I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

SL kräver 100 000 av Konstfack

Vår Hiphop - Graffiti

   

2009-02-15 16:03

SL kräver 100 000 av Konstfack

SL kräver 100 000 av Konstfack

Stockholms lokaltrafik (SL) kräver 100 000 kronor och en ursäkt av Konstfack sedan en elev på skolan i ett examensarbete klottrat i och slagit sönder ett fönster i en tunnelbanevagn.

Stockholms lokaltrafik (SL) kräver 100 000 kronor och en ursäkt av Konstfack sedan en elev på skolan i ett examensarbete klottrat i och slagit sönder ett fönster i en tunnelbanevagn.

- Det är givetvis fullständigt oacceptabelt när en skola har elever som i ett examensarbete förstör våra vagnar, skapar kostnader på 100 000-tals kronor och skrämmer resenärer så att de känner sig otrygga när de använder kollektivtrafiken, säger SL:s styrelseordförande trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (M) till TT.

Examensarbetet är en film där en maskerad graffitikonstnär slösar stora mängder av färg mitt framför ögonen på passagerarna i en tunnelbanevagn. SL kräver nu, vid sidan av ersättningen, en ursäkt av Konstfack:

- Det övergår mitt förstånd att ansvariga personer på skolan inte har stoppat det här för länge sedan. Jag kräver en ursäkt till SL, men framför allt till SL:s resenärer, de ska inte behöva utså sådant. Och sedan är det kostnader för att återställa vagnen. Både vad gäller klottret och det krossade fönstret. Det får konstfack se till att lösa, säger Wennerholm.

TT: Varför inte kräva konstnären på pengarna?

- Det får väl de se till att lösa sinsemellan, men även skolan har ett ansvar. Någon får väl punga ut med pengarna och be om ursäkt.

Det är andra gången på kort tid som projekt på Konstfack väcker ilska. För inte länge sedan fejkade en elev vid skolan ett självmordsförsök och ett psykotiskt anfall som en del i ett konstprojekt. Det ledde bland annat till en polisanmälan från personalen på psykakuten vid S:t Görans sjukhus, dit eleven fördes.

Graffitifilmen visades på en konstmässa i Stockholm i fredags. Den besöktes av bland andra kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth (M).

Även hon reagerade starkt.

- Jag vet inte om det här är Konstfacks nya giv. Att elever spelar psyksjuka och sedan det här. Vad blir nästa grej? Att tända på ett hus och se hur brandkåren reagerar? sade ministern till Aftonbladet.

HAHAhAHAHA