I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

graff gymnasium!

Vår Hiphop - Graffiti

2011-02-08 16:21

graff gymnasium!

Yo, Vet att det redan finns en tråd som denna fast som är 6 år.
Jag undrar ifall om någon vet något om det finns ett graffiti gymnasium i sverige.
Jag har hört att det ska finnas ett i malmö.
Men har letat o letat och hittar inget om det.
Går just nu på ett gymnasium som jag helt ut sagt skiter i, helt fuckade lärare och inte fan är det kul o gå där heller(finns många mer orsaker).
Men som sagt, det vore jävligt schysst om någon kunde droppa en comment om ni nu vet något.

peys!

2011-02-08 17:10
Gymnasiet du tänker på är nog Bryggeriet.
Dock är detta en skola med fokus på skateboarding.
En graffiti skola verkar väldigt långsökt, dock finns det väll konstskolor?
"Näe, nu målar jag bara lagligt."
"Jasså? När var du senast ute och målade tåg då?"
"Jo, det var jag igår."

2011-02-08 17:27
Graffiti gymnasium?...

Låter vidrigt.

2011-02-08 17:42
Stängselklättrande, skamkants undervisning, can control, hur man lättast skakar av sig en hund, chiuaaaaaahuaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa .
All bitches on the line

2011-02-08 21:52
Ja, jag har en graffskola i min källare..

2011-02-09 00:04
Bawacka: Ja, jag har en graffskola i min källare..

Hur har du lyckats lösa det hela 'mina fångar/sexslavar river bort sprayfärgen ifrån väggen'-problemet?
Tacksam för svar

2011-02-09 04:42
http://www.glokala.se/content/index.php?option=com_content&view=article&id=1024:soek-nu-ht-2010&catid=62:spinneriet&Itemid=298

inte så mycket graff, mest snack om det och annat. lite måa folket splank och p-huset anna.
malmö är bra skit. billig falafel och på jalla jalla har dom mycket olika och bra vegankäk för billig slant.

trött på livet i din skola då är det dax att flytta. packa ryggan och lycka till
Andres.

FUCKKENEFÖREVIGT

2011-02-09 04:43
uc

man sliter ut naglarna på dom
Andres.

FUCKKENEFÖREVIGT

2011-02-09 09:45
En bekant till mig går den utbildningen Mitch länkade.
Han trivs. Mycket gästföreläsare och mycket DIY.
Verkar vara bra skit.

2011-02-09 10:21
a thx för dom bra svaren.
Bane fattar inte varför du tycker det låter vidrigt.
jag spenderar ändåså varje dag till skissande o pieceande.
så varför inte börja på något sorts gymnasium med inriktning graff..

men kan nog vara rätt knas ändå o lira och vara aktiv så går man på ett graff gymnasium(eller liknande).
men blir nog o hoppa av försöka fixa något jobb,blir nog som du sa mitch packa väskan o dra.
ha d!

2011-02-09 16:15
Nej men själva grejen med ett gymnasium med inriktning på graffiti (något som klassas som olagligt i dagens samhälle) låter väldigt långsökt.
Konstskola låter däremot rimligt. Har du provat kolla in sådana skolor?
"Näe, nu målar jag bara lagligt."
"Jasså? När var du senast ute och målade tåg då?"
"Jo, det var jag igår."

2011-02-09 17:28
UC, MitchB kom med förklaringen.

2011-02-09 22:20
Varför vill du gå ett "graffiti gymnasium"?

Vill du lära dig grunder och teknik i komposition utav form och bild eller liknande sök en konstskola där du kan lär dig så otroligt mycket mer, många kända målare har gjort detta och ingen ser ner på dem snarare tvärtom då dom oftast blir riktigt duktiga på det mesta inom konst så även graffiti.
http://www.graffitiforum.se <- Party!
Rappare

2011-02-11 07:51
Du tjänar mer på att söka in på en estetisk linje. Jävla löjligt med graffitigymnasium.
Konrad Krut - twitter.com/konradkrut - soundcloud.com/konradkrut - mixtape in progress

"Start your own shit and you'll have bitches in the doggystyle position attached to each other like train cabines from the LA to the Bay"

2011-02-12 19:14
yes, går redan på en estetisk linje.
har ig i alla ämnen allt går åt helvete haha.
men det blir som det blir.
nu när jag har läst min fråga några gånger så hör jag hur lame de låter,graff skola.
syftade på konstskola ja.
men men det blir som det blir.
svär på att jag skrapar fram 10 mille och lever lycklig i alla mina år, peys!

2011-02-12 23:08
Hehe, ja vad ska man lära sig? klottra lixom, det finns knappast, det skulle aldrig samhället tillgängliggöra. MEn kul, att du la upp tråden, hehe fantastiskt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-02-13 00:27
Stackare som har de svårt i skolan.....

2011-02-13 20:14
skulle vart bra ,med graffiti gymnasium. Kan man inte måla bra nog för att få G i graffiti kurs A blir man reglerad? Sen när alla tar studenten så är alla riktigt bra och kan måla! Låter guld!

2011-02-13 23:08
Nationella proven består av att lägga wholecar.

2011-03-01 13:09
Spinneriet- skola för urbankonst- och hiphopkultur.

Gästlärarsystem
Skolans ständiga ström av gästlärare lägger självständigt upp undervisningen den period de besöker skolan, normalt i 2-veckors block. Även deltagarna på kursen har möjlighet att föreslå kommande gästlärare. För den kontinuerliga undervisningen svarar Ruskig(graffiti/gatukonst) och J-Ro(rap/producering).

Praktisk urbankultur
Kursen ser väldigt olika ut från år till år, men våra referenser är alltid från den hiphopscen som vi anser aktuell just nu. Kurserna utgår från bl a
- rap/producing
- graffiti/streetart
- DJ/turntableism
… samt andra former för populärkultur såsom musikvideoproduktion, foto, seriteckning, design mm beroende på kursdeltagarsammansättningen och deras bakgrund.

Här är ett urval av artister som gästat Spinneriet under tiden 2007- 2010:
Blade(NY), Promoe, Mark Jenkins(Washington), Inti(Chile), Ikaros, Yukmouth, Jeru The Damaja(USA), Simon Klose, Brad Downey(Berlin), Kaos, Akim o Rocco(Berlin), The Jacka, Freeway o Mr.Fab, The Wa o F.A.(Paris), Part 1(Ny), Tasso(Meerane), Nils Bergendal, Fefe(Brasilien) mfl Sammanlagt har vi haft ett 100-tal gäster på utbildningen sedan starten 2007.

Kulturscenen
Hur bygger man en studio eller ordnar en klubb? Hur arrangerar men en festival eller gör en vinylskiva? Hur marknadsför man? Spinneriet sätter också fokus på allt som sker runt artistriet. Även studieresor, konsertbesök, utställningsrundor mm kan ske.

Lokal och utrustning
Spinneriet utgår från den hiphop som växte fram i New York from slutet av 60-talet, där man använde de få resurser man hade för att göra något konstruktivt och konstnärligt. Viss utrustning och material tillgodoses av skolan men deltagarna står själva för all förbrukningsmaterial som behövs för att genomföra utbildningen. Våran inspirerande lokal ligger centralt i Malmö nära Möllevångstorget.

Du som söker
Att vara deltagare på Spinneriet innebär att man till 100% engagerar sig i alla de kurser och projekt gästlärarna erbjuder. Det ställs höga krav på de sökande vad gäller personligt engagemang, förmåga att jobba i grupp, ta initiativ och motivera sig själv. Denna kurs är unik och liknar ingen annan utbildning och känner man att men enbart vill tex måla, så är det en renodlad målarskola men ska söka inte Spinneriet.

Innan du söker, läs all information om kursen på www.glokala.se under rubriken Långa kurser- Spinneriet. Kom gärna förbi på ett studiebesök.

Kurslängd: 1 läsår, heltid
Kurstid:
Kurslokal: Rolfsgatan 7A
Ansökan: Via www.glokala.se
Antagningsvillkor: Intervju/arbetsprover
CSN: Berättigar till studiemedel
Hemsida: www.glokala.se/spinneriet

Huvudlärare/kursansvarig:
Pärra Andreasson 0765 424720 [email protected]

2011-03-04 11:32

Graffiti - grund
SparaTwittraDelaMailaSkriv ut
Lär känna graffitins olika material och tekniker och upptäck nya möjligheter!

Mål
Viljan att utvecklas, samt din nyfikenhet och upptäckarglädje är det enda som krävs. Vår målsättning är att du skall få förståelse för den konstnärliga arbetsprocessen inom graffiti, och att du utvecklar ett nyfiket seende, ett öppet sinne och din egna visuella kommunikation.

Målgrupp
Eftersom vi arbetar i en liten grupp där deltagarna får handledning på individuell nivå passar kursen både dig som är nybörjare och dig som har målat och arbetat med graffiti tidigare.

Förkunskaper
Inga förkunskaper krävs.

Innehåll
Vi fokuserar på det personliga uttrycket – från idé fram till det färdiga arbetet. Du får också möjlighet att måla stort på lagliga väggar.
Praktiska genomgångar är löpande moment under kursen.
Vi jobbar utifrån olika teman som inspirerar till intressantare uttryck. Vi lägger stor vikt vid individuell handledning.

Arbetsformer
Vi arbetar i små grupper för att kunna ge alla deltagare individuell handledning. Huvuddelen av tiden läggs på praktiska övningar som varvas med korta genomgångar. Vi kommer att måla utomhus på lagliga väggar

Kursledare
Våra lärare är högskoleutbildade utövande konstnärer och designers med stort pedagogiskt intresse.

Studiematerial/Litteratur
Vid första kurstillfället går läraren igenom material och lämpliga inköpsställen. Förbrukningsmaterial, skyddskläder och andningsskydd ingår inte i kursavgiften. Du behöver vara klädd i oömma målarkläder och vara beredd på att arbeta/måla såväl inom som utomhus. Folkuniversitetet har ett referensbibliotek på Mazetti med böcker och tidskrifter om arkitektur, design, inredning, konst etc.

Kursintyg
Vid avslutad kurs utfärdas kursintyg till dem som så önskar och som deltagit minst 75% av kurstiden.

Utvecklingsmöjligheter
För dig som vill fortsätta utvecklas i ditt skapande har vi kurser i exempelvis i fritt måleri och i måleri och teckning.

Tips
Du kan få tag i material i bl.a. följande affärer: Drewex (Slussgatan 10, Malmö), Martins Color (Norregatan 8, Malmö), www.highlight.nu .

Johanna Turner
Kursledare
[email protected]