I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Projekt för laglig vägg i Stockholm

Vår Hiphop - Graffiti

2009-09-20 18:58

Projekt för laglig vägg i Stockholm

Jag hjälper till med ett projekt som drivs av projektledarstuderande på Stockholms Universitet (projektledning inom kulturområde), för en laglig graffitivägg i Stockholm.
Än så länge hänger allt i luften, men vi har ganska goda förutsätningar om vi lyckas komma över den juridiska biten som är svårast.
Väggen planeras ligga mellan Gullmarsplan och Hammarby och den ska funka lite annorlunda än de andra runt om i landet,vi vill uppmärksamma och uppmärksammas, vi kommer anordna tävlingar,utställningar (både med svenska och internationella graffare) varvat med öppet plank för alla som vill graffa.Vi kommer också att leta sponsorer för tävlingarna.

Vi behöver lite hjälp med att samla information för att skapa underlag för förhandling.
Vi skulle behöva en hel del bilder på jävligt snygga (och då menar jag verkligen JÄVLIGT snygga) pieces från lagliga väggar runt om i landet .Om ni har några bilder på datorn, skicka de till mig på:
[email protected] eller lägg upp ngnstans och länka direkt i tråden (vi har redan googlat upp samt fått en del men vi behöver ha fler).

Kan ni även tipsa om intressanta artiklar,statistik och annat nyttigt som sammankopplas med lagliga graffitiväggar är det varmt välkommet.(har redan bra koll på saker och ting men man kan aldrig ha för mkt info).

Svensk&Utländsk Hiphop På Vinyl:
WWW.COULISSE.SE

2009-09-20 19:06
tyvärr så kan jag inte hjälpa med någon men de här låter skit nice och hoppas att de går igen innom en snar framtid säger lycka till med ditt projekt :D
Stående uttryck
keep one's cool---{informellt} hålla huvudet kallt, behålla fattningen
lose one's cool---{informellt} tappa huvudet, förlora fattningen

2009-09-20 19:12
tack tack. som skrivet är projektet inte mitt ,jag (som många andra) hjälper bara till lite (annars skulle jag gärna ta all ära till mig själv,haha)
WWW.COULISSE.SE

2009-09-20 19:38
vad handlar den "juridiska biten" om?
 Awaiting Beheadment and Mutilation

2009-09-20 20:19
haha okej då får jag väll säga till att alla som deltar i projektet LYCKA TILL håller mina 2 tummar :D
Stående uttryck
keep one's cool---{informellt} hålla huvudet kallt, behålla fattningen
lose one's cool---{informellt} tappa huvudet, förlora fattningen

2009-09-20 22:34
vad handlar den "juridiska biten" om?

Imago

Jag tror inte att jag vill gå in så mkt på detaljer än så länge.Jag kan återkomma med mer info ang just detta efter möte med jurister.
WWW.COULISSE.SE

2009-09-20 23:23
på vilket sätt ska den funka annorlunda?

2009-09-20 23:43
läs vidare så finner du svaret
WWW.COULISSE.SE

2009-09-21 07:54
Ni bör låta den stå så långt ifrån andra byggnader som möjligt. Byggnader brevid lagliga plank brukar oftast bli bombade, vilket kommer leda till att ni kommer få ta bort det. Bara en tanke..

2009-09-21 09:05
Lååångt ifrån närmaste plats man kan applicera illegal sprayfärg på, tyvär så är de alltid ngn som vill tömma sina slattar på soptunnor, bänkar etc.

Annars bra idé, hoppas de går vägen!

bless

2009-09-21 11:28
Som jag uppfattade grejjen ligger väggen ganska off men är bra synlig.Jag ska kolla på den i veckan.Iaf det där att folk skulle bomba brevid är just nu vårt minsta bekymmer.Det har inte varit stort problem t ex vid p-huset Anna i Malmö.
WWW.COULISSE.SE

2009-09-22 18:16
Hej, låter som ett spännande projekt och jag hoppas det går bra för er. Under 2007 - 2008 jobbade jag för Linköpings kommun med liknande frågor och med deras "graffiti policy". Jag bifogar ett gäng länkar som hjälpte mig..

Efter som jag bodde i Norrköping som har en lång historia av att jobba med graffiti borde ni kolla in hur de har motiverat sitt arbete med graffiti:

http://www.norrkoping.se/bo-miljo/valfard/brott/klotter/

Läs även denna text från Brottsförebyggande rådet (BRÅ) Framförallt BRÅ jobbar just med rekommendationer till myndigheter och har ett avsnitt för just lagliga vägar i just den "ideskriften". Brå har även mer statistik som kan vara bra.

http://www.bra.se/extra/faq/?module_instance=2&action_question_show.263.0.=1

Sen kan det även vara bra att känna till "The Broken-Windows Theory" och kritiken mot den. Tankesättet i denna finns oftast i väggarna och då kan det vara bra att veta lite mer.

http://en.wikipedia.org/wiki/Fixing_Broken_Windows
http://www.theatlantic.com/doc/198203/broken-windows

2009-09-22 21:55
izma
Det där va väldigt bra info. Jag tackar så mkt.
har läst BRÅs rapporter från 2003 och 2005 och såg att det va en hel del andra grejjer de hade.

Jag hör gärna av mig om de andra som jobbar med projektet vill ställa lite frågor till dig.
WWW.COULISSE.SE

2009-09-24 19:25
Inga problem, bara kul att hjälpa till..
Stöter ni på något eller har något ni behöver ha synpunkter på så hör bara av er.
Samma sak om det kommer upp problem som ni har svårt att bemöta.

/J

2009-09-24 19:53
Hur stor kommer väggen att vara?
"Life is on the wire, the rest is just waiting"<br> Coletivo Êxito D`Rua<br> http://brasil.indymedia.org/images/2005/08/328099.jpg

2009-09-24 20:02
En idé för att förhindra att folk bombar sönder runt omkring är ju att sätta upp tidsramar när man får måla, som dom har på vissa ställen i LA. Fredag-lördag-söndag = lagligt mot uppvisande av skiss mellan kl 10-18. Resterande tider och dagar = lika olagligt som nån annanstans.
bara en hägring du vet...

2009-09-24 20:46
Fast man vill ju kunna dra alla dagar i veckan..också en poäng med lagliga väggar. Dessutom sprider man ut målandet så att det inte går en massa frustrerade målare därifrån som inte kunnat använda sin färg på den lagliga väggen och därmed målar någon annanstans.
"Life is on the wire, the rest is just waiting"<br> Coletivo Êxito D`Rua<br> http://brasil.indymedia.org/images/2005/08/328099.jpg

2009-09-24 21:05
Hur stor kommer väggen att vara?

kan tyvärr inte svara på det, har inte varit och kollat på den planerade väggen än. förkyllning fuckade till oss alla.

En idé för att förhindra att folk bombar sönder runt omkring är ju att sätta upp tidsramar när man får måla, som dom har på vissa ställen i LA. Fredag-lördag-söndag = lagligt mot uppvisande av skiss mellan kl 10-18. Resterande tider och dagar = lika olagligt som nån annanstans.

Jag gillar inte den ideen.Det ska va laglig väg 24/7 sen vill folk bomba runt omkring så gör de det oavsett vilka regler man sätter upp.Det gäller att alla tar ansvar för planket
WWW.COULISSE.SE

2009-09-24 21:07
det har du rätt i, men samtidigt är det nog svårt att få igenom förslaget om det underminerar lagen om förberedelse till skadegörelse. Alla som knallar runt med väskan full av färg kl 04 en onsdag skulle ursäkta sig med att de ska "måla lagligt i gullmars"..
bara en hägring du vet...
Rappare

2009-09-24 21:43
Lycka till!
Konrad Krut - twitter.com/konradkrut - soundcloud.com/konradkrut - mixtape in progress

"Start your own shit and you'll have bitches in the doggystyle position attached to each other like train cabines from the LA to the Bay"

2009-09-27 19:19
läste nånstans att det inte finns nån koppling mellan lagliga väggar och olaglig graff. Det spelar alltså ingen roll om det finns lagliga väggar eller inte, olagligt klotter kommer finnas lika mycket oavsett. Det här blir ju ett starkt argument emot nolltolerans eftersom det bevisligen inte har nån effekt på olagligt målande.

Har tyvärr ingen källhänvisning :(
c´mon evrybody let´s do the boogaloo