I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

"GPS används i jakten på graffitti"

Vår Hiphop - Graffiti

2007-05-30 17:37

"GPS används i jakten på graffitti"

Graffitti Tracker mappar upp målningar 2007-05-30 14:17 | Wille Wilhelmson Det amerikanska företaget Graffitti Tracker använder sig av ett GPS-baserat system för att kunna stävja klottret/gatukonsten på de amerikanska gatorna.

Med hjälp av en GPS-försedda kameror åker kontrollanter runt och fotar målningar och dessa läggs sedan in i en databas där man kan jämföra "taggar" och målningar. Målningarna placeras även ut automatiskt på en karta och på det sättet kan man eventuellt skönja ett mönster och kanske lista ut var målaren slår till nästa gång.

I Sverige är det inte aktuellt med att införa gps-utrustning i jakten på klottrare.

- Vi jobbar ungefär på samma sätt som i USA. All skadegörelse måste fotodokumenteras. Men vi beskriver platserna med ord i stället. Att prata om long- och lat-värden håller ändå inte i rätten, säger Dan Östman, chef för klottergruppen vid Stockholmspolisen till Nyteknik.se.

Länk till artikeln

...och det är det som är så fint med whoa!

2007-05-30 17:54
låter sexigt
(”)_(”)_.-””-.,
´ . . ´; -._, ´)_ "jag kommer fucka ur din tråd om du ska vara
( o_, )´ __)´-._) respektlös" /Amar F18

2007-05-30 18:13
Jag har hört att dom ska sätta in som små tracker chip i vandalers nackar, så när dom ser att dom går in på en yard så släpper dom ut sökar spindlarna (Idèn kommer från filmen "Minority Report)

Nee allvarligt talat så känns det här som ett waste of time, visst kanske det är bra att dokumäntera vart målningarna sitter, men jag tror inte dom kommer få ut nå speciellt mönster förutom att förövaren bor i stockholms området

Jag drar inte en tag på varenda lykstolpe från mitt hem till närmsta lay-up iallafall..
Dysläktikär

2007-05-31 09:22
Kan dem inte lägga up en graff sida på polisen.se?
Borde ju ha ett djäfla arkiv vid det här laget...

www.FITHMiX.com - www.myspace.com/FITHMiX

2007-05-31 09:53
Live on the edge, go pro! Everybody! GO PRO! prororporoproprporproproprporoproproprromoe!
AOTP - PHARAOHS!

2007-05-31 10:02

synd om amerikanarna..

most wanted

2007-05-31 13:00
så mycket leksaker, så lite tid och möjlighet att använda dom...
stackarna
..:: A dollar short and a day late. Story of my life ::...

2007-05-31 13:05
"Svenska polisen gör väl som vanligt, bedriver inre spaning (dvs äter rulltårta)"
dumåsteröka(hasch)

2007-05-31 15:32
A123
heheh, word.
...och det är det som är så fint med whoa!

2007-05-31 17:07
hahahahaha, jag kör där jag tycker de är skönt, jag kör inte direkt, BARA line väggar eller bara tåg, jag kör när jag har lust och köra och där jag vill köra, så fuck snuten att dem ska kunna klara av de där. okej kanske efter minst 300 målningar, men sure att dem lyckas bättre. okej kanske 10 % bättre, GOOD LUCK IDIOTS !
Producerat material till minst högsta nivå
Ingen vågar kicka, ingen vågar kötta så hårt

2007-05-31 18:05
hahah det var det fulaste på länge.
§1 Härmed avsäger jag mig allt ansvar för ovan skriven text.<br> §2 Allt är skrivet i rent informativt syfte.<br> §3 Uppmaning till brott kan därför ej styrkas

2007-05-31 18:10
Snart får man säkert dödsstraff för graffiti...