I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Lägg pengarna på något bättre...

Vår Hiphop - Graffiti

   

2009-01-14 20:08

Lägg pengarna på något bättre...

Hittade detta på aftonbladet sida för ett tag sen. Tycker han gör denna artikel väldigt bra! något som politiker borde tänka efter på, läs själva hur dumt det är..



Lägg pengarna på något bättre

Jag har i hela mitt liv bott i stockholm och åkt kollektivt näst intill varje dag, då oftast flera gånger om dagen. Jag har sett graffitin komma, gå, öka och minska men det har egentligen aldrig stört mig själva målandet. Jag tycker själv inte att dom flesta sk. "Tags" Är varken snygga eller glädjer mig på väg till jobbet men det har gått för långt. Sanering kostar flera hundra miljoner om året enligt SL och ett par hundra miljoner utöver det också i övriga stockholm.

Allt detta på grund utav ett tunt, tunt lager färg på en vägg eller tunnelbana som egentligen inte stör någons resa, det tar inte längre tid att komma fram med tåget bara för att det är lite graffiti på det, det som tar tid är när SL ställer in avgångar enbart för att ett par ungdomar har varit framme och sprayat. Hur sjukt är inte det egentligen? Jag tror nog att dom flesta människor föredrar att komma i tid till jobbet, eller vart dom nu är på väg, med ett nedklottrat tåg än att komma 30 minuter försent med ett tåg som inte är i den vanliga färgskalan. Jag anser inte att man på något som helst sätt skulle börja acceptera graffitin men alla dessa skattepengar som går till sanering skulle, som dom flesta redan säger. Kunna gå till något bättre. Det är inte graffitin som kostar pengar, det är saneringen och folks attityd måste förändras kring detta milda brott.

Frågan är huruvida tex. pensionärer på äldreboendena prioriterar. Rena väggar och dålig vård eller tvärtom? Så som jag ser det är det nu och dom senaste 10-15 åren har det varit en sådan häxjakt på graffitimålare och klottrare att man nästan skulle kunna tro att vi var tillbaka på 1600-talet.

Om min 16 åriga dotter skulle råka illa ut någon kväll så ser jag hellre att polisen lägger ner sin tid och sitt arbete på att fånga dom riktiga brottslingarna och inte på att jaga ner dessa ungdomar, men även vuxna som, tro't eller ej kan vara vem som helst. Klottrare äter inte småbarn, dom rånar inte gamlingar och dom förtjänar absolut inte samma fängelsestraff som pedofiler och annat drägg, graffitimålaren kan vara vem som helst, din arbetskamrat, ditt barn eller din kamrat. Människan har blivit på tok för giriga, för i slutändan handlar allting bara om pengar, inte om medborgares egentliga trygghet.

Peace out!