Fotolog-hysterin
Att fler och fler målare lägger upp sina verk på fotolog.com är ju ingen hemlighet. Men allvarligt talat, börjar inte detta gå till överdrift? Det räcker med att besöka 1 till 3 sidor, så ser man mönstret. Detta har endast blivit en skrytsida samt en rövslickerisida. Samma personer som har suttit i detta forum och kallat folk för toys, sagt att de "inte vill ha sina verk på internet" eller "bild finns till förövarna"(vilket verkar ha blivit största modeuttrycket i detta forum på sistone). Sitter och lägger upp bild efter bild på denna sida. Här på whoa blir folk hela tiden anklagade för "självpropps" "rövslickeri" osv. Men inte på fotolog? Det verkar som att fotolog har blivit ett etablerat sätt att "självproppsa" och slicka röv. Vidare är min personliga åsikt också att mycket av grafittins mystik försvinner när man bara behöver skriva in www.fotolog.com/ ******* för att se vad ett visst crew gjort på sistone. Att man däremot är fotograf och lägger upp fotografier man vill dela med andra är en helt annan sak. Det är dubbelmoralen inom graffitin som jag nämnde jag stör mig på. Någon kommer säkert att säga att de har fotolog för att samla sina pieces på för sig själv. Men det argumentet köper jag inte när man samlar allt på en offentlig sida. Nu är det säkert en hel hög med folk som kommer sitta och klaga på mitt inlägg. Men tänk till lite. Kul att se om någon håller med mig. Tack för ordet
Ska tilläggas att alla självklart inte ska dras över en kam. Men förhoppningsvis förstår de flesta helheten i det jag ville säga.
Du och jag skulle nog kunna bli bra vänner, eyyomanfett Har också tänkt på detta en längre tid.. Är ju nästan en självklarhet idag att om man målar graffiti ska man ha en fotolog där man lägger upp sina målningar. Jag ser hellre bilderna, om dom absolut nu ska publiceras, på någon hemsida eller ännu hellre i någon tidning!
jag förstår mkt väl hur du tänker å håller med till en viss mån men å andra sidan e la målet lite att synas också. dessutom e det ju ett smidigt sätt att skaffa kontakter på i utlandet. ack undrar jag ofta ofta om folk har någon form av självkritik i sig när dom lägger upp gubbrötna saker. ok att man e nöjd med sin insats men i början inser man ju att man inte gör spec bra graffiti right ?Här på whoa blir folk hela tiden anklagade för "självpropps" "rövslickeri" osv. Men inte på fotolog? det e la en fråga om att man inte påstår sig sett ett rull helt random i bla bla yarden som man själv gjort. du et ju att det är en specifik målares saker du ser när du går in på hans fotolog.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Håll trut och gilla läget, vad ska du göra åt saken?
Whores from the underground
Det man egentligen kan diskutera i det här ämnet är ju huruvida man tycker att Graff hör hemma på Internet eller på väggar och tåg (nu hårdrar jag en aning, riktigt så stort är det inte). För min egen del handlar det bara om principen. Det känns fel, bara så.
Men sluta yra. Det är en sjuhelsikes skillnad på att lägga upp slappa kromväggar på floggen änn att någon finnig jävel ska lägga upp ens senaste färgpanels som man gärna styr lite själv över...
jag ser det som ett jävligt bra sätt att hålla koll på vad som händer runt om i landet, kontinenten, världen. visst, man kan inte få en hundraprocentigt rätt bild av scenen på andra ställen men hur i helvete skulle jag kunna få det utan att resa runt som ett skållat ollon? kan kännas rätt menlöst att slänga upp bilder på fotolog, men å andra sidan; bor man inte i någon metropol så är det troligen jävligt få som vet vad man sysslar med som inte bor i samma stad som en själv... sen kan man fråga sig när graffiti INTE handlat om att skryta... folk bryr sig för mycket. om folk kunde sluta bry sig så förbannat mycket om rätt och fel och allt möjligt skitsnack och bara gjorde som dom själva tycker är fett så skulle allt flyta på ack så mycket smidigare
Demento-ord! Med fotolog slipper man all cencur som vissa grafftidningar bedriver bara för att målningen inte ligger "rätt i tiden" + att vissa godbitar dyker upp som man inte visste fanns överhuvudtaget. Det råder väl snarare en tidnings/dvd/bokhysteri sen några år tillbaka när man ska vrida och vända på alla möjliga koncept bara för att få något i tryck! Känns rätt så slappt o skönt att kika flogg istället då roliga analyser/kommentarer om bilderna förgyller tillvaron.;).Ryggdunk-absolut, men var hittar man inte det någonstans i allmänhet? cheers!
Med skalpellens precision.
Det är väl frivilligt om man vill lägga upp sina verk på internet?
Innan någon kommer med argument som att förut åkte man minsann ut på linjen och kollade om det var målat. Ja, det kanske man gjorde, men detta är inte 80/90-tal detta är 2000-talet, Dator åldern, det mesta styrs nu av datorer och annan elektronik så varför kan man inte kolla på klotter via datorn med? När det desutom är förövarna som laddar upp skiten känns det ännu mer speciellt, iallafall för mig. Nu kommer jag säkert bli flamad som fan, men palla bry sig. Man ska inte ta något på Whoa seriöst.
Åke Förklara vad du menar med att det känns "speciellt" är du snäll.
förövrigt tycker jag att det är rätt mycket värre med folk som horar ut hela sin blackbook genom att skicka bilder på var och varannan panel dom lägger när dom är ute på interrail till ett gäng olika tidningar så att dom ska se ut som tågkungar som är uppe i vartenda land. men då är det sällan någon som öppnar käften och gnäller. det är värre än folk som slänger upp någon enstaka piece här och där på fotolog tycker jag. sen tycker jag naturligtvis lite illa om folk som lägger upp allt dom kör på internet också...
Det VÄRSTA jag vet är folk som inte målar mycket eller exempelvis aldrig målar tåg) men som sen skickar runt bilder till olika tidningar för att få fame på det sättet, det är extremt fake och ENDAST ett sätt ett bli känd eftersom man aldrig skulle kunna göra det på det riktiga sättet: Att gå ut o måla överallt. Fotolog, njaaa....man kan tycka vad man vill, jag tycker att det har sin charm, det är ryggdunksstämning men vad spelar det för roll, alla lägger säkert upp bilder av olika anledningar, vissa har polare i andra länder som aldrig får chans att kolla i blackbooks, andra tycker det är kul o ett tidsfördriv, vissa vill kanske bli kända eller hypa jag vet inte. Det enda jag vet är att folk väljer det dom vill ha upp själva vilket jag tycker är schysst o jag har sett en massa pieces som jag aldrig skulle få se om inte fotolog fanns tror jag så jag är rätt nöjd.
Fotolog är fantastiskt - aldrig tidigare har man haft möjlighet att underlätta polisens insamling av underlag för större åtal mot sig själv. Dessutom kan det vara ok att sitta och planlöst klicka omkring under arbetstid även om det knappast leder till några aha-upplevelser eller begynnande erektioner. Halvljummet tidsfördriv! Håller med MRsalesman i övrigt om tidningsbiten - det är en sak med fotolog och en annan sak med tidningar. Även ifall det finns en del som använder respektive medel för att hajpa (känn Aftonbladet-klangen) sig själva så tar det emot lite extra när man har lagt ut surt förvärvade pengar för en blaska och möts av kladd från personer som tydligen skall vara aktiva i samma stad som en själv men man aldrig har sett ens en whiteboard-tag av någonstans under ens resor.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Hur ska dom göra det om dom som lägger upp bilder inte visar livefoton? Dom flesta lägger ju säkert bara upp foton på saker dom fottat lite random sådär. men dom kan ju garanterat samla bilder om dom vill, jag har hört om folk i andra länder som fått problem p ga sina fotologs.
De kan spåra ens IP men det har de inte resurser till av vad jag har hört?
tillochmed gamla rävar och legender visar allt de gjort för att det verkar som de inte vill bli bortglömda JÄTTE PINSAMT fyfan vilken korkad inställning du har...alla var inte där när gammrävarna hade sina storhetsdagar och eftersom dom flesta av oss inte heller har tillgång till tidsmaskiner så är det ju lite svårt att spana in deras grejer. tiderna förändras...
jag tycker det är upp till var å en ...själv gör jag inte det för jag behåller dom för mig själv istället :) ...men dom som lägger upp bilder får ha det tråkigt sen :P ...tycker det är roligare om nån ser ens panel rulla förbi än å ha sett den på en internet sida :P hähä
jag får fan huvudvärk av hur mycket folk bryr sig om man vill visa sina pieces och få kritik eller ha dom på datan eller i blackan...... folk får väl förfan göra som dom vill!!!! graffiti is freedom!!!
i like to smoke da ducsh stuff.
Kul med respons. Kul även att det nästan uteslutande har skrivits vettiga svar för ovanlighetens skull på detta forum. Nu vet man iallafall att man inte är ensam om sina åsikter
Eftersom buffhysterin gäller i sthlm, och har gjort under många år och man inte kan sitta hela dagarna o vänta på rull samtidigt som man ska åka längs me alla linjer och kolla alla fames (har ett jobb att sköta) kan d vara en fördel med just fl om man vill se vad som händer. Sen e d ju grymt kul att se att någon annan sitter inne på nåt foto som man själv aldrig hann ta och därmed missade den piecen. Vissa väggar längs linjerna har ju bytt "ägare" ett hundratal ggr under årens lopp vilket kan vara roligt att ha sett. Smaken e som baken, huvudsaken e att graffen lever vidare o d kommer den att göra ;)..D där med gamla rävar..finns en hel del som fortfarande ångar på trots fl.. Fred ut.
Med skalpellens precision.
Dessutom, hur fan kan man klaga på dom gamla rävarna? seriöst alltså, det är p ga dom många av oss målar idag, jag skiter i om dom hade börjat måla endast lagligt dom har ändå gjort sitt för graffitin och många av dom fortsätter att göra sin grej trots torskar, jobb, barn o fan vet vad...kom tillbaka när ni målat 15-20 år o snacka då. Det är fett ointressant att lyssna på folks åsikter som målar graff några år, kanske torskar, eller tack o lov inser att dom är lika wacka som näste man o slutar, ni räknas knappt, ni hoppar på en trend o lägger sen ner, vem fan bryr sig vad någon av er/dom har och säga på fullaste allvar. Det är jävligt lätt att snacka och fördöma, desto svårare att hålla igång år efter år, dom som gör det förtjänar sin respekt. Även dom som inte är fantastiska målare, dom har iaf hjärta.
låt alla ha sina jävla fotokogar varför bryr ni er??
Imse Wimse Spindel
snutarna runkar till fotolog
har fotolog sabbat graffitin helt.nu e de väl folk som är ute på djupt vatten. Men en sak ja håller me om litegrann är fjäsket,eftersom måla av landets stora målare som vart me ett tag eller bara kört grymt mycket.om någon av dessa lägger upp ex en krom grej som inte alls är så himmla snygg så bara för denna person har kört väldigt mycket genom åren så spelar de ingen roll hur den ser ut.Fet.GRymt osv är den enda som står i gästboken mendans nån kille som kört 2 år kanske får till en skitbra sak utan att ens va inärheten av samma ryggdunkningar utan toy osv får han höra även fast hans grej ser bättre ut än någon av hårdkörarnas.Det är väl saken som lägga upp för tillfället som dom vill ha en klapp på axeln för inte nått dom gjorde för 2 år sen
De kan spåra ens IP men det har de inte resurser till av vad jag har hört? Med tanke på att fotolog.net inte är svenskt bör inte polisen kunna ta del av Ip uppgifterna
-shobree
men sluta whina
Fotolog är soft, kul och kolla på andras grejer, även om jag personligen inte lägger ut spec. mycket av mina egna grejer. Men det är ju från person till person hur man känner om det. Vissa är för, vissa emot, men så är det ju med allt? eller? Kul och lära känna nytt folk genom sidan också! Kan hålla med om det vissa säger att folk som söker propps osv. på fotolog är bara larviga, kan köpa det om att folk lägger ut sina verk pga. av polare i andra städer/länder helt OK alltså. Men bli "känd" genom fotolog är lite larvigt alltså.
tacka vet jag Strictlynorrland, han är fett äkta på alla sätt och vis.
Vi blir aldrig som dom från stan!
jag håller med. whoa verion två liksom, men det är kul med folk som slänger upp gamla klassiker till pieces. sånt uppskattas.
Till MEGA_NINJA: " Håll trut och gilla läget, vad ska du göra åt saken?" Eeeh, han gjorde en sådan här tråd för att försöka ändra på folk?
...
håller med fullt ut, d är bara jonigt att lägga upp sina verk på det viset, ett jävla blotteri skulle jag vilja säga..... en hederlig blackbook ska d vara......
Att försöka stoppa graffitins modernisering, med internetfame, toys och konversiella grejer känns bara onödigt. Allt utvecklas och moderniseras ju. Fotolog = 90% oh yes. Om någon slänger upp en bild på en throw-up skriver man inte "wooow, bruner", även om det är ens vän som laggt upp den. Trams! Även om jag inte alltid diggar det så måste man ju låta det ske. Jag säger som hon Sally - "Det går inte att bromsa sig upp för en uppförsbacke!"
Call me Mr. Tibbs
Att försöka stoppa graffitins modernisering, med internetfame, toys och konversiella grejer känns bara onödigt. Allt utvecklas och moderniseras ju. Även om jag inte alltid diggar det så måste man ju låta det ske. Jag säger som hon Sally - "Det går inte att bromsa sig upp för en uppförsbacke!" Fotolog = 90% oh yes. Om någon slänger upp en bild på en throw-up skriver man inte "wooow, bruner", även om det är ens vän som laggt upp den. Trams!
Call me Mr. Tibbs
det första blev i fel ordning. ta bort det någon moderator
Call me Mr. Tibbs
Om ni inte gillar att graffitin får hjälp av internet för att sprida sig på olika sätt så förstår jag absolut inte varför ni hänger här. Gå ut och träffa målare IRL istället säger jag då, men seriösst varför ska man inte kunna få lägga upp bilder på nätet? varför inte använda de underbara hjälpmedel som finns, internet. Ser absolut inga nackdelar inom graffitin i att folk lägger upp bilder på verk dem gjort då jag kan se hur stilar skiljer sig från land till land och från stad till stad. Det finns o'ndligt med fördelar och få nackdelar med att använda internet som ett hjälpmedel till graffitin.
Du får fame för saker folk inte sett, det är inte vad det handlar om. Fyfan säger jag
Blenda shonarna som vill spela mangas, en ozman i din skalle och det blir en kongas!
asumetrisk då antar jag att du är emot publiceringen av foton i tidningar på panels som körts direkt till buffen osv?
Jävlar vad sugen jag blev på att glida runt på fotolog ett tag nu..
såå sant så*
Du har rätt . Men men de blir nya saker hela tiden internet blir bara större bara att gilla läget.
Graffiti?
enda jag stör mig på är när fölk fjäskar (OH VA FETT) för dom gamla rävarna även om målningen ser ut att ha kommit ur någons röv.
..the people who truly deface our neighborhoods are the companies that scrawl giant slogans across buildings and buses trying to make us feel inadequate unless we buy their stuff....
eyyomanfett jaaa jo kan väll hålla med lite...har iofs flog själv va men lägger ju inte upp allt man har liksom...tycker endå de e en kul grej
FöLeRs
Nya tider nya forum. Det är idioti att jämföra tidigt 90tal med nutid. På 90 talet så fick grejorna sitta kvar tills de var blev uttjatade, idag så hinner folk knappt fota sina saker förenst de är borta.
Demento: Jamen snälla, " hej här kolla vad jag har gjort alla ska se så dom tror att jag målar hur mycket som helst, jag lägger upp allt jag gör, såfort jag kommer hem från ett nytt äventyr styr jag upp en uppladdning på fotolog ",, får mig att spy.
Blenda shonarna som vill spela mangas, en ozman i din skalle och det blir en kongas!
ja det tror jag säkert, det är ingen höjdare i mina ögon heller...men det var inte det du sa
Allt är tillåtet så länge man inte lägger upp mer än 50% av vad man presterar där ute - gammalt djungelordspråk.