Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Toastare
2010-05-14 14:38
Ser ut som sidan lika gärna kunde vara för någon engelsk barnkanal.
Jag skyller allt på Emma!
Hah! Dessa kommentarer, allt för att hitta negativa aspekter. Det är meningen att du ska titta på filmklippet, inte utvärdera sidans design.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
jag tycker fan synd om dig mindgem, med allt jävla hat... men det e dock rätt förståerligt, länkade du bara filmen för att du va med?
Japp.
Kul för dig mindgem. Jag är dock så jävla trött på den här frågeställningen om hurvida graffiti är konst eller vandalism.
..the people who truly deface our neighborhoods are the companies that scrawl giant slogans across buildings and buses trying to make us feel inadequate unless we buy their stuff....
vroksjab Japp, vi kanske kan få igång en diskussion här med stor risk :) Vi pratade länge om många frågor i intervjun men de klippte ner det till två fraser, vilker är helt OK. Men frågeställningen på den här radiokanalen är just som du säger, "Är graffiti konst eller vandalism" och det blir lite fel att säga så, konst är det ju oavsätt vandalism eller inte. Det enda du som åskådare kan säga är om Du personligen tycker det är fult eller inte. Dessutom kan det vara konst samtidigt som vandalism enligt lag. Någon tog upp en bra fråga nyligen, "Kan man inte försvara allt som konst då?" dvs, om någon våldtar någon kan han försvara sig genom att säga att det var en konstinstallation och bli friad? Vart går gränsen? Nutidsfilosofi 101.
Fattar inte vad du menar...ett brott är ett brott. Har väl inget med konst att göra? Varför skulle man bli friad?
Jag har inte ens orkat lyssna på klippet så mitt inlägg kanske blir lite fel, men jag tycker att graffiti är konst just för att det är olagligt, fames och lagligt kan väl va schysst ibland, men det kan ju vem som helst klara av efter ett tag liksom... Nu kan man få uppfattningen att jag tycker att jag är cool för att jag kör olagligt, men det var inte själva tanken med inlägget...
I det stora hela så är det konst som blir till vandalism tack vare lagen. Människor i sverige är rädda för förändringar, men tror nog ändå att dem skulle uppskatta en fet genomarbetad piece med färger och fantasi på en stor grå sliten vägg längst med linjen/vägen. Men det finns ju som sagt ingen plats i samhället och kreativa människor finn ju och vill utrycka sig och få upp sitt namn! så det slutar med att man pissar på lagen och tar saken i egna händer och sätter det där han/hon tycker det är snyggt och där hon/han tycker att det passar in. Det är ju också en stor del av kakan! (stor del av graffen) Banksy är riktigt duktig på att få sin konst att passa in i samhället, det blir ofta lite humor i det hela vilket mäniskor faktikst uppskattar. Så.. hur som helst, Absolut KONST! vem låter sitt hat o sin avsky att koka över bara för att Graffiti Målare trampar på Lagen?!.. för många, tyvärr.. så klart upp till var och en vart man taggar/målar, vill man tex bomba en kyrka så får man räkna med att få ta kritik o hat. Varför inte LÄRA sig att förstå "konsten" och sedan kunna uppskatta den beroende på plats o style? Piz löv o understanding:)
-"Open Your Mind" din instängda egoistiska svenne!
the_real_apa P21 Jag menar ingenting, jag ställer en fråga. På Liljevalchs för en bunt år sedan så var det en konstnär som inte ställde ut tavlor utan bara pekade på de redan permanenta bänkarna i salarna och sa att det var hans konstinstallation, han sålde även bänkarna. Nu var ju bänkarna egendom av konsthallen så det var ju ett brott att sälja av dem, men han fick inga repressalier pga att han försvarade handlingen med att det var en konstinstallation. Finns det något exempel där en graffitimålare skulle kunna lägga upp det försvaret?fuckincrackhead Så du anser att själva bravaden man gör när man målar olagligt är konst, skulle det inte vara konst att planka på tunnelbanan eller att hoppa över stängsel då också? Feztime
Toastare
2010-05-15 10:20
men han fick inga repressalier pga att han försvarade handlingen med att det var en konstinstallation. Jo, han fick böta 2400kr eftersom det är ett brott att sälja annans egendom.
Toastare
2010-05-15 10:23
och sen kan man väl lägga till att han claimade bara något som hans som redan fanns. Det hade nog gått till helt annorlunda om han gjorde en jättestor piece på utsidan av liljevalchs. Och det är ju förståeligt, dålig parallell. Jag är också sjukt trött på den här diskussionen.
Toastare
2010-05-15 10:26
Och jag måste säga att vaddå att inte modern graffiti skulle ha med "scribble on the wall" att göra. En snyggt dragen tag kan också vara konst i sig..
MindGem Du har ju verkligen tagit internet fame till en helt ny nivå. Bra eller dåligt, upp till var och en som person att avgöra. Tycker att ju mer de målas för att just målas och inte för att synas desto mer passar det in i begreppet konst. Lite OT kanske.
mindgem Jag tycker att dem grejerna hör till konsten, ja...
vem fan bryr sig om det är konst eller inte ??? måla på förfan eller gör vad fan ni vill =) palla alla dom här baby diskutionerna haha
jävla trött på den här frågeställningen om hurvida graffiti är konst eller vandalism. Tråkigt att det finns Målare som tänker så.
Vad är de för fel på er, är ni typ 15 bast eller allmänt tröga?
Frågan kommer att komma upp minnst 700ggr till i erat liv!
- varför?
-För att de finns alltid NYA människor som undrar och *helt plötsligt* fick upp ögonen för Graffitin och Hur det fungerar.
Det kan vara en gubbe på 65 bast eller en flicka på 10 som undrar.
Är ni trötta på tjatet? - Byt hobby era töntar eller stå på er o lär andra som tar upp frågan hur denna värld fungerar!
På Liljevalchs för en bunt år sedan så var det en konstnär som inte ställde ut tavlor utan bara pekade på de redan permanenta bänkarna i salarna och sa att det var hans konstinstallation, han sålde även bänkarna. va, är det ens sant?!.
Kan ni Länka det?
-"Open Your Mind" din instängda egoistiska svenne!
ZZZZZZZZZZZzzzzzzzzzzzzzZZZZZZZZZZZZZZZZzzzzzzzzzzzzZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz övervintrade internet personligheter!
BountyBoo F30 Vad jag menade med det i intervjun är att media älskar att använda ordet Graffiti för att beskriva att någon ritade hakkors på skolans toalett. Jag önskar en ny definition av ordet Graffiti som är bättre lämpad för dagens moderna graffitikonst."Scribbling on the wall" är väl den vedertagna definitionen av ordet idag och har formuletats så sen man gjorde utgrävningar i stenåldersgrottor. Jag menar att den konsten kan fortsätta att heta Graffiti om modern graffiti kan få ett nytt namn t ex, Graff. Men att definiera ord är ingen enkel match, försök själv.Cliqe_pinso Jo, det här är såna saker du börjar bry dig om efter tonårsrevolten, vänta så får du se.Mr G, OT?
Bountyboo. Precis nyss pratade de om den snubben som sålde bänkarna, du hade rätt, han fick böter. Har inte funderat på saken på åratal men när man talar om trollen.
Feztime Det jag är trött på lite mer konkret i frågan är hur människor som står utanför graffiti nästan alltid placerar tags/throwups i kategorin "klotter/skit" medans tex lagliga produktioner anses som "fin konst". När den "fina konsten" trots allt i grund och botten är/har varit tags från första början. Står jag dock och målar och en intresserad 65åring dyker upp och med en icke fientlig ton och ställer frågor, så svarar jag mer än gärna. Jag står på mig, men man kan bli trött som med allt annat.
..the people who truly deface our neighborhoods are the companies that scrawl giant slogans across buildings and buses trying to make us feel inadequate unless we buy their stuff....
Man har några år kvar till att bli en gammal hasbin men diskussionen rörande huruvida graffiti är konst eller något helt annat känns ju fortfarande skitspännande måste jag säga. Nu har jag uppnått min dagliga kvot av 1 drygt inlägg. Hej.
Intressepenisen hårdnar!
Ett hakors på skolans toalett är lika mycket graffiti som en fet piece. Nej jag skoja, allt är vandalism och konst ägnar man sig åt på duk med pensel.
Äger dig som staten
hehe alla sköna trådar vart tog ni vägen