I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Skisser och tavlor - teknik, tips, tricks och material

Vår Hiphop - Graffiti

   

2007-02-28 17:22

Skisser och tavlor - teknik, tips, tricks och material

Av olika anledningar har jag blivit tvungen att dra ner pa mitt malande till nastintill noll, vilket har fatt mig att ta tag i mitt skissande lite mer seriost. Istallet for att bara kora snabba outlines och forbereda mig for att pieca har jag borjat kora lite mer fullandade skisser, och jag hoppas att jag kommer vaga mig pa min forsta tavla inom nagra manader, nar jag har lyckats fa upp mina skisser till en niva dar jag ar nojd med dom.

Jag tankte att det skulle sitta fint med en trad dar vi kan diskutera skisser och tavlor, dar man kan fa svar pa vissa fragor man kan ha och dela med sig lite av det man kan.

Personligen sa har jag nyligen inhandlat ett litet touchset som jag anvander med blankt papper, sa jag forsoker fa pli pa dom, om det ar nagon som har nagra rad sa skulle jag vara tacksam (speciellt nar det galler fyll och fading tekniker).

Nagra tips som jag har:


- Om du kor bokstaver, ova pa dina connections som fan, det ar viktigt och kan ge skissen fin struktur.

- Om du vill borja experimentera med mer avancerad 3D, kom ihag att tanka pa s.k. 'conversion lines' och 'vanishing points' (kommer inte ihag de svenska termerna). Ni kan lasa mer om det  har, . Det ar en tutorial for photoshop med en bil som exempel, men man fattar iallafall.

- Detta ar kanske ganska sjalvklart, men jag sager det iallafall: Om du har problem med inspiration och kanner att du gor for mycket av samma grej, forsok att borja skissen uppe i hornen och arbeta dig nerat, kor upp och ner vanda eller spegelvanda bokstaver etc, man far ut mycket av sadana ovningar.

Jag har tyvar ingen kamera, sa jag kan inte dela med mig av mina skisser, men det vore kul om annat folk gjorde det.

OBS! Tips i stil med "greppa en penna och ett papper och kor forfan!" undanbedes. Jag vill inte uppmuntra baitande eller nagot, utan en diskussion om material osv, sa hall era otrevliga kommentarer for er sjalva.

P.S Jag hoppas pa whoa veteranerna har, typ fader och muhjmatil_ahmad (st?), dela med er nu :)

'...and the words of the prophets were written on the subway walls' - Simon & Garfunkel