I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Fame genom tidningar, skäms "NI" inte?

Vår Hiphop - Graffiti

2008-05-18 14:41

Fame genom tidningar, skäms "NI" inte?

Längesen man spred lite hat här på whoa så det måste ju vara dags igen...

Inte för att man ska ställa sig över andra människor o bestämma regler för graff/fame osv...men under årens gång fick iaf jag för mig att meningen med graff är att synas, o då menar jag att folk faktist ser dina målningar med egna ögon, att du är uppe o blir känd eller iaf igenkänd genom detta. Genom åren i Sverige (NI avlöser ju varandra lite då o då även om vissa fortsätter i sitt patetiska spår) har vi haft endel fenomen som trots att dom knappt målar längre portionerar ut det lilla antal tåg dom gör till dom största tidningarna för att ge ett sken av någon slags aktivitet. Patetiskt!

Samma sak med "folk" som knappt bombar, gör throw-ups o absolut inte är uppe ens i sin egen stad men likväl ser man dom där jävla fotona så fort man öppnar en tidning. Jag menar varför skickar man in bilder på tags, streetpieces o annat när man förmodligen kan räkna antalet ggr dom görs per år på fingrarna!har folk tappat självdistansen eller vad händer? Personligen hade jag känt mig riktigt patetisk om jag höll på så...jag menar vad händer när writers besöker din stad eller DIG o inser att du är ett tidningsfenomen o inget annat? Patetiskt!

O sist men kanske minst...bodde precis i Berlin o fick tag på lite olika tidningar där, herregud måste jag säga...HFU grabbar ni är ju för fan på g alltså, jag vet inte hur mkt ni målar har inte bra koll på scenen uppåt o jag vet inte vad som rullar men jävlar anamma...ni har ju typ 2-5 pieces i varje tidning eller något, inte illa pinkat får väl börja jobba extra snart så frimärkskostnaderna inte skjuter i höjden (måste dock tillägga att det iaf är ordentliga panels hehe)

En eloge till alla som målar för målandets skull, till dom som lämnar ett spår av förstörelse när dom besöker en stad o till alla er som gör sin grej o åtminstone eftersträvar att köra en egen stil!!!

peace out

2008-05-18 14:55
Bra skrivet!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-05-18 15:44
Personer som bara målar tåg är bananer, mer bombing åt folket !
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-05-18 15:53
Men va fan, det handlar ju inte bara om kvantitet.
Jag menar när jag ser en skön piece så skiter jag i hur vida den writern äger staden. Man tar ju inte kort på väggarna man inte målar.
Fan va glad att folk lägger ner tid på att dela med sig av vad dem presterar. Även till andra länder och städer.

Sluta lipa och inse att åren går, saker och ting förändras. Fixa lite färg och gå ut om måla själva.

Ack, ack, haters..

2008-05-18 16:04
Finns inget jobbigare än sådana här depp trådar. Denna var nog den deppigaste, där en "målare" klagar på folk som facktist målar och skickar in sina bilder. Är målningen tillräckligt snygg publiceras den och kan betracktas av andra målare som i sin tur kan ta ställning om personen är grym eller inte utan att behöva sitta vid en tåg yard 24/7.

Jävla patetiska bakotsträvare!
mvh:
Enmetertre co.

2008-05-18 16:11
word lomma

visst kan jag hålla med på sätt och vis av vad du säger men som sagt så skiter man väll i hur pass aktiv målaren i fråga är när man bläddrar igenom tidningarna, då är det endast kvaliteten och stilen som spelar roll. sen att det publiceras mer och mer är ju inte svårare än att det tas bort så himla snabbt i dagsläget att det är svårt att synas genom annat än bombing när det kommer till verkligheten. och eftersom filmer, tidningar och internet har gjort att man har koll på vad det finns för lirare globalt och hur de kör och när gör ju att man dessutom har ett rykte att leva upp till utanför stadens gränser och då är det inte lätt när det saneras så snabbt som det gör och dessutom besöker man ju inte alla städer för att få sin dos av målarna. visst att det kan bli som du säger att det målas upp en missvisande bild av kluddrarnas storhet men det lär man få leva med.

men vad vet jag, jag är toy och pillar i näsan.

2008-05-18 16:22
Vill man synas för man väl köra och resa runt mer.

Eller så kan man ju måla för sin egen skull och skita i resten.

2008-05-18 16:24
ja det går ju alldeles utmärkt det också

2008-05-18 16:28
mycket bra skrivet! håppas dom tar åt sig och lägger ner den skiten!.
 www.myspace.com/friphmusic

2008-05-18 16:29
håller med MRsalesman
Klotter är nått fint, typ som att mista sin oskuld

2008-05-18 16:37
Jag vet inte om jag är jävligt hip hop som tycker det är fett med folk som "keep it real", kan vara så!!!

O det är klart att pieces saneras snabbt nuförtiden men detta inlägget var adresserat till writers som systematiskt skickar in olika saker överallt fastän dom knappt målar, knappt syns och därmed knappt finns. Syns man inte finns man inte!

Jag kunde inte brytt mig mindre om jag kallas för hater, i viss mån är jag väl det, jag ogillar fake writers riktigt riiiiiiiiiiiiiiktigt mkt...jag har faktist ingen respekt alls för sådana, posers är väl en passande beskrivning, folk som en gång målade o speglar sig i sina forna glansdagar!!!!

Jag ger dock även props när props bör ges...finns ju hur många tunga writers därute som helst, orkar inte rabbla eftersom det är rätt ointressant o inte har med tråden att göra!!!

Lomma-kommun: Vad är det som förändras om jag får fråga? jag menar klart att vi lever i en högteknologisk tid där allt är tillgängligt 5 min efter det gjorts men folks mentalitet skulle man kunna hoppas förblev densamma..men men, ska det finnas riktiga writers som visar vart skåpet ska stå så måste det väl finnas fake bitches också!!!

Kan man inte leva upp till sitt "rykte" genom att synas på riktigt så kan man fan ta mig låta bli på fullaste allvar, o sluta snacka om sanering osv...så jävla mkt saneras det inte att det skulle vara nån jävla svårighet att vara uppe o synas på det sedvanliga viset, isåfall handlar det snarare om lättja!

Ni vet vilka ni är pojkar, skärp er!!!!!!!!!!!!

2008-05-18 17:10
bröl öl och skabbiga brudar.
men visst jag håller med, klart det alltid är kul att se kvalitativa grejer men samtidigt vill man ju att tidningarna nånstans ska representera det som sker också..

cry me a river!
--> thcrew

2008-05-18 19:00
Graffititidningar har väl aldrig varit public service eller stått för någon slags objektivitet så jag förstår inte att man orkar bli upprörd.
Intressepenisen hårdnar!

2008-05-18 19:01
tycker att det låter som att mrsalesman har en ålderskris.
men det är jävligt tråkigt med folk som verkligen söker fame genom tidningar och det där jävla påhittet med fotolog

2008-05-18 19:05
hehe inte än dude...vi får se när jag pushar 30 på allvar o inte har en unge än, då kan jag nog skriva under på ditt uttalande!

2008-05-18 19:08
haha a då kanske det är dags o ta en tankeställare
men tills dess så får man fortsätta o köra på o leva livet

2008-05-18 19:17
wasteapa: Jag vill inte verka otrevlig på något sätt men din läsförståelse är dessvärre inte vad den borde vara. Det har aldrig varit tal om att tidningar skulle vara objektiva eller något i den stilen, dom får ju bilder sen får dom välja utifrån det dom här. Mitt inlägg är riktat mot dom som skickar bilder till tidningarna.

Jag kan ta ett mig själv som exempel så kan ni säga vad ni skulle tycka.

Personligen "slutade" jag måla tåg 2004 (har aldrig varit en "tågmålare" bör nämnas) säg att jag drar o kör ett påga o ett brotåg under ett år o skickar in pågat till UP o brotåget till bomber/xplicit etc...Det är enligt mig att ge sken av att man är en tågmålare fastän man inte är det och jag säger ännu en gång att tycker man det är ok så får det ju stå för en själv (Jag tycker att man är en jävla tönt om man tycker att det är ok), jag hade personligen känt mig som den wackaste jävla posern om jag gjorde något sånt så jag måste följa min filosofi helt enkelt.

Det kanske skulle vara någon skillnad om Skil eller någon i samma divison skulle köra lite tåg o valde att skicka in något då dessa har haft ett stort värde för svensk/skandinavisk graff och därigenom för en hel del Europeisk graff då endel skandinavers inflytande är rätt påtagligt i olika länder..då snackar vi en händelse i sig! Men halv-random tönt som vill ha fame och inte kan få det på det enda riktiga sättet kan jag tyvärr inte respektera! Kommer aldrig hända!!!

2008-05-18 19:21
word!

2008-05-18 19:30
Bra skrivet.

2008-05-18 19:38
Slopa alla filmer på samma gång också!
Somehow, pot and pills and assorted academics aren't enough anymore. I'm tired of a four hour high, or a twelve hour trip or a book that changes my whole life for the better part of a week, I need something more, more than a pill or a pipe or a poem. I need the hard stuff...

2008-05-18 19:46
Kan väl erkänna att jag skummade igenom ditt inlägg och antog att det var av det gamla vanliga bittra slaget som så ofta här på Whoa och kom därför med mitt standardsvar.

Men jag vill gärna höra ett exempel på en av dessa som kör så sällan men ändå lyckats få en oförtjänt status/rykte via tidingsfame o.s.v. Har inte sån stor koll då jag inte är den största grafftidningskonsumenten och därav missar en hel del. Diskussionen i sig är alltid intressant i dessa tider.
Intressepenisen hårdnar!

2008-05-18 19:59
Men suck! Vad är problemet? Så du ser hellre en värdelös målare som målar 500 tåg om året i tidningar än en som lägger 15-20 riktigt tunga och välarbetade grejjer?? Förstår inte ett dyft vad kvantite har med tidningsammanhanget att göra. Om du nu läser tidningar för att veta hur aktiva folk är är det dags att lösa det på något annat sätt eftersom den metoden aldrig någonsin funkat inom graffitin.
Det där om HFU är antagligen bara något personligt hat eller avundsjuka. Vad jag sett (i verkligheten) är dom riktigt aktiva och förtjänar att synas mycket i tidningar. Även fast jag kanske inte är något större fan av deras stilar.

Tycker det där med att gömma och hålla på med det man målat för sig själv är förlegat, ingen tjänar på det i längden.

2008-05-18 20:21
Jag hatar inte HFU, har inget personligt mot dom då jag aldrig träffat dom, jag tycker inte om deras stilar så mkt o tycker inte att dom är originella men dom gör ordentliga panels o jag förstår varför en tidning publicerar deras bilder om dom får dom, ser ju trots allt bättre ut än mkt man skulle kunna se, dom var bara ett bra exempel eftersom dom tidningarna jag la vantarna på innehöll endel HFU pieces.

Jag vill personligen inte se ett enda tåg av en writer som kör 500st men inte kan måla. Men jag vill inte heller se 15/20 möjliga panels av en duktig writer eftersom det irriterar mig att personen ifråga är en tönt som skickar in allt han gör. Jag tänker inte nämna namn o egentligen handlar detta i allmänhet om fenomenet i sig och inte specifika writers men skulle jag yttra min åsikt o namedroppa skulle jag göra det till dom personligen om vi av någon konstig anledning kom in på ämnet nån gång. Sist jag sågade ollio (längesen) blev det ett mindre ramaskri hehe (f ö gillar jag dina artsy fartsy grejer bättre, som den i ronneby)

Men det är ju återigen en fråga om värderingar och hur man är som människa antar jag....vissa kanske behöver få lite kommentarer från andra för att behålla självkänslan eller så är dom bara människor som måste ha uppmärksamhet, fan vet jag, finns säkerligen lika många varianter som topless brudar på barcelonetta!

Jag tycker inte heller att man ska hålla det man målar för sig själv, därför målar man så att folk ser det med egna ögon...det tjänar alla på i längden!

Jag förstår inte varför kritik genast måste misstas för bitterhet o att vara en hater, måste alla åsikter man har vara positiva om folk och olika företeelser? Det är inte så att jag sitter o höjer mig själv till skyarna direkt, jag förmedlar bara min åsikt.

Fuck a positive vibe

2008-05-18 22:11
mrsäljman säger det många tänker men inte säger.
-

2008-05-18 22:46
gårdu i trean eller.
-

2008-05-18 23:05
jag tycker att tidningarna ska följa strömmen som går om vi nu ska gå in på att tidningarna kankse gör något "litet fel" istellet för dom som bara vill ha fame. Tidningarna har tillräckligt med knowledge att veta vilka som förtjänar att vara med om dom bara skickar ut ett djungelvrål med kontakterna runt om sverige (som exempel) och därav försöka representera dom writersarna som är värda att få synas det halvåret. men sen där pajjade hela min teori....kom på en grejj...

dom writersarna som anses kankse vara "uppe" förtillfället gör så djävla dåliga grejjer i dessa dagar, så man vill därav inte publicera deras grejjer för att sänka kvaliten på tidningen.
Därav så blir tidningarna mer lr mindre tvugna till att ta dom som kör dess mindre för att inte bli en keff tidning....hmms tankar.......
whoa är inte en community, det är en livstil.

2008-05-19 00:02
Asså UP behöver vi ju inte ta som exempel det är ju uppenbart att dom tappat extremt många anhängare för varje år jag tittar i den förfäras jag över hur writer efter writer som brukade skicka in bilder lagt ner...men det är ju helt ovidkommande egentligen o dessutom ska ju tidningarna sälja. Hade dom haft med en massa wacka pieces av den senaste aktiva writern så hade dom nog inte fått igen sina investeringar så man kan inte riktigt skylla på dom.

Att vilja ha fame är det verkligen inget fel på dom flesta börjar nog lite av den anledningen skulle man kunna tro, iaf har alla vi writers en vilja att synas på ett eller annat sätt. Men det blir ju tragiskt när man bara syns i tryckt form o inte finns på riktigt...jag menar hur fett är det egentligen?

Det känns lite som när jag tittar tillbaka på xtc/lady in red filmen kommer inte ihåg vilken av dom det var vi spelade in nån bombing scen till o när jag ser tillbaka på situationen (talar endast för mig själv nu) så fattar jag inte varför jag skulle vara med o hoppa runt där o bomba jag gör ju inte det vanligtvis även om det är underhållande så varför skulle jag göra det på film o spela allan framför kameran? exakt samma patetiska fenomen även om det grundar sig i människans behov av bekräftelse...det är vad jag anser att utge sig för ngt man inte är!

Problemet är att endel aldrig växer ur spelet o fortsätter att vara ngt dom inte är..rätt tragiskt när man tänker på hur gamla endel är

2008-05-19 10:24
mrsalesman.
Jag har faktiskt lite svårt här att inte tro att det handlar om ett generationsfenomen eller lite "åldersnoja" som du skräms en gnutta av. att bli bortglömd själv, inte få nog uppmärksamhet, se andra passera dig i ett rasande tempo.o.s.v.
Och helt ärligt, även om du säkert inte vill erkänna allt detta själv, så förstår jag vad du menar.
Det är idag möjligt att på ett helt annat sätt utnyttja tekniken till sin fördel när det kommer till att hävda sig som en aktiv writer. Och det är ju i sig en inte alltför attratkiv tanke.

Men om man vänder på det. Du har aldrig tänkt på att writern i fråga kanske inte alls exploaterar sig själv i syfte att verka hardcore. Han kan ju ha miljontals andra personliga skäl som lätt misstolkas som famekåthet.
Låt säga att personen kanske målar ett tåg, eller två eller tre, och skickar in dem till någon tidning eller floggar upp den. Han får massa positiv feedback och växer som writer?
Eller låt oss ta ett ex till- En lite äldre writer, inte så synbar men ändå liksom bekant sådär, han lägger en fet vägg och väljer att publicera den någonstans. Folk ser den och blir glada och imponerade. Shit, killen kan ju än, fan vad kul att se, hoppas man ser något snart igen. Vart ligger felet i det isf?
Och en person som målar 3 tåg om året eller en som målar 30, är de olika mycket tågwriters?När eller vart går den gränsen?målar man ett tåg så är man väl en tågwriter hursom. jajaja jag vet,det där med att ge sken av att du målar mer än vad du gör genom att skicka in en bild.men so what, är det en fet piece så skiter väl folk i det, iallafall jag.
och de som gnäller, det är ju de som verkligen bör se över sitt eget bekräftelsebehov och rannsaka sig själva från avundsjuka.

Det hela är liksom en ostoppbar evolution. Det är ett ganska förlegat tänk hela det här med hardcore och synas, och det erkänner du ju själv att du tycker är viktigt, men ingen behöver liksom höra att du tycker det. Inte för att vara otrevlig liksom men, ja.
Vad är din utopi då?
Att folk målar sönder sina hemstäder med den delvis inbillade illusionen att de vinner respekt genom det? MÅSTE man verkligen det? Om man inte har det drivet, är man ingen writer då? fast du är sjukt skillad och bemöts positivt genom andra sammanhang.
Ska folk skita i att skicka in bilder på schyssta panels, väggar, throwups bara för att man inte målar 30 tåg eller väggar om året?
Ska vi slopa alla hemsidor, fotologar, tidningar och filmer så att vi istället kan ta oss tid att åka på Graffitisafari genom Sverige, till höger ser ni ett ståtligt Marvelejon och tittar ni riktigt noga över horisonten så kan man ana spåren en Nugifant.
Ju snabbare man inser att det finns alternativ för hur man skaffar sig en publik desto mindre behöver man ägna sig åt sådana här egentligen oväsentliga diskussioner.

2008-05-19 10:28
haha, roligt att du sa det såg precis den scenen!förjävla bra film detdär dessutom, bästa.

2008-05-19 10:55
Tappar hakan, Blitzkrieg sade ett par (tusen) väl valda ord som satte spiken i kistan.
Intressepenisen hårdnar!

2008-05-19 10:58
Jag slutade skicka in bilder för flera år sen så jag valde bort den delen själv sen är jag varken tillräckligt bra eller tillräckligt hardcore att bli rikskändis eller internationellt känd. Det var mer något jag höll på med när jag var lite yngre men det e ju inget fel på folk som skickar in till tidningar det kan man ju göra....som jag nämnt x antal ggr så tycker jag att folk är wacka som fakar! Sen om man tycker det är fett så får det precis som jag även nämnde innan stå för en själv...

som du säkert förstod så skiter jag inte i det, jag stör mig på det annars hade jag aldrig skapat denna tråden och f ö så tror jag att denna tråden är intressantare och vettigare än dom flesta trådar som skapas i graff forumet skulle jag vilja påstå!

Men jag måste säga att jag tappar respekten för dig lite...är det FÖRLEGAT att vara hardcore o synas? fy fan om generationen under mig o kanske den som kom efter dom är dina likasinnade...vilket jävla tönt land detta kommer bli då snart! Jag tror och väljer att hoppas att dina åsikter inte representerar särskilt många och att IT åldern inte tar över graffitins essens.

Sen kan jag inte påtvinga mina filosofier på folk, många målar av olika anledningar men dom flesta började väl sin karriär mer eller mindre av samma skäl. Jag kan omöjligtvis ta mig in i Sveriges writers hjärnor o få veta vilka som försöker bli kända, vilka som försöker ge sken av att vara aktiva o vilka som bara skickar in nån bild spontant nångång osv...helt omöjligt, därför skrev jag ett öppet inlägg till den som känner sig träffad o till den som har lust att läsa.

Om du inte tycker att det jag skriver är intressant eller av värde nästa gång så föreslår jag att du inte svarar eller iaf inte skriver så jävla långt för något måste ha fångat ditt intresse!

Jag förväntade mig liknande kommentarer som har kommit från dig o nån annan det är ok, jag hade kanske skrivit samma sak om någon annan hade gjort tråden, vem vet? Dom som känner mig vet hur jag är, hur mina värderingar är och vad jag respekterar o vad jag tycker är wack. Det är allt jag behöver veta!!

o jag är avundsjuk, men inte på kända writers, eller inte för att dom är kända, snarare för att folk som Skil, Kaos, Kurir, P-nut o en jävla massa andra är så fruktansvärt mkt bättre än mig o alltid får mig att vilja komma till en högre nivå.

peace

2008-05-19 12:25
först och främst. jag vet att det blev långt, och ja att det berörde.fick nästan botoxa fingerspetsarna för att orka!
Nämen visst jag håller med dig, det är en väldigt viktig tråd och intressant. på många sätt. det ges ju fritt spelrum för så många spekulationer och tolkningar.
jag säger inte att du har fel, och jag är inte ute efter att bryta ner essencen av graffiti, å andra sidan vad är det? du och många andra tycker en sak medans lika många är era opponenter i frågan. jag råkar tillhöra det laget som anser att stil och förnuft är de element som måste råda, inte att vara hardcore för sakens skull. Men missförstå mig rätt ungefär?
Jag står heller verkligen inte bakom denna nya IT- generationen. far from.
Men eftersom den är här och folk uttnyttjar den så måste den ju accepteras.
Sen vad man gör med den och hur den får utslag är ju det fundamentala kring hela frågan och det som avgör vårt ställningstagande.
Jag kan tycka att dina åsikter är lite extrema när du hela tiden omnämner folk du inte ens känner som wacka, töntar och fakar bara för att de skickar in sina grejer för publicering och vill synas på en arena utanför sin stad. sen om det som sagt ger intrycket av att de bara tänker på sin fame är ju ganska naturligt, men då tycker jag det är viktigt att se differenserna i det och inte kamma alla över kant. det är ju upp till var och en, oavsett man är duktig eller kör mycket, att göra så. och bara för att du inte gör det av dina skäl så finns det kanske andra som inte har nått den graden av mognad eller insikt eller vad det nu kan tänkas vara.
men din åsikt är din åsikt, den respekterar jag, och den varken vill eller ska jag försöka rubba på.

när du också värderar eller snarare nedvärderar dig själv så som du gör när du säger att du inte är duktig eller hardcore nog för att bli rikskändis och att ovan nämnda writers är bättre än dig så är det tråkigt. Så är det ju inte riktigt..
För vem vet att det är så om du inte syns? Förutom de som bor i din närhet?
syns man inte så finns man inte.. right?

2008-05-19 12:56
Jag nedvärderar mig inte, jag är helt ok, bättre än många, sämre än en hel del, jag är min största kritiker o det kommer aldrig ändras, så är det bara.

Mina åsikter är knappast extrema och av någon outgrundlig anledning lyckas du misstolka något som jag tyckte att jag poängterade rätt väl. Jag har ju uttryckligen sagt att jag dissar dom som skickar in för FAME och för att spela aktiva inte dom som gör det av andra anledningar. Ännu en gång säger jag, dom som fakar får gärna fortsätta faka om dom tycker det är fett jag kan endast dra slutsatsen att dom är så som människor och jag kan inte och kommer aldrig kunna visa respekt för dom!

Vad är essensen av graffitin...fråga dig själv vad kidsen i USA gjorde för längesen? DOm målade tåg för att synas och försökte göra det med så mkt stil som möjligt. Så för mig är essensen av graffitin att göra så bra piece du bara kan under förutsättningarna som råder och att folk gärna ska se den.

Det är tröttsamt skitsnack att det inte går o göra bra pieces snabbt, man kan vara hardcore o duktig samtidigt det har vi som svenskar sett många exempel på genom åren (även om man mååååååååååånga fler ggr sett det motsatta).

Är det något slags medfött svenskt drag man förväntas ha som per automatik gör att man respekterar (i detta fallet) alla writers? varför skulle man, ser man saker man tycker är wacka, vet man att folk är fake, varför ska man vara tyst om det? varför ska man titta på i tystnad när man kan utnyttja sin rätt att tala? Jag bryr mig faktist inte om någon tycker att jag är dum i huvudet som säger både det ena o det andra antingen kan dom böla, ta det med mig om dom träffar mig eller läsa o ta åt sig.......eller bara fullständigt skita i det o köra sitt race!

2008-05-19 13:42
Om jag skulle bläddra i en tidning och se en piece jag har gjort skulle jag tyckt det hade varit roligt sådär men skulle inte gjort det själv
meep
Graffare

2008-05-19 14:50
tänk.. tänk om man är jätteaktiv i sin hemstad och råkar bli buffad när folk kommer på besök... jag sa tänk =)
http://metafourhiphop.com/

2008-05-19 15:51
håller med. till stor del iaf.

fast det absolut värsta jag vet är när writers som skapat sig ett namn på annat sätt skickar in foton på de enda två throwups dom har kört de senaste 10-åren. helst ska det vara ett foto som verkligen osar action och adrenalin. en snabb liten flopp och några silverpennetags i en bortglömd industrilokal i en nerlagd saltgruva i ett hemligt kalhygge...

2008-05-19 15:59
bra. kritik i alla former är nödvändiga.

nähe men ok då. du behöver inte respektera dem. det är inte min poäng.
men exakt HUR vet du att folk "spelar aktiva" och söker "fame"? Det gör väl alla genom att
måla över huvudtaget? säkert sitter du på några saftiga namn som du känner bör ta åt sig. men generellt så går det ju inte att dra en sådan slutsats? och det är lite det jag tycker du gör, även om du inte säger det rakt ut så inger attityden i ditt skrivande att du mer eller mindre känner så. det är allt jag vill ha sagt och jag tror du förstår utan att vi behöver märka ord. det är ändå internet vi använder oss utav och hur lämpligt är det på en skala.
OK vi hävdar att essencen är den du säger.
men liksom, tycker du verkligen det håller som argument? kidsen i USA?detta är Europa, Sverige och 2008. tiderna förändras. saker och ting kan inte alltid vara som de är. bara för att allt startade overseas med den filosofin betyder ju inte det att vi 30 år senare behöver tillämpa den. ska inte ämnen, ismer och ideér vara öppna för tolkningar?
det är ju bara konservativt tänk att springa i andras spår och innebäranden.
Och visst kan man göra snygga hardcorepieces snabbt och på mad spots, det finns många exempel på det. Men om man inte vill det, utan vill utvecklas i sin egen takt, måla för sin egen skull, och lägga sin energi på att smörja kråset med en burner eller bara experimentera? För att senare skicka in den till exempelvis en tidning? Är man en faker då? När det enda man kanske egentligen vill är att få lite feedback och bevisa något för sig själv?
Det är nog inte direkt ett svenkst karaktärsdrag att vara ödmjuk inför andra och ta något i försvar. snarare ett drag av empati.
samtidigt, vilket jag måste poängtera, så finns det undantag. och det stör jag mig med på.
Jag vet folk som "spelar aktiva" och det genomruttet om man samtidigt "skryter med det".men själva påståendet att man måste vara hardcore och synas hamnar i konflikt med så mycket annat. och det är DET jag hela tiden syftat på.
Inte att du är dum i huvudet. snarare insiktsfull som tar upp sådana här ämnen för diskussion. Det borde fler göra och göras oftare.

peace.

2008-05-19 17:19
superaktiva hfu borde skämmas

2008-05-19 18:56
de hade varit så mkt intressantare om ni hade nämnt namn när ni diskuterade.
det kostar på att ligga på topp

2008-05-19 19:04
Om ni vart med i scenen tillräckligt o känner folk lite här o där så borde ni ju kunna komma på en o annan själva...o det är självklart att jag har specifika writers som exempel i mitt huvud men om jag nånsin skulle nämna deras namn skulle jag göra det till dom i ansiktet o inte här.

aja kanske orkar skriva mer senare eller ngt dags att spela snuthockey nu! peace

2008-05-19 19:57
Kan du inte skaffa en till användare och namedroppa lite.
Intressepenisen hårdnar!

2008-05-20 14:39
MRsalesman P62
E det nått fel på dej? sitter först o dissar fame genom tidningsinskick sedan propsar du crewet som har tagit just detta till det extrema!! nått som inte stämmer.

2008-05-20 14:44
Ett av de mest intressanta inläggen jag sett här på Whoa under hela min moderatortid! Mycket reflektioner kring ett ämne som uppenbarligen engagerar! Bra att droppa något som inte spårar ur. Keep going!

2008-05-20 16:06
Det är ju snart material till en bok här!
Och vi har två mkt duktiga skribenter..
Så jag tycker att ni går samman och författar en bok om ämnet tillsammans!

Jag tycker att båda har nägra poäng var, (Blitzkrieg P16 och MRsalesman P62), och det har varit en mkt interessant läsning.

Peace!
<Sexual Healing>

2008-05-20 17:57
rox:rätt mig om ja har fel men du menar att hfu bara kör fames,,hur kan det då komma sig att MR salesman proppsade för att dom hade pandels me i tidningarna han läst??

2008-05-20 20:19
Pojkar pojkar, nu ska vi inte överdriva, jag har lite svårt för folk som kör "generic" stilar som HFU, det har ju blivit ett omtalat crew av flera anledningar (de flesta INTE positiva) jag sa att jag såg endel panels i tidningar o att jag inte vet hur mkt dom målar. Jag kan ju inte uttala mig om dom är fame kåta eller inte eftersom jag inte vet hur aktiva dom är o inte heller känner dom men jag vet ju vad jag tror! Vad jag sa var att deras panels trots allt är bättre än mkt annat skit...sen lämnar jag spelrummet öppet för era spekulationer.

2008-05-20 20:39
blitzkrieg: ang essensen av graff...som sagt det är vad JAG tycker o visst att graffitin tar nya uttryckssätt osv...men i det stora hela tror jag inte det spelar så stor roll om du är "Pelle" P15 från oxelösund eller Yo-DaWg från Bronx, båda börjar förmodligen för att synas, få någon slags respekt och bekräftelse. Det är en självklarhet att det inte kan tillämpas på alla men om någon skulle be mig att beskriva det i grova drag o generalisera en smula skulle det bli det ärligaste svaret jag kan ge.

Jag tycker om hur du får allt att låta så ödmjukt, jag vet faktist inte riktigt vilka writers du träffat o hur länge du målar men min erfarenhet av kulturen i sig är att det är en mansdominerad värld, fylld till en relativt stor del av as med uppblåsa egon. Dessutom får ju vissa writers för sig att dom är gangsters och kriminella för att dom målar och går runt o hotar folk o känner sig häftiga, dags att inse att du byter färg på väggar, du är varken cool, hård eller något i den stilen!

I slutändan handlar det om att vara äkta mot sig själv...somnar man gott om nätterna och är nöjd med det man gör så kan jag inte säga annat än fortsätt. Vet man med sig att man spelar ett spel som egentligen är rätt patetiskt så kan man ju fråga sig varför man är en liten människa och börja jobba på självkänslan eller bara gå ut o göra ngt som folk ser på riktigt.

saarvi

2008-05-20 21:17
Fenomenet graffiti-tidningar har ju växt enormt sen det först kom i Sverige, skillnaden då var väl att vi (som skriver i tråden) inte reflekterade lika mycket över hur det faktiskt gick till med bilderna som trycktes i tidningarna, dels det och dels att kvaliteten på den graffiti som kom med i tidningar var högre då än vad den är idag (eller så har man högre krav idag?). Jag tror iofs inte att folk runt 92-93 tänkte på hur mycket "fame" dom fick genom att vara med i UP och Fatcap, tror snarare dom tyckte att det var en cool grej bara. Dom flesta som var med i tidningarna då var redan så kända och hade så mycket tåg som rullade och pieces längs linjerna...Idag är det annorlunda, pieces sitter inte länge var sig det är tåg eller vägg man talar om och det enda sättet att få "fame" (om man inte målar omänskligt mycket) är genom att fota sina verk och skicka in till en tidning eller lägga upp det på nätet, speciellt om man är ifrån en mindre svensk ort/stad där antalet writers är väldigt få.

Jag har aldrig skickat in en enda piece till någon tidning någon gång, jag har blivit tillfrågad om jag velat lämna in foton något som jag i början tyckte var coolt och tackade ja till. Idag tackar jag (nästan) alltid nej till att lämna foton till tidningar. Min graffiti målar jag för mig själv, jag vet vad jag kan och jag har inget att bevisa för någon.

Jag köper inte tidningar längre, tror att en utav dom senaste jag faktiskt gick och köpte var Magic Moments. Kvalitén på innehållet i dagens mags gör mig nästan alltid besviken, ungefär hälften utav alla som medverkar har jag aldrig hört talas om och deras brist på stil gör att jag inte lägger dom på minnet trots deras antal gjorda tåg och andra tokiga upptåg.
Ride 13"s y que?

2008-05-20 21:38
jag målar för den känslan jag känner när jag äntligen lyckas göra det jag velat göra.
händer inte så ofta, men trägen vinner :)

sen är den sociala biten såklart en stor del av paketet också, antar att famebiten var viktigare förr. klart det är kul att få uppskattning för det man kör, och för att få denna måste man ju synas. men har idag svårt att fatta hela fame-karusellen faktiskt. kanske är det för att jag sällan känner att jag har något jag vill visa eller så målar jag mer för mig själv än andra.

känns som tidningarna varit mer intressanta om dom själva fotat alla grejer istället för att förlita sig på kontakter etc. men men, man kan inte få allt här i livet :)
cry me a river!
--> thcrew

2008-05-21 12:05
jag håller med om att det(hfu) är bättre än annan skit man ser på tågen absolut; teknikmässigt. men skandalöst intetssägande stil där alla bokstäver och former e dom populäraste för tillfället.
mobbat barn: vad jag menade va att dom skickar in allt dom gör till tidningar över hela europa... så folk tror att dom kör värst o mest tåg i sverige, inte fames(skillnad på fames o fame). smarta är vad dom är iaf. i o med att jag sitter o diskuterar trots att jag aldrig sett en hfu målning i värkligheten. inget ont om crewet som så... men de e ett av de mest publicerade gängen på länge... men undra varför.

2008-05-21 12:17
rox: Som sagt...jag vet ju vad jag tror, men om dom tycker det e fett med hype så får dom väl göra det respekten i Sverige verkar dock ha uteblivit..undra varför? Kanske för att Sverige vet!!!!!