Är klotter på tåg eller bussar konst?

Vår Hiphop - Graffiti

Är klotter på tåg eller bussar konst?

Länk till http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4422598.ab

Gå in här och rösta på att graffiti på tåg och bussar är konst!
blir rikitgt förbannad när 92% tycker att det inte är konst !

Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.
Graffiti år 2009, speciellt på bussar och tåg, kan inte räknas som konst.
Klottrare måste dessutom förstå att minst 92% av befolkningen INTE är klottrare och mer eller mindre spottar på det ni gör.

Jag kunde inte bry mig mindre. Graffiti är Graffiti. Det räcker för mig.

..men Louder vad menar du med "Graffiti år 2009, speciellt på bussar och tåg, kan inte räknas som konst."

orka bry sig vad folk tycker, är inte det lite grejjen med graffiti kör på o skit i alla andra typ haha iaf för mig.

hur kul hade det varit om verkligen ALLA älskade dina feta "rakt i ditt ansikte" tags?inte så kuuuuuuuuul..

var precis inne och röstade...klotter på bussar och tåg är inte konst.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
GalenOne
Det avgör man väl själv från person till person!
När folk hör ordetklotter tänker dom på ex " massa kluddstreckgubbar fulaord"
osv. det gillar ingen.. finns snygga tags fula tags lixom..

CSG4SAINTSHIT!
Det är konst ifall att det är fint utfört eller rör en människa och hur det rör någon är ju olika..

Men ja enligt mig är det konst.. intressant att kolla på liksom
när jag skriver ända, menar jag troligtvis enda
7,2 % av 90000 personer är ju endå rätt bra !
http://farggladavaggar.bloggplatsen.se/
Puckoboyen. Ja men han var nog troligtvis inne o röstade för sin egen åsikt? :S
Jag gillar Elk, Elk gillar MIG!!!
Ord på dig Galen.
Ruff rugged bäver
om inte graffiti är konst vad är det då?

och fan vad NUG har blivigt kändis nu då.
promoe sköt palme

mm, håller med.. Min estetiska lärare ansåg att trafikljud var musik och isåfall MÅSTE graffiti vara konst
när jag skriver ända, menar jag troligtvis enda
Graffiti är konst.. på sitt sätt..
inget snack om saken, vem som helst kan fan inte slänga upp vad som helst med "viss stil"..
Men sedan beror de ju på vad "klottraren" själv har för smak då de gäller KONST..

Men visst förstår jag att folk som inte "fått upp ögonen" för vad Graffiti är och handlar om..
Jag kan själv bli Sne o tycka mycket kan vara onödigt.. ändå fattar jag poängen i det hela, vilket inte tex. min mamma inte gör.. eller jo de gör hon ja har lärt henne haha.. men vissa vänner förstår inte denna lek alls!

Men Graffiti är "upp till Var o En" om vad som är rätt o Fel och vad som är Konst och inte konst!

Jag ser konsten i Tags.. and i Love it säger jag =)

Kör Hårt NUGstafsson jag e på din sida!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

Skadegörelse.

och fan vad NUG har blivigt kändis nu då.

Ja han var ju i princip okänd innan.
Ruff rugged bäver
Om det ska kallas för skadegörelse eller för konst är väl ändå ganska så ointressant. Speciellt med tanke på hur många gånger den frågan har, och kommer att tas upp. Nu handlar det väl inte om att torska, men inte direkt så att man skulle få ett mindre straff ifall det skulle kallas för konst istället för skadegörelse. Det är ju fortfarande samma "skada" på underlaget där man målat.
I got 99 problems but my kicks ain´t one!
bäver_ skadegörelse är brottet men själva målningen i helhet är konst, enligt mig men du kanske ser på det på ett helt annan sett

om du inte fattat vad jag mena att han blivigt kändis så mena jag i tidningar och tv. eller det kanske alltid har varit någon liten spallt om honom i tidningarna under de åren han målat. fast du vet nog bäst eller hur?
promoe sköt palme
Det är inte konst.
Och insparkade rutor är definitivt inte konst.
Och om någon undrade är bajs smetat på en vägg inte heller konst.
Everybody's got something to hide except for me and my monkey!
.Det e så vi gör och kallar det konst skadegöresle klotter....
You name it.
Vad spelar det för roll?
Svenska folket kommer aldrig acceptera det.
Så det är bara att köra på.
från början var inte graffiti konst, man, hade bara ett alias som man exponerade så mkt man kunde, och så tycker jag det ska fortsätta, så kan dom få ha sina konsthallar ifred.

Tu m'emmerdes!
klart som fan det är konst. när man ser en riktigt snygg målad graffitti tkr man ju bara de e snyggt liksom? de e ju fan mer konst en sånna som typ ställer en stol mitt i ett rum och kallar det för konst o får flera miljoner för de typ :S

mycket sant det Roseel säger. håller med han till 100%
Men herregud! CP Aftonbladet!!!
!!!
Jävla skillnad på "en riktigt snygg målad graffitti" och klotter.
Everybody's got something to hide except for me and my monkey!
roseel så sant som de e sagt
Puckoboyen Det var precis det jag gjorde.

Konst har fått en för flummig betydelse enligt mig. Tags är snygga och är konst på sitt sätt, jag skulle vilja kalla det "bokstavsomforminingskonst". För det är det graffiti är om man skalar av det, vi gör om bokstäver, vi vrider på dom, får dom att se ut som något annat, men vad det egentligen är:bokstäver.

Konst är till för att väcka tankar, men som vanlig människa så ser jag inga isbjörnar i ett vit A4 papper osv.
Tillexempel om man tar Konsten i tunnelbanan så varierar den i kvalit'e men jag blir illamående då skattebetalare skriker sig hesa så fort dom ser lite klotter, men inte inser att konsten i tunnelbanan har kostat dom lika mycket om inte mer.
Och den konsten är gjord av nån överklass idiot från Lidingö som inte ens varit i tunnelbanan annat än då "konsten" skapades om ens då. Antagligen fick väl en vanlig arbetare limma upp kakelplattor till flummiga meningar, samtidigt som han funderade på vad det är hans skattepengar egentligen går till.
Dom går rakt ner i fickan på "konstnären" från Lidingö som inte gjort ett skit för samhället i hela sitt liv.
Nuförtiden verkar allt kunna bli konst bara nån kommer ihåg att kalla det för det.Konsten ligger väl i betraktarens ögon men köp inte grisen i säcken, bara för att nåt väcker känslor inom en så är det inte konst. Om konst bara handlar om att väcka känslor hos människor så är det något som vem som helst klarar av.

Graffiti frågar ingen om lov, man påtvingar sin "konst" på vanliga människor, men det gör konsten i tunnelbanan med, för inte fan var jag med och röstade om att ge flera miljoner till nån flummare för att rita teckningar som såg ut att vara gjorda av en femåring. Någon annan som var det?

Filmen med Nug som det snackats så mycket om fick mig att tänka på graffiti då den involverade spray, tåg och hetsig musik. Men konst kommer det aldrig att bli i mina ögon, däremot var det en underhållande film. Nug är en av Sveriges främsta graffiti konstnärer och det tycker jag att han ska fortsätta vara.
Mer Nug åt folket.

Vet inte om jag fick fram det jag ville men det var värt ett försök.

Om det man gör inte rubriceras som skadegörelse är det fjantigt.

Fascister tycker ju typ att det är konst att slå de som är svaga...
av 99608 tyckte 7570 att det är konst...

GalenOne
Måste säga att de va JÄVLIGT bra sagt av dig!

När det gäller NUG så gillar jag det han gör då det har med själva graffitin att göra..

Det andra stör jag mig mera på, ja har svårt o fatta grejen..
Graffitin får ju massa skit nu tack vare denna film.. de är 2 helt olika saker!

Är det bara jag som ser skillnaden på:
Att skriva "ett namn på en vägg" och "springa omkring och se speedad ut o dra massa streck Hej Vilt"???

Nu är det nog mest människor med intresse för färg här men "vem tycker inte att de är kul att läsa vem som har varit här o där"!?
Graffiti kan vara konst men är det oftast inte, däremot är det ofta estetiskt tilltalande, men det är inte samma sak. Nugs film skulle jag anse vara konst, just av anledningen att han har ett budskap med det han gjorde, annars skulle det vara åverkan å det grövsta.

techaas

När är graffiti konst och när e de inte konst för dig om man får fråga???

och vad ser du för Budskap i NUGs film???

mm, håller med.. Min estetiska lärare ansåg att trafikljud var musik och isåfall MÅSTE graffiti vara konst

HAHAHAHAHA klockren!

Jag tycker att alla borde köpa eller spana in "Banksy´s" bok "Wall & Piece". Han har några riktigt intressanta och välformulerade perspektiv och argument på det hela.

"Some people become cops because they want to make the world a better place. Some people become vandals because they want the world a better looking place.

Yes aya!
Vik din egen krona, bli din egen kung
www.aforism.net
BrainDamage.

Nä, menar du det? ;)

För rött är ju fint!
Vad säger man? livet är för kort, nu går vi och bajsar!
jahkil

Det kan varken jag eller någon annan svara på såklart då det inte finns något korrekt svar,
det var min personliga åsikt jag svarade för i inlägget ovan..
däremot så kan jag anse att viss graffiti är mer emot konsthållet än annat men det behöver absolut inte betyda att det skulle vara snyggare för det, fler gånger tvärtom.

Budskapet och anledningen till Nug's film vet väl varenda kotte i nuläget så det är ingenting jag behöver dra igen, men han hade en god idé som var fritt fram för egna tolkningar, samtidigt som det provocerade och skapade debatt.