I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

När kom Hiphop till Sverige?

Vår Hiphop - Graffiti

2009-10-10 16:00

När kom Hiphop till Sverige?

Har hört att kulturen spreds sig hit i samband med dokumentärfilmen Style wars 1983.
Eftersom jag föddes detta år så är det väldigt viktigt för mig att veta om det var så eller inte..

Peace

Just using the energy that´s flowing within..

2009-10-10 17:23
google.se
Mkej
Rappare

2009-10-10 17:26
Snarare graffitin som kom då. Men vad vet jag
Konrad Krut - twitter.com/konradkrut - soundcloud.com/konradkrut - mixtape in progress

"Start your own shit and you'll have bitches in the doggystyle position attached to each other like train cabines from the LA to the Bay"

2009-10-10 17:36
1984
glömde alla målare norrgående linjen eller vad?

2009-10-10 17:47
även jag hävdar att det var 1984 som filmen kom till sverige.. men hiphop fanns här innan dess dock. graffitin hade väl inte direkt ngt element inom hip hop till en början om jag läst min läxa rätt.
Tu m'emmerdes!

2009-10-10 17:59
Hiphop fanns sedan tidigare.
Min bildlärare sa : KONSTSTILEN! graffiti kom till sverige år 1984. Antaar att han har rätt...
Producent

2009-10-10 18:09
När kom b-boying då?
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2009-10-10 23:26
svin
Har redan googlat lite, men inte hittat någon konkret fakta.

sthlmboy
Vem är din konstlärare och var har hon/han fått den infon ifrån?

kreamteam P25
Hur kan hiphop kommit till sverige tidigare än 1984 om graffiti inte fanns här då??
Antar att du menar att 1 av elementen fanns här innan 1984??

Dopeness P28
B-boying har enligt filmen The freshest kids funnits inte senare än 1972.
Också hört att b-boying spred sig till bl.a. tyskland 1982 genom en liten filmsnutt i filmen flashdance..
När b-boying och hiphop kom till sverige hade vart kul att veta??
Jag har som sagt hört att det fanns folk som dansade b-boying 1983 i Sverige, men jag kan ha fel???

Give me more knowledge!!

Peace

Just using the energy that´s flowing within..

2009-10-11 13:18
De flesta som började med graffiti under tidigt åttiotal var väl inga direkta hippiga hoppare från början. Mer kids som blev sugna på o kladda. Precis som idag.
Jag säger inget!
Läkerol, makes people talk
shiet!
Producent

2009-10-11 17:12
hiphop måste väl ha kommit till olika ställen i sverige vid olika tillfällen. Det kan ju inte ha kommit till alla orter i sverige samtidigt.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2009-10-11 17:32
När jag frågade hur han visste det svarade han : Jag har haft ett stort intresse för graffiti under en längre tid. Jag har också läst flertal böcker om ämnet och haft konversationer med andra konstintresserade och de sa också att graffitin kom till Sverige 1984.

Kommer ihåg vad min historialärare sa, man kan inte säga att någon epok började ett visst år, det skedde en utveckling, ibörjan var den liten, sedan blev den större. Därför är det svårt att sätta ett specifikt årtal på när något startade.
Skulle tippa på att det är samma sak inom graffitin. Svårt att säga, IDAG mina damer och herrar finns graffiti I sverige! * Nu klipper vi det röda bandet...*

Producent

2009-10-11 18:17
När var det någon som beat boxade för första gången i sverige?

2009-10-11 22:59
Ja du Steez!
Hur d hela började i sverige, beror nog på vem du frågar?
Och hur du menar med HipHop?
Mig veterligen har det aldrig skrivits en svenska HipHop historia! (kanske dax)
Hellt klart va vi ett antal som började dansa, rappa osv innan Style wars och dokumentären Electric Boogie som inspirerade många visades -83. Vad jag vet är att tex Robot Lasse började dansa Robot och Boogalo i sthlm -79. Att Renè en DJ skrev en reklam rap (Record pool rap) som trycktes i ett antal X ungefär samtidigt också i sthlm. D flesta av oss som började "HipHopa" i sthlm började typ -82/83 i eller runt kungsan. D första som syntes va Electric Boogie (som vi kallade Poppingen) då, vidare breakin steg o lite locking. D tog fart ordentligt mycket tack vare ovan nämda filmer och xploderade med Breakin o Beatstreet filmerna som kom ett år eller så senare!! MEN vi visste knappt va HipHop va utan vi dansade, målade graffity osv på rasten i skolan eller på nåt disko / ungdoms gård för att impa på brudarna!!! Den allmänna musiken va pop ala Madonna, Michel Jackson o en riktigt välsorterad DJ hade i bästa fall Rock it eller New York New York....... I folks mun va vi d där "konstiga" killarna folk såg på gatorna i sthlm som kunde härma en robot eller en mask osv.......mycket kretsade inledningsvis endast kring dans delen av HipHop kulturen. D flesta började med dansen o gled sedan in på Rap/DJ alt Graff delen. HipHop mer som helhet där vi ordnade HiHop jams / fester för "likasinnade" där vi spelade "vår" musik med HipHop Dj`s, Mc`s o dans battles osv, startade i sthlm -85 efter att vi bildat IC-Rockers och med tiden lärt oss lite mer........... som sedan visat sig vara fel eller misstolkningar osv..... men svaret på din fråga är alltså att de som började med HipHop i sverige gjorde det innan Stylewars visats på TV!!!
Fred, kärlek o ha kul ;-
/Micke
First Move -82, Crazy Moves -83, Double M Crew -84-85<br> IC-Rockers 85-89, Popping & DJ Comeback -06.

First Move -82, Crazy Moves -83, Double M Crew -84-85<br> IC-Rockers 85-89, Popping & DJ Comeback -06.

2009-10-12 15:36
2003
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-10-24 11:58
Bara för att jag klottrade på mellanstadieskolan 1982 och härmade en mask eller gjorde vågen 1983 innebär inte att det var då Hiphop kom till Sverige.

1984 startade allt och det var ett fantastiskt år!

Skoj med din comeback Micke. Vad gör alla andra från IC?

/Ruskig

2009-10-24 20:55
Kilroy:
Vi kan säkert diskutera detta till dödagar för va innebär igentligen startade?
Redan 83/84 hände en hel del intressanta tävlingar osv som varit viktiga för utvecklingen men är okända för de flesta som inte va där :-O O om HipHop o dess ursprung visste vi inte mycket de första åren.............. men många av oss levde för det vi höll på med :-)
84: Va ett fantastiskt år JA
IC:
Freeze is still going strong o reser världen runt som B-Boy dommare bla. Jag Battlade Marcin på kulturhuset i somras :-) har 2 tonåringar som dansar samt scratchade vinyler bakom Martin som fortfarande gör musik precis som Dele.Thony e fortfarande DJ, Christian är fortfarande med i After dark men Danne är det inte, Peder, Abdullah o Kasper är inte aktiva men vi träffas nån gång varje år.
D va inte alla men de som va me mest :-)
Piz
Micke

2009-10-29 16:10
jag har bilder hemma på en snubbe som taggar på kungsgatan med spray, han kom från newyork, va på besök i sverige, tagen signad 82.. :O
SHANGHAI PALMA STHLM SLÄTTARÖD