I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2009-09-21 22:06

stickers

e stickers lagliga i sverige ?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-09-21 22:09
vettefan

GOOGLA DET DIN LATE FAN
http://gbggraffpics.blogg.se/

2009-09-21 23:27
nej, inte lagligt..
sen finns de undantag för de personer som fått tillstånd o affischera..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-09-21 23:42
olaga affischering rubriceras det som

2009-09-22 10:02
påtal om stickers, tänkte jag; hur gör man seriöst en stor "sticker" som är på 2x2meter?
dessa som fästes tex av banksy, som måste fästas med eget limm m.m (eller vad det är för sörja).
jag menar; var skrivs materialet ut? alla skrivare man har som privatpersoner tar väll endast a4-papper eller målar dom själva hela rasket?
vad är det för format på pappersmaterialet? :-)

mvh

2009-09-22 10:54
är det någon som vet straffskalan för olaga affischering??

2009-09-22 12:07
påtal om stickers, tänkte jag; hur gör man seriöst en stor "sticker" som är på 2x2meter?
dessa som fästes tex av banksy, som måste fästas med eget limm m.m (eller vad det är för sörja).
jag menar; var skrivs materialet ut? alla skrivare man har som privatpersoner tar väll endast a4-papper eller målar dom själva hela rasket?
vad är det för format på pappersmaterialet? :-)

Det är inte stickers du menar utan whatepaste (jag trodde att banksy körde stenciler direkt på väggarna och inte whatepaste men ...).
Då använder man hemkokat limm för att få upp de på väggarna eller så använder man tapetklister.
Jag tror inte att banksy använder skrivare utan ritar sina stenciler by hand sen klipper ut de,sprejar över på pappret och sen klistrar upp på väggarna.Om du ska göra stenciler måste du lära dig stencila bilderna (det kan man lära sig med hjälp av t ex photoshop).Låt oss säga att du tar en valfri stencil från:
Länk till http://www.spraypaintstencils.com/
du printar ut den i den storlekaen du vill a den (alltså 2x2 meter) på a4 papper (kommer ta så in i helvete bläck) ,du sätter ihop utpintade papper ,lägger över löpsedlar (som du baxar från lokal ica) ,ritar av skiten med svart penna,sen klipper ut det du har ritat av med en skalpel, sen när du är färdig så tar du typ tunnt tidningspapper,limmar ihop ,målar med en ljus färg , lägger över utklippta löpsedlar,sprejar/målar över med svart/mörk färg,när det torkar klipper du konturer med en sax,sen kokar du limm på potatismjöl (recept finns på nätet) och så är du redo att limma skiten på väggen .
Hoppas det jag skrev blev klar.Jag försökte förenkla det hela så det blir begripligt.

Svensk&Utländsk Hiphop På Vinyl:
WWW.COULISSE.SE

2009-09-22 12:19
OsvenskTiger P26

Går ju faktist att bara ta konturer också så tar de inte så mkt bläck, brukar jag göra åtminstone, har fungerat skitbra hittils.

2009-09-22 12:40
OsvenskTiger:

1. Printa ut stencilen på A4 och tejpa ihop.
2. Lägger över löpsedlar? (Definera det för mig tack :-)
3. Ritar av löpsedels-texter? (Definera tack) med en svart penna.
4. Använder en skalpel för att riva ur figuren, ska man spara figuren eller pappret runt omkring materialet?
5. Tag tidningspapper och limma ihop allting (..till en boll då eller?)
6. Målar med en ljus färg (...på vadå?)

...Ungefär nu är jag totalt jävla lost, sorry, jag förstår inte riktigt :-)
Det här hade varit skit-kul att testa!
Ta inte mina dumma kommentarer negativt nu bara :-)

Mvh

2009-09-22 12:41
Kanske kan hitta på google btw, nu vet jag att det heter whatepaste?

2009-09-22 13:10
1. Printa ut stencilen på A4 och tejpa ihop.

Precis, som pudel sade kan du skriva ut bara konturer då tar det inte mkt bläck.Jag använder inte skrivare och vet inte hur man gör det.

2. Lägger över löpsedlar? (Definera det för mig tack :-)

Du baxar de där genomskinliga plastskyltar.De som finns i löpsedlar eller reklam på ica (typ Potatis 69 SEK/KG)
Du lägger en sådan (eller flera) skyltar på de ihopklistrade a4 papper och ritar av konturer med svart penna.

4. Använder en skalpel för att riva ur figuren, ska man spara figuren eller pappret runt omkring materialet?

Du ska klippa ut insidan av konturer som du ritade av.Alltså det som ska vara svart sen.

5. Tag tidningspapper och limma ihop allting (..till en boll då eller?)

Seriöst? Tidningspapper är bra och billigt material, du limmar kanterna med varandra så du får din önskad 2 x 2 meter,hajjar du?Du tar typ 8 sidor och sätter ihop som stora fyrkantiga pusselbittar.

6. Målar med en ljus färg (...på vadå?)

På fuckin tidningspappret som du satte ihop precis!Det finns ju massa text o skit på den.Det ska va din bakgrund så det ska vara en ljus färg.

WWW.COULISSE.SE

2009-09-22 14:03
jag hade lite flyt med att jag gick på ett program på gymnasiet kunde printa ut på grymma skrivare i A3 förmat, blir rätt stora och fina, var även på ett sviiiiindyrt plastpapper som jag snodde från skolan, 150 såna A3 papper och jag hade att göra ett tag.

2009-09-22 14:49
Det absolut enklaste om man vill göra stora grejer:

1. Rita eller skriv ut ditt motiv på ett A4.
2. Låna eller köp en overheadprojektor.
3. Projicera motivet på papperet eller var du nu vill ha det.
4. Rita av.

cyklist.

2009-09-22 14:52
Genomskinliga plastskyltar, haha, fan vad roligt!
..vem fan kom på den idéen egentligen? :-D

Du är guld värd nu Tiger!
Tackar hemskt mycket.

Mvh

2009-09-22 14:56
krimm
det går inte att lägga vanligt utskriftspapper på overheaden.det blir bara en skugga.
lättast att rita av skiten på en plastficka (lp-ficka) och sen lägga på projektorn
WWW.COULISSE.SE

2009-09-22 15:05
Jag får testa göra lite miniatyrer först utav klippa lite glass-locks-paket kanske :-)

2009-09-22 16:33
om du ska skära på plast behöver du el-skalpel.Finns för 200 kr på kjell o co och så ska du använda det kortaste bladet annars bryter du fingrar
my man Critical brukar göra stenciler på vanligt papper med det håller fan inte länge

WWW.COULISSE.SE

2009-09-22 18:32
osvensktiger..

Jag trodde det var uppenbart att jag menade på ett OHpapper.

cyklist.

2009-09-22 19:34
Neso, Straffet är böter.
I vissa fall kallas det "brott mot ordningsbalken(?)" o de brukar väll vara en 500kr.
De ville dock få de till skadegörelse för mig också, men de släpptes.
Whoa kontroll - vi gör det vi gör vanligtvis fast lagligt

2009-09-22 22:00
Jag trodde det var uppenbart att jag menade på ett OHpapper.

krimm

Det va långt ifrån uppenbart för personen du skrivit till eftersom denna är en nybörjare
WWW.COULISSE.SE

2009-09-23 00:27
tigern..

Har man gått mer än ett år i vanlig grundskola så har man nog lärt sig att man lägger OHpapper på OHapparat, vedträn i spisen, mat i munnen osv. Men visst... står man där med sitt vanliga papper på overheaden och inte kommer längre.... tja... då kanske det här med konst, klotter, kreativitet inte var något att hålla på med.
cyklist.

2009-09-23 10:01
står man där med sitt vanliga papper på overheaden och inte kommer längre.... tja... då kanske det här med konst, klotter, kreativitet inte var något att hålla på med.

krimm
gör inte bort dig
WWW.COULISSE.SE

2009-09-23 10:58
vidar: okej okej tack så mkt för de! har försökt att hitta svaret i evigheter och inte ens hos polisen kunde dom svara på det hahah

2009-09-23 13:07
tigern...

Jag vet inte hur det skulle gå till? Det här är första gången någon någonsin har märkt ord och drygat sig när jag skrivit något. Tyckte det var lite spännande. Men vi ska inte sabba tråden.

eosp: Lycka till med till allt!
cyklist.
Redaktionen

2009-09-23 18:57
Guide för wheatpastes/affischer av Hop-Louie
Guide för stenciler av Hop-Louie

Annars finns allt du behöver veta på http://www.stencilrevolution.com/

Hemkokat klister fungerar skitbra..
4 dl vatten
1 dl socker
1½ Msk potatis mjöl.

Blanda 3 dl vatten med sockret i en kastrull och värm det så sockret smälter.
Blanda Potatismjölet med den sista dl vatten.
Var noga så att det inte blir några klumpar.
När kastrullen har blivit varm så häller du i vatten/mjölet i en tunn jämn stråle och röra hela tiden.
Låt det koka upp så det blir mellan 1 och 3 bubblor ta av sen.
Om du vill så kan du tillsätta lite trälim för att få önskad konsistens.

Good luck..
Moderator - Som en lokalvårdare, fast i cyberrymden..
http://www.martypatches.com
http://www.danielmeyer.se

2009-09-25 11:42
förr vet jag att det var 600kr per sticker om man åkte fast.
Dubstep changed my life!

2009-09-25 12:47
finns det något straff för att sätta missledande "lappar" på anslagstavlan på ica då?
:-)

2009-09-25 14:37
stickers är inte olagliga,man får göra/trycka upp de och dela ut men det finns väldigt få ställen där man får sätta upp de
WWW.COULISSE.SE

2009-09-25 15:08
ATTBETALA P27 haha ne de kan jag inte tänka mig att det finns ;) antar att det var ett skämt=)

2009-09-25 16:11
NesO: du skulle sett bara...! :-D gjorde faktist mig en fin lapp eller två.

2009-09-25 17:16
hahahha jävla dåre =D

Producent

2009-09-25 17:24
Legalize stickers.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Skivsamlare

2010-01-08 18:18
Nån som vet nån internetsite som trycker upp egengjorda motiv till stickers?
http://soundcloud.com/majestictwelve
Ask beavis i get nothing but head.

2010-01-08 19:07
Skivsamlare

2010-01-08 20:52
tack!
http://soundcloud.com/majestictwelve
Ask beavis i get nothing but head.