Starta seriöst

Vår Hiphop - Graffiti

Starta seriöst

Jag måste erkänna att jag har nyss börjat, men jag har iallafall börjat med respekt. Satt mig ner, läst om historien, stängt in mig själv o hittat min stil och därefter kollat runt efter inspiration. Bara sitta ner o skissa innan man går ut och bombar. Dvs, gått in med hjärna och hjärta och tar min tid.

Men jag läste i en bok, den graffiti bilden eller liknande, att en av de sättet att börja är att bli lärling. Eftersom boken är fortfarande gammal och mesta av det jag har läst är bara bakgrundshistoria vet jag inte hur det är idag. Tar man fortfarande in lärlingar? Eller är det mest att kicka ut kidsen på rumpan för att göra tusentals misstag, köpa fel, kolla på nätet och lära sig själva för att sen bli bra? Vill ju personligen hellre gå in med kunskap och tips än att springa runt som en höna utan huvud.

Allergisk mot bullshit sen jag var liten.
Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlem och loggar in så slipper du denna reklam.
äh, skit samma fucka systemet
 vaddå de chillmode
Fuck the world fuck the system. Kör bara!

Kör bara, allt kommer av sig själv...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
de där med "lärling" är väl mera att man hittar en kompis som kan sin skit och som man ser upp till, som får agera som en mentor åt en.
Så det är bara att ge dig ut i den stora "graffvärlden" och börja köra så ska du se att livet har sin gång och du lär dig på ett lr annat sätt.

Vi ses på yardsen om några år.
whoa är inte en community, det är en livstil.
Får väll göra det, få mer kontakter helt enkelt.

Tack för svaren!
kör hårt!
Klotter är nått fint, typ som att mista sin oskuld
Bara ut och kötta. bomba, pjäsa, rista, trasha. fucka ur!
Que sera, sera.
Gör tvärtemot vad alla säger i detta forum och resten kommer ge sig med tiden.
cry me a river!
--> thcrew
läs inte böcker lär spelets regler själv...............

du behöver inte vara duktig för att bli accepterad.......stilen som utvecklas nu och används mer och mer är ju typen av ful snyggt......
själv tycker jag att dom som ska bli accepterade ska synas på ett tungt ställe vid rätt tid..... ex en backjump vid lunch rushen eller vid 3-4 snåret...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Weis; Kunskap är makt, och att veta historien är bara tecken på respekt. Samtidigt är det lättare att stå upp för vad man gör med mer kunskap. Historia och 'spelets regler' är inte samma sak. dem reglerna ha jag lärt mig ganska väl redan. Men hey, ska inte leka att jag vet allt än.

Såklart behöver man inte nödvändigtvis va duktig för att bli accepterad. Att ta några bra spots eller bli king of tagging kan ju vara sätt att bli accepterad. Men mitt mål är att bli bra och nöjd med det jag gör. Sen när jag har lärt mig can controllen så ska jag fan upp till dom där 'hårda att nå' o trafikerade ställen som ekar tomt o frestar en o lägga upp mitt namn.. :)
Pascifisten; du har ett mål!
whoa är inte en community, det är en livstil.
gillar din inställning, Pascifisten!
Weis har helt fel.

Läs böcker och titta på dokumentärer, slipa till stilen och ställ frågor till dina vänner som har erfarenhet. Förbered dig så mycket som möjligt, jag ångrar själv att jag inte var förberedd när jag började lira.

Lär dig så mycket som möjligt så att du i alla fall har en aning om vad det är du ger dig in på, ta reda på om det är värt det innan du börjar lira.

Underskatta varken CSG eller andra writers, aldrig.

fuck det här jävla cp systemet fan inget är vettigt längre!!!!!!!!!!!
ironi med en nypa hö
töreboda rockazzz
http://www.yard5.ecommunity.se/
www.yard5.ecommunity.se
ett tips, eller en sak, är att när du gjort dig ett namn,börjat komma upp så är det smartaste att aldrig ta med sig skiss ut. hittar dom på nåt sätt skissen om du blir stoppad o visiterad me cans på dig, så är det knas. sen att aldrig ha skisser i ditt rum eller bilder på datorn. räddat många vid ransakan. några tips på vägen.

Schkål!
Que sera, sera.
och kom ihåg, aldrig sms om saker som t.e.x "Ska vi måla wasatunneln inatt?" bort me sånt. bättre o ta det över telefon än sms. om ens telefon. sen inga bilder i telefon, göm ditt minneskort någonstanns till kameran närd du är ute o.s.v. gördet svårt fördom.
och skulle det knasa, lär dig dessa ord - "nej" och "vet inte" . dom kommer du långt på.

Klottetr är kul.
Que sera, sera.
Börja inte.
"finns inget dåligt med knark (hash,grönt) rökt det själv i ett år nu o jag mår susen!!
röka o måla e grymt!!" - Jaojao
hora f12 - Sluta bnete dig som enhora. kul me nytt folkk som förstår o inte svpittrar.
Que sera, sera.
Du kan sluta leka full och skriva som en normal människa, jag kan skriva bättre än dig efter några silar..
"finns inget dåligt med knark (hash,grönt) rökt det själv i ett år nu o jag mår susen!!
röka o måla e grymt!!" - Jaojao
brag sak at skylta med=)
Que sera, sera.
Reinfeldt P15

Gå klart skolan och missa inte stödtiden för stavning.
 http://www.youtube.com/watch?v=oBIxScJ5rlY
Reinfeldt; Så vadå, ingen blackbook ut? Brukar ta det med när jag skissar med vänner. Har dock även läst att väktare har ingen rättighet att kolla ens väska om dom inte har tillåtelse eller misstänker vapen, eller om dom ser dig göra nånting olagligt förstås. Vet inte om det finns någonting annat som ger dom rätt att kolla ens väska på plats, annars kan nån annan upplysa mig om det.

Men mottot är ju det att - neka neka neka, o när du har tappat rösten så skaka bara på huvudet ;) det är ju deras jobb att sätta dit dig, varför erkänna o göra deras jobb lättare?

Och just nu har jag min feta kamera så jag hänger på o tar live shots osv till dom som vill ha det. Tar dom på datorn, lägger dom i mp3n och raderar allt vad jag hade på datorn. Tror det är smart nog.
Pascifisten,

låter som att det är hög tid att du lär dig att väktare (och poliser för den delen) skiter fullständigt i vad de har rätt till att göra. vill de kolla i din väska kommer de kolla i din väska.
cry me a river!
--> thcrew
joda: har mycket med ålder m.m på den dom försöker sätta dit också, mig har dom då inte brutit mot några regler mot sen jag blev 25+.
http://www.graffitiforum.se <- Party!
joda: haha jo det är väll sant. bäst dock att veta sina rättigheter ändå. Men ja, "dåliga" människor finns överallt, oavsett kön, yrke osv.

Tror dock som med Jelly att det är mycket med åldern att göra. Vissa personer tar man mer seriöst på, särskilt äldre.
Är du en flicka på 17 år har jag svårt att se att ingen vill "lära" dig ett och annat..
Kör ditt eget race, tror inte du ska försöka hooka kontakter, du kommer bara vakna gobbad med trosorna ut och in.
Äger dig som staten
Det bästa rådet tåls att säga miljontals gånger
Neka alltid,Det enda du behöver svara på om du vill är namn och personnummer.

Sen är de att köra ditt eget race, jobba på din stil( dvs skissa,skissa,skissa) sen visst kanske bra att ha en polare som "lär" en lite själv. Men de är fullt möjligt att lära sig saker själv, såsom att vissa saker ska man inte gå över, inte kul när man börjat duvet.

Sen tycker jag att skryta är onödigt, visst en sak att snacka lite me polare om" vilken fet mission det var igårkväll" eller vafan de nu kan vara som man gjort.

Det mesta är ju bara rent vett.
Och vi tar de igen, prata aldrig med snuten, aldrig.
Saarvi.
Whoa kontroll - vi gör det vi gör vanligtvis fast lagligt
Manager

2010-08-28 11:23
Pascifisten: Förlåt, men jag tror inte att du har hittat en egen stil. Du har nyss börjat och är 17 år, chansen att du skulle ha utvecklat något eget är extremt minimal. Men att du vill göra det är en bra sak, de flesta verkar skita i det och gör som alla andra.

För övrigt, försök att inte plocka ord ur de gamla böckerna du läser, ingen pratar så längre ;)

Redline!
Haha Dr.Octagon du tog orden ur min mun! Instämmer till fullo!
Din kommentar räcker, vi kan rensa tråden nu tack!
Dags att ta in folk på min "kompislista" igen så bara att lägga till mig. (förutsatt att vi snackat då).
Man blir inte direkt förvånad över alla råd som kommer i det här forumet. Knappt ett råd angående stil. Fucka ur, kör på, skit i allt. Visst, det kommer du en bit på när det gäller att bli känd. Men, fortsätter du inte, och håller tempot, Kommer du att bli glömd. Det är alltid några varje år som kör fett hårt ett tag för att sen försvinna eftersom de egentligen inte stack ut.

Om du är seriös och verkligen vill bli bra: skissa mycket. Skissa ett par om dagen, kolla mycket på graff på nätet, det finns galet mycket bra målare på t.ex. fotolog, det finns egentligen ingen anledning att inspireras av dåliga målare längre.
Som du säkert vet är att bajta ett fett nono, så ta aldrig saker rakt av. Hitta målare du tycker om och inspireras av dem.

Lär dig hur bokstäverna verkligen är uppbyggda, förstår du de olika delarna i alla bokstäver och hur de fungerar, då kan du i princip köra vilken stil som helst efter det.

Sen måste du självklart måla mycket också. Det tar ett tag innan man lärt sig få rätt proportioner på väggen, innan man har fått en bra cancontroll etc.

Lycka till!
"Life is on the wire, the rest is just waiting"<br> Coletivo Êxito D`Rua<br> http://brasil.indymedia.org/images/2005/08/328099.jpg
Precis som graifer säger så ska man inte gå ut och fucka ur utan förberedelse. Om man går ut och kör på utan att bry sig så ska man vara medveten om att det är ens egna liv som man spelar med, detta är ingen lek.

Det låter som ni ska rekrytera någon till armén...

Ut och lattja lite och känn på grejorna. Det där med att sitta hemma och skissa i 15 år först tycker jag inte är någon höjdare.
Äger dig som staten
Mindtrix, detta är inte som det var en gång i tiden.. speciellt inte om du bor i Stockholm. CSG jobbar dygnet runt med att plocka writers, underskattar du dom eller ignorerar det totalt så kommer du att åka på däng för eller senare.

Detta är som ett litet krig, allting beror nästan på hur mycket du lirar och vad du har gjort för att komma undan torsk. Lirar du mycket så kommer CSG att uppmärksamma det och vilja få fast dig, dom gör mer än vad man tror för att få fast folk. Slår du ner någon av dem så är din situation likadan som om du hade kört över en annan writer.
CSG följer inte några lagar, om du kan komma undan igenom att göra en CSG'are blind så ska du inte tveka en sekund. Deras jobb är att förstöra ditt liv.