I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Anti-graffiti kampanjer

Vår Hiphop - Graffiti

2007-03-21 10:19

Anti-graffiti kampanjer

Vadhar det egentligen funnits för anti-graffiti kampanjer genom åren??

SLs (?) "Kyckling eller man?" är en klassiker, ZTVs "Ban the can" en annan...

Droppa fler om ni känner till nån!

2007-03-21 10:59
Bry dig!

http://www.skrapfrimiljo.nu/sa/node.asp?node=1813

Roligast.
..skaru ha en stänkare?

2007-03-21 10:59

2007-03-21 15:43
Snacka om hjärntvätt.
Intressepenisen hårdnar!

2007-03-21 22:29
Intressant tråd.

I Mellanstadiet kom det en SL-buss och körde oss till Spårvägsmuseet. Under hela resan satt han och berättade hur mycket det kostade med sönderskurna säten (2500 per styck) och klottersanering. Han beskrev ligisterna och lade grunden för den bilden jag behöll av en "klottrare" tills jag förstod att jag själv och alla omkring mig var precis sådana och vi sysslade inte alls med att skära sönder säten. De delade även ut en liten infobroschyr om SLs historia och verksamhet i allmänhet men där fanns också en utförlig skrift om KLOTTRET och dess verkingar, sådär snyggt insytt tillsamans med annan ungdomsbrottslighet som det också redogjordes kring i broschyren. Av en händelse råkar jag ha broschyren kvar.

Ordagrant:
 "Vad tycker du? Är det tufft att klottra ett märke som de flesta inte kan tyda och sen smita iväg? Är det modigt att sparka omkull en försvarslös papperskorg? Är inte det modigaste att säga ifrån? Och vem vill egentligen vara en fegis - En som aldrig vågar stå för det man har gjort?

Klotter och vandalisering kostar miljontals kronor varje år, pengar som skulle kunna användas till mycket annat. De flesta tycker klotter är fult, tjejer blir inte imponerade och åker man fast väntar en rad straff - Klotter och vandalisering kan leda till bäter - Ofta tusentals kronor! Sparyfärg är dessutom farligt att andas in. Den som klottrar bör tänka på sig själv och sina lungor.

De allra flesta uppfattar den som klottrar och vandaliserar som en riktig mes. Det är ju inte särkilt modigt eller tufft att ge sig på en fönsterruta eller kladda ner en hel tågvagn - och sen smita därifrån. Däremot är det modigt att säga ifrån. Eller helt enkelt strunta i dem som håller på med klotter och vandalism. Tids nog upptäcker klottraren själv att det han gör är meningslöst. För det första tycker de flesta att klotter är löjligt - sen kommer den dan när polisen står där. Då är det inte så roligt längre. Från att ha varit en fegis är klottraren plötsligt en brottsling. Tänk till i tid. Var inte feg! Gå din egen väg och struna i vad andra tycker."

Så jävla nice att de avrundar hela texten med en fullkomligt hjärndöd mening. Sådär lagom motsägelsefullt. Hehe.

På Museet visade dom också en propagandafilm (många med mig minns den här) om en kille, (klockren karikatyr av SLs definition av en klottrare dvs trendenlig keps med skärmen i bakhuvudet och huvtröja till det) en toy (även där SLs definition av det begreppet dvs en underhuggare som utför de order som KINGSEN utfärdar), som ska fixa fram burkar till några kings. Han har gömt burkarna på ett ställe invid rälsen och i samband med att han (jag minns inte) antagligen genar över rälsen eller fifflar med burkarna invid rälsen - Så slutar iaf filmen med ett skenande lok som med ett öronbedövande ljud tutar mot grabben då han i en kort inklippsbild visar upp sitt förskräckta ansikte. Sen blir det svart. Ni hajjar.

2007-03-21 23:27
http://www.stucklife.com/<br>194! Väsby Crew!

2007-03-21 23:36
hahaha ja hjärntvätt a la fossmo style
Jag fiser THC !

2007-03-21 23:50
klotter kan leda till misshandel.
-

2007-03-21 23:50
Infobroschyren känns väldigt subjektiv.
Som jag ser det, är det väldigt modigt att
måla, det är inte många som vågar och modet
verkar sjunka ju äldre man blir. Att man "smiter"
iväg beror väl kanske på att man inte är beredd
att gå igenom de rättsliga efterföljderna. Att stå
kvar som ett fån hade inte varit modigt, bara dumt.
Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden.

2007-03-22 08:38
Orka små ungar som tycker graffiti är skit...
Graffiti o Klotter är ju 2 helt olika saker
Graffiti är Konst, Klotter är ba taggar o små shit...
Turntable is my radio,
Graffiti is my TV

2007-03-22 10:55
haha..kul att kolla på men synd att dom hjärntvättar smågrabbarna...äh när dom där ungarna börjar i 6:an och börjar tycka att det är tufft att säga emot vuxna så kommer nåra av dom oxå att bli writers , de lovar jag...
It's a matter of bombin' , knowin' that I can do it.....

2007-03-22 11:54
I Helsingfors "STOP töhryille"(=Stop för klottret), varit igång sedan 1998.
bejing doll
Skivsamlare

2007-03-22 12:15
Gillar att ztv först kör en antigraffiti-kampanj, och sedan drar igång en tävling för street art-artister. trendiga tillvägagångssätt att locka ungdomar...
fair enough..

2007-03-22 13:34
Rödkhmer>>> haha sjyst text! Filmen du syftar på heter "Klotter, det är väl ingen konst?" Målaren "Rat" som bombar toaletter och knasar, börja måla med paint i datorn istället typ :) Samt kidsen som målar pågatåg o en blir överkörd..Både "Trollet", Bert Karlsson och Trance Dance är med i filmen hehe

2007-03-22 16:34
Säger bara KLOTTEr KENTa ,hahaaaha dem som vet ;)
Seek And Destroy Motha Fuckas.

2007-04-16 23:48
Men nu ska ju Ztv vara så jävla Bad!
 Hey Dude!

2007-04-16 23:51
''tjejer blir inte imponerade'' XD finns ju många tjejer som klottrar också XD

2007-04-17 10:26
"Mobilabonnemang kan ju va´ bra att ha."

Sen när får man inte ha mobilabonnemang om man skulle ha ett belastningsregister?
Har man sagt A får man säga B, så man får C vad D E!

2007-04-17 10:40
Jag gillade delen där man antingen får böter för att man klottrat eller skadestånd.

2007-04-17 11:25
ojojoj, HAHAHAHA! shit vilka lirare, vart e vi på väg?
Lever livet o levererar flowen lägligt!!

2007-04-17 14:30
"tjejer blir inte imponerade"

Nehej då slutar jag då?

"Eller helt enkelt strunta i dem som håller på med klotter och vandalism"

Ja visst! Men varför skickar ni då ut sådana här broschyrer?

ni vet vad man säger virke kostar pengar det är inte så att det växer på träd.

2007-04-17 14:43
Mikaelsskolan årsk 5:

Klottra inte! Sabba inte!

Du kan få böter eller skadestånd.

Du kan få problem med körkortstillstånd.

Kanske får du inte det jobb du vill ha.

Mobilabonnemang kan ju va´ bra att ha.

Svårt att få bostad! Svårt att få lån!

Hörru´min vän ska du stå där som ett fån?

HÅLL SVERIGE RENT!!!

HAHAHA Ofta dom i årsk 5 skrev den!

The Funk Off Brothers

2007-04-17 14:49

Dom har nog fått hjälp av deras lärare.

Hey Dude!

2007-04-18 13:50
om 3 år står dom och håller en penna inhandlad från hl, kaboom splash, dom e fast i skiten.

2007-04-18 15:06
haha yes "håll sverige rent" jahja så man uppfostrar barnen till rassar nuförtiden :p?

Rappare

2007-04-18 16:28
Bry dig!

http://www.skrapfrimiljo.nu/sa/node.asp?node=1813

Roligast.

Det är just därför man vill måla mer! Jävla äckel dom dära Håll Sverige rent!
Twee, Twee Yo mitt namn är Emil P, jag gillar att slåss så akta er!

2007-04-19 01:18
... eftersom man målar för att imponera på motsatta könet och för att visa sig så himla ball? snacka om att de fångat the average konstnär där alltså!

2007-04-19 01:31
Färgblind; Men ge upp!

2007-04-19 12:58
HAha vilka gangsters