helst bara sätta sig i ett hörn och lyssna på musik" - Leif GW Persson
"Fan skulle jag få tag på greta(tag exempel, en person du egentligen känner men polisen vet inte det därför testar dem dig) skulle jag bryta nacken av den personen" eller "fan dem där "murmelcrew" skulle man vilja ha tag i så man fick ta ett rejält snack med dem" brukar vara sånt som slinker ur polisen, dem försöker kolla om du känner personen i fråga gör du det så blir ju reflexen "haha, jo du kan ju testa" eller nåt i den stilen. Akta dig för att lockas in i sådanna fällor, kolla ner i bordet på en punkt hela tiden, så du inte ger några onödiga kroppsspåk som kan göra så du verkar misstänkt. Hallå? Gå du inte lite väl långt nu kanske? Vaddå, tror du dom ska säga i rättegången, "ja vi frågade ju bertil här, under förhöret om han visst vem arsle var, och då sa han nej, men han ryckte till på ett konstig sätt, så vi tror han ljög!" Eller "Han gav, i mina ögon och min uppfattning, tecken med sitt kroppspråk som tyder på att han känner några i i Cp crew, så nu jävlar e han fast, sätt dit han för allt cp crew har gjot." Jaja troligt att det funkar så. Och att kolla ner i bordet, bah vafan liksom. Tror du själv det e bättre att sitta och titta ner i golvet eller bordet som en rädd lite mupp som inte vågar prata knappt, och se allmännt mesig och konstig ut. Än vad det är att stirra snuten i ögonen, sträcka på ryggen och med självförtroende säga långsamt "Nej det 'är inte jag, jag känner ingen och vet inget, jag ÄR oskyldig." Vad tror du själv är bäst? Man ska alltid prata med ögonkontakt och självförtroende, och visa vart fan skåpjävlet ska stå. hehe.
Varför i helvete tog en moderator bort mina inlägg?! Det är ju sånt som leder till att jag skiter i att lägga manken till i mina inlägg. "Fuck Whöa!"
den röda linjen sitter djupt i blodet..
joda du har säkert rätt. jag har ingen kunskap om specifikt grafitti åtal, och hur man räknar per belopp etc. där. drog slutsatser från andra brott.
men jag står fast vid att om du bevisas ha ljugit i förhörsbåset, och du har svurit på att tala saning (som du gör om du är över arton, om jag påminner mig rätt), gör du dig skyldig till mened. om du bevisas skyldig, tänkte jag att det automatiskt visade att du hade ljugit, men jag vet inte hur det där funkar.
fred
the_first_two, du har sett för många dåliga filmer antar jag =) Som åtalad är du inte edsvuren således kan du inte begå mened.. vore korkat om det var det omvända.. som vittne är det en annan femma dock, då kan du dömas till mened..
torskade inte för graff för övrigt.. helt annan grej..
Colours, det du sagt där är samma sak som att säga ingen kommentar, varför ens börja prata med polisen? får dem lilltån tar dem hela kroppen. sen tror jag inte att du är så dum så du tror att ett "ryck, kroppsspråk" kan bevisa någon i en rättegång, dock kan man få ur information. Vet man att en person känner till det och det så har man ett överläge. Alltså vinner polisen på att ha kunskapen om att du sitter på mer info än vad dem trodde från början. Det med att dem säger saker som kan göra så du råkar erkänna att du vet vilka det är tog jag upp av egen erfarenhet. Dem frågade ungefär exakt det som står där. Klart det inte hjälper i en rättegång, dock kommer du inte så långt om du golar på dina polare. Det jag ville få fram var att inte säga för mkt eller gå på trix som dem använder sig av. Varför du sitter i ett förhör är för dem vill ha information av dig, rätt? Säger du "jag är oskyldig" när dem tagit in dig kommer dem garva åt dig. Finns en anledning till att dem tog in dig annars är det rätt dumt att ens ta dig till förhör, eller? Sen kommer dem förhöra dig oavsett om du säger det du nu sa och stirrar dem i ögonen. Annars kunde dem ha förhört dig på plats. Varför ge dem information när du inte behöver säga något? Varför stirra en polis i ögonen och spela tuff? Att stirra på en och samma punkt visar på att dem troligen inte kommer få nått ur dig, börjar du kolla runt´, skakar på knäna så märker dem nog att du ser rätt nervös ut. När du enbart behöver ignorera och låta dem göra sitt jobb, försöka få ur dig något som dem kan gå på. Ju mer du kallpratar och försöker spela tuff ju mer kommer dem ligga på. Visst kan man köra coola stilen, funkar oxå. finns en valmöjlighet till ge fan i att klottra så slipper du sitta i förhör.
sen tror jag inte att du är så dum så du tror att ett "ryck, kroppsspråk" kan bevisa någon i en rättegång, Nej självklart inte, men det låter som om du tror det. dock kan man få ur information. Vet man att en person känner till det och det så har man ett överläge. Alltså vinner polisen på att ha kunskapen om att du sitter på mer info än vad dem trodde från början. Vad dom vinner på detta kan jag ej förstå. Det handlar ju somsagt inte om en rättegång, utan vanliga poliser, i ett vanligt förhör. Men visst, i see your point, bättre att dom vet mindre än mer, men sammtidigt så spelar det egentligen ingen roll vad en enskild polis eller två tror sig veta om dig, det är bara spekulatoner och personliga misstankar osv, dom leder ingenstans i verkligheten, så i mina ögon kan man lika gäran ha lite roligt med poliserna.Det med att dem säger saker som kan göra så du råkar erkänna att du vet vilka det är tog jag upp av egen erfarenhet. Dem frågade ungefär exakt det som står där. Klart det inte hjälper i en rättegång, dock kommer du inte så långt om du golar på dina polare. Varför skulle någon gola på sina polare? Det är väll onödigt? Det jag ville få fram var att inte säga för mkt eller gå på trix som dem använder sig av. Varför du sitter i ett förhör är för dem vill ha information av dig, rätt? Ja, rätt. Men det måste vara andvändbar information. Sålänge man inte e helt bakom flötet så förstår man ju ungefär vad man kan säga och inte kan. Somsagt, det e endast ett förhör, man kan ta tillbaka allt, och man får ljuga hur mycket man vill. Så inget du säger där, e tillräckligt för nånting egentligen, så länge du inte säger saker rakt ut och erkänner grejjer.Säger du "jag är oskyldig" när dem tagit in dig kommer dem garva åt dig. Finns en anledning till att dem tog in dig annars är det rätt dumt att ens ta dig till förhör, eller? Sen kommer dem förhöra dig oavsett om du säger det du nu sa och stirrar dem i ögonen. Annars kunde dem ha förhört dig på plats. Jasså, dom snutar du träffat kanske, men inte dom jag sagt det till. Jag säger alltid att jag är oskyldig eller nått dylikt om dom frågar mig. Dom har aldrig garvat när jag sagt det. Ja självklart kommer dom förhöra mig. Annars skulle man ju inte sitta där såklart. Men visst, jag hajjar vad du menar, och håller med om att det sättet funkar bra, spec för personer som e oerfarna och inte så duktiga på att snacka för sig. Men jag personligen föredrar att ha lite roligt när man endå sitter där. Jag tycker inte man behöver vara så värst rädd för vad man säger så långe man inte e helt tappad och slänger ur sig saker dom inte ska vet och sånnt som hjälper dom avsevärt i sin utredning. Men förutom det så kan man lika gärna driva lite med dom och snacka bort dom och vara allmännt jobbig och dryg mot dom mm. Annars blire så jävla tråkigt att sitta på förhör tycker jag. Finns inge roligare än att knäcka en snut så han blir helt stäld och inte vet vad han ska säga, upprepade gånger under ett förhör.
colours: skönt att vi är överrens :P håller med om att det är kul att veta att man har övertaget på snutar. speciellt aspiranter brukar vara roliga, Då de har en vana att allt ska vara korrekt =) Men killen som skrev inlägget verkar inte ha någon erfarenhet, så då är han nog lite lättare att manipulera. Sen mena jag med att dem garvar åt en innan dem tar in en på förhör, alltså när dem precis tagit dig. Sen ska man inte ljuga hur mkt som helst då detta kan vändas emot en i en rättegång då man inte blir så trovärdig. :P skönt att äntligen få debattera med en vettig människa i detta forum :P händer inte ofta =)
joda okej, då är jag med på noterna igen :)
cosmoco colours: skönt att vi är överrens :P håller med om att det är kul att veta att man har övertaget på snutar. speciellt aspiranter brukar vara roliga, Då de har en vana att allt ska vara korrekt =) Men killen som skrev inlägget verkar inte ha någon erfarenhet, så då är han nog lite lättare att manipulera. Sen mena jag med att dem garvar åt en innan dem tar in en på förhör, alltså när dem precis tagit dig. Sen ska man inte ljuga hur mkt som helst då detta kan vändas emot en i en rättegång då man inte blir så trovärdig. :P skönt att äntligen få debattera med en vettig människa i detta forum :P händer inte ofta =) Hehe ja det är bra. Nej sant, han gör nog bäst i att säga så lite som möjligt om det mesta. Ja det stämmer, det e skönt när man ibland träffar på vettigt folk på whoa och lyckas föra en rätt normal diskution. Händer allt för sällan tyvär. Ha det bra.
för mej räckte det att polarn torska och hadde ett msm som jag skika 2 dagar innan sen hokus pokus simsallabim laden sen stog det 4 snutar i mitt vardags rum där satt jag och såh dum ut och fick åka in på förhör och fick inte ens smaka på maten som precis hadde blivit färdig och 2 stannade kvar och kollade igenom lägenheten det roliga va att när jag kom hem så fattades det inte en endaste sprey burk... :S
\,,/_(>_<)_\,,/ ... e töff kan slosh... \,,/_(>_<)_\,,/
Nej, du ska ha en dålig åklagare. Joda lyckades täcka det mesta som behöver vetas.
jilop P1 Ja det lät ju som en bra polare.
amfetamin det är för att jag e lika hiphop som fiddy cent!
Är det någon böter på förberdelse inför brott?
fuck all toys
Det man ska tänka på är att dom är idioter och vill att du ska torska. När man ska in på förhör är det oftast en utredare som kommer med ett leende och är jättetrevlig i början. Det är självklart bara ett trix så attu ska tänka : äh men han e så trevlig mot mig , inte sjysst attvara kaxig moit han.... Bara du minns att duhåller på med nåt olagligt och då är snuten FIENDEN! =) =)
It's a matter of bombin' , knowin' that I can do it.....
Det är inte schysst mot dig själv att vara kaxig mot utredaren, var saklig men inte alltför samarbetsvillig istället. En dålig attityd ger inga pluspoäng men gör utredarens korståg för att få dig bakom lås och bom mer personligt istället för yrkesmässigt.