|
|
|
|
|
Varför är inte svensk graf mer stilmässigt avancerad?
Hi there both Old- and Newschools!
Visst kan man tänka sig att förklaringen är att många attraktiva spotts (Då menar jag både tåg och väggar) är så uppenbart riskabla att stå och måla på en längre tid för att inte riskera torsk kan var en förklaring.
Men om suget att stilmässigt utveckla en mer komplex stil hade funnits så hade även sådana lämpliga spots sökts upp.. Visst det finns en hel del så kallade fames som det läggs hyffsade pieces på... Men de är långt ifrån av den kalibel som kan skådas utanför Sveriges gränser...
Sverige hade en ganska hög nivå tom slutet av åttiotalet tycker jag.. Men sen hände något.. Kvantiet gick före kvalité.
Den ena skit whole caren efter den andra med bara crom fills fucka upp hela tågscenen.. Det var ballare att göra en fucked up enkel whole car i crom, än en grymt avancerad panel.. Trots att det ligger mer tidsmässigt arbete bakom en tung panel kontra en crom wholecar med letters som ser ut som enkla throw ups...
Visst det är tungt att se ett wholecar eller ett whole train i crom rulla förbi. (Jag har själv varit med på några..) Men när så kallade målare som egentligen inte borde kallas mer än bombare som även gör helt ifyllda throw-ups med seconds och en enfärgad bakgrund tar över hela scenen då är det inte helt rätt tycker jag...
Förebilden för de nya generationerna verkar gå mer och mer åt att det blir bara enklare och enklare produktioner...
Många av vad jag har förstått är de mest respekterade målarna numera är folk som endast gör ganska enkla letters om inte rent throw-ups som är ifyllda.. Men det kallas endå pieces...
Så vad fasiken hände med den sidan av graf scenen som strävade efter teknik... kvalité och mer avancerade stilar?
Bombing och enkla stilar hör absolut till scenen.. Visst! Men det jag menar är att det är för FÅ nya målare som verkar intressera sig av att enligt mig lägga de mera avancerade verken...
PS. Som sagt det här inlägget är bara min åsikt.. och ingen predikan... so you know...
|
|
|
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir
medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.
|
|
|
Du lyckades få med samtliga termer inom graffiti i ett och samma inlägg, kudos, ^^
|
|
|
Skitsnack! Om du visste något skulle du veta att det finns väldigt duktiga målare i sverige. Har du hört talas om den ful-snygga stilen som är väldigt stor här? Du är antagligen en old school romantiker me en fetisch för wildstyle och kan bara se det som snyggt. Men allmänt så är norden banbrytande på att bryta sig ur gamla stilar. Sen så finns det hardcore målare som bara gör sånt som du beskriver men det är det man ser mest för man hinner inte måla mer än runt fem minuter på öppna bevakade platser men du kan ju göra det om du vill åka dit!
har inget samvete!
|
|
|
modernismen som inföll i slutet av 1800-talet och början på 1900-talet var en produkt av att teknisk fulländning blev överflödig pga kamerans genombrott och andra experimentella nyfikenheter/intressen (parallel med svensk graffiti under 90-början av 2000-talet). Postmodernistiska utvecklingen, som skedde inom konstvärlden under 80-talet, har i sin tur inte graffitiutvecklingen nått ännu.
med andra ord kan man väl säga att newschool snarare är ett steg i rätt riktning då man försöker att uppnå maximal stil med andra medel än med beprövade varianter av wildstyle osv. Svensk graffiti kännetecknas av renhet och elegans (faktiskt precis såsom svensk design och arkitektur) och alla de stora namnen i svensk graff skulle kunna stå en hel dag och cutta lines tills den såg ut som average westcoast-wildstyle om dom velat, det finns helt enkelt bara inte skäl till att göra det, avancerade målningar bygger inte på stil, det bygger på hur mycket man vill runka med den.
enkelt va?
this is the place for your advertisement
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Måste säga att sanitär, det han säger, låter jävligt vettigt.. men det är väl inviduellt också vad som ses som snyggt osv.
sen finns det ju faktist målare runt om i sverige som faktist har jävligt balla stilar...
|
|
|
bra, nu vet vi att du lagt några wholecars.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
|
|
|
its really SAD! -still theres a handful of good style writers!
|
|
|
Smaksak, som någon nämnde är en ful-snygga stilen väldigt stor i sverige vilket jag är glad för. Vem gillar hetl perfekta målningar med en massa fula pilar?.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
|
|
|
sanitär:
och alla vet ju hur skönt det är att runka!! både 12-åringar och 25-åringar
|
|
|
sanitär word WESTSIDE X0det finns en hel del riktigt grymma writers i sverige. visst jag håller helt med att det mästa man ser är chrom blaffor. men att lägga ner mer tid på en målning innebär större risk för torsk och varför riskera att torska för en målning som bara kommer sitta i max någon vecka. sen så skulle jag villja påstå att det är svårare att göra en riktigt bra threwup än en wildstyle målning.
www.enigmatic.se
|
|
|
sant att det lätta oftast är det svåraste, många wildstyle gömmer sinna dåliga (fula) former bakom tekniska pilar mm, istället för att bara göra sipla väl designade linjer direct. Och vem vet en wildstyle målare som kan dra något så simpelt som en fet tag??
mvh: Enmetertre co.
|
|
|
well här är min lilla teori, vad den nu är värd...eftersom det företrädesvis har varit stressade (men schyssta) stilar från stockholm som fått synas så har det också varit dessa stilar som fått sätta ribban för övriga sverige. vilket i praktiken innebär att folk kör simpla och stressade grejer även när det inte "behövs". nån kille från borlänge står och kör gods och försöker göra något som ser ut som ett backjump på tuben...problemet är väl att vem som helst inte kan göra extremt simpla bokstäver som samtidigt ser bra och någorlunda personliga ut vilket leder till att typ halva sverige gör exakt samma jävla sak. å andra sidan så kunde det ha varit värre...
men att lägga ner mer tid på en målning innebär större risk för torsk och varför riskera att torska för en målning som bara kommer sitta i max någon vecka.
ja. och om du tar den risken så blir det du gör också mer utmärkande...varför inte rita en kuk med blyerts på väggen om det bara ska sitta nån vecka? för att det ska se bra ut för dom som hinner se det samt i din lilla fotosamling. hur jävla kul är det att sitta om 30 år och glo på en sönderstressad kromare som kunde ha blivit 10 ggr tyngre om du bara vågat stå lite längre?
|
|
|
Innan gillade jag bara wildstyle (som trådskaparen verkar göra), därför att det ser proffsigast ut osv, men det är roligt när man börjar uppskatta det enklare.
Jag tror inte det var så att "Innan målade alla så jävla wildstyle" utan snarare att alla tränade mer på alla olika sorters stilar, såsom tags och throw-ups och wildstyle. som han säger i Piece by Piece: Back then everybody had a burner style. Jag tycker det finns ganska gott om bra målare, visst jag var inte med "back in the days" (jävligt löjligt ordspråk för övrigt) men Idag kommer snart vara "back in the days" för många, eftersom graffiti bara målats i (rätta mig) 30-40 år? Graffiti är bara barnet egentligen om man inte vill räkna med stenristningar på öland från stenåldern.
Jag kan dock hålla med om att tex Moas (danmark) graffiti är sjukt tight, men nu ska vi inte vara såna
|
|
|
Demento P21 ja. och om du tar den risken så blir det du gör också mer utmärkande...varför inte rita en kuk med blyerts på väggen om det bara ska sitta nån vecka? för att det ska se bra ut för dom som hinner se det samt i din lilla fotosamling. hur jävla kul är det att sitta om 30 år och glo på en sönderstressad kromare som kunde ha blivit 10 ggr tyngre om du bara vågat stå lite längre?
jag säger att bara att man måste anpassa stilen efter tiden. du hinner inte göra en wildstyle burner på alla spots. men man behöver inte lägga teknik-onani pieces för att göra något grymt. man kan göra väldigt mycket med väldigt lite vilket det finns en del writers i sverige som kan. dock kanske inte dom mäst aktiva. det behöver inte vara svart eller vitt vet du.
www.enigmatic.se
|
|
|
btw, trevligt med en tråd med en riktig diskussion. inte ofta det händer här
www.enigmatic.se
|
Graffare
2008-04-10 19:51
|
smaken ä som baken, jag önskar jag vore född i italien eller spanien eller frankrike elr så..
They called me Mr. Glass
|
|
|
vi får ju inte glömma att många målare gör dom snygga sakerna tex inomhus på folks väggar, och lagligt, och därför inte ses så mkt eftersom att dem är i folks hus eller på ett lagligt plank där dom blir överkörda bara dagar efteråt , och olagligt har man inte ofta tid att göra ett riktigt konstverk
karlstad!
|
|
|
greger P62nej, det håller jag med om. missförstå mig inte, jag är inte någon som tycker om onödigt komplicerade grejer. wildstyle faller mig väldigt sällan i smaken och jag har inte mycket till övers för det du kallar teknikonani....faktum är att det mesta jag gillar är RELATIVT simpla grejer. jag tycker att det finns något som ligger mellan teknikonani och bokstäver som ser ut som degklumpar med två streck i.
|
|
|
WESTSIDE X0 Kanske var det mer invecklat på tågen under 80-talet för det var mycket mindre bevakning men en del kanske har tröttnat på den stilen, folk vill väll köra något enklare så new school går snabbt enkelt och snygg likaså "fulsnyggt" och det är inga ifylla throw-ups det är en stil eller är du blind? En trowie går ju inte mindre än på 1-2 minuter medan en panel går på 10-30 minuter, och graffitikonstnärer gör ju enklare stil på tåg för det hör hemma där och invecklat på väggar kolla cope2`s väggar och gemför dom med hans panel så kommer du fatta vad jag menar. Och det du sa om trowies på tåg nja gemför först copes panels mot hans trowies så kan du också se en skillnad.
|
|
|
Mer pilar och krimskrams är inte samma sak som en bättre/snyggare piece.
|
|
|
Speed is king. Jag tycker det är en sjuk tjusning med målningar och throws som går på 1-2 minuter och inga satans wildstyleburners som nån petat på i 2 dar.
Några välplanerade rörelser, några snabba lines, en fet throw e klar på 30 sek. Det är skills, inte stå o peta i flera timmar.
Jag säger inget! Läkerol, makes people talk shiet!
|
|
|
Tiden är inte riktigt grejen, det handlar bara om att folk inte kan köra raka, stilrena bokstäver nu för tiden, utan tar den "lättare" vägen och kör bubbelbokstäver, detta är jävligt synd tycker jag, då det känns som att den individuell kreativitet inte längre finns. istället sitter folk och runkar till spaq, read eller oiks "pieces", istället för att försöka ta steget längre och kanske titta mer på målare som Polar, Aola, Getok t.ex.
|
|
|
Speed is king. Jag tycker det är en sjuk tjusning med målningar och throws som går på 1-2 minuter och inga satans wildstyleburners som nån petat på i 2 dar.
jo. lär vara mycket i målningsväg som går på 1-2 minuter som ser bra ut. som sagt, inse att det finns ett mellanting mellan extrempillande och att tokspagga fyllningen på sina bubbelbokstäver trots att man målar en barack i jokkmokk...
|
|
|
word uppididupp! så jävla trött på sverige. att folk inte kan lära sig måla?
hypernervikotsiska diafragmakontravibrationer !
|
|
|
kanske ska tillägga att jag inte syftade på throwups när jag skrev det där om 1-2 minuter...
|
|
|
"så jävla trött på sverige. att folk inte kan lära sig måla?"
så var man nere på whoa-nivå igen då.
ingen idé att få ut något av detta, jag loggar av.
|
|
|
DÅ: mindre bevakning man kunde stå längre pilla o ha sig om man ville. NU: mer bevakning mer risk för torsk inte tid med att stå o pilla o ha sig.
CHILLNANI
|
|
|
man behöver inte pilla. orkar inte visa exempel.
hypernervikotsiska diafragmakontravibrationer !
|
|
|
Självklart kan enklare pieces också vara assköna likadant som en super invecklad wildstyle piece kan vara asful... Men det jag främst undrade är varför det är så få som kör mer komplicerade stilar... Det är fortfarande möjligt och dessa pjäser behöver ju inte läggas på de mest riskabla spottsen...Men intresset för detta verkar bara försvinna mer och mer... Det är det jag tycker är så konstigt... Även förr var det många som la enkla pieces men det var även många som la toktunga pieces samtidigt som det var ett jävla gäng som i stort sett bara bombade som fan.. Det var liksom tre olika element inom scenen... Bombare-målare och de som körde wildstyles... Alla höll fortet och enligt min mening kompletterade varandra till vad jag kallar graf!
Men som sagt den sistnämnda inriktning verkar numera inte verka lika intressant för de nya generationerna...
Idag när både burkar, bra caps är lätta att inskaffa borde det numera vara fler som vill göra avancerade pieces... Inspiration finns ju också lätt att få via tidningar, böcker, filmer och internet... då menar jag inte att man ska baita rakt men där ser man hur vissa länder verkligen lägger tunga produktioner... Men en sak är då sann.. vi är inget stort land... typ 9 miljoner kottar mot tex Tyskland som har omkring 80+ miljoner tomtar he he.. Klart som fan att de borde skrapa fram en större graf scen än vi.... Men vad fan jag tycker Sverige ligger bra till endå... helt jävla kassa är vi inte.. Men andra länder har utvecklat wildstyle mer än vi det är det jag menar.. inget snack!
|
|
|
WESTSIDE. Det måste vara klimatförändringen.. som allt annat! Det regnar med 30minuters intervall året runt i sverige, så man måste vara snabb.. Och i vissa länder är det sol året runt så det är inte konstigt att dom kan lägga lite mer tid.. hehe..
|
Graffare
2008-04-11 18:51
|
casket X0 hehe, jävligt sant, fucked up sweden, fuck the world
They called me Mr. Glass
|
|
|
Har lite å göra med att tågen går snabbare å snabbare, man måste ha en enkel clean stil så att folk hinner läsa den i 200 blås :)
|
|
|
Men som westside sa innan att det är tråkigt att ingen kör invecklat på tåg det är klart ingen gör för det finns en jävla massa övervakning och det är rätt stekt, och de flesta som kan göra masterburners(3-dwildstyle) kör ju inte det på tåg det kanske var så att man körde old school stilen på tåg under 80-talet rätta mig om jag har fel? finns det nåt crew som kör invecklat på tåg? då syftar jag mest på wildstyle och jag menar i hela världen! Men du har rätt i en del du säger, att man inte satsar på och göra invecklat på väggar det är jävligt synd att bara köra enkla bubbelpieces på väggar ser jävligt skevt ut.
|
|
|
vettig skrift ! I stockholm är kvaliteten på det mesta riktigt jävla dålig!! men varför ? jag tror att det e många av den yngre generationen som inte har ett enda sinne kopplat till färg å form. för det som folk säger att det är knasigt å att man har dåligt med tid på spottsen ,det e bara skitsnack! väktarna på linjen brukar gripa en först när man är klar å då fins det ju ingen anledning till att man ska lägga nått fult skit. då kan man lika gärna lägga en brännare!! jag har lagt flera brännare snabba men tunga å har inte torskat än.. det har med vad man vill prestera inte mad man kan å inte kan
|
|
|
Vill tillägga en sak...
Stilarna även bland flera äldre målare som har laggt tunga wildstyle prods med tung teknik har ändrats till att köra en mindre komplicerad stil... i vissa fall även teknik mässigt.... Och då menar jag kisar som har bra teknik men som med avsikt gör skabbiga lines mm. Även på lugna spots ... Ett exempel är Caster... Jag förstår inte den här trenden alls...
|
|
|
men caster har något fel, jag lägger bättre saker en caster gör nu. han följer inte ens sina linjer fan.
|
|
|
Det är ju en smaksak som sagt, folk kanske diggar att kolla på wildstyle, men själv inte måla det? Finns säkert 1000.000 andledningar till detta. Sen kan man ju fundera på om det verkligen är värt att torska på en linjevägg som buffas/målas över inom 1 vecka.
|
|
|
hur man målar är upp till dom själva.. :) alla har olika typer av stilar...
peaaace
|
|
|
cazter förtjänar en plats i himlen med dom grejer han kör nu. rå ren stil avskalat från allt vad småpill heter.
är övertygad om att dom flesta av er kommer att börja uppskatta såna saker när ni blivit less på daim och sean2.
|
|
|
cazters gamla saker är av orgasmframkallning, men hans nutida saker faller inte i smaken.
|
|
|
Graffiti-traditionen här i Sverige verkar ha gått ifrån att gå ut att måla ett par pieces på natten till att dricka kir, röka hasch, boffa krom och sen gå ut och lägga några "bröl-pieces" som man sedan lägger upp på fotolog. Och såklart tycker ju alla ens polare att man är så jävla häftig när man tar droger och "röjjer".
Såklart så har väl detta fenomen alltid funnits, med att måla på fyllan. Men det verkar som att det är mera utbrett idag med fotolog osv., alla vill visa att man vågar poppa lite pills och gå ut och dampa krom.
|
|
|
Håller med dig till viss del.
|
|
|
Caster knäcker alla här på whoa, lägg av med erat trams om han nu vill köra en fulare stil så är det upp till honom men glöm alldrig bort hans old school grejer. ingen som kommer ihåg hans och dudes brännare? syndicaliteburnern bland de fetaste jag sett i svenskgraffiti!
|
|
|
|
|
|
Man kan tycka vad man vill om Cazters grejer nuförtiden men han är iallafall orginell och har en tanke bakom det han gör.
|
|
|
Dessa simpla grejer du klagar på ser ofta mycket mer personliga ut än en wildstyle brännare.. I stockholm har det kanske blivit viktigast att utveckla sin egen stil och inte "lära" sej wildstyle stil. något jag tycker e bra. o de e klart de finns gott om wildstyle målare i svergie ochså, bara att dom inte syns lika mycket.
|
|
|
För att svenska graffare är haschpundare som dricker 3.5;or hela dagarna.
|
|
|
because: 1.underground production fancy these kind of pieces 2.youll never see productions and well planned walls(egos) 3.follow trends(prague,warsaw,paris,berlin etc) 4.getting comfused by too many styles 5.streetart and graffiti writers are not the same 6.i can roll a blunt,drink a beer and still rock a free style piece(nope its wack son) 7.try to camoflauge,iam a toy,so ill try make it look all wild and crazy,without the true foundation on letter structure 8.iam not progressing on a 10min backjump trainpiece 9.youre painting alot,but wheres the style kid? 10.faking the funk
why 1. its takes skill and practice 2. work hard on your outlines 3.learn the basic rules and history from nyc 4.have a mentor 5.classic style,from outlining tags,throw ups,simple staighletters before trying to go all wild and crazy 6.fill in the rest.......
|
|
|
Heroinvirus X0 det stod SYNDICATE och gjordes utav CasCade ,Cazter och Dudes
Jävligt nice var den .-)
|